יאמר לזכות שר התחבורה שלנו שבתקופה האחרונה הוא מצליח ליצור רושם שהוא באמת רוצה לעשות משהו בתחום הבטיחות בדרכים. אם לפני שנתיים הוא היה עסוק יותר בראיונות לעיתונות בנושא הביטחון בגבולות, הרי שבזמן האחרון המשרד שתחת אחריותו מוביל מספר מהלכים לעידוד שימוש בתחבורה ציבורית (טוב באופן כללי) ושיפור בטיחות כלי הרכב (דחיפת הפיכת בקרת היציבות לאבזור חובה). עכשיו פרסם המשרד הודעה לעיתונות על החלטת השר להקצות 125 מליון ש''ח לשיפור כביש הערבה, בקטע שבין אילת לצומת הערבה, כדי להפוך אותו לבטוח יותר. אין ספק שזו מטרה טובה – הרי העיתונות בכלל ו''אוטו'' בפרט זועקים על הזוועה הבטיחותי הזו כבר שנים, גם לפני שמקריות סטטיסטית של תאונות קשות העלתה את הכביש על סדר היום הציבורי – אבל גם הפעם מצליח השר לעשות צעד קדימה ושניים אחורה, תוך שהוא משאיר טעם רע בפה בשל הרושם כאילו לא באמת טרח ללמוד את הנושא לפני שהחליט. ואני לא מדבר על השאלה מדוע עובדים בשיטת השליפה מהמותן לכיבוי שריפות בדעת הקהל, במקום לפי תוכנית עבודה מסודרת (למישהו יש ספק שאם אותה כמות הרוגים היתה מושכת פחות כותרות ראשיות, התקציב הזה לא היה מועבר?).אני גם לא אכנס עכשיו לשאלה מדוע לעשות חצי עבודה, ולא להקצות תקציב שיספיק להפיכת הכביש לדו-מסלולי עם גדר הפרדה לכל אורכו (השיטה היעילה ביותר למניעת תאונות חזיתיות). אני מדבר על משהו הרבה יותר קטן ופשוט. שימו לב לציטוט הבא ''בנוסף יוארכו אזורי איסור העקיפה בכביש במטרה למנוע תאונות חזיתיות.''. כן כן. שר התחבורה (והבטיחות בדרכים) שלנו משוכנע שאם רק יצייר קו לבן על הכביש, לא ירדמו אנשים על ההגה ויסטו מהנתיב, ולא יצאו לעקיפות הרפתקניות (שני הגורמים העיקריים לתאונות חזיתיות). סליחה, מר מופז, אבל ההחלטה על ציור קו לבן אמורה להיות לפי פרמטרים ברורים, הנדסיים, של אפשרות עקיפה בטוחה, לא עקב גחמה פופוליסטית. אומנם המצב בכבישים מראה שלא רק אתה לא מבין את העיקרון – מאות, אם לא אלפי קילומטרים של קו לבן היכן שהראות טובה וקו מקווקוו היכן ששדה הראיה מוגבל מאוד מוכיחים זאת – אבל מעולם לא חשבתי שזה נובע משיטת עבודה מכוונת.
רוצה לצמצם את מספר העקיפות המסוכנות? דאג להחזיר את האמינות לקו הלבן, לא לערער אותה (ולא רק בכביש הערבה, כאמור); דאג לסלול נתיבי עקיפה מדי כמה ק''מ, כדי לאפשר לנהגים המהירים יותר לעקוף בבטחה את כל הטרקטורים החקלאיים, המשאיות וסתם דודות של שבת שמזדחלים על הכביש וגורמים לפקקי ענק. תפסיק לחשוב כמו מ''מ חולה סג''מת שמאמין שבעזרת פקודות (להלן ''קו לבן'') אפשר לפתור הכל, ותתחיל לחשוב איך גורמים לבעיה להעלם – נהג שנתקע עשרות ק''מ מאחורי רכב איטי עשוי להתפתות לעקיפה הרפתקנית, עזור לו להתגבר על הפיתוי בעזרת פיתרון אחר (להלן – ''אזורי עקיפה'').
שר התחבורה שלנו חייב להבין שכדי לפתור בעיה, או לפחות לנסות ולהתמודד איתה ביעילות, חייבים קודם כל להבין אותה. אי אפשר להסתפק ביוזמות מונעות דעת קהל (שמוזן מכותרות מוכתבות רייטינג). עד אז, נמשיך לרקוד איתו טנגו...