הכתבה המלאה פורסמה במקור בגיליון 231 - מאי 2005
השאלה סביבה התלקח דיון סוער הייתה מהותית ואף קריטית. איזו מכונה מזכיר צרצור מנוע הטורבו-לחץ-נמוך של ה-S80? בסופו של דבר, לאחר שדני ואני לא הצלחנו להגיע לעמק השווה בסוגיה הגורלית, החלטתי שהוא אומנם העורך האחראי, אבל אני זה שכותב את הכתבה - דימוי הווידאומט נבחר.
אבל רק רגע! ה-S80 הרי אינה מכונית חדשה במחוזותינו, בלשון המעטה, אז מה בעצם היא עושה כאן? ובכן, הופעתה היא לכבוד גרסה חדשה שנחתה בחופי הארץ זה עתה, "2.0T" בקטלוג היבואן, המצוידת במנוע שני ליטר עם טורבו בלחץ נמוך. גרסה זו מיועדת, כך אנשי היבואן, במיוחד לשוק הנכים, בו ההטבות הרלוונטיות מכוונות למכוניות בעלות מנוע בנפח 2.0 ל'.קטן עם טורבו
מבט בדפי הנתונים מגלה כי הטורבו יותר ממפצה על חסרון הנפח - בהשוואה למנוע ה-2.4 ליטר, שהיה מנוע הבנזין הבסיסי בהיצע, מנוע ה- 2.0T נותן הספק גבוה במעט (180 לעומת 170 כ"ס), אך בעיקר מומנט רב וזמין יותר (24.5 קג"מ בכל התחום שבין 1850 ל-5000 סל"ד, לעומת 23 קג"מ ב-4500 סל"ד).
נתוני הביצועים משקפים את יתרון הכוח, עם עדיפות קלה בהאצה למאה, ואפילו נתון צריכת הדלק עדיף, מה שמעורר תהיות מדוע נמנעו אנשי "מאיר" מלייבא גרסת מנוע זו עד עתה. על הכביש, עירוני או מהיר, עומד המנוע מאחורי הנתונים המודפסים. בהתאם לנתונים הרשמיים, המומנט זמין תמיד, מפגין את יתרונות הטורבו, המנוע מגיב מהר יחסית, בהתאם ליחס הדחיסה הנמוך. עדיין ניתן להרגיש בהשהיה קלה בתגובת המנוע, אולם היא זניחה ובדרך כלל נבלעת בהיסוס הקצר שמציגה התיבה לפני ביצוע קיק-דאון. כדי להשלים תמונה וורודה למדי, המנוע עולה בסל"ד בצורה חלקה ומהירה יחסית, ללא הפגנת סימני מאמץ או קוצר נשימה ומושך גם הרבה אחרי שיא ההספק ב-5300 סל"ד.
אם בפינו תלונה אחת על המנוע היא נוגעת, כאמור, לצליל. לא ברור אם הבסיס לווקאליות הייחודית הוא מבנה המנוע החריג (חמישה ציל' בטור) או מגדש הטורבו, אבל התוצאה, בכל מקרה, היא ייחודית. כך או כך, בזמן שיוט צליל המנוע נדום, משאיר את הבמה פנויה לרחש צמיגים בולט ומעט רעש רוח, אם כי עדיין הסך-הכל טוב בהחלט.
כל זמן שהקצב הגיוני, שקול ומתורבת, אין תלונות מיוחדות לגבי יכולתה הדינמית של האחות הצעירה במשפחת ה-S80. המתלים סופגים חטטי אספלט באופן ראוי ושולטים בתנודות הגוף על גלים וסיבובים במידה שלא תאיים אפילו על קיבתו של הרגיש בנוסעים. ההגה מדויק למדי ובעל משקל סביר, אך לא מציע יותר מכך, ובוודאי לא רגש ברמה כלשהי. אולם אם חפצה נפשו של הנהג להעלות את הקצב, ובעיקר אם מדובר בכביש נהיגה "אמיתי", חושף האוטו את מגבלותיו: תת היגוי מוחשי מופיע בכל סיבוב, והקשר בין רדיוס הסיבוב שמתווה החרטום לבין זה שקבע הנהג עם ההגה נראה מקרי בהחלט.
מערכת בקרת האחיזה מתערבת מאוחר מאוד וגם אז לא מצליחה לרסן את האף הסורר. אל המהומה מצטרפים המתלים, שתחת העומס מתחילים לאבד את הצפון ולא מצליחים להשתלט על תנודות המרכב. האוטו כאילו זועק "הרף ממני, באימך הורתך!" ומהר מאוד גם הערל שבנהגים יענה לתחינה - אין פשוט שום סיבה להתעקש.

הדרך
ואם את בעיית ההתנהגות יכול איש המכירות לטאטא בביטול אל מתחת לשטיח כאילו "זה מעניין רק נהגים מופרעים", הרי שבנושא תא הנהג הוא עומד בפני בעיה לא פחות גדולה, וחמורה בהרבה, משום שהיא קופצת מיד לעיני המתבונן, עוד לפני שיצא מאולם התצוגה לנסיעת מבחן. בניסיון לקצץ במחיר ככל האפשר, ויתרו ב"מאיר" על פריטי אבזור ועיצוב רבים, רבים למדי. עוד לפני שבודקים את רשימת האבזור המדולדלת, קופץ (וצורם) לעין החומר של לוח המחוונים - פלסטיק פשוט למראה בצבע בז' אנונימי, נטול אלמנטים בצבע מתכתי-מודרני, שהפכו כבר לדבר נפוץ גם במכוניות שערכן נמוך בהרבה, או בצבע עץ-קלאסי כמו בשאר האחיות במשפחה. ללא האלמנטים נראה משטח הבז' הגדול משעמם ודל - לא ראוי למכונית שמחירה יותר משליש מליון ש"ח. והאבזור ממשיך להעמיק את הצרימה. אם ביכולתי להשלים עם חסרונו של גג השמש (וברור לי שלא כולם יכולים) הרי שכיוון מושב ידני במכונית בקטגוריה זו, ועל אחת כמה וכמה כזו שמיועדת לנכים, מיותרת לחלוטין.
תחושת החמצה. זה מה שנשאר אחרי סיבוב הכרות עם ה-S80 2.0T.

סיכום
מה שהיה אמור להיות העיקר בגרסה החדשה, המנוע, מתגלה כהפתעה נעימה - חזק, גמיש ואפילו בעל צריכת דלק סבירה (תשעה ק"מ/ל' בנסיעה שמייצגת שימוש נורמאלי, עם דגש בין עירוני), אולם תא הנוסעים נכשל בבחינה. הוא אומנם מרווח ונוח למדי לשהייה ממושכת, בדיוק כפי שאנו מכירים מגרסאות ה- S80 מזה שנים, אך מעביר תחושה זולה ופשוטה שאינה ראויה במכונית הנושאת תג מחיר מכובד של 365,000 ₪*. אני מניח שרוב קהל היעד של ה- S80 ושל וולוו בכלל, לא יוטרד ממגבלות הדינמיות של האוטו, ובוודאי לא יתוודע אליהן בשלב נסיעת המבחן. אולם סבורני ש"מר לקוח-וולוו-פוטנציאלי" מצפה לקבלת פנים מהודרת יותר מזו של משפחתית יפנית מהדור הקודם. עם אבזור ראוי יותר הייתה יכולה גרסה זו להוות אופציה מעניינת, אפילו עדיפה במידה מסוימת על אחותה בעלת מנוע ה-2.4 ל', אולם עם תא הנוסעים הנוכחי, היא איננה כזו.

*המחירים נכונים ליום פירסום הכתבה במקור