מגיש: דני פרומצ'נקו | עורך: לאון קליל | צלם: גיל חסון
"בא לך מבחן צלצ"ים טורבו?" השואל היה אליק. "לא" עניתי, "מה רע בדיסקברי ממוזג עם מתלי אוויר? אני כבר לא בגיל להתפרעויות". אבל הוא ביקש יפה, הסביר לי שככל שחיפש ברשת, לא מצא מבחן רציני לכלי הטורבו האימתניים האלו, והחניף לי לאגו כשאמר שהוא רוצה שרק אני אגיש את הוידאו הזה. אז תוך כדי מחאות נרגנות – הסכמתי.
וטוב שכך, כי זו הייתה יריית הפתיחה ליומיים מענגים, מהמענגים ביותר בתקופה האחרונה. יומיים עתירי אדרנלין, מהירויות, נופים מטמטמים, עבירות קשה. וגם מבחן מעניין, שדרש מאיתנו לאבחנות דקות בין שני כלים עתירי כח, שניהם כה דומים האחד לשני ברעיון ובמפרט, ושניהם גם כה שונים האחד מהשני. ובסוף היומיים, גם החלטנו על המנצח. סבלנות, תיכף תדעו מי.
המסלול
לא אשרטט את כל המסלול, אלא אזכיר נקודות ציון עיקריות, על מנת שתבינו כמה שטח ניתן לגמוע בכלים האלו ביומיים. התחלנו מערד, ירדנו דרך מעלה יאיר לים המלח, נחל סדום. בנחל התעכבנו שעות ארוכות לצורך 'סטייג' ראלי' לשני הכלים (פרטים בהמשך) ואז חתכנו לכביש הערבה. משם ירדנו בנחל אמציה דרומה, ללינה בחאן אבירן (ביישוב פארן). למחרת נסענו דרך נחל פארן עד למישר, מכתש רמון, טיפסנו את מעלה מחמל, ירדנו בזיק, והמשכנו למאגרי נחש צמא, בקעת צין ושדה בוקר, עד לסיום בבאר שבע.
מעל נחל סדום
הכלים
שני הכלים כאמור בעלי מכלולים דומים, מנועי טווין מוגדשים בנפח של כמעט ליטר. אך יש הבדלים הבולטים לעין עוד לפני ההתנעה. למאבריק מראה "מאיים" מקדימה, משהו כמו פרצוף של עכביש דרך עדשת המיקרוסקופ. בעיני הוא נראה טוב יותר מזה של הרייזר. בתא הנוסעים ההבדלים בולטים עוד יותר. הרייזר ספארטני והמאבריק מאובזר יותר. זה מתחיל במושב התומך של המאבריק, דרך מד המהירות שנמצא מול העיניים (ברייזר הוא בצד), דרך איכות החומרים בלוח המחוונים, אפשרויות השליטה בהתנגדות ההגה ועוד.
מאגורות נחש צמא
נהיגה
הרייזר מרעיש, המאבריק מרעיש עוד יותר. הרייזר נוח ורך יותר, אם כי המתלים בשניהם מתכווננים. בשניהם היו כוונו פחות או יותר לאותו מצב לטובת ההשוואה, אך כמובן שכל אחד יכול לבחור כיוון לפי טעמו. למרות שדף הנתונים מספר על עדיפות כח לרייזר, דווקא המאבריק נותן תחושה של כלי עצבני יותר, חזק יותר, יותר "נותן בראש". שניהם מתקלים את הקשים במעלות המדבר בקלילות שתעליב כל "ג'יפ". ניסינו לערוך גם קטע ראלי עם מדידת זמנים. הזמנו את ראהם סמואל לערוך את מבחן הראלי, זאת כי ראם, נהג ראלי מיומן, לא נהג מימיו בצל"צ, ולכן לא צבר ניסיון או דיעות קדומות לגבי אחד מהשניים. אלא שקטע המבחן הזה לא הגיע לסיומו כי הרייזר (שנלקח מיד פרטית) קרע את הרצועה של הוואריאטור במהלך המסלול ומנע מאתנו להשוות זמנים.
במבחן התאוצה המאבריק ניצח ללא ויכוח.
העליה מנחל סדום
למרות שאין זמנים שיוכיחו זאת, התחושה הכללית היא שהמאבריק יוצא חזק יותר מהפניות, נותן תחושה מחוברת יותר ומחליק את הזנב (אחת ההנאות הגדולות ביותר בכלים הללו, פתאום כל אחד מרגיש ואטאנן!) בצורה חלקה ונשלטת יותר. אבל שניהם מהירים עד אימה, ומאפשרים כיסוי דרכי שטח משובשות במהירות שמעט מאוד כלים אחרים יוכלו להתחרות בה, אלא אם מדובר בכלי מרוצים ייעודי או רוכב מוכשר מאוד (לרכבי שטח רגילים פשוט אין סיכוי, ולא משנה כמה טוב הנהג).
בקיצור, למי שמחפש, כמונו, "לתת בראש", ואת הריגוש של פרצי אדרנלין בדם - המנצח הוא חד משמעית המאבריק טורבו.
אבל מספיק עם הדיבורים – פשוט צפו בוידאו!
יש לנו ארץ יפה

גרסאות
קאן אם מאבריק טורבו מוצע בשתי גרסאות מרכב – שני מושבים וארבעה מושבים - ובשלוש רמות גימור: R, XDS ו-XRS. ההבדלים בין רמות הגימור הם ויזואליים ברובם, אך ישנם גם הבדלים טכניים. במישור הטכני, ההבדלים בין הרמה הבסיסית (R) לשתי האחרות הם תוספת של בידלוקים (Bid Lock, מנגנון נעילה בין הצמיג לחישוק, לטובת נסיעה עם לחץ אוויר מופחת) ובולמי זעזועים הניתנים לכוונון לפי מהירות או עומס (ב-R מדובר על אופציית כיוון רק לפי עומס; ב-XRS מדובר על בולמים בעלי כיול רך יותר). כמו כן, ב-XRS מותקנת מערכת פליטה משופרת של "יושימורה".
יתר השינויים – שוב בין ה-R לכל היתר - מתמקדים בצבעי המרכב והמושבים, סוג גלגל ההגה (אלומיניום ב-XDS/ XRS) ובהימצאו של פגוש אחורי ב-XRS. טווח המחירים נע בין 154,000 שקלים ל-175,000 שקלים לגרסה הדו-מושבית, ו-173,000 שקלים עד 195,000 שקלים לגרסה עם ארבעה מושבים.
פולאריס רייזר טורבו מוצע אף הוא בשתי גרסאות מרכב – שני מושבים וארבעה מושבים – אך בכל מקרה ברמת גימור אחת (XP). כאן המחיר הוא 175,000 שקלים לגרסה הדו-מושבית ו-189,000 שקלים לגרסה עם ארבעה מושבים.