אחת ה"שריטות" שלי היא לחץ אוויר בצמיגים. רבים נוהגים ברכב שצמיגיו מנופחים בלחץ נמוך מדי, מבלי להיות מודעים לסכנות – אחיזה ירודה, התנהגות פחות צפויה בפניות וכמובן סכנת פיצוץ של הצמיג בנסיעה מהירה. שלא לדבר על הפגיעה בצריכת הדלק והרעש המוגבר. כך שעל בסיס קבוע יוצא לי להעיר לנהגים אחרים בכביש על לחץ אוויר נמוך מדי בצמיגים – בתקווה שיטרחו וינפחו את הצמיגים במהרה.
אבל מערכות TPMS – מערכות ניטור לחץ אוויר בצמיגים – שהפכו למערכות חובה בארה"ב (ב-2007) ובאירופה (סוף 2014) אמורות לצמצם את המגיפה. מערכות אלו מתריעות בפני הנהג על ירידה בלחץ האוויר בצמיגים מתחת לרף שנקבע מראש, ובכך אמורות להקטין את הסיכוי שנהג לא ערני ינהג עם לחץ אוויר נמוך מדי. אולם חשוב לציין, כבר בשלב הזה, כי חלק גדול מהמערכות הללו מתריע רק כאשר לחץ האוויר ירד ברמה משמעותית – ירידה של 25% היא סף מקובל – כך שהן אינן מהוות תחליף לבדיקה שגרתית של לחץ האוויר!
TPMS – מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים
צילום: מנהל

מי את TPMS?
מערכות ניטור לחץ האוויר מתחלקות לשני סוגים עיקריים – ישירות ועקיפות. המערכות הישירות כוללות חיישני לחץ אוויר המותקנים בצמיגים (במערכות שמגיעות כציוד מקורי מהיצרן, החיישנים מותקנים כמעט תמיד בבסיס הוונטיל, בחלק הפנימי של הצמיג). חיישנים אלו משדרים מידע לגבי לחץ האוויר אל מחשב הרכב, ומשם המידע עובר אל הנהג כתצוגת לחץ אוויר (ולפעמים גם טמ') בכל הצמיגים או רק כנורת אזהרה בלוח המחוונים.
ניתן לרכוש מערכות ניטור ישירות גם כמוצר "אפטר מרקט", כזה שמתקינים על הרכב לאחר יצורו, והאינטרנט מלא בהצעות.
המערכות העקיפות משתמשות במידע הנאסף על ידי חיישני מהירות הגלגלים הכלולים במערכת ה-ABS כדי לזהות ירידה בלחץ האוויר בצמיגים. בדור הראשון של המערכות העקיפות הזיהוי התבסס על הבדלי מהירות סיבוב בין הגלגלים השונים (גלגל המנופח בלחץ נמוך יותר יסתובב מעט מהר יותר), אולם מערכות אלו היו מוגבלות לזיהוי מצב בו רק חלק מהצמיגים איבדו אוויר, ולא ידעו להתריע על מצב בו לחץ האוויר היה נמוך מדי בכל הצמיגים. הדור השני של המערכות העקיפות מנתח גם נתונים נוספים – למשל תדר הרעידות שהגלגל מייצר – בניסיון לזהות מצב של לחץ אוויר נמוך גם בכל הצמיגים בו זמנית.
TPMS – מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים
צילום: מנהל
מערכות עקיפות מול מערכות ישירות – יתרונות וחסרונות
חסרונן העיקרי של מערכות עקיפות הוא שהן יכולות, מטבע הדברים, רק להתריע על מצב של לחץ אוויר נמוך, ולא לספק מידע מדויק על לחץ האוויר בצמיגים. כמו כן הן רגישות יותר להתרעות שווא בשל הבדלים בין הצמיגים, סגנון הנהיגה ואפילו סוג האספלט. כדי להקטין את התרעות השווא למינימום, נדרש מדי פעם תהליך איפוס (לאחר שנבדק לחץ האוויר ידנית, מגדירים למערכת ש"עכשיו לחץ האוויר תקין") המלווה בהליך כיול אוטומטי של המערכת.
מהצד השני, יש להן לא מעט יתרונות – הן אינן דורשות תחזוקה מיוחדת או זהירות מיוחדת בתפעול הגלגל, ולכן נחשבות ל"ידידותיות למשתמש".
מערכות ישירות ניתנות להתקנה עצמאית ('אפטר מרקט') ומסוגלות לספק מידע אמין ומדויק יותר על לחץ האוויר בצמיגים, ולא רק להתריע כאשר הלחץ יורד מתחת לסף מוגדר.
בצד החסרונות נמצאים החיישנים בגלגלים, שהינם פריטים שרגישים לתחזוקה לא נכונה (עוד על כך בהמשך) ודורשים החלפה כל כמה שנים, כאשר הסוללה שבהם מתרוקנת (במערכות המקוריות לא ניתן בדרך כלל להחליף סוללה).
TPMS – מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים
צילום: מנהל

כדאי לשים לב
כאמור, המערכות הישירות דורשות זהירות בכל הנוגע לחיישנים בגלגלים. יש ליידע את הצמיגאי על כך שברכב מותקנת מערכת ניטור לחץ אוויר בכל פעם שנכנסים להחלפת צמיגים או תיקון תקר, אחרת החיישן עלול להיהרס במהלך פירוק הצמיג.
ובעניין תקרים – חשוב לדעת כי חלק מחומרי תיקון התקרים (אלו שנמכרים במיכלי לחץ בתחנות דלק, וגם אלו שנמכרים כנוזל במיכלים) עלולים לגרום נזק לחיישני לחץ האוויר. בחלק מהמקרים יספיק ניקוי יסודי (על ידי איש מקצוע) כדי להחזיר את החיישן לפעולה, אך במקרים אחרים לא יהיה מנוס מהחלפת החיישן בחדש. לכן אם ברכבכם מותקנת מערכת TPMS ישירה חשוב לשים לב שעל נוזל תיקון התקרים מופיע במפורש כיתוב כי הוא "בטוח לשימוש עם TPMS" לפני השימוש.
ואם דיברנו על החלפת חיישן – חשוב לציין כי מחיר חיישן מקורי הוא כמה מאות שקלים, ובחלק מהמקרים גם יותר מאלף שקלים. אולם קיימים בשוק גם חיישנים חליפיים בעלות נמוכה משמעותית. כך שבמקרה של תקלה במערכת ניטור לחץ האוויר שווה לעשות סקר שוק קצר לפני החלפת החיישן (אגב, את ההחלפה ניתן לבצע גם בצמיגיות, ולא רק במוסכים).