"היא נראית ממש טוב, ה–RS3 הזו", אני חושב לעצמי. בכלל, סדרת A3 נראית טוב, אבל ה–RS הזו מצליחה להרשים מבלי לעשות הרבה. היא נראית כוחנית מאוד, שרירית, דחוסה ואתלטית; אולי זה המרכב שהונמך, אולי הפגוש הקדמי האגרסיבי, הכנף מאחור, הדיפיוזר - אולי כולם יחד.
ואז, ברגע שאני מתבונן לתוך חלל החישוקים הקדמיים ומבחין בבלמים הענקיים עם הקליפרים הצבועים אדום, אני מרגיש שזהו, אני מוכן לכרוע ברך ולהציע נישואין. כמעט. כי אני לא מהסוג שנסחף אחר מראה עיניים. אני חייב היכרות מעמיקה לפני שאציע למישהי את חניית בייתי.
אודי RS3 - מבחן דרכים
צילום: בני דויטש
נער מתבגר
שש בבוקר. כביש החוף פקוק כרגיל ואני אוסף את בני הצלם מתחנת האוטובוס ברשפון - תוך הקפדה על כך שכל הנמצאים ברדיוס של מאה וחמישים מטרים ישמעו כמה טררארם ואיזה יוצרת מערכת הפליטה בעת הורדת הילוכים. מודה. מערכת הפליטה ששודכה למכונית גרמה לי להתנהג לאורכו של כל המבחן כמו נער מתבגר.
בוקר טוב כביש ים המלח - ובוקר טוב מאוד לכביש סדום–ערד, כנראה רצועת האספלט המתאימה מכל למכונית קומפקטית לוהטת כמו שלנו. והיא לוהטת; מהנדסי אודי ציידו אותה ביחידת כוח בנפח 2.5 ליטר, 5 צילינדר, מגדש טורבו, 367 כ"ס ו–47.4 קג"מ, הנעה כפולה והמון גומי.
ואיך היא בפנים? זוהי אותה אודי A3, אבל כמו במופע החיצוני שלה - גם בפנים יש ל–RS3 דברים שמייחדים אותה. והעיקר הוא שילוב של אווירה ספורטיבית עם נגיעות פרמיום–ועוד–קצת - החל מגלגל הגה קטן ממדים, קטום בחלקו התחתון ועטוי עור ואלקנטרה, דרך מושבים ספורטיביים יפהפיים התפורים מעוינים–מעוינים, דוושות אלומיניום ועד לפתחי מיזוג עגולים שחלקם הפנימי צבוע אדום. התוצאה היא סביבת נהג בוגרת איכותית, עם כיסוי למחיר הגבוה - ומספיק רמזים שיזכירו שזוהי מכונה "אחרת". מכונה שאם רק תרצה, תביא אותך מהר מאוד לאופק.
אודי RS3 - מבחן דרכים
צילום: בני דויטש
שנייד אוקונור
כמה מהר? המהירות המרבית מוגבלת ל–250 קמ"ש (280 קמ"ש עם הסרתה), והדרך אליה קצרה, מאד; 4.3 שניות ל–100. כדי לאמת נתון זה צריך לנתק בקרות, להניח את רגל שמאל על הבלם, להדביק את דוושת התאוצה לרצפה ולשחרר בהחלטיות את דוושת הבלם, להיות מרוכזים ולשלב לשני בזמן; אם לא תעבירו לשני ב–5500 סל"ד, סביר להניח שתגיעו למנתק ההצתה שיגדע את הניסיון להגיע לנתון התאוצה הרשמי. מנתק ההצתה נכנס אומנם לפעולה רק ב–6800 סל"ד, אבל אם תתחילו את פעולת השילוב לשני מאוחר מ–5500 סל"ד, המנוע יגיע למנתק לפני שהיד שלכם תספיק למלא את פקודת המוח.
הקומפקטית הלוהטת של אודי יכולה לגרום לכם להיות גיבורי תקשורת שלא בטובתכם, כוכבים במהדורת חדשות. להלן המתכון: ב–100 קמ"ש בהילוך שביעי המנוע מנמנם ב–1800 סל"ד; יחד עם בידוד טוב של רעשי רוח בחוץ ושנייד אוקונור בפנים, המכשפת מתוך מערכת השמע הנהדרת מבית Bang & Olufsen, קל מאוד, ומדי, לעלות - בהרף עין ובהיסח הדעת - לשיוט תת–קולי (נינוח, כן?) צפונית ל–150 קמ"ש. אחלה מתכון לכותרת בעיתון...
אודי RS3 - מבחן דרכים
צילום: בני דויטש
הפתעה
ל–RS3 הזו - כמו בהרבה מכוניות חזקות אחרות - צמיגים במידות שונות מלפנים ומאחור. אלא שכאן מחכה הפתעה: ב–RS, הצמיגים הרחבים יותר נמצאים מלפנים. הסיבה פשוטה: העומס על הצמיגים מלפנים, שהם גם מהוגים וגם מניעים, גדול מאשר על הצמיגים האחוריים. וכך, מותקנים מלפנים צמיגים ברוחב 255 מ"מ ואילו מאחור מדובר ב–235 מ"מ.
לא מעט קילומטרים גמענו, הקומפקטית הרותחת ואני, אך לא היה צריך הרבה בכדי להפנים: היא ונוחות לא ממש הולכות יחד. בלא מעט מהמקרים, התרסקה ה–RS3 על שברי כביש. רעשי רוח אמנם מבודדים היטב, אך רעשי הכביש הרבה פחות; ככה זה כשהאוטו מצויד בצמיגים רחבים במיוחד מלפנים.
אודי RS3 - מבחן דרכים
צילום: בני דויטש
סדום–ערד
זה הפרק שלכבודו התכנסנו כאן - ובכביש ההוא. על התאוצה המעולה כבר סיפרנו, על האופן בו המפלצת הזו אוחזת ומתנהגת תדעו - אבל לא מיד. למה? כי גלגל ההגה לא מספר לידיים האוחזות בו דבר על מה שקורה בצד השני של המערכת - הגלגלים בזמן פנייה; לא חדש באודי, ובכל זאת. תכונת זכות: משקל ההגה בהפניה סביר.
מכונית המבחן צוידה במערכת בלימה מרשימה במיוחד: בחזית ישנם קליפרים ענקיים בעלי שמונה(!) בוכנות, דיסק בצורה פרחונית (מאפשר קירור יעיל יותר) בעל ‘לב' אלומיניום (החלק הפנימי), מה שתורם למשקל נמוך ביחס לסט בלימה רגיל.
את פיתולי הכביש הדרומי גמעה ה–RS3 במהירות גבוהה עד מאוד. האחיזה פשוט מעולה והבלמים מאפשרים לדחוק אותה יותר ויותר, ולבלום מאוחר עוד יותר בכל עיקול. מהלך דוושת הבלימה טוב, הנשיכה טובה, העוצמה מעולה וכמעט ולא הורגשה דעיכה. הצמיגים הרחבים בחזית מאפשרים גם מהירות כניסה מעולה כאשר מפנים את המכונית לתוך העיקול. הוסיפו לכל אלה את מערכת נעילת הדיפרנציאל האלקטרוני - ותקבלו גם יכולת תאוצה מעולה ביציאה מהעיקול. ומערכת הפליטה? ואוו, כמה דרמה, פשוט תענוג לאדרנלין ולאוזניים.
אודי RS3
צילום: בני דויטש
וישנו גם הפרמטר ההוא, של ההתנהגות - וזו בטוחה מאוד. בטוחה ומשעממת; נייטראלי עם נטיה לתת–היגוי. ועוד תת–היגוי. נכון, הוא מגיע בעומסים גבוהים עד פסיכיים, אבל כל ניסיון לגרום לישבן להדק מעט את הפנייה, שלא לומר לרקוד, ייענה בסירוב מוחלט מפי הקומפקטית, שלפתע מרגישה פחות לוהטת. ברצועת אספלט רחבה ומבודדת נעשו ניסיונות לבצע Scandinavian Flick, המוכר יותר בשמו הצרפתי "ל'אפל–קונטרה–אפל", וגם אלו נענו בתת–היגוי מעצבן.
אולי יש לאודי הזו מנוע חמישה צילינדרים, מגדש טורבו וכיתוב קוואטרו, אבל ‘וולטר רוהל' לא תרגישו; אפילו לא ‘מישל מוטון'. הריגוש ב–RS3 מגיע רק מכוחות ה–G - אם בתאוצה מהמקום, אם דרך האחיזה הגבוהה ואם בתאוטה מרשימה. מה חבל אם כך שהמושבים הנאים למראה לא מספקים תמיכה צדית טובה מספיק.
אודי RS3 - מבחן דרכים
צילום: בני דויטש
סיכום
אודי RS3 עולה 400,000 שקלים - וזה עוד לפני תוספות כדוגמת מערכת הפליטה השמימית או הבלמים הפסיכיים שרכב המבחן צויד בהם ומחירם עומד על 75,000 שקלים.
אבל המחיר הוא לא העיקר כאן. לתפישתי, קומפקטית לוהטת כמו ה–RS3 אמורה להיות מכונית מסעירה, קצת מפחידה, שפונה לנהגים מחודדים לא פחות ממנה. וזה לא המצב. ה–RS3 פונה לנהגים שרוצים להיות מהירים עד מאוד מבלי להתאמץ, מבלי להידרש לרזי הנהיגה הספורטיבית. היא אינה פונה לאניני הגה, לאניני התנהגות, או לכאלה שהחיוך חשוב להם יותר מאשר האפס למאה. ולכן, למרות המראה המושך והצליל האלוהי, היא לא קולעת לטעמי.
וולטר רוהל אמר בזמנו בתסכול, עת התחרה בגרופ B עם האסקונה 400 מול האודי קוואטרו, שהייתה עדיפה על מכוניתו עשרות מונים, שגם קוף יוכל לנהוג באודי קוואטרו מהר. ואם תרצו, חוץ מהמפרט, גם זה משהו משותף לקוואטרו ההיא ולקוואטרו הזו - לא צריך להיות נהג גדול כדי לנהוג בה מהר. ממש מהר.
אודי RS3 אוהד אלגוב
צילום: בני דויטש

אבזור תקני
ל–RS3 תאורת קסנון, מפתח חכם, מערכת מולטימדיה בגודל "5.8, גג פנורמי, שמשות מבודדות חום, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג ליושבים מאחור, שבע כריות אוויר ועוד. מנגד, טנק הדלק בגודל 50 ליטר בלבד, וזה היה אחלה כל עוד הוא לא היה נמצא במכונית הלוגמת ליטר לכל 7.4 ק"מ בממוצע (צריכת מבחן); בנוסף, חסר ל–RS3 גלגל חליפי וגם שקע USB נעדר, ותצטרכו לזכור זאת כשאתם בכביש הערבה עם מכשיר נייד שהסוללה שלו עומדת להתרוקן. טיפ: הכינו 49 שקלים למטען.