נראה שאלסנדרו מסונרו, האחראי על העיצוב בסיאט, נושם כבר שנים את המותג הספרדי. למרות שנולד במדריד, הוא הגיע לברצלונה כבר אחרי שסיים תיכון ללימודי עיצוב והתחיל את הקריירה בסיאט באמצע שנות התשעים. באותן שנים הוא עבד על מכונית התצוגה בולרו (1998) שהייתה הצהרת הכיוון לדור השני של הטולדו והראשון של הלאון – דגם שהוא כה משמעותי עבור סיאט.

מסונרו הספיק לעבוד על הדור השלישי של האיביזה לפני שעבר לרנו שם היה אחראי גם על הלגונה קופה ובמסגרת זאת פעל גם בסמסונג. מסונרו חזר למקורותיו הספרדיים ב-2011 ומונה לעמוד בראש פירמידת העיצוב של סיאט. אנחנו פוגשים בו אחרי חשיפת האטקה, רכב הפנאי החדש של סיאט.

"האתגר הגדול כאן מבחינת העיצוב קשור לעובדה שאין לנו מסורת בתחום". הוא פותח "לכן, היה זה אתגר גדול עבורנו לשלב את השפה שפיתחנו בלאון ל'קוד הלבוש' המקובל של SUV – ליצור רכב פנאי שייראה יותר חסון וקשוח מהלאון אך מבלי לאבד את הדינאמיות שלה. לטעמי הצלחנו; יש לו את האופי של סיאט אבל עם הטיפול שנתנו לקווים השונים ישנו גם החוסן. הלאון יותר מעוגלת והטיפול במשטחים שלה מאוד פרוגרסיבי. כאן יש מרקם רב יותר של קווים ישרים ולכן הוא נראה קשוח יותר, כמו אח גדול ללאון".
חולם בספרדית / ראיון עם ראש מחלקת העיצוב בסיאט
צילום: דני פרומצ'נקו, יצרן
אלסנדרו מסונרו, האחראי על העיצוב בסיאט (מימין) ואלי שאולי

עד כמה חשוב הצעד מבחינת סיאט?
לאון שמה את סיאט על המפה, ומבחינתנו זה היה בסיס חדש לסיאט ולתדמית שלה. המכונית החדשה חשובה כי היא מפגינה יותר בגרות ואיכות, ובמכונית הבאה שנציג תראו עוד צעד באבולוציה הזו. גם איתה נתבסס על קווי הלאון, כיוון שכיום היא מוכרת היטב. בזכותה גם מכירים את סיאט ויודעים על מה היא מושתתת".

מה הצעד הבא מבחינתכם?
"ויז'ן 2020 (מכונית התצוגה מז'נבה 2015; א.ש) הציגה את המטרה שלנו ל-2018-2019. זהו דגם חשוב מאוד כי אלמנטים משם הופיעו באטקה והרבה פרטים ממנו יגיעו לשתי המכוניות הבאות. היא הייתה 'בקרוב' לא רק לאטקה, והשאלה מה ניקח מ-2020 למכוניות הבאות. אחרי כן בוודאי נעשה מהפיכה גדולה יותר בעיצוב. אז תראו בעתיד הלא רחוק קווים דומים לאלה שפוגשים באטקה אבל לא בהכרח ברכב מסוג זה".

והמהפכה הבאה?
"אנחנו פועלים בדרך האופיינית. כדי שנבין את המכונית אנחנו תמיד עושים קולקציה של כל הדגמים ואז בזמן מסוים צריך לעשות את הקפיצה. אנחנו נמצאים בתקופה מעניינת בה שמנו את סיאט על המפה. אחרי שנציג את כל המכוניות בכיוון הזה יגיע הזמן לצעד הבא. ואנחנו כבר חושבים עליו. עם מכונית התצוגה הבאה נראה את הכיוון העתידי שלנו אבל קודם כל נציג את שלוש המכוניות הבאות".

חייבים תמיד מכונית תצוגה קודם?
"הרעיונות שיש ב-2020 נולדו לפני הרבה זמן, עוד ב-2011, אבל כך זה עובד. אנחנו מרחיקים את ה'נוף' לכיוון העתיד, ואז מתחילים להציג פרטים במכוניות תצוגה. עכשיו אנחנו חושבים על הדברים שנצטרך במכוניות של 2025, ונתחיל להציג אותם במכונית תצוגה ב-2019. אנחנו הולכים הכי רחוק שאפשר ואז חוזרים. שמים מטרות רחוקות ואז מתחילים לפתח אותן".
חולם בספרדית / ראיון עם ראש מחלקת העיצוב בסיאט
צילום: דני פרומצ'נקו, יצרן
סיאט ויז'ן 2020 קונספט

אם צפיתם ב-2011 את היסטריית הפנאי מדוע לא הגעתם קודם?
"ידענו שאנחנו צריכים רכב פנאי וזה לא סוד שהגענו קצת מאוחר לשוק. הגענו עם מוצר טוב ותחרותי אבל מאוחר. כקבוצה אנחנו הולכים לאט אבל בטוח. עם זאת הייתי שמח לקפוץ ל-2018 ולראות איך כל התוכנית עובדת".

האם סיאט, תציג משפחת כלי פנאי?
"אחת המכוניות הבאות תהיה מהמשפחה הזו. יש לנו שלוש מכוניות להשיק בשנה וחצי הקרובה"

עד כמה ישפיעו האנרגיות החדשות על העיצוב בעתיד?
"זה ישפיע רבות וזה הקושי שלנו כרגע כאשר אנו חיים בשני עולמות ההווה והעתיד. טכנולוגיה ועיצוב צריכים ללכת ביחד ויש לנו כמה כיוונים. הצד הטכנולוגי מואץ עכשיו ואנחנו מוכנים לכמה תסריטים".

אתם אוהבים לדבר על אמוציות לטיניות. איך שומרים עליהן?
"אנחנו עושים זאת אבל באופן יותר בוגר. זה לא חייב להיות התפוצצות, ומשהו יכול לגעת בך גם אם אינו אגרסיבי במיוחד. אנחנו רוצים ליצור עם האטקה תחושה של משהו שעשוי היטב, משהו שיוצר תחושה של הדבר הנכון. זה שונה מהלאון וגם מה'אוטואמוסיון' שהיה יותר צעקני ודחה חלק מהאנשים. אתם תראו איך האמוציות יתחלקו בצורה אחרת בהתאם לקטגוריה במכוניות הבאות שנציג".
חולם בספרדית / ראיון עם ראש מחלקת העיצוב בסיאט
צילום: דני פרומצ'נקו, יצרן
סיאט אטקה הסדרתי
לאן אתה שואף לקחת את סיאט?
"למקום שאנשים יזהו את ערך המכונית. זה נשמע פשוט כמטרה אבל לא קל לעשייה. אני רוצה לקחת אותה למקום של איכות שנראית. זה מתחיל לקרות כבר במכוניות הנוכחיות ויתרחש יותר עם האיביזה הבאה, מכונית שאני מאוד מצפה לה".

סיאט היא מותג ספורטיבי, מה עם מקדמת תדמית כמו שיכולה הייתה להיות הטנגו מפרנקפורט 2001?
"טוב" הוא מחייך, "זו שאלה ליושב ראש... ברור שאשמח להשיק מכוניות מיוחדות, כאלה עם 'אפקט הילה', אבל אני ריאלי. קודם צריך שנעשה את שיעורי הבית ונתבסס ואז יגיע הזמן להציג משהו מחוץ לקופסה. הצוות שלי עובד על הרבה דברים פנימיים כאלה ומנסה לשכנע את ההנהלה אפילו לגבי מכוניות שמביאות תשומת לב אבל מפסידות כסף. זו לא משימה קלה. תמיד אומרים לך 'ברגע שיהיה כסף נעשה זאת'. אני מקווה שאחרי שנייצר את ארבע המכוניות החדשות הבאות ונרים את המספרים יגיע הרגע למכונית מחוץ לקופסה".