קטגוריה: תת משפחתית

גרסה: 1.6 ל' אוט' אקטיב

מתחרים בולטים: יונדאי אקסנט, סקודה ראפיד, סיאט טולדו, פיאט טיפו, קיה ריו

מחיר גרסה נבחנת: 99,000 שקלים

לפני קצת יותר משלוש שנים הייתה פיג'ו 301 חלק מגל של תת-משפחתיות עממי שהסתער על שוק הרכב המקומי והבטיח לשנות אותו. אבל בסופו של דבר המהפכה לא קרתה. המכוניות שהבטיחו המון על הנייר התקשו לקיים זאת במציאות כאשר כל אחד מהדגמים סבל ממגרעת בולטת והמחיר לא היה רחוק מספיק מזה של המשפחתיות. תיאום העמדות המתבקש הגיע בדמות מחירי "מבצע" והורדות מחירים, שהפכו את חברות הקטגוריה לתחרותיות יותר.

ה-301 הייתה מגיבורות אותו גל, יחד עם אחותה לבית סיטרואן ה-C-אליזה, אך סבלה מחטיבת כח ארכאית ורועשת. בחנו אותה לבד וגם מול המתחרות הישירות, וכעת נוחתת גרסה מעודכנת, שמקבלת תיבת שישה הילוכים אוטומטית במקום תיבת הארבעה הילוכים המיושנת. יחד עם התיבה החדשה, שמבטיחה לטפל באחת החולשות העיקריות של הרכב, מגיע גם מחיר תחרותי יותר – 99,000 שקלים במקום 110,000 שקלים לגרסה המקבילה בעבר. העובדה שפיג'ו הפסיקה את שיווק רמת האבזור הגבוהה יותר (שעלתה 115,000 שקלים) מעידה כנראה על תהליך ההתפקחות.
פיג'ו 301 (1.6 ל', אוט' 6 היל') - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו

עיצוב ונראות
השיפור הוא פנימי לחלוטין, וחיצונית לא השתנה הרבה. מעבר לחזית נעימה לעין, היא מאוד אפרורית ונטולת סקס-אפיל.

פנים הרכב
פתיחת הדלת מגלה את אותו תא נוסעים מוכר, שעם חלוף השנים פשטותו בולטת עוד יותר. הניסיונות לחסוך ניכר הן בהעדרם של פרטים כגון ידית אחיזה לנוסע או מתגי חלונות בדלתות (הם נמצאים במרכז הרכב) והן באיכות חומרים שאינה מזמינה.
גם המראה הכללי מיושן (מערך האוורור למשל), והמחוונים קטנים מאוד (ועדיין עם קו אדום ב-5000 סל"ד). הצג המרכזי שביניהם סובל מהשתקפויות, ומערכת המולטימדיה המקומית שנוספה למפרט אינה מרשימה ונטולת פיקוד מההגה. העובדה שגלגל ההגה אינו מתכוון למרחק (גם הכיוון לגובה קשה) מפריעה לייצור תנוחת נהיגה מושלמת והמושב אינו תומך מספיק. מאחור המרחב נאה לשני מבוגרים (בייחוד לרגלים) אך גם שם האווירה פשוטה. תא המטען גדול אך בעל גימור פשוט וללא אפשרות פתיחה מבחוץ.

נוחות
מבחינת נוחות ה-301 עדיין מספקת את הסחורה, בייחוד בכבישים בין עירוניים. עם זאת, בידוד רעשים לא מוצלח מאפשר לשפע רעשי כביש, רוח ומתלים לחדור לאוטו, ואלו "מסתירים" לעיתים את הנוחות (זה בולט בעיקר בעיר). ובכלל התחושה שהכל כאן רועש מדי: מיחידת המיזוג ועד פעולת הצופר שנשמעת חזק מדי בתוך תא הנוסעים.
פיג'ו 301 (1.6 ל', אוט' 6 היל') - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו

התנהגות ובטיחות
מבחינת ניהוג מציגה ה-301 יכולת בוגרת עם תגובה זריזה להפניית ההגה ואחיזה טובה. לפרקים היא אפילו מהנה בצליחת כבישים מפותלים. הבלמים (תוף מאחור) קצת פחות מרשימים ותחת עומס איבדו דיוק.
ה-301 נטולת יומרות בתחום האבזור הבטיחותי ובימים אלה היא נראית דלה (אפילו בהתחשב במחירה) כאשר יש לה רק ארבע כריות אוויר. ה-301 נבחנה במבחן הריסוק של יורו NCAP ב-2014 וזכתה לציון נמוך של שלושה כוכבים.

מנוע וביצועים
הסיבה למפגש המחודש היא, כאמור, תיבת ההילוכים החדשה שלה שישה הילוכים. בניגוד לדגמי פיג'ו אחרים, היא נותרה עם מנוע אטמוספרי (1.6 ל' 115 כ"ס, שמבוסס על מנוע ה-TU הוותיק) במקום לעבור ל-1.2 טורבו המודרני.
פיג'ו 301 (1.6 ל', אוט' 6 היל') - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו
אולי לכן הביצועים הרשמיים כמעט ולא השתנו, וגם בנסיעה השיפור לא גדול. לא גדול – אבל מורגש, עם זמינות כח טובה יותר בהאצות ביניים. הביצועים בהחלט סבירים ביחס לקטגוריה, אבל חטיבת הכח עדיין לא מספיק שקטה ומעודנת, וכבר תחת לחץ מתון הופכת לרועשת ומאומצת. בנוסף, התיבה החדשה, בייחוד בעיר, לא מספיק חלקה ותורמת לתחושה לא זורמת של החטיבה כולה. לעיתים היא מעלה הילוך מוקדם מדי ומסרבת להוריד, ולעיתים מתמהמהת בהעברות. נראה שיש שיפור בצריכת הדלק, אך זו עדיין לא מרשימה: בין 13.3 ק"מ/ל' בשיוט ל-9.3 תחת עומס.

תמורה
המבחן פיג'ו 301 יצר אצלנו תחושות מעורבות. מצד אחד, מחיר מושך – פחות ממאה אלף שקלים (כולל טיפולים לשלוש שנים) למכונית מרווחת, שיכולה להוביל בנוחות ארבעה מבוגרים גדולים. מצד שני, איכות תא הנוסעים ורמת הרעש בנסיעה – וכמובן הציון הלא מרשים במבחני הריסוק. התחושה הכללית היא שלמרות שהשיפור שעברה לא מספיק משמעותי, המחיר החדש הופך אותה לעסקה מעניינת מבעבר. אבל לדעתנו, זו עדיין עסקה שכמקובל בקטגוריה, רלבנטית יותר לציי הרכב מאשר ללקוח הפרטי.
פיג'ו 301 (1.6 ל', אוט' 6 היל') - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו