שר התחבורה ישראל כץ חתם על אישור לייבוא מכוניות זעירות – לעד שני אנשים - המוגדרות באירופה כקוואדרסייקל (ארבע-אופן, בתרגום חופשי). זאת בתום בדיקות ומבחן מעשי שביצעו במשרד התחבורה. במשרד התחבורה לא הגדירו את סוג המנוע שהרכב יכול להיות מצויד בו (חשמלי או בעירה פנימית, למשל) אלא רק הגבלת הספק של 15 קילווואט – בערך עשרים כ"ס. זה אומר שגם כלים חשמליים, כמו הרנו טוויזי שהגיעה למבחנים בארץ, יכולים לעמוד בתקן. במשרד מקווים שהכלים הקטנים יוכלו להקל על מצוקת החניה והעומס בערים.
אושר ייבוא מכוניות זעירות לישראל
צילום: מנהל
תחום המכוניות הזעירות מורכב ומגוון. באירופה נמכרים גם כלים שמוגדרים כקוודרסייקל קל (מוגבלים ל-4 קילוואט) ואז מותר לנהוג בהם כבר מגיל 16. כאן, לפחות כרגע, מדובר על צורך ברישיון נהיגה למכונית רגילה. הכלים, שמהירותם המרבית מוגבלת לא פעם ל-45 קמ"ש (חובה במקרה של קוודרסייקל קל), יורשו לנוע רק בדרכים עירוניות. משמע שהאיילון לדוגמא, גם בשיא הפקקים, מחוץ לתחום.
ההחלטה טעונה עדיין אישור בוועדת הכלכלה של הכנסת, ועדיין לא ברור איזה מס יוטל על כלים אלה. כדאי לזכור שמדובר בכלים שאינם זולים במקור, ואם יוטל עליהם מס דומה לזה של מכונית רגילה הם עלולים להיתפש כיקרים מדי.
אושר ייבוא מכוניות זעירות לישראל
צילום: מנהל

במערב אירופה, ובייחוד בצרפת, תחום מכוניות המיקרו מאוד מפותח עם חברות כמו ליג'יה ואיקסם-מגה, שמתמחות בנושא ומציגות מגוון מעניין. לרוב מדובר בכלים עם מנועי דיזל זעירים בעלי שני צילינדרים, אך יש גם גרסאות בנזין או דגמים חשמליים. לא פעם מציגים כלים אלה מראה ייחודי ואופנתי.
בעבר בוצעו מספר ניסיונות להביא כלים כאלה ולהציגם בפני משרד התחבורה כדי לקבל אישור. בין האחרונות לנסות להוביל מהלך כזה לכדי ניסוי (שהחל לפני כמעט שנתיים) הייתה לובינסקי עם מכוניות זעירות של איקסם ומשאיות זעירות של גרופיל (לאחרונות מנועים חשמליים או היברידיים) שיכולות לשרת גופים עירוניים במרכזי ערים.
אושר ייבוא מכוניות זעירות לישראל
צילום: מנהל