בוועידת תחליפי הדלקים שנערכה בתחילת החודש הוצגה גם מכונית פיאט 500 רגילה למראה, שזכתה לכינוי M15. הכינוי רמז על ייחודה – מדובר במכונית שהותאמה לשימוש בדלק המכיל 15% מתנול. מדובר באלכוהול המופק מגז טבעי או ביומאסה (למשל זבל), פולט פחות מזהמים מאשר בנזין בזמן שריפתו במנוע (בפער של כ-10% לעומת מנוע מקביל המונע בבנזין), ומאפשר לנצל גז טבעי ודלק ממקורות מתחדשים לשימוש בדלק מכוניות רגילות, עם שינויים מינוריים במנוע, שלא דורשים השקעות ענק בתשתית ופיתוח, כמו מימן, למשל.
ולא מדובר בעוד מכונית הדגמת טכנולוגיות מהסוג שהמוזיאונים מלאים בהן והכבישים לא ממש, אלא באבטיפוס למכונית סדרתית שתוצע בקרוב בארץ, כאשר במקביל יוקמו עמדות תדלוק בדלק החדש ברחבי הארץ. בשלב הראשון תקים דור כימיקלים, שפיתחה את דלק התערובת החדש, חמש עמדות תדלוק, כאשר עד לסוף 2017 אמורות לקום כבר עשרים עמדות כאלו. מתנול זול יחסית להפקה, ולכן דלק התערובת יהיה זול יותר מהבנזין הרגיל – ההערכות מדברות על פער של כ-30 אגורות במחיר הדלק לצרכן.

רעיון וותיק, יישום חדש
השימוש במתנול כתחליף בנזין הוא לא רעיון חדש – כבר בזמן משבר הדלק של 73' עלתה הצעה בארה"ב להשתמש במתנול שיופק מפחם כתחליף בנזין, אולם מסיבות שונות הועדף השימוש באתנול - גם הוא אלכוהול, אך כזה המופק מצמחים (בדגש על תירס, גידול נפוץ מאוד בארה"ב). לאורך השנים הועלה הרעיון שוב מדי פעם, אך בכל המקרים לא נכנס לשימוש מסחרי. כך יצא שמתנול משמש כיום בעיקר כדלק במכוניות מירוץ וכלי רכב משופרים בזכות התאמתו לשימוש במנועים עם יחס דחיסה גבוה.
אם אין דלק – שישתו מתנול
צילום: מנהל
עוד מכונית שמשתמשת במתנול, אבל לא משיקולי זיהום אוויר
השימוש במתנול אומנם מציע יתרונות מבחינת זיהום האוויר, אך גם דורש התמודדות עם לא מעט בעיות – מדובר, לדוגמא, בחומר רעיל (בניגוד לאתנול); המתנול הוא חומר מאכל שעלול לגרום לנזק לחלקי מתכת שונים במנוע, ולכן דורש התאמה מיוחדת של המנוע לשימוש במתנול. אגב, גם האתנול סובל מאותה בעיה, ולכן בארה"ב מקובל לסמן מכוניות המותאמות לשימוש בדלק המכיל אתנול, בכינויים כגון "פלקס-פיול".
כאמור, פיאט התאימה את מנוע 1.2 ל' של פיאט 500 לשימוש במתנול ותחל ייצור מסחרי של הדגם בקרוב. בשלב זה לא תוצע, ככל הנראה, פנדה מותאמת למתנול, למרות שהיא עושה שימוש באותו מנוע. מחיר פיאט 500 M15 עדיין לא ברור, ותלוי בין השאר במדינה – החברות המעורבות בפרויקט מנסות בימים אלו לשכנע את רשות המיסים לכלול עידוד למכוניות מונעות במתנול במסגרת עדכון המיסוי הירוק, ועד שלא תתקבל החלטה אי אפשר לדעת מה יהיה מחירה של הפיאט 500 M15. בכל מקרה, מבחינת הצרכן מדובר בטכנולוגיה "שקופה" – הביצועים לא שונים משל הרכב הרגיל, לטוב ולרע, ואם אין תחנה שמציעה דלק M15 בסביבה, אפשר פשוט לתדלק בבנזין רגיל.