כאשר האוטו התלכלך – ניקו אותו במים ובסבון; כאשר קרה לו משהו רציני – תיקנו אותו אצל פחח וצבע. בין לבין – שמירה ואחזקה ברמה גבוהה – היה עניין לא ידוע בישראל. אבל דברים משתנים גם בתחום הזה, חלק משינויים רחבים יותר בתרבות המוטורית ובמודעות למה שקורה בעולם הגדול.
תרבות מוטורית
התרבות המוטורית בישראל חווה פריחה נמשכת עם אירועים רבים ומגוונים, מאורגנים וגם ספונטניים, חד-פעמיים וגם קבועים. אליהם מצטרפות מכוניות מיוחדות המגיעות לארץ, חלקן דגמים חדשים ויקרים מאוד, אחרות מכוניות אספנות נדירות.
מכוניות מיוחדות דורשות גם תשומת לב מיוחדת, ובאופן טבעי גם תחום שימור הרכב ברמה הגבוהה ביותר נמצא בצמיחה. אותו תהליך נקרא "דיטיילינג" (Detailing; מ-Detail, פרט או פריט): "דיטילינג לרכב הוא ביצוע של ניקוי יסודי, שחזור וגימור של מכונית, מבפנים ומבחוץ, כדי ליצור רמה של איכות-תצוגה בכל פרט ברכב" (וויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית, המהדורה באנגלית).
מייצרים מוצרים לדיטיילינג. סיור בסונקס
צילום: יצרן
יש חברות המציעות שירותים כאלה, יש בעלי רכב המעדיפים לעשות את זה בעצמם, ובשני המקרים מוצרים ייעודיים הם פתרון יעיל במיוחד. אחת החברות המתמחות במוצרים כאלה היא סונקס הגרמנית. עד היום הגיעו מוצריה לישראל באופן עצמאי לישראל וביבוא לא מסודר, אבל כעת מתחילה חברת אוטוורקס לשווק אותם באופן סדיר ועושה זאת דרך רשת סולו, הפועלת במסגרת החנויות של הום סנטר. לרגל תחילת היבוא לישראל, הזמינה אותנו סונאקס לביקור במפעל שלה בגרמניה בכדי להתרשם מהמוצרים שלה.
על גדות הדנובה
החברה הגרמנית פועלת בעיר נויבורג הנמצאת לחופי הדנובה, ומייצרת מאות מוצרים לטיפוח חיצוני ופנימי של הרכב, ואלה מיועדים לצרכן הסופי כמו-גם לעסקים הנותנים שירותי ניקיון לרכב ודיטיילינג. מגוון המוצרים נע מהבסיסיים, כמו שמפו לרכב ומנקה ריפודים, דרך מתקדמים יותר כמו פוליש, וקס, מנקה חישוקים ומחדש פנסים, ועד ייעודיים לדיטיילינג. אלה האחרונים, לפי טענת החברה, מבוססים על ננו-טכנולוגיה ומיועדים להביא את ניקיון הרכב וחידושו לרמה הגבוהה ביותר.
סונאקס היא חברה המשווקת את מוצריה במאה מדינות ברחבי העולם ומשקיעה רבות בחדירה לשווקים חדשים. כעת, בכדי לחדור לשוק האמריקאי, שכרה סונקס פרזנטור נוצץ ובעיקר מפורסם ביכולתו – קן בלוק; לאחר המופע הבא שלו, ינקו את הפורד פוקוס RS עם מוצרים של החברה.

הביקור במפעל כלל ביקור בכל מערך הייצור של סונאקס – החל מהמעבדות בהן מתבצעים המחקר והניסויים ועד לשלב האחרון לפני האריזה, כאשר מודבקות התוויות המביאות את המידע על המוצר בעשרות שפות – וכעת גם בעברית.
סונקס, שנוסדה ב-1950, מתבססת על חברת הכימיקלים הופמן מינרל (HOFFMAN MINERAL) – שתיהן חלק מקבוצת הופמן (נוסדה ב-1903) – המייצרת את חומרי הגלם מהם מייצרים את מוצרי הטיפוח לרכב; בתחום הדיטיילינג חדשנות היא שם המשחק. במעבדת המפעל, בה מתבצעים המחקר והניסויים, מדענים בחלוקים עושים עבודה יסודית למדי כאשר הם שורטים ומלכלכים חלקי רכב שונים, ואז מתקנים ומנקים אותם עם מוצרים של סונאקס כדי לבחון את יעילותם.
מייצרים מוצרים לדיטיילינג. סיור בסונקס
צילום: יצרן
מלכלכים ומנקים
אחד מהמוצרים פותח באמצעות מכונה המסובבת גלגל במהירות, בולמת אותו וכך מייצרת את הפיח שנוצר בזמן הבלימה ומצטבר על החישוק. ניקוי החישוק הזה, כולם יודעים, הוא סיוט לא קטן, בוודאי אם נאלצים לגעת בו. המוצר הנקרא – Extreme Wheel Cleaner ממיס את הפיח ומסיר אותו עם שטיפה וללא מגע יד אדם.
לאחר שלב המחקר עוברים למה שהגרמנים קוראים לו ה"מטבחון", בו מבשלים את חומרי הניקוי במכונות ענקיות המפיצות ריח שלא היה מבייש את רמת חובב. אגב, מחוץ למפעל אין זכר לעובדה שזהו מפעל כימיקלים. פס הייצור מטפל בכל שלבי המוצר מכלי הקיבול הריק, דרך מילויו ועד להדבקת התווית והאריזה. שאלתי את אחד העובדים מדוע החברה נשארת לייצר בגרמניה בעוד מתחרים מעדיפים לייצר בסין, והתשובה הייתה ש"במוצרי פרמיום הערך של 'מייד אין גרמני' שווה את פער המחיר".
מייצרים מוצרים לדיטיילינג. סיור בסונקס
צילום: יצרן
לאחר הסיור בפס הייצור, עברנו לסדנא הפרטית של המפעל בה מודגמים המוצרים השונים של החברה. על אודי מלוכלכת למדי של אחד מעובדי החברה הדגים מייקל, איש דיטיילינג מקצועי העובד בסונאקס, את כושר הניקוי של המוצרים.
לאחר השטיפה במים קרצף מייקל את האוטו באמצעות שמפו ווקס וספוג עם קיבול מים משופר. לאחר מכן הרכב נוגב באמצעות מטלית מיקרו פייבר שאמורה לספוג יותר מים. ההדגמה של המוצר שמנקה את החישוקים בהתזה בלבד הייתה מעניינת; לאחר ההתזה נוצרה שכבה אדומה והחישוק נראה "מדמם", אך לאחר שטיפה במים, הנוזל והלכלוך ירדו מהחישוק והוא נשאר מבריק. לסיום מרחנו שעווה באמצעות מכשיר ידני ולאחר הניקיון הכללי הרכב נראה מצוין.
ההתרשמות ממוצרי סונאקס בגרמניה, במפעל, היא עניין מוגבל. לכן שלחנו את המוצרים לחבר מערכת שכבר ניסה הכל, כדי שיחווה את דעתו איך המוצרים האלה באקלים המקומי, בתנאים שלנו ובהשוואה לאחרים. ובנימה אישית, טוב שמוצרים באיכות גבוהה ממשיכים להגיע לישראל ומאפשרים לקדם עוד קצת את התרבות המוטורית כאן.
מייצרים מוצרים לדיטיילינג. סיור בסונקס
צילום: יצרן
תא מנוע נקי לאחר שימוש במוצר