מועדון החמש סגר את הקיץ, אחרי שהפיק לא מעט השקות של רכבי אספנות מעניינים, באירוע ענק. מאות רכבי אספנות התייצבו ביום שישי האחרון (6.10.2017) בפארק הלאומי ברמת גן ומשכו קהל רב.
המקור מפעם ומשם
קונקורס ד׳אלגנס (Concours d’Elegance; תחרות של אלגנטיות) מקורה בצרפת. אנשי המעמד האריסטוקרטי של המאה ה-17 נהגו להציג את כרכרותיהם, רתומות לסוסים, בפארקים של פריז בימי הקיץ. מסורת זאת חודשה ב-1929, בוילה ד'אסטה בצפון איטליה, וזכתה למעמד עולמי ב-1950, עם השקת המפעל בפבל ביץ', קליפורניה. אירוע זה מסיים את שבוע המכוניות של מונטרי – אירוע הקלסיות הגדול בעולם המתקיים כל שנה באוגוסט. במסגרתו, הכוללת גם מסע מטרה, נבחנות המכוניות לפי רמת המקוריות, התפקוד, ההיסטוריה והייחוד. עם הזמן, החלו להשיק באירוע זה (וגם באירוע באיטליה) דגמים חדשים ויקרים במיוחד, חלקם דגמי קונספט שהוצגו בבכורה עולמית. אגב, כיום מתקיימים בעולם שני תריסרים של אירועי קונקרוס ד'אלגנס.
קונקורס ד׳אלגנס, הגרסה המקומית
צילום: אנדריי נצר
סיטרואן טרקסיון אבנט
רוח הזמן ומספרים
ההתייחסות לאותו מפעל נכבד המתקיים בעולם ליוותה אותי בדרך לאירוע של מועדון החמש בפארק רמת גן – אבל לא ציפיתי למה שחיכה לי כאן. הביטוי ״החסיר פעימה מליבו״ קיבל ביטוי מעשי – ובקיצור: הלם מוחלט.
שלוש מאות חמישים מכוניות ואלפי מבקרים היו באירוע – המפגש הגדול מסוגו אי פעם בישראל. זה היה מסוג התצוגות שאוהבים בהן כל פרט; זה היה מופע שרציתי לראות בו הכל; זה היא אירוע שהקהל בו היה נפלא; זו הייתה חגיגה עם מוזיקה נהדרת. לא סתם רמקול, אלא הופעה חיה של להקת יס מאם – שש בנות כישרוניות עם הרבה אנרגיה – שהתמקדה בעיקר בשירי שנות השישים, כיאה להרבה מכוניות שם ויצרה אווירה נעימה לאוזן ולנשמה. הזמר דורון מזר הופיע אף הוא והיה מצוין.
קונקורס ד׳אלגנס, הגרסה המקומית
צילום: אנדריי נצר
מצעד בסגנון קלסי
תוך כדי צפייה בלתי פוסקת במאות הדגמים, עמד להתחיל מצעד הראווה של רכבי האספנות. הקהל הסתדר מסביב לגידור שיצר מסלול מעגלי, והמצעד החל – בזוגות, מכוניות ישנות לצד מכוניות חדשות. תחילה שברולט בלאייר מבריקה, ירוקה ובעיקר פתוחה, בתוכה ראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר, וזו לוותה על-ידי שברולט קרוז בגרסתה האחרונה. אחריה וולוו 121, מלווה על-ידי וולוו XC60 T8R, עם סמלים המציינים שזה רכב היברידי/נטען-רשת; לדעתי, S60 הייתה מתאימה יותר, אבל היא אינה חדשה כמו רכב הפנאי. מ.ג' MG3 חדשה, מהניילונים, התלוותה ל-MG-B של שנות ה-70'; המכנה המשותף: צבע אדום. סיטרואן טרקסיון אבנט משנות ה-30', לוותה על-ידי ד.ס DS3– הישנה, מכונית גדולה ומגדולות המחדשות בעולם הרכב (ייתכן והגדולה; מתלים נפרדים, הנעה קדמית, מרכב אחוד); החדשה, סופרמיני מפוארת של מותג פאר חדש, של אותה חברה, עם שם בעל משמעות היסטורית חשובה לא פחות.
יבואני יגואר שלחו לאירוע את F-Type החדשה והיפהפייה שתאמה היטב את האייקון הקלסי, E-Type משנות ה-60'; שתיהן פתוחות, אדומות ויפהפיות. פיג׳ו 404 קבריולה שעלתה על המסלול משכה את תשומת ליבי; בצידי המרכב מופיע הסמל של סדנת פינינפארינה, שיצרה את הפתוחות וגרסאות הקופה של פיג'ו – וגם הייתה מעורבת בעיצוב פרארי ואלפא רומיאו. צמודה לה 308 GTi החדשה שהרשימה במציאות יותר מאשר בתמונות – אבל פחות מהישנה. במקצה היחידים, משכה תשומת לב מיוחדת לנצ׳יה דלתה אינטגרלה בגרסת S4 שהשתתפה בתחרויות ראלי גרופ B בשנים 84' ו-85'.
קונקורס ד׳אלגנס, הגרסה המקומית
צילום: אנדריי נצר
לנצ׳יה דלתה אינטגרלה בגרסת S4
הרשימה שלי
עם סיום המצעד הבנתי שבאירוע זה כולם זוכים, ובעצם אין תחרות. לכן החלטתי לארגן רשימת משלי. וזו הבחירה שלי.
1. אוטוקארס סברה ספורט. היחידה שנכחה באירוע (יש בארץ עוד כמה). בסמוך למכונית שנוצרה לפני למעלה מיובל, "מכונית הספורט של ישראל", משחזרת עולם שתחילתו הרבה קודם, ישבו ושוחחו בנחת שתי גברות, ורק הטלפון החכם בידיהן הזכיר שאנחנו ב-2017.
2. זימר גולדן, 1984. עיצוב הרטרו (אז) תואם את שמה המקורי של החברה: "נאו קלסיק אוטומוביל", שנמכרה בהמשך לזימר. הדמיון שלה לאקסקליבר, שעיצובה התבסס על מרצדס SSK מ-1928, מציין כי השורשים דומים. המנוע, V8 בנפח 5.0 ליטר המייצר 350 כ"ס, הוא של פורד, והרכב הזה עבר 20,000 מייל. הזימר הגיע מדובאי לארה״ב ומשם לבעלים הנוכחי, איציק יעקובוביץ'.
3. שברולט קונפדרייט קופה, 1932. הדגם בן 85 השנים עמד שם במלוא הדרו, בחור צעיר ניגב אותו ללא הפסק והזכוכיות היו נקיות כל כך עד כי לרגע חשבתי שאינן. ביקשתי בנימוס מהבעלים לפתוח את הדלת כדי שאוכל להתרשם ממרחב הפנים. תחילה סירב, אך לאחר מכן התרצה וסיפר גם שלרכב מנוע 4 צילינדרים בנפח מעל 3000 סמ״ק.

קונקורס ד׳אלגנס, הגרסה המקומית
צילום: אנדריי נצר
זימר גולדן, 1984