ילד נשכח באוטו – לא ממש מזמן, ממש במרכז הארץ. הקניות הוצאו מהרכב, אבל הילד בן השנתיים שישן נשאר בו. לאחר חצי שעה חדרה ההכרה שהילד איננו, לקול זעקות האם פרץ שכן את החלון, אבל למרות פעולות החייאה הילד מת. אסון נורא בארבעים דקות – ילד אחד מתוך כעשרים שמתו בעשר השנים לאחר שהושארו במכונית.
תמיד לקראת הקיץ ועם עליית הטמפרטורות מתחילות להישמע האזהרות מפני שכחת ילדים ברכב, אבל האמת היא שהבעיה היא לא רק שכחת ילדים – ולא רק בקיץ. גם עכשיו, במה שרשמית הוא 'סתיו', חם מאוד בחוץ, ודווקא עכשיו, בגלל החזרה ללימודים, הילדים מבלים באוטו הרבה יותר. ולפעמים הפיתוי גדול להשאיר אותם – בכוונה, לא בגלל שכחה! – באוטו "רק לכמה דקות" בזמן שמבצעים איזו מטלה קטנה. אבל כמו שתוכלו לראות בניסוי שערכנו, מספיק זמן קצר כדי להפוך רכב נעים וממוזג לסאונה לוהטת.
ניסוי, בתמצית לוהטת
החנינו רכב ממוזג וקריר בשמש ביום לא חם במיוחד, ומדדנו את קצב עליית הטמפרטורה בתא הנוסעים.
מצב הפתיחה: הטמפרטורה בחוץ היא קצת מעל 30 מעלות, הטמפרטורה בתוך הרכב היא 25 מעלות.
מהלך: תוך 10 דקות – ובמילים: עשר דקות – הטמפרטורה עלתה ל-43 מעלות, אילת בצהריים בשיא הקיץ. אלא שבניגוד למקום חם כמו אילת, בתוך הרכב אין תנועת אוויר שתאיץ את אידוי הזיעה, והשפעת החום על הגוף מחמירה באופן משמעותי. ואצל תינוקות וילדים קטנים מנגנון ויסות החום פחות יעיל מאשר אצל מבוגרים, והם רגישים יותר לטמפרטורת הסביבה. לכן שהות, אפילו קצרה, בתוך רכב סגור ולוהט יכולה לגרום להם נזק.
אל תשכחו את הילדים באוטו - חובה לראות!
צילום: מערכת אוטו
לאחר כשעה וחצי הטמפרטורה ברכב שחונה בשמש נעה כבר סביב 60 מעלות. טמפרטורה שמספיקה לבישול בשר... ואל תטעו – הטמפרטורה בתוך הרכב יכולה לטפס לערכים בלתי נסבלים גם בימים קרירים יחסית: בניסוי שנערך בארה"ב בטמפרטורה חיצונית של 21 מעלות, הגיעה הטמפרטורה ברכב ל-49 מעלות תוך פחות משעה! ארבעים ותשע מעלות.
מה שקורה לילד בפרק זמן זה הוא מחריד. התגובה המיידית היא הזעה ניכרת המובילה לאיבוד מלחים ובהמשך לנפילה בלחץ הדם ומכאן גם לפגיעה באספקת החמצן למוח. בהמשך ההתייבשות מתגברת עוד יותר ופוגעת גם בפעילות הכליות, ויחד איתה נוצרות כוויות בגוף הילד.
תוך חצי שעה מצבו של הילד חמור במיוחד. כשהנזקים, גם במוח גם בכליות, עלולים להיות בלתי הפיכים. מכאן ועד המוות הדרך קצרה.
בקיצור: להשאיר ילד ברכב, גם לזמן קצר יחסית, יכול לגרום לו נזק משמעותי. עוד פרק זמן לא גדול, ומדובר באסון נורא. וגם כאן המקום להזכיר ולהדגיש, כי גם כוונה "טובה" בדבר פרק זמן קצר, אפילו בגלל "טובת" הילד (שלא יתעורר, למשל) יכולה תמיד להשתבש.
במקרה ונתקלים בילד שנשכח באוטו, יש להזעיק מיד מגן דוד ומשטרה, להביא לפתיחה מיידית של הרכב, גם בעזרת עוברים ושבים, ולבצע פעולות החייאה – אבל לא להשקות במים ילד חסר הכרה ולא להתיז עליו מים.
אל תשכחו את הילדים באוטו - חובה לראות!
צילום: מערכת אוטו
התופעה
לפי ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים, יותר מ-505 ילדים הושארו במכוניות בישראל בשנים 2008-2017, ו-27 מקרים הסתיימו במוות כתוצאה ממכת החום ממנה נפגעו. ב-2016 לבדה מתו 7 תינוקות ופעוטות בגלל שהושארו ברכב. ב-2017 לבדה מתו 3 תינוקות.
בחלק מהמקרים ההורה שכח שהילד איתו ברכב. במקרים אחרים, כאמור, ילדים הושארו בכוונה, מכיוון שמדובר רק ב"קפיצה קטנה". כאשר מסיבות שונות מה שהיה אמור להיות סידור של מספר דקות נמשך עוד קצת זמן (עיכוב, הסחת דעת), מתהווה האסון, והוא קורה מהר.
התפישה לפני דור הייתה כי ילדים הנשכחים ואף מושארים ברכב הם ביטוי להזנחה הורית. אולם, מחקרים שנערכו, בעיקר בארה"ב, גילו כי תופעה זו מתרחשת בלי קשר להתנהלותו של ההורה כלפי הילד או למעמד הסוציו-אקונומי אליו הוא שייך. במילים אחרות – זה יכול לקרות לכל אחד ואחת. כן, גם לכם.
כל מה שמביא לשינוי בהתנהלות ובזיכרון האוטומטיים – שינוי בשגרה, מצב לחץ הדורש פתרון, החלפת תפקידים, שינה חסרה של ההורים, התנהגות שונה (ושקטה) של הילד, טלפון בכלל ובנקודות קריטיות במסלול כמו הפנייה לגן בפרט, מצב חדש השואב תשומת לב – עלול להביא לכך שהילד יישכח.
הסיבה לכך היא האופן בו פועל השילוב בין זיכרון מסוגים שונים להתנהלות. זה בדיוק אותו מנגנון הגורם לכל אדם לשכוח מפתחות עם היציאה מהבית רק בגלל שבדיוק קיבל שיחה חשובה; זה בדיוק אותו מנגנון שמביא כל אחד הביתה ישירות כשהוא חוזר עייף מהעבודה, למרות שהתכנון שלו היה לעצור בדרך כדי לקנות מצרכים חשובים.
אל תשכחו את הילדים באוטו - חובה לראות!
צילום: מערכת אוטו
מערכים כאלו אחראים גם למחיקת זיכרון מהסוג המשתנה, והורים שהשאירו את ילדיהם ברכב דיווחו לחבריהם כי עליהם להקדים באותו יום כדי להוציא את הילד מהגן. כלומר: המערכת האוטומטית משתלטת על המשתנה – וחובה להכיר אותה ולהיות מודע לה.
במחקר בארה"ב נמצא כי חלה עלייה בכלל התאונות בהן מעורבים ילדים עד גיל 5 שהיו בחזקת הוריהם, ונמצא מתאם חזק מאוד להתפשטות השימוש בסלולרי. התופעה, כך נטען, הייתה קיימת עוד קודם, אבל העיסוק בסלולרי מחמיר את ההסתברות שמנגנוני הזיכרון ושימת הלב המשתנים ייכשלו מול אלו המנהלים אותנו אוטומטית.
למרות שמספר הנפגעים עקב השארת ילדים באוטו נמוכה באופן מוחלט (הרבה פחות ממספר הילדים שנפגעו בתאונות דרכים באותה תקופה, למשל) הרי שהטרגדיה במקרים כאלו, של הורה שמאבד ילד בגלל רשלנות, צורבת במיוחד ומושכת תשומת לב.
האסונות העלו את המודעות לתופעה והמודעות הביאה לגל של הצעות חוק ורעיונות, החל מחיוב בהתקנת מערכות אלקטרוניות המתריעות על שכחת ילד ועד דרישה שגננות יצלצלו לכל הורה שילדו לא הגיע לגן – אבל אף אחת מההצעות לא הבשילה לתקנה או חוק.
אז עד שההבנה כמה מסוכן להשאיר ילד ברכב סגור לא תופנם אצל כל ההורים, כדאי לקחת אחריות ולנקוט בצעדי מנע – החל מהנחת הסלולארי ליד הילד (וכך גם יעלם הפיתוי להתעסק איתו תוך כדי נסיעה) וכלה בהתקנת מערכות שיזכירו לנו לוודא שלא שכחנו ילד באוטו.
וחשוב לשנן כדי לצרוב בתודעה: חום קטלני ברכב חונה נוצר במהירות רבה מאוד.

Movon - מערכת בטיחות מתקדמת לרכב המתריעה בעברית מפני שכחת ילד ברכב
מערכת Movon, המיובאת על ידי א.ד.י מערכות, היא מערכת עזר לנהיגה המתריעה מפני סטיה מנתיב, סכנת התנגשות ברכב מלפנים וסכנת פגיעה בהולכי רגל. המערכת כוללת גם מצלמת דרך, המצלמת את מהלך הנסיעה, "שעון מעורר" כאשר הרכב מלפנים מתחיל בנסיעה וכמובן – התרעה קולית, בעברית, מפני שכחת ילד באוטו עם כיבוי הרכב. באמצעות צפייה בכתבת הוידאו, ניתן ללמוד על מגוון תכונות ויכולות המערכת.
המערכת עומדת בכל דרישות משרד התחבורה וא.ד.י מערכות מספקת לה תמיכה 24/7 ואחריות לשלוש שנים.