קטגוריה: פנאי יוקרתי

גרסה: בנזין 3.5 ליטר, אוט' (8 היל'), 4x4

מתחרים: קאדילק XT5, אינפיניטי QX70, ג'יפ גרנד צ'ירוקי, יגואר F-Pace

מחיר: 445,000 שקלים (מחיר רכב המבחן - 480,000 שקלים).

לקסוס RX
ממחיש שהשילוב בין עיצוב מוחצן לממדים גדולים יוצר נוסחה מנצחת לרושם. בימים שבחנתי את ה–RX זכיתי לכבוד רב מהסובבים, השכנים וממי לא בעצם. אפילו בחניה של הסופר, מקום קרבות ידוע, נתנו לי, זאת אומרת לו, את הכבוד המגיע לו. בת השלוש שלי סיכמה "איזה ג'יפ גדול ויפה!"; הסכמתי איתה, ורק תיקנתי אותה שאומרים "רכב פנאי", כי הוא של לקסוס ולא של ג'יפ. חינוך מוטורי צריך להתחיל מוקדם.
לקסוס RX350 - מבחן דרכים
צילום: מנהל
מופע רב רושם
כבר פגשנו ב–RX בגרסתו ההיברידית (RX450h; גיליון 361), והפעם הוא כאן בגרסה רגילה, שלכם החל מ–464,000 שקלים. זהו אותו RX, עם עיצוב סופר–מוחצן ואפקט הגעה מרשים כאשר חישוקי ה–"20 ותאורת הלד הנאה מוסיפים לא מעט לרושם.
סביבת הנהג מאוד אמריקאית בהופעתה, כיאה לשוק היעד העיקרי של הדגם, עם דשבורד עצום שבמרכזו בולט (מאוד) מסך נאה וגדול מאוד "12.3 (חלק מחבילת אבזור). תפעול המערכות השונות נעשה דרך עכבר, ולא כולם אהבו את הסידור הזה, אבל כשמתרגלים זה יחסית נוח. החומרים טובים ונעים להיות בפנים, אבל חלק מהמתחרים מציעים תאי נוסעים עם חומרי פרמיום אמיתיים שאינם כאן ויוצרים תחושה עשירה יותר.
המרחב מלפנים טוב בכל הממדים. מאחור תמצאו מרווח טוב מאוד לברכיים וטוב לראש. לכפות הרגליים חסר מקום מתחת למושב הקדמי (בגלל המבנה שלו), אבל ממש לא חובה להכניס אותן לשם - המרווח מספק גם כך. זווית המשענת ניתנת לכוונון (אבל היא תמיד מעט שוכבת) וניתן גם להזיח את המושבים לפנים–אחור. רשימת האבזור ארוכה (ראו בוקסה), ואנחנו בחנו את הגרסה המאובזרת של הדגם. תא הנוסעים מוצע בצבעים בהירים או כהים, כאשר הצבע הבהיר נאה הרבה יותר לטעמנו.
לקסוס RX350 - מבחן דרכים
צילום: מנהל
מנוע רב און
גרסת ה–350 שונה מזו ההיברידית במספר מאפיינים, למרות מנוע הבנזין הזהה (V6 בנפח 3.5 ליטר) וההנעה הכפולה בשתיהן. ב–350 המנוע מספק 300 כ"ס, 13 כ"ס פחות מאשר התפוקה הכוללת בהיברידית; ההנעה כפולה–אדפטיבית מול נשלטת אלקטרונית בהיברידית, כאשר הכוח לאחור מיוצר רק על–ידי המנוע החשמלי; התיבה היא אוטומטית 8 הילוכים, מול רציפה ב–RX450h; ה–350 קלה מאחותה עם הבטריות ב–135 ק"ג משמעותיים.
בפועל, מדובר ביחידת הנעה מאוד נעימה, שמזיזה את ה–RX בקלות. תיבת ההילוכים עובדת מצוין, גם אם היא מעט איטית לפעמים (משתפר מעט בספורט, אך ההבדל לא משמעותי) - אבל היא לא חבטה או התבלבלה אפילו פעם אחת במהלך ימי המבחן. צליל המנוע נעים לאוזן, במיוחד בסל"ד גבוה ונשמע בדיוק במידה הנכונה. קצב ההתקדמות בתאוצה עם חצי–דוושה מפתיע לטובה, וגם בהמשך הוא טוב. אין כאן טורבו, או מצמד–כפול, גם לא מנוע חשמלי שיעזור; זו יחידת הנעה בטעם אמריקאי שעושה את העבודה - ועושה אותה מצוין. מה שהיא עוד עושה לא רע זה לשרוף דלק, כך שאם אתם בעניין של חיסכון, אתם במקום הלא הנכון. אנחנו קיבלנו 13.1 ק"מ/ל' בשיוט וממוצע של 7.9 ק"מ/ל' בימי המבחן, שהם נתון טוב לרכב במשקל של כשני טון שלא פעם ננהג מהר.
לקסוס RX350 - מבחן דרכים
צילום: מנהל
שקט
ה–350 היא מכונית שקטה למדי. יש לה חלונות–כפולים ושפע של חומרי בידוד, ואלה מאפשרים למשל לשמוע שבזמן נסיעה אוורור המושבים מעט רועש - ואיכות ההרכבה מצוינת. מחוץ לעיר מעביר ה–RX מעט מהשיבושים הקטנים, וחושף מתלים רכים כאשר הוא זז כבר במהירות שיוט רגילה על גלים בצורה מורגשת. אך במרבית הזמן הוא בהחלט נעים לשיוט.
בעיר, במהירות נמוכה, הוא פחות טוב מהצפוי; זז מעט, ובעיקר מעביר פנימה חלק גדול יותר מהשיבושים, וגם אם הדבר אינו מציק הוא מורגש מדי. ב–50 קמ"ש נוחות הנסיעה משתפרת - ורמת השקט הטובה מקודם נשמרת גם כעת. הסיכום מעלה שהלקסוס תמיד שקט ועל רוב סוגי הכבישים נוח, ורק שילוב של מהירות נמוכה בשיבושים עירוניים פוגם באיכות הנסיעה.
ה–RX לא פונה לחובבי הפניות. יאמר לזכותו שהמתלים הרכים לא מאבדים את הצפון כאשר המהירות עולה, אלא על גלי כביש גדולים - ושם התנועה בפירוש גדולה מדי. ההגה מנותק (עם מעט יותר משקל בספורט), הבלמים בסדר, ויש הרבה צרחות מהצמיגים הרבה לפני שמשהו קורה בפועל. בעומס תגלו יותר מדי זוויות גלגול ופחות מדי עניין בנהיגה כזו מבחינתו של הלקסוס. כך שבכביש מפותל הלקסוס מאפשר לנהוג במהירות נאה, אבל הוא ממש לא בעסק.
לקסוס RX350 - מבחן דרכים
צילום: מנהל
בשטח נשארנו ברמת השבילים, שם הוא היה נעים כל עוד השביל היה נעים איתו. כאשר דורשים יותר, המתלים פחות בעניין והרכב זז לא מעט. עם זאת, לטיול שבילים רגוע, הוא בהחלט בסדר ובפועל הוא כנראה יטפס מדרכות ביעילות ולא מעבר. מרווח הגחון אגב מפתיע לטובה עם 20 ס"מ.
נעים
אחרי יומיים עם לקסוס RX, קשה שלא להתרשם שמדובר בענק–נעים. המגרעות שלו הן תא נוסעים שאינו מתעלה בחומרים ובעידון כמו אחדים מהמתחרים, וחוסר ברק דינמי - גם כאן בניגוד למתחרים. אבל היתרונות רבים: עיצוב מוחצן, שפע מרחב ואבזור ומערכת הנעה שמתפקדת מצוין. למעשה, למעט צריכת דלק בנהיגה עירונית/רגועה שם אחיו ההיברידי היקר ממנו ב–30,000 שקלים מכה אותו, בכל שאר המדדים - גרסת ה–350 נעימה יותר מזו ההיברידית; יחידת ההנעה עובדת עגול יותר, הבלמים טובים יותר ולמרות שהוא מעט חלש יותר, דווקא הוא יתאים יותר למי שאוהב לנהוג מהר יחסית. גרסת הבנזין עדיפה על פניה של ההיברידית גם בחיי היום–יום, והיא הנבחרת שלנו בהיצע של ה–RX.
לקסוס RX350 - מבחן דרכים
צילום: מנהל



אבזור
גרסת הבסיס (445,000 שקלים) מאובזרת למדי עם חישוקי "20, מושבים חשמליים עם זיכרון למושב הנהג, ריפודי עור, מושבים מאווררים ומחוממים, בקרת אקלים מפוצלת, כניסה והתנעה ללא מפתח, גג שמש, פנסי לד מלאים, בלוטות', מסך "8 במרכז הדשבורד ו–"4.2 בלוח המחוונים. בצד הבטיחות נציין בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על סטייה מנתיב, זיהוי הולכי רגל ומערכת Pre–crash להכנת הרכב לתאונה.
חבילת פרמיום (גרסת המבחן), מוסיפה למחיר 35,000 שקלים ותמורתם תקבלו גג פנורמי, מטען אלחוטי לנייד, מסך מרכזי גדול יותר משמעותית ("12.3), מערכת שמע משודרגת, פתיחה/סגירה חשמלית לתא המטען (מעט איטית) ובצד הבטיחות תקבלו גם זיהוי רכב בשטח המת במראות, תנועה חוצה בנסיעה לאחור, מראות נגד סנוור. בנוסף מוצעת (רק ב–350, וכתוספת על חבילת הפרמיום) חבילת F–ספורט (530,000 שקלים) עם שפע אבזור אבל בעיקר עם מתלים אדפטיביים, מצב ספורט פלוס (שמוצע רק כאן), העברת הילוכים מההגה, גריל מוחצן עוד יותר ועוד.