במסגרת תערוכת הטכנולוגיות הבינלאומית – CES – המתקיימת בימים אלו, הכריזה מובילאיי על תכניותיה ל-2017, שכוללות בין השאר העלאת מכוניות אוטונומיות על הכביש. לא מדובר כמובן ביצור סדרתי, אבל במחצית השנייה של 2017 צפויות לעלות כ-40 מכוניות אוטונומיות על כבישי אירופה וארה"ב, לסדרת ניסויים ארוכה של המערכת האוטונומית בתנאי אמת.
כלי הרכב האוטונומיים שיעלו על הכבישים יהיו מבוססים על ב.מ.וו סדרה 7 – זאת כחלק משיתוף הפעולה של מובילאיי עם ב.מ.וו ואינטל שהוכרז לפני כחצי שנה, במטרה לייצר מכונית אוטונומית עד שנת 2021. כמו כן, תוצר שיתוף הפעולה בין החברות עתיד להיות 'בעל ארכיטקטורה גמישה' שתאפשר שיתוף של הטכנולוגיה האוטונומית עם יצרני רכב אחרים.
מובילאיי – המכונית האוטונומית עולה על הכביש
צילום: מנהל
מימין לשמאל: נשיא ומייסד מובילאיי - פרופ' אמנון שעשוע; יו"ר מועצת המנהלים של ב.מ.וו - האראלד קרוגר; מנכ"ל אינטל - בריאן קרזניץ'
במקביל לשיתוף הפעולה עם ב.מ.וו ואינטל, למובילאיי יש גם שיתוף פעולה וותיק יותר עם אודי ו-NVidia (חברה לייצור שבבי מחשב, עם התמחות בתחום הגרפיקה). פרי שיתוף הפעולה בין החברות אומנם מוצג בתערוכה כקונספט (מותקן ב-Q7), אך מערך ה-zFAS - שם מערך עזרי הנהיגה המתקדמים של אודי - עתיד לראות אור כבר ברבעון השני של 2017, לכשיוצג באודי A8 החדשה. באמצעות ה-zFAS, ה-A8 החדשה תהיה המכונית הראשונה בעולם שתוצע עם מערכת נהיגה אוטונומית עצמאית לחלוטין בנהיגה בפקקים. אמנם כיום ישנן מכוניות בעלות יכולת תנועה אוטונומית, אולם המערכות כיום מאלצות את הנהג להחזיק בגלגל ההגה - דבר שבמערכת של אודי-מובילאיי לא נדרש. הסיבה לכך היא שכיום המערכות חסרות מנגנוני בקרה למקרים של כשל במערכת האוטונומית, ומנגד - במערכת של אודי-מובילאיי המערכת כן תוכל לתת מענה למצבים של כשל/ מוגבלות של המערכת האוטונומית, ואפילו מענה למקרים בהם הנהג אינו מגיב להתרעות המערכת האטונומית.
zFAS מבוסס על מעבד מדור חדש של NVidia, המקבל מידע באמצעות מערך מצלמות-סטריאו היקפי, מכ"ם ומערכת LIDAR - מכ"ם על בסיס ליזר. מערכת זו היא הראשונה שתוכל ליישם, בפועל, את השלב השלישי בחזון של מובילאיי בכל הקשור למכונית האטונומית - שלב של "נהיגה אוטונומית בנסיבות מסוימות". שלב זה מוגדר כשלב שבו הרכב מסוגל לתפקד באופן עצמאי בתנאי נהיגה פשוטים יחסית, למשל שיוט בכביש מהיר (ללא צ מתים, הולכי רגל וכדומה) ולדרוש התערבות מהנהג רק בעת הצורך.
מובילאיי – המכונית האוטונומית עולה על הכביש
צילום: מנהל
ליבת מערכת ה-zFAS של אודי-מובילאיי
כיום, לפי מובילאיי, תעשיית הרכב נמצאת פחות-או-יותר בשלב מס' 2 – השלב שבו יצרני הרכב מציידים את דגמיהם במערכות העזר האקטיביות, כדוגמת מערכת הבלימה האוטונומית במהירות עירונית, או מערכת ההתרעה על סטייה מנתיב הנסיעה. כניסת מערכות אלו לשימוש הואצה מאוד בשנים האחרונות, אך מערכות אלו עדיין אינן סטנדרטיות בכל הדגמים. יחד עם זאת, מדובר במצב שנמצא בהליכי שינוי, שכן ארגוני בטיחות שונים מסביב לעולם – כשהבולט שבהם הוא ארגון הבטיחות האירופי יורו NCAP – מתנה קבלה של דירוגי חמישה וארבעה כוכבי בטיחות בהימצאות מערכות בטיחות אקטיביות. מבחינת מובילאיי, תרומתה לשלב מספר 2 – מעבר לתהליך ההטמעה מול יצרני הרכב ואיגודי הבטיחות – הוא הצגת מעבד חדש (EyeQ4) ומהיר במיוחד ב-2018, שיעבד בצורה טובה יותר מידע איכותי יותר שיקבל מחיישנים יעילים יותר, מה שיאפשר 'ראייה' מתקדמת יותר של הסביבה.
ב-2020 יוצג המעבד EyeQ5 שיאפשר את קיומם של שלבים 4 ו-5 - שלבים בהם הרכב יהיה אוטונומי לחלוטין, והנהג יהפוך לנוסע ברכב. ההבדל בין השלבים הוא שביום בו ייושם שלב מספר 5, כלל לא יהיו הגה, דוושות ושאר אמצעי תפעול לרכב – והיום הזה כלל לא רחוק, לפי פרופ' אמנון שעשוע, נשיא ומייסד מובילאיי: "הטכנולוגיה כמעט כאן, העולם כמעט שם... לאט-לאט הנהגים יתרגלו לרעיון שהם יכולים להיפטר ממעשה הנהיגה המשעמם".