מנועי שתי פעימות מציעים פשטות מכנית, הספק גבוה יחסית לנפח, אופי מסעיר וצליל נהדר – אך גם צריכת דלק גבוהה וזיהום רב יחסית. ובעידן של תקני זיהום אוויר הולכים ומחמירים, היה נראה שנגזר דינם למוות. אך מהנדסי המנועים לא מוותרים על מנועי שתי הפעימות, או דו-פעימתיים (דו"פ, בקיצור) כל כך בקלות, ומשקיעים מאמצים רבים בהפיכת מנועי הדו"פ למנומסים וידידותיים יותר לסביבה. אחת הדרכים המתבקשות לעשות זאת היא מעבר להזרקת דלק במקום קרבורטורים – כפי שעשו מכוניות כבר לפני יותר מעשרים שנה. אך מתברר שהאתגר במנועי דו"פ גדול יותר מאשר במנועי ארבע-פעימות המקובלים, בגלל הצורך להזין את המנוע גם בשמן, ולא רק בדלק.
בהשקה שנערכה בארץ השבוע השיקה קטמ את דגמי 2018 הדו-פעימתיים שלה, אחים כמעט תאומים לדגמי הוסקוורנה שהשיקה אבניר לא מזמן. בשני המקרים מדובר באופנועי דו"פ עם הזרקת דלק אלקטרונית – שלא רק מקטינה את זיהום האוויר, אלא גם חוסכת לרוכב את הצורך לערבב שמן בכמות מדודה בכל תדלוק, ובכך הופכת את אופנועי הדו"פ לידידותיים יותר לרוכב.
קטמ – ההזרקה מגיעה לדו
צילום: יצרן, רונן טופלברג
אבל לפני שנצלול אל תוך העיקר, נזכיר שגם דגמי ארבע פעימות נכחו באירוע, וגם הם עברו עדכונים, אם כי קלים – שינויים פנימיים בתמסורת שנועדו להאריך את חיי המכלול, עדכונים למזלג האקספלור ו... זהו פחות או יותר. הגיוני לאור העובדה שבשנה שעברה הוצג דור חדש של אופנועים.
בדגמים הדו פעימתיים לעומת זאת השינוי גדול בהרבה – ומדובר בשיפור משמעותי. ראשית כל, כפי שכבר הזכרתי, נעלמה כל ההתעסקות מסביב לדלק ולשמן. לא צריך לסחוב מיכל שמן ומדיד לרכיבה, לא צריך להחליף דיזות כאשר מזג האוויר משתנה או עוברים לרכב במקום גבוה/נמוך יותר. פשוט רוכבים. מעכשיו כל ההתעסקות הזו היא בעיה של מחשב ההזרקה. והוא עושה זאת היטב, מייצר תגובת מצערת עגולה ומדויקת, ולפי מה שמספרים לנו – האופנוע גם חסכוני יותר מבעבר. השמן, אגב, נשמר במיכל ייעודי, ומעורבב עם הדלק במינון הנדרש לפי התנאים.
חלק מהקסם של מנועי שתי פעימות היה, לאורך השנים, האופי הפראי שלהם. תגובת מצערת חדה שיכולה לנשוך לפעמים עם פרצי כח. ובכן, תגובת המצערת של המנוע החדש עדיין חדה, וכח יש בשפע, אך הוא לינארי וצפוי יותר, לטוב ולרע.
קטמ – ההזרקה מגיעה לדו
צילום: יצרן, רונן טופלברג
במנוע ה-250 סמ"ק התוצאה היא מנוע ידידותי יותר למשתמש, "עגול" יותר, עם מעבר הדרגתי יותר מ"אין כלום" ל"תחזיקו חזק" – ואגב, זה המשכו של תהליך הדרגתי שנמשך כבר כמעט עשרים שנה, גם בלי קשר להזרקה. התוצאה היא מנוע רב-גוני יותר שקל יותר לשלוט בו.
במנוע ה-300 סמ"ק, כמו תמיד, הכל רחב ומעודן יותר. מצד אחד הוא מאפשר רכיבה פחות אגרסיבית, ומצד שני נותן יותר כח ומומנט לרוכב שיודע לנצל זאת כראוי. אך לאור השיפור באופי מסירת הכח של ה-250, ולמרות שעדיין יש פער ברור ביכולת ובאופי בין שני המנועים – לא בטוח שהוא מצדיק את פער המחיר הגדול.
תוואי הרכיבה באירוע כלל מגוון רחב של סינגלים לא רחוק מ"סדנת האלופים" בפרדס חנה, שם נערכה ההשקה, כולל סינגלים טכניים הדורשים משנה זהירות ועדינות בתפעול המצערת. ובכל המקרים, כולל ב"דוכים" טכניים ועליות מדורדרות, תפעול המנועים החדשים לא דרש קורדינציה של מנתח מוח – פשוט לכוון ולסובב את המצערת, בלי לפחד מהתפרצויות כח שיבעטו את האופנוע או יגרמו לפרפור הגלגל האחורי.
קטמ – ההזרקה מגיעה לדו
צילום: יצרן, רונן טופלברג
בשורה התחתונה, ואם זה לא היה ברור עד עכשיו – מערכת ההזרקה החדשה בדו"פים של קטמ עובדת למופת, והופכת את האופנועים לידידותיים יותר, כך שהם דורשים פחות זמן הסתגלות ומאפשרים גם לרוכבים פחות מקצועיים לעשות את צעדיהם הראשונים בלי חשש.
כסף :
ה-250 דו"פ עולה 61,000 שקלים. ה-300 דו"פ עולה 72,000 שקלים. גרסאות ה-SIXDAYS, שנבדלות בגרפיקה ובאבזור, יעלו 4000 שקלים נוספים.
דגמי הארבע פעימות: 71,000 ל-250, 73,000 ל-350. ה-450 יעלה 74,000 שקלים וה-500 יעלה 77,000 שקלים. גם כאן גרסאות הסיקס-דייז יעלו 4000 שקלים יותר, מלבד ב-500, שם היא עולה 6000 שקלים יותר.
המחירים הנ"ל הם לעסקאות טרייד-אין, וכוללים חבילת אביזרים בשווי 3200 שקלים.