אחרי כמעט ארבעים שנה, משתנה מספר הספרות בלוחיות הרישוי של כלי הרכב בישראל. בשל סיום מאגר ה"מספרים" הזמין בצורת המספור הנוכחית, תישא לוחית הרישוי החדשה שמונה ספרות במקום שבע ספרות. בנוסף, ישנם גם שינויים בלוגיקה של מספר הרישוי – ועל כך בהמשך. את הלוחית החדשה יקבלו כל כלי הרכב שיקבלו רשיון מיולי 2017 ועד הודעה חדשה. כלי רכב שקיבלו רישוי לפני כן יישארו, כמובן, עם המספר הקיים.
הוספת ספרה ללוחית הרישוי אולי נראה דבר של מה בכך, אך למעשה מדובר בפרויקט רחב היקף, בעל משמעויות רבות, עליו עמלים במשרד התחבורה מזה כשנתיים. שינוי שכזה מצריך התאמה לא רק של מאגרי הנתונים הממשלתיים (כגון אלו של משרד הרישוי והמשטרה) אלא גם ביצוע התאמות מול מאגרי נתונים פרטיים – מוסכים, חניונים, כבישי אגרה, אפליקציות הנוגעות לרכב ועוד. במקור, היה השינוי אמור להתחיל בתחילת חודש יוני – ובשלב זה לא ברור האם העיכוב הקצר נבע בשל הסבת מערכות המידע, או בשל הרצון לסיים עם כל צירופי המספרים האפשריים עבור לוחיות הרישוי עם שבע הספרות.
לוחיות הרישוי החדשות יוצאות לדרך!
צילום: מנהל
קצת היסטוריה
היסטוריית שיטת רישוי כלי הרכב בישראל ארוכה ומגוונת, וכללה לא מעט שינויים לאורך השנים. במהלך 69 שנות קיומה של המדינה, שונה מבנה לוחיות הרישוי עצמה שלוש פעמים בלבד – מארבע ספרות לחמש במהלך שנות החמישים, מחמש ספרות לשש בתחילת שנות השישים ומשש ספרות לשבע בתחילת שנות השמונים – וכעת זוהי הפעם הרביעית.
עד שנת 1979, לוחיות הרישוי בישראל נופקו לפי אזורים (תל אביב, חיפה או ירושלים). עם המעבר ללוחיות רישוי בנות שבע ספרות, ניתנה משמעות רק לשתי הספרות הימניות בלוחית – בין אם עבור ציון שנת המודל של הרכב, ובין אם לפי מספר מזהה של היבואן. בין שנת 1980 ל-1989 סימנו שתי הספרות מצד ימין את שנת המודל של הרכב לפי השנה הקלנדרית, ומ-1990 הוקצו שתי הספרות הימניות לסימון היבואן.
בלוחיות הרישוי החדשות יחולק מספר הרישוי לשלוש קבוצות, כמו בלוחיות הנוכחיות, אך בסידור שונה מאשר בעבר – שלוש ספרות בהתחלה, שתי ספרות באמצע ושלוש ספרות בסוף. בשונה מבעבר, שלוש הספרות הראשונות יהיו בעלות משמעות – ולפחות כרגע הן יסמלו את היבואן. כך, למשל, הקידומת של מכוניות טויוטה תהיה מעתה 106 (מצד שמאל, כאמור) לעומת 09 (מצד ימין) עבור דגמי 2017 בלוחיות הישנות.
אנו מאחלים לחובבי המספרים (כן, יש כאלו) בהצלחה באיתור הלוחיות החדשות על הכביש!