ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה ביום חמישי תקנות המחייבות מוסך לטפל ברכבכם, גם אם הבאתם את החלפים הנדרשים לתיקון ממקום אחר. פירוש הדבר כי בניגוד למצב הקיים כיום, בעל מוסך לא יוכל לסרב לבצע את התיקון או להתנות אותו ברכישת החלפים בחנות שלו. בנוסף אושרו תקנות המחייבות מתן שירות ללא אפלייה בין לקוחות (אם כי הותרה הנחה ללקוחות קבועים) וחובת מתן שירות למעט ללקוחות שצברו חוב כספי קודם מול המוסך.
התקנות החדשות נכללות ברפורמה בענף הרכב שמוביל משרד התחבורה. הן מתקנות מצב קיים בו בעלי מוסכים יכלו לחייב בעלי מכוניות לרכוש מהם חלפים, אם כי גם במצב הקיים הלקוח יכול לפנות למוסך אחר בו דרישה זו אינה קיימת, ולבצע את התיקון אצלו. יצוין כי התקנות לא כוללות הקלה כלשהי בהליך הייבוא של חלפים בייבוא אישי, שמותר לחלק מסוגי החלפים גם כיום (למעט חלק מהחלקים המוגדרים בטיחותיים, בהם נדרש סיוע מיבואנית מורשית).
בקרוב: מוסך לא יוכל לחייב קניית חלפים אצלו
צילום: מנהל
ח"כ כבל הוסיף וביקש ממשרד התחבורה להקים מוקד, אליו ניתן יהיה להתקשר ולהתלונן על מקרים של סירוב לתת שירות - זאת במטרה לוודא שמוסכים לא עוברים על התקנות החדשות. בשלב זה לא ברור אם אכן יוקם מוקד שכזה, או שתלונות יועברו למשרד התחבורה בדרכים הקיימות כיום.
בדיון שנערך טרם אישור התקנות, היועצת המשפטית של איגוד המוסכים, עו"ד אינגריד הר אבן, ציינה כי האיגוד לא מתנגד למתן השירות, אך מוסכים לא יכולים לתת אחריות על תקינות רכיבים שלא מכרו בעצמם ואינם יודעים את טיבם. יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, סיפר כי התופעה של לקוחות שבאים למוסך עם חלפים שרכשו בעצמם הולכת ומתרחבת, ואמר כי "זה כמו לקוח שמגיע למסעדה ולא רק שהוא הביא את הסנדוויץ' הוא גם יכול לתבוע אם קיבל קלקול קיבה".
בתום הדיון הוחלט כאמור לאשר את התקנות. יו"ר הוועדה כבל ציין כי יכנסו לתוקף כ-30 יום לאחר פרסומן ברשומות.