חברת המזרח, יבואנית לנד רובר בישראל, השיקה היום (שלישי) את ולאר (Velar), רכב פנאי גדול המתמקם בין דגמי אווק וספורט של תת המותג היוקרתי ריינג' רובר. דגם זה הושק במרץ 2017, ושמו – "להסתיר", בלטינית – משמר את זה של דגם הניסוי שקדם לריינג' רובר המקורי והיה פרויקט סודי מאוד. העובדה שאותיות המותג המומצא הזה היו כולן בשם Land Rover המותג הבריטי, עזרה מן הסתם לחיסכון בהוצאות.
ריינג' רובר ולאר בישראל - מ-535,000 שקל
צילום: מנהל
קווים לדמותו
עיצובו החלק והזורם של הוולאר דומה מאוד לזה של האווק, והממדים הגדולים יותר מוסיפים להופעה מרשימה. בסיס הגלגלים, 287.5 ס"מ, גדול למדי, וגם ממד האורך, 480 ס"מ, נאה. ממד הרוחב, 200 ס"מ גדול במיוחד וגם הגובה, 166 ס"מ, לא חסר.
כיאה לשם המחייב, נתוני השטח של הוולאר טובים ביחס לרכבי פנאי, ומגיעים עד ל-28.9 מעלות בזווית הגישה, 156.5 מעלות בזווית הבטן ו-29.1 מעלות בזווית הנטישה. מרווח הגחון המרבי הוא 25.1 ס"מ.
בסביבת הנהג בולטים שני מסכים גדולים מרכזיים בגודל "10. כל מערך השליטה ברכב עובר דרך המסך המרכזי, כולל טריין ריספונס, ולנהג רק שלוש חוגות לתפעול. ברמת הגימור SE ומעלה, נוסף לוח מחוונים וירטואלי, לשפע תצוגות לפי בחירה. גם גלגל ההגה עתיר אפשרויות שליטה והתאמה פונקציות לפי רצון הנהג.
ריינג' רובר ולאר בישראל - מ-535,000 שקל
צילום: מנהל
מנועים להנעתו
הוולאר מוצע במספר גרסאות מנוע: שני מנועי דיזל ושני מנועי בנזין באותם נפחים – וכולם מוגדשים. מנועי ה-2.0 ליטר מוצעים בשתי רמות הספק כל-אחד: לבנזין 250 כ"ס (6.7 ש' ל-100 קמ"ש, 217 קמ"ש) ובגרסה כפולת מגדשים 300 כ"ס (6 ש' ו-234 קמ"ש); לדיזל 180 כ"ס (8.9 ש', 201 קמ"ש) או 240 כ"ס (7.3 ש', 217 קמ"ש). מנוע V6 בנפח 3.0 ליטר מספק בבנזין 380 כ"ס (5.7 ש', 250 קמ"ש) ובדיזל 300 כ"ס (6.5 ש', 241 קמ"ש). לתיבה האוטומטית שמונה הילוכים, וההנעה כפולה בלבד.
לוולאר אופציה למתלי אוויר עם בולמים אדפטיביים נשלטים אלקטרונית, אופציה נוספת היא טרין רספונס 2, וניתן להזמין גם נעילת דיפרנציאל אחורי (רק ב-V6). מערכות הרכב שולטות בכל גלגל בנפרד דרך ההנעה הכפולה ולוולאר גם טורק וקטורי הנוצר דרך מערכת הבלימה. לנהג שליטה על מצבי נהיגה והוא יכולת ליצור "חבילה אישית".
פריטים לאבזורו
לוולאר ארבע רמות גימור. לבסיסית תאורת לד, חישוקי "18, גג פנורמי נפתח, מושבים קדמיים מופעלי חשמל, כל המושבים עטויים עור, כניסה והנעה ללא מפתח, מערכת שמע של מרידיאן. בבטיחות: התרעה על סטייה מנתיב ובלימת חירום אוטונומית במהירות עירונית.
ריינג' רובר ולאר בישראל - מ-535,000 שקל
צילום: מנהל
רמת הגימור S מוסיפה פתיחה לתא המטען עם חיווי או באופן חשמלי, חישוקי "19, חיישני איכות אוויר ויוניזציה של תא הנוסעים. בבטיחות: התרעות על רכב בשטח מת, רכב מתקרב, תנועה ביציאה מחנייה, עייפות נהג וזיהוי תמרורים.
ברמת הגימור SE מתווספים תאורת לד מטריקס, חישוקי "20, מערכת שמע משדורגת, מפתח אקטיבי עם צמיד, ולוח מחוונים ווירטואלי "12.3. רמת הגימור HSE מביאה חישוקי "21, עוד יותר הידור ופאר (עור וכולי), כיוון חשמלי להגה, עיסוי במושבים הקדמיים, חנייה אוטומטית 360 מעלות. הבטיחות, דרך חבילת 'פרו פק', כוללת מערכות אקטיביות: בקרת שיוט ותיקון סטייה. ניתן לרכוש חבילה זו גם לרמת גימור נמוכה יותר.
בנוסף, מוצע הוולאר עם חבילת R-Dynamic, המוסיפה פריטי עיצוב בחוץ ובפנים, מנופי העברת הילוכים בכרום ועיצוב שונה לחישוקים. החבילה מוצעת כאופציה מרמת האבזור S.
ריינג' רובר ולאר בישראל - מ-535,000 שקל
צילום: מנהל
שקלים למחירו
ריינג' רובר ולאר מוצע בגרסאות 2.0 ליטר בנזין ודיזל החלשות יותר וברמת הגימור הבסיסית ב-535,000 שקלים. המחירים לרמות האבזור היקרות נעים מ-578,000 שקלים (S) דרך 625,000 שקלים (SE) ועד ל-698,000 שקלים (HSE). גרסת הדיזל 2.0 ליטר החזקה יותר מתחילה ב-568,000 שקלים, ונעה מ-611,000 שקלים (S) דרך 658,000 שקלים (SE) ועד ל-731,000 שקלים (HSE).
שלוש הגרסאות החזקות יותר מוצעות בשלוש רמות גימור. 2.0 ליטר בנזין 300 כ"ס מ-626,000 שקלים (S) דרך 673,000 שקלים (SE) ועד ל-746,000 שקלים (HSE). 3.0 ליטר דיזל 300 כ"ס מ-665,000 שקלים (S) דרך 712,000 שקלים (SE) ועד ל-785,000 שקלים (HSE). גרסת 3.0 ליטר בנזין 380 כ"ס מ-671,000 שקלים (S) דרך 718,000 שקלים (SE) ועד ל-791,000 שקלים (HSE).
מחיר חבילת הבטיחות פרו פק הוא 15,000 שקלים ומחיר חבילת העיצוב הספורטיבי עומד על 28,000 שקלים.
דברים לעתידו
חברת המזרח מתכננת למכור במשך שנה כ-150 יחידות של ריינג' רובר ולאר (מתוך 87,000 היחידות שמתכנן היצרן). חלק מהלקוחות יחליפו דגמי ריינג' אחרים, אך לפי אנשי המזרח, לנד רובר מצאה כי 75% מלקוחות הדגם החדש מגיעים ממותגים אחרים.

ריינג' רובר ולאר בישראל - מ-535,000 שקל
צילום: מנהל