שוקלים לרכוש קיה ריו חדשה? ב-Euro NCAP ביצעו מבחן בטיחות מקיף לסופרמיני הקוריאנית, והמפרט איתו היא משווקת בישראל כשל עם ציון שלושה כוכבים בלבד. גם קיה פיקנטו זכתה לציון שלושה כוכבים בגרסת הבסיס שלא מוצעת בישראל, ועם מפרט הבטיחות המשודרג שנמכר אצלנו וכולל בלימת חירום אוטונומית, זכתה לציון של ארבעה כוכבים, עם ניקוד נמוך בסעיף ההגנה על ילדים. אולם יש לציין כי אין מכונית מיני שמשווקת בארץ שזכתה לציון חמישה כוכבים במבחן המעודכן.
במבחן שפורסם היום (ד') השתתפו תשע מכוניות, מהן שתיים (הריו והפיקנטו) נבחנו פעמיים - בגרסת הבסיס ובגרסה הכוללת מערכות בטיחות מתקדמות. הפערים ברורים: פיקנטו כפי שנמכרת בישראל זכאית לארבעה כוכבי בטיחות מתוך חמישה (שלושה בלי האבזור), ובריו הפער אף משמעותי יותר - חמישה מול שלושה כוכבים. ב-Euro NCAP משקללים לציון את התועלת המוכחת של מערכות בטיחות חכמות, הן במניעת תאונה והן בהפחתת נזקיה.
קיה ריו החדשה מאכזבת במבחן בטיחות
צילום: מנהל
קיה פיקנטו
וכך הציונים מושפעים לא רק בסעיף מערכות הבטיחות, אלא גם בסעיפי הבטיחות הפאסיבית. לדוגמה פיקנטו עם מערכות הבטיחות זכתה לדירוג של 87% בהגנה על מבוגרים, בעוד שבלעדיהן היא מסתפקת ב-79% בלבד (לציון חמישה כוכבים נדרשים 80% בסעיף זה). הריו יורדת מ-93% ל-85% בהגנה על מבוגרים כאשר מוותרים על מערכות בטיחות מקוריות. בישראל היא משווקת עם מערכת הבטיחות של מובילאיי, שמתריעה בלבד אך לא מסייעת באופן אקטיבי למניעת תאונה.
קיה ריו החדשה מאכזבת במבחן בטיחות
צילום: מנהל
פורד פיאסטה
גם המכונית החשמלית של אופל, האמפרה-אי (Ampera-e, אחות תאומה של שברולט בולט EV), זכתה לציון בינוני של ארבעה כוכבים. כאן האשמה נעוצה דווקא בציון נמוך יחסית בהגנה על ילדים - 73%. לצורך הכוכב החמישי הרכב צריך לעבור רף הגנה של 75%. ביתר המדדים האמפרה-אי זכאית לכוכב החמישי.
כל יתר המכוניות שנבחנו זכו בציון המרבי - חמישה כוכבים: אופל גרנלנד X (אח-תאום של פיג'ו 3008), מאזדה CX-5, מרצדס C-קלאס קבריולה, ג'יפ קומפאס ופורד פיאסטה. הסופרמיני החדשה של פורד, שעדיין לא נמכרת בישראל, הגדילה לעשות כאשר בניגוד ליתר המכוניות שזכו בחמישה כוכבים, הצליחה לרשום את הציון המרשים מבלי שהיא מצוידת במערכת לבלימת חירום אוטונומית. מערכת זו מוצעת בתוספת תשלום ולכן לא נכללה בבדיקה.