ה-Euro NCAP פרסם את סדרת המבחנים החודשית, בה נבדקו הפעם שש מכוניות חדשות ואחת נבדקה מחדש. ובעוד חמש הצטיינו - אופל אינסיגניה, אלפא רומיאו סטלביו, יונדאי i30, סיאט איביזה ופולקסווגן ארטאון - הונדה סיוויק ופורד מוסטנג מותירות מקום לשיפור.
הסיוויק החדשה, שהושקה בישראל אך לאחרונה, רשמה ציונים מכובדים בשלושה מתוך ארבעת המדדים - הגנה על מבוגרים (92%), הולכי רגל (75%) ואבזור בטיחות (88%), אך ביצועים בינוניים בסעיף הגנה על ילדים גזלו ממנה את הכוכב החמישי. ב-Euro NCAP מציינים למשל כי במבחן הפגיעה הצדית, ראש בובה המדמה ילד בן 10 פספס את כרית האוויר הצדית (וילון) ופגע במשטחים קשים - דבר שמעיד על סיכון לפציעה חמורה. גם רמת הגנה על צוואר וחזה ילדים בגילאים שונים בתאונה חזיתית, זכתה לביקורת.
בגוף המחקר ציינו עוד כי בניגוד למרבית המכוניות שנבחנות כיום, הסיוויק גם מציעה תאימות חלקית בלבד לחלק מאביזרי הבטיחות הייעודיים לילדים. ב-Euro NCAP בוחנים את בטיחות הילדים באמצעות מספר סוגי מושבי ילדים ותינוקות, בוסטרים ועזרים אחרים, אך לא כולם היו ניתנים להתקנה בטוחה במקרה של הסיוויק במושב שליד הנהג.
הסיוויק דורגה לבסוף בסעיף ההגנה על ילדים בציון של 67%, הרחק מהרף הנדרש לכוכב חמישי (75%). דירוג הבטיחות שניתן למשפחתית החדשה מתייחס רק לסיוויק עם מנוע 1.0 ליטר, ואינו תקף למנוע ה-1.5 ליטר שנמכר אף הוא בישראל.
הצלחה נאה יותר רשמו יתר המכוניות במבחן. בקטגוריית המשפחתיות, יונדאי i30 החדשה (שעדיין לא הגיעה לישראל) הדגימה איך עושים זאת נכון - עם ציונים גבוהים לרוב: 88% בהגנה על מבוגרים, 84% בהגנה על ילדים, 78% בהגנה על הולכי רגל ו-69% בדירוג מערכות הבטיחות. ב-Euro NCAP ציינו עם זאת כי רמת ההגנה של ה-i30 לחזה הנהג בפגיעת צד בעמוד, כמו גם לצוואר נוסע מאחור בפגיעה אחורית, גבולית בלבד.
פולקסווגן ארטאון (מחליפת ה-CC שתושק בעתיד בישראל) רשמה ציונים מרשימים ביותר - 96% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים, 85% בהגנה על הולכי רגל (הציון הגבוה ביותר אי-פעם למשפחתית גדולה) ו-82% בדירוג מערכות הבטיחות. גם אופל אינסיגניה (שעדיין לא נמכרת בישראל) ואלפא רומיאו סטלביו הרשימו, עם 93% ו-97% בהתאמה בהגנה על מבוגרים, 85% ו-84% בהגנה על ילדים, 78% ו-71% בהגנה על הולכי רגל ו-69% ו-60% בהתאמה בדירוג מערכות הבטיחות.
בוחני הארגון ציינו לטובה את סיאט איביזה החדשה (שעדיין לא נמכרת בישראל). מלבד ההתקדמות המרשימה ברמת הבטיחות הפאסיבית לעומת הדור היוצא, שלא היה ממצטייני הבטיחות, הבוחנים שיבחו את סיאט על כך שהאיביזה מצוידת במערכת בלימת חירום אוטונומית כאבזור תקני בכל הגרסאות. יש לקוות שיבואנית המותג לישראל, צ'מפיון מוטורס, תיקח זאת לתשומת ליבה (דגמי סיאט בישראל אינם מוצעים כיום עם מערכת חשובה זו, גם בדגמים בהם היא זמינה בחו"ל).
בטיחות: הונדה סיוויק מאכזבת בהגנה על ילדים
צילום: מנהל
פורד מוסטנג. שוב כושלת
המוסטנג שוב מביכה
לצד שש המכוניות שנבחנו לראשונה, ב-Euro NCAP בחנו מחדש את המוסטנג - שכשלה בפעם הקודמת עם שני כוכבים בלבד. למכונית לא בוצעו שינויים מבניים, אך נוספה לה מערכת בלימת חירום אוטונומית - מה שהעלה את הציון הסופי לשלושה כוכבים. רחוק מאוד מהישג שמותר להתגאות בו בשנת 2017.