טיול שבילים "בין עירוני" הסובב את רחובות מדרום וממערב ומגיע עד לפאתי הדרומיים של ראשון לציון - בין שדות ומטעים, שבילים וגם מרעולים (מרעה+משעול), גבעות נמוכות וערוצי נחלים ומתחת לגשרים ומחלפים של כבישים ראשיים וכל זאת מבלי לנסוע על כבישי האספלט העמוסים של מרכז הארץ. חווית שטח וטבע למי שזמנו קצר ולא יכול להתרחק מאזור המרכז.

אבני דרך
רחובות, צומת ביל"ו, כביש 40, גבעת ברנר, גבעת מרר, חירבת חברא, נחל שורק, בית גמליאל, כביש 410, גאליה, נחל גמליאל, כביש 42, כפר גבירול, עיינות, תל מחוז, בית עובד, גן שורק, בית חנן, נטע, עין הקורא, ראשון לציון.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול עובר ברובו על שבילים כבושים בין שדות, בעבירות קלה כשיבש ובעבירות בינונית עד קשה בתקופת הגשם והבוץ. המסלול מתאים לכל רכבי השטח, יכול להיות מאתגר מעט לרכבי פנאי ללא הילוך כוח; בחורף, כשבוצי וחלק, נדרש הילוך כוח, ציוד חילוץ ומשנה זהירות בחציית הנחלים.
*המסלול עובר על שבילים ברורים, רובם גם מסומנים בין מטעים לשדות חקלאים ולצד שמורות טבע מוכרזות. אין כל סיבה לרדת *מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח או בפרנסת החקלאי.
*אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
*אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
*המסלול אינו עובר ליד או בשטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכול זמן.
*כדאי לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
*אורכו של המסלול 28 ק"מ (רובם בשבילים ובשטח) והוא יארך כ-4 עד 6 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.
*חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 17 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.

תחילת המסלול
בצומת ברנר שעל כביש 40, במפגש עם כביש 411 בכניסה למרכז קניות ביל"ו, עם הפנים דרומה לכיוון גדרה.
נ.צ. 1 - צומת ברנר

מתחילים ומאפסים מד אוץ
על כביש 40 דרומה לכיוון גדרה.
0.8 ק"מ חולפים על פני צומת הכניסה ותחנת הדלק של גבעת ברנר.
1.5 ק"מ פתח בגדר הבטיחות שמימין לכביש עם שביל מסומן בשחור לכיוון מערב.
נ.צ. 2 - ירידה לשטח
מאפסים מד אוץ
נוסעים על השביל המסומן בשחור ישר ומערבה לכיוון מגדל השמירה שבקצה הבסיס הצבאי.
0.1 ק"מ חולפים על פני מגדל השמירה וממשיכים מערבה כשמשמאל לשביל הגדר הצבאית.
0.8 ק"מ השביל המסומן בשחור הופך לשביל כבוש לבן.
1.4 ק"מ בקצה הצפון מערבי של הגדר הצבאית פונים שמאלה עם השביל והמסומן בשחור ובמקביל לגדר.
2.8 ק"מ ממשיכים עם השביל השחור דרומה שמשמאל הגדר הצבאית ומימין מבנה דו-קומתי נטוש, אשר שימש בעבר את החקלאים.
3.7 ק"מ צומת שבילים בקצה הגדר הצבאית.
נ.צ. 3 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר על השביל לכיוון המטעים.
0.1 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לתוך המטע.
0.2 ק"מ השביל מתעקל שמאלה כשמימין גבעת מרר.
0.3 ק"מ צומת T למרגלות הגדר בו פונים ימינה ולמעלה עם השביל המקביל לגדר.
0.4 ק"מ צומת שבילים במרכזה של גבעת מרר.
נ.צ. 4 - צומת גבעת מרר
בצומת ממשיכים ישר 50 מטרים עד לקצה הדרך. לפנים תצפית על השדות של בית אלעזרי עד לעצים המקיפים את בסיס חיל האוויר - תל נוף. משמאל על הגבעה מאגרי מים של חברת מקורות ומימין גדרה ומגדל המים הבולט במרכזה.
חוזרים 50 מטרים לאחור עד לצומת השבילים.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ודרומה (למי שחזר מהתצפית בקצה השביל).
אפשר לטפס מעלה בכול אחת משתי הפניות שמאלה - השביל הימני קל יותר לרכבי פנאי, אילו השביל השמאלי מחייב הילוך כוח (ובכל מקרה מומלץ לבדוק בסריקה רגלית לפני שמתחילים לטפס).
0.2 ק"מ מעגל אבנים בראש גבעת מרר וכאן אפשר לעצור ולהשקיף על הסביבה. גבעת מרר היא שמורת טבע בה נמצאו שרידים מהתקופה הכלקוליתית (לפני כ-6000 שנים), מתקופת הברזל וההתיישבות הישראלית - ועד מלחמת העולם הראשונה; במקום ארבו הטורקים לכוחות הבריטים שהגיעו מדרום בדרכם לכיבוש רמלה. הקרוב הסתיים בניצחונם של הבריטים.
ממשיכים ישר ודרומה ויורדים מהגבעה.
0.4 ק"מ צומת שבילים בו המסעף השמאלי מאתגר מעט יותר. לאחר כ-50 מטרים השבילים שוב נפגשים וממשיכים לרדת מהגבעה דרומה.
0.5 ק"מ צומת מרובה שבילים, בחזרה לשביל המסומן בשחור החוצה למרגלות הגבעה.
נ.צ. 5 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל הכורכר ולכיוון עמוד קו המתח הנמוך ונוסעים במקביל אליו.
בעונת האביב יש לנסוע עם חלונות פתוחים על מנת לספוג את ריח הפריחה המדהים.
0.5 ק"מ צומת T לאחר שחוצים שדרת אלונים ומבנה של מקורות משמאל, בו פונים שמאלה לשביל.
0.6 ק"מ חוצים גשר אירי מעל נחל גמליאל.
0.9 ק"מ צומת לצד סככה חקלאית משמאל בו ממשיכים ישר על השביל שבין המטע שמשמאל לשדות שמימין.
1.3 ק"מ השביל הכבוש מתעקל ופונה שמאלה לצד גדר הסברס של המטע שמשמאל.
1.8 ק"מ צומת שבילים בקצה המטע, כשמול ומעבר לשדות בניה וכפר מרדכי - יישובי עשרת.
נ.צ. 6 - צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל שבין השדות.
0.7 ק"מ צומת T על גדת נחל שורק בו פונים חזק ימינה לשביל שבין השדות (ולא לשביל המקביל לנחל).
1.5 ק"מ צומת שלצדו צינורות וברזים (שיברים) בו ממשיכים ישר וממשיכים להקיף את מושב בית גמליאל.
1.9 ק"מ צומת T על גדת נחל גמליאל.
נ.צ. 7 - צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לצד ערוץ הנחל וחוצים תחת קו המתח הגבוה.
0.9 ק"מ עוברים לצד סוללת הטיה בנחל, כשמימין המשאבות של מאגר המים, וממשיכים ישר
1.8 ק"מ הדרך הופכת צרה וממשיכים לצד הערוץ שמימין לדרך.
1.9 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם ערוץ נחל גמליאל.
3 ק"מ תחילת הירידה מתחת לשלושת הגשרים של נחל גמליאל מתחת לכביש 410.
נ.צ. 8 - חציית כביש 410
מאפסים מד אוץ
יורדים לתוך הערוץ, פונים שמאלה וחוצים תחת הגשרים של הרכבת וכביש 410, וממשיכים מצד שמאל של ערוץ הנחל.
0.4 ק"מ חורשת אקליפטוסים משמאל לדרך.
2 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר עם הנחל (השביל שמאלה מגיע לכביש 42 מול הכניסה לכפר הנגיד).
3.4 ק"מ וכמאה מטר לפני הגשרים הגדולים של כביש 42, פונים ימינה למטה ויורדים לתוך ערוץ נחל גמליאל.
נ.צ. 9 - בערוץ הנחל

מאפסים מד אוץ
חוצים את הערוץ ופונים ימינה לכיוון הבתים של רחובות (שכונת כפר גבירול).
0.2 ק"מ צומת בו פונים שמאלה לכיוון כביש 4121 והמנהרה שמתחתיו.
0.3 ק"מ חוצים במנהרה בתחת הכביש ופונים שמאלה לשביל במקביל לכביש 4121 המתעקל ימינה וצפונה במקביל לכביש 42.
1.5 ק"מ מנהרה הסלולה באספלט והחוצה תחת כביש 42.
נ.צ. 10 - מנהרה
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה תחת כביש 42 ולאחר המעבר פונים ימינה וצפונה במקביל לכביש 42.
0.4 ק"מ צומת עם כביש 42 מימין וכביש אספלט משובש הפונה שמאלה ומסומן באדום, מדרום למושב עיינות.
נ.צ. 11 - צומת

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה לכביש האספלט המשובש המסומן בסימון שבילים אדום.
0.8 ק"מ סוף כביש האספלט המשובש וממשיכים ישר לשביל הכבוש המסומן באדום.
2.1 ק"מ צומת T בו פונים ימינה עם הסימון האדום.
2.2 ק"מ השביל מתעקל שמאלה עם הסימון האדום (מופיע על המבנה החקלאי הקטן).
2.6 ק"מ צומת שבילים, מיד לאחר המתקן היפה של טיהור הביוב, בו פונים שמאלה עם הסימון האדום.
2.7 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה.
2.8 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ובמקביל לשביל הצמוד לערוץ נחל שורק. משמאל העצים הגדולים שלאורכו ומימין השדות הפתוחים.
3.3 ק"מ צומת T כשמשמאל אפשר לראות את הגשר שמתחת כביש 4 וקו המתח הגבוה שמקביל לו.
נ.צ. 12 - צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם הסימון האדום ונוסעים מצידו השני של השדה שנסענו לאורכו בקטע הקודם.
0.4 ק"מ צומת גדול, בין ברזי מים חקלאים (שיברים) כשמימין רואים את מפעל הביוב, בו ממשיכים ישר ושמאלה עם השביל המסומן האדום.
0.7 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה, חוצים שער ונוסעים על השביל הטוב כשהערוץ הרדוד משמאל לדרך.
1.6 ק"מ צומת שבילים בחציית הערוץ הרדוד.
נ.צ. 13 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ונוסעים בשביל בין השדות לכיוון המטעים ועמודי והאנטנות הגבוהים שמאחוריהם.
0.1 ק"מ השביל נכנס בין כרם זיתים מצד ימין למטע הדרים מצד שמאל ונוסע היישר לכיוון האנטנות.
0.3 ק"מ צומת שבילים בין ארבע סוגי מטעים שונים.
נ.צ. 14 - צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה לשביל.
0.2 ק"מ צומת T מתחת קו המתח בו פונים ימינה וצפונה.
0.3 ק"מ חוצים צומת ותחת קו מתח ממשיכים ישר לכיוון קו מתח נוסף המתפצל מהעמוד חשמל שמשמאל לצומת.
0.4 ק"מ צומת T של שבילים.
נ.צ. 15 - צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ולמעלה במקביל לקו המתח ועם סימון השבילים האדום (ייראה דהוי בהמשך).
0.8 ק"מ חוצים צומת שבילים תחת קו טלפון כשמימין מטע ועצי אקליפטוס.
1.4 ק"מ ממשיכים ישר בתחילת הבתים והחצרות של גן שורק משמאל לדרך.
2 ק"מ כביש הכניסה למושב גן שורק.
נ.צ. 16 - כביש
מאפסים מד אוץ
0.4 ק"מ צומת עם כביש 4311 (הכביש לפלמחים) בו פונים ימינה.
1.3 ק"מ צומת ומחלף עם כביש 431.
נ.צ. 17 - כביש 431

עד כאן 28 ק"מ של מסלול הטיול "הבין עירוני" ההמשך ישר לתוך ראשון לציון.
פנייה ימינה על כביש 431 לכיוון רמלה וכביש 6.
פנייה שמאלה על כביש 431 לכיוון כביש 4 וכביש איילון לתל אביב.

להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: [email protected].

הכנת אמצעים למסלול
מטען ו/או סוללה נוספת
מים ומזון לכחצי יום בשטח

שיטת הניווט

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר, הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.