מאזדה קוסמו ספורט
יום הולדת שמח למאזדה קוסמו ספורט (או 110S מחוץ ליפן), מכונית הספורט הראשונה בתולדות מאזדה. זו גם המכונית הראשונה של מאזדה עם מנוע רוטורי (וואנקל), שבמקום בוכנות וצילינדרים עגולים היו לו שני רוטורים. מאזדה פיתחה את המנוע בסיוע פטנטים שרכשה מ-NSU, ולמרות שרבים ניסו וכשלו (כולל NSU לבסוף), דווקא מאזדה היא זו שהביאה את הטכנולוגיה לבשלות.
מאזדה חוגגת 50 למנוע הרוטורי
צילום: מנהל
מאזדה קוסמו ספורט משנת 1967
למעשה, הקוסמו ספורט אמנם יוצרה במספרים נמוכים מאוד - פחות מ-1,200 יחידות - אך מיד אחריה מאזדה הציעה את המנוע במספר מכוניות, בהן אף משפחתיות. עם הזמן המיקוד עבר למכוניות ספורט, כאשר בעידן המודרני זכורות במיוחד ה-RX-7 - שיוצרה מ-1978 עד 2002, ומחליפתה ה-RX-8 ששווקה עד שנת 2012.
מאזדה חוגגת 50 למנוע הרוטורי
צילום: מנהל
הקוסמו ספורט (במרכז) עם דגמי הוואנקל של מאזדה שבאו אחריה. בכתום - ה-787B זוכת הלה-מאן
המנוע הייחודי אף רשם הצלחה - רגעית אמנם - בליגת העל של הספורט המוטורי. בשנת 1991 מאזדה 787B עם מנוע וואנקל בעל ארבעה רוטורים, נפח של 2.6 ליטר והספק מרבי של 710 כ"ס, זכתה במירוץ 24 השעות של לה-מאן, והפכה למכונית הראשונה של יצרנית רכב אסייתית לעשות כן (והיחידה עם מנוע וואנקל עד היום).
עם השנים, קרנו של מנוע הוואנקל ירדה בהתמדה - וייצורו הוגבל למכוניות הספורט הבכירות של מאזדה, בין היתר בשל עלות הפיתוח הגבוהה. דיווחים על בעיות אמינות ותצרוכת דלק גבוהה במיוחד, לא סייעו אף הם.
מאזדה חוגגת 50 למנוע הרוטורי
צילום: מנהל
מנוע רוטורי של מאזדה RX-8
למרות כל זאת, לפני כשנתיים מאזדה חשפה יורשת רוחנית ל-RX-8, עם מנוע וואנקל ועיצוב סקסי במיוחד - ה-RX-ויז'ן (Vision). מכונית תצוגה זו רומזת על כוונת מאזדה להחזיר לחיים את מנוע הוואנקל, כאלטרנטיבה יוצאת דופן למנועי הצילינדר הנפוצים. עם זאת עד עתה לא ידוע אם דגם סדרתי אושר לייצור.