מבחן דרכים זה פורסם בגיליון 376
"איזה אופנוע חנפן". זה מה שאני ממלמל לעצמי בחיוך בקסדה, רק אחרי כמה עשרות מטרים של רכיבה. זה אופנוע שלא מפסיק להחמיא לך - איזה בנאדם יוצא דופן, חכם וגבוה שאתה; הרגליים מגיעות בקלות לריצפה והוא מתחתיך קטן–קטן, נותן לך להרגיש שאתה לפחות בממדים של שוורצנגר (שלפני שלושים שנה). הוא מתלהב גם מהבוהן שלך; "איזה מגע רך!" אתה כמעט שומע אותו לוחש, כשהאצבע לוחצת על מתג ההנעה; מספיק ליטוף קל של הכפתור האדום ומשם האופנוע ממשיך לבד ומניע את מנועו.
יש לו סאונד מגניב, שגם במשיכת גז צנועה גורם לך לחשוב שאתה רוכב קרחניסט–קיצוני, בצמתים הוא מאפשר החלקות זנב קלילות וחמודות שיתנו לך תחושה שאתה ומארק מרקז חולקים את אותם טריקים, ובפקקים אתה לא צריך להיות מרוכז מדי במצמד משום ש(כמעט) לא משנה כמה נמוך תרד בסל"ד, מחשב המנוע יזהה זאת, יתן הוראה להוסיף דלק ולא יאפשר למנוע לדמום. אופנוע שמחמיא לך על יכולותיך לשלוט בו.
בשבחי החביבות
ה–SV הראשון נוסד בסוף האלף הקודם והיה תמיד אחד האופנועים החביבים של סוזוקי, הלחם שמתחת לחמאת ה–R'ים. היה לו קהל גדול של לקוחות שרצו בו, סוג של כלי פשוט ולא יקר שיודע לעשות הרבה במחיר שפוי, כזה שאפשר להתקדם איתו עם בסיס לאינספור שיפורים. למרות המכירות הנאות, סוזוקי, אולי החברה גרועה ביותר בשימור מותגים (ראה שמות כמו DR, GS, דז'אבל, BIG; שנמשיך?) החליפה ב–2010 את ה–SV בדגם שנקרא "גלדיוס" - ואל תרוצו לחפש, הוא כנראה לא יהפוך ללהיט בקרב אספנים. גם בסוזוקי הבינו את זה באיחור, אלא מה, ובסוף 2015 החליטו שחוזרים למקורות, במתווה משופר.
סוזוקי SV650 - מבחן דרכים
צילום: מערכת, יצרן
מנוע 650 הוותיק שהותקן כבר ביותר מ–400,000 אופנועים מאז אותו SV ראשון הוא מנוע אמין מאוד. עכשיו הוא עבר 60 שינויים בהם מזרקים, רדיאטור, תיבת אוויר וציפוי פנימי לצילינדרים, הוא חזק ב–2 סוסים מקודמו, ויש גם מפלט חדש. בנוסף גם משקלו הוקל ביותר ב–8 ק"ג, הגוף הוצר והעיצוב שופר. לא מספיק, עוד ניגע בזה.
כאמור, ה–SV הוא אופנוע שעושה את החיים קלים יותר; הוא מפצח פקקים בקלות עם הכידון הרחב ויכולת הצידוד הטובה שלו, עם המראות שעוברות בדיוק בגובה הנכון כדי שלא יתקעו באלו של המכוניות, הוא אפילו צורך מעט מאוד דלק; ממוצע של כ–18 ק"מ/ל' ועם קצת מאמץ יעשה גם יותר מ–20 (כל עוד הרוכב הוא לא איזה אורח חולה גז שעלה עליו לרגע, ואני מכיר אחד כזה אישית, טיפוס בעייתי).
זה אופנוע שהופך מיד לידיד שלך, לאחד מהחברים האלו שתמיד מוכנים לעזור. אפילו העובדה שמיגון רוח חסר כמעט ולא מפריעה, בעיקר אם אתה לבד בלי מורכבת. אז אפשר לשייט בלי בעיה (מבחינתו, לא מבחינת המשטרה) גם במהירות של 140 קמ"ש וצפונה. למעשה אם מתאמצים קצת אפשר לראות אפילו את המספר ההוא שאסור להגיד שמתחיל בספרה 2. תוך כדי אפשר להציץ גם בלוח המחוונים הגדול והמפורט מאוד שכולל מחשב דרך, כשאליו באגף הדיגיטלי מצטרפים גם ABS, ו–LRA (אותה מערכת ששומרת על הסל"ד כשהוא יורד מדי בתנועה איטית) וכפתור Easy Start, שמקל בהנעה. נחמד היה להוסיף לרוכבים המתחילים גם מערכת בקרת משיכה, אבל בסופו של דבר יש מחיר למחיר הזול יחסית.
מנוע ה–V טווין, זה שנמצא גם ב–V–סטרום 650, הוא מנוע מצוין, כזה שיש לו את המונח הפלואידי הזה שנקרא "אופי"' ויש לו יופי של מומנט שמושך מלמטה. הגיר משתף עימו פעולה, הוא מהזן היפנאי–סוזוקאי, מדויק וקל. כל אלו עוזרים כשמגיעים לעיקולים, שם הכלי נוטה על צידו בקלות כשטעות של שינויי כיוון מתקבלת בסלחנות. מאידך שם גם בולטת אחת מנקודות התורפה של האופנוע הזה, המתלים הבינוניים. כשלוחצים אותם או על אספלט לא מדוייק, הם מתנדנדים ומקפצים להם, או סתם רכים מדי. בנוסף לא תמצאו סבל או ידיות למורכבת מאחור (שתתפוס אותך מאחור, יותר נוח ויותר בטוח).
סוזוקי SV650 - מבחן דרכים
צילום: מערכת, יצרן
גם בסעיף הבלמים נרשמת הסתייגות קלה. אלו תוצרת Nissin והם מעט רכים מדי בתחילת המהלך, לכאורה מתאימים לרוכב שעושה את הקילומטרים הראשונים שלו על שני גלגלים. לדעתי עם הכיול הזה הלכו לקיצוניות חמאתית מדי. זה לא שהם לא עוצרים, הם בהחלט "בסדר", אבל לטעמי בלמים צריכים להיות נושכים יותר. ואם יש כאן רוכב מתחיל - שילך במטותא, להתאמן לבד בבלימות במגרש החנייה.
ולעיניים, לא מגיע?
ויש עוד עניין מוזר של סוזוקי שהפך כבר למזוהה איתה, לרעה. העיצוב. ה–SV הוא אופנוע שנראה חמוד, אפילו הוסיפו לו פס צבע ספורטיבי שהופך אותו לגברי מעט יותר מהגלדיוס - אבל זו לא חכמה. בחיאת סוזוקי, יש בליבי פינה חמה לאופנועים שלכם, האופנועים היפנים הראשונים שהגיעו לארץ, שניים מהם אפילו קניתי אז - מתי תגייסו איזה מעצב שיעשה קצת פחחות וצבע? הרי לפחות מבחינת המראה, המתחרים מנצחים את ה–SV החביב כל כך כבר באולם התצוגה, חבל.
מאידך - זאת הסיבה שהוא חביב המשפרים, תוכלו לעשות זאת לבד. ואכן, ה–SV שומר על המסורת ומאפשר שידרוג עיצובי וביצועי. כך היא החבילה שמציע היבואן - משקף קדמי גבוה, חיפוי רדיאטור, כיסוי מושב וחרב תחתונה, כולם של Ermax, ומערכת פליטה של Mivv, הכל בתוספת של 5000 שקלים.
מורידים רגלית
ה–SV שעושה כאן קאמבק מזכיר לי את האופנוע הגדול הראשון שהיה לי כקצין צעיר בסוף שנות השמונים, ה–GS500. הוא חבר בחבורת אופנועי כניסה חשובים שיודעים להוביל אותך בזהירות לעולם הדו–גלגלי, אופנוע שלעד יהיה מהנה יותר מכל קטנוע שהוא ולא משנה כמה הוא חזק. כלי נייקד נעים ונח, ידידותי ורב גוני ובעיקר זול - פשפוש בארכיון מגלה שהגלדיוס, שהוא למעשה ה–SV הקודם, עלה לפני חמש שנים כמעט 20,000 שקלים יותר(!).
סוזוקי SV650 - מבחן דרכים
צילום: מערכת, יצרן
אודה שחששתי לפני הרכיבה שמדובר באופנוע משעמם - ואני שמח לומר שטעיתי. מדובר בכלי עם חן שיודע להנות כל רוכב בכל רמה, כשתחרות המחירים שהוא מביא איתו פשוט נפלאה. כלי של 650 סמ"ק בפחות מחמישים אלפיות (במבצע) זה מצוין, כשהוא מציג חבילה מצויינת, אולי הטובה בקטגוריה.
ומה לגבי "אופנוע חנפן"? שווה לסיים כאן בציטוט של אחד משרי האוצר החכמים והטובים שהיו לנו, פנחס ספיר, שאמר: "על חנופה, אף אחד עוד לא קיבל סטירה".
המתחרים
השוק הזה של 650–סמ"ק–נייקד–לא–יקר–מדי נהיה צפוף לפתע. מול ה–SV מתייצבים חזיתית שני דגמים, גם הם עם מנועי טווין, רק שאצלם הצילינדרים מונחים זה לצד זה. האחד הוא ימאהה MT–07 (74.8 כ"ס), דגם ראשון בסדרה המצליחה של ימאהה, והשני הוא קוואסאקי Z650. שניהם אופנועים נאים יותר מה–SV (ה–MT במיוחד), ה–Z חלש יותר וה–07 יקר יותר. ובכל מקרה כולם פונים לאותו רוכב צעיר ומתלבט ומדברים באותה שפה.