"אלו הפנסים הכי משוכללים שיש למרצדס להציע היום" דיווח האיש שמסר לי את ה-E קלאס. "יש כפתורי מגע בהגה, ואין כאלה בסדרה 5 וגם לא בסדרה 7" הוסיף. "אתם תקבלו את רמת הגימור הגבוהה ביותר, AMG. יש פה את כל מערכות הבטיחות, חישוקי "19, ניווט מקורי של גוגל, שני מסכי LCD בגודל "12.3". האיש ממרצדס המשיך לפרט את מעלותיה הרבות של ה-E שנקבל מיד, בעוד אורי שר הצלם ממלמל לעצמו "רק שלא תהיה שחורה, רק שלא תהיה שחורה", ואני תוהה, בקול, לגבי המנוע.
"זו E220d, שחורה", הוא משיב. ואני חושב לי שהשילוב בין המנוע הזה לרמת הגימור AMG הוא חיבור שגם באירופה הוא לא קלאסי, אבל כרגע אין אחרת. אז לקחנו את המפתח לדור העשירי של ה-E קלאס, וירדנו לחניה להמשך ההסברים.
מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (2.0 ל' דיזל, אוט')
צילום: אורי שר
מה שיש לנהג
בלי ספק, אחד מהדברים היותר מרשימים ב-E החדשה הוא סביבת הנהג שלה, שמיישרת קו עם זו שב-S קלאס, ואותה באמת שלא צריך להציג. כמו ב-S, ניצבים מול הנהג ועד למרכז הקונסולה שני מסכים מגודלים באיכות מעולה עם שלושה מצבי תצוגה למחוונים, לצד שפע אפשרויות בחירה נוספות לשאר התצוגה. במרכז תמצאו ארבעה פתחי מיזוג נאים, עץ בגימור משובח ובכלל שילובי צבעים נהדרים. וגם כשזה בהיר אנחנו מתלוננים – והקלות בה לכלוך יכול להיראות מאוד בולטת.
תאורת אווירה היא חלק מפריטי האבזור, היא מרשימה בלילה וניתן לבחור מבין 64 גוונים שונים את זה הרצוי לכם לפי מצב העניינים והרוח. ובכלל, עיצוב סיפון המחוונים הוא בפירוש אחד הנאים בקטגוריה.
מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (2.0 ל' דיזל, אוט')
צילום: אורי שר
ה-E מאפשרת לכוון/לשנות/לשלוט בכל דבר שרק תרצו, לצד לא מעט דברים שלא תרצו ועוד כמה שכנראה לא תגלו לעולם שיכולתם לכוון אותם. המערך הטכנולוגי נשלט ממסך-מגע קטן ומכפתור נוסף, ומכפתורי מגע מההגה. האחרונים נראו יותר כמו גימיק שצריך להתרגל אליו ופחות מאשר משהו שהוא באמת נוח, אבל בסוף התרגלנו. איכות החומרים טובה, אבל לא בכל מקום, כאשר מעל ללוח המחוונים לדוגמא יש פלסטיק פשוט, גם אם הוא עטוף בעור איכותי עם תפירה כפולה. בהמשך נשמע מהאיזור קרקוש מורגש, שלא ציפינו לפגוש, גם בהתחשב בעבודה שרכב ההדגמה לא היה צעיר.
המרחב מלפנים טוב בכל הממדים, עם שפע אפשרויות כוונון למושבים (כולל שליטה של הנהג במושב הנוסע, כמו ב-S). מאחור יש פתחי מיזוג ווילונות (האחרון בתוספת של 8000 שקלים), והמרחב שם טוב אך לא מתעלה; מרווח הברכיים טוב אך לא מעבר לכך, מרווח הראש גבולי לגבוהים וחסר מעט מקום לכפות הרגלים. הנוסע במרכז יסבול ממנהרת הינע מגודלת שגוזלת את רוב המקום לרגליים. תא המטען גדול ושימושי. רשימת האבזור מאוד מרשימה, במיוחד בגרסה הבכירה שנבחנה (ראו בוקסה), נציין לטובה מערכת ניווט של גוגל, מקורית, שעובדת גם בכבישי ישראל.
מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (2.0 ל' דיזל, אוט')
צילום: אורי שר
בעוד אורי עסוק בצילומים של אין סוף הפרטים הנאים בתא הנוסעים, עברתי להתבונן ב-E מבחוץ. מלפנים ומאחור היא דומה, מדי, ל-C הקטנה ממנה, שמצדה דומה, מדי, ל-S הגדולה. אבל זו בעיה שקיימת גם באודי וכנראה גם ב-ב.מ.וו בקרוב (עיין ערך הסדרה 5 החדשה).
מהצד היא אינה דומה ל-C הקטנה ממנה, ולו רק בגלל ממד האורך הגדול משמעותית – וכאן נזכיר שבסיס הגלגלים של הדגם החדש ארוך מזה של קודמו ב–6.5 ס"מ (ל–293.9 ס"מ) ואורכה של ה-E התארך ב-4.3 ס"מ (ל-492.3 ס"מ). ולמרות הדמיון לאחיותיה, זו מכונית נאה, והחישוקים הגדולים וחבילת AMG החיצונית (כולל שבכה נאה) השלימו הופעה מכובדת. פנסי הלד (Multibeam LED), עם לא פחות מ-84 נורות לד הנשלטות עצמאית ומשנות את התאורה לפי הצרכים, הם מופע מרשים בפני עצמו, והם עובדים נהדר בלילה.
מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (2.0 ל' דיזל, אוט')
צילום: אורי שר
מה שנותן המנוע
אחרי כשעה וחצי אורי סיים במזל טוב את צילומי הפרטים, "אבל אולי ארצה לצלם עוד משהו בסוף היום" הוסיף. ה-E מתקשה להסתיר את העובדה שהיא מונעת בסולר כאשר המנוע קר, והצליל חודר אז לתא הנוסעים. בהמשך המנוע נעשה שקט יותר, אך בנסיעה עירונית צליל הדיזל מורגש, גם אם לא מציק.
נתוני מנוע ה-2.0 ליטר נאים, והוא מייצר 194 כ"ס ו-40.8 קג"מ המועברים (כמו בשאר הגרסאות) לתיבה אוטומטית בעלת 9 הילוכים וממנה לגלגלים האחוריים. זו יחידת הנעה טובה, אפילו טובה מאוד בכל הקשור ליעילות. התיבה מציעה יחסי העברה ארוכים כאשר שיוט ב–130 קמ"ש מתבצע בכ-1500 סל"ד נמוכים להפליא. רק קרוב למהירות זו, התיבה תגיע להילוך התשיעי שלה, וייאמר לזכותה שפעולתה מרשימה מאוד בזכות שילוב הילוכים חלק להפליא ובלתי מורגש. התגובה של התיבה לקיק דאון מעט איטית, אך מעבר לאחד משני מצבי ה'ספורט' יפתור עניין זה.
מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (2.0 ל' דיזל, אוט')
צילום: אורי שר
המנוע הזה אוהב נהיגה רגועה, ושם הוא מרשים כאשר הוא מזיז בקלות את ה-E בזכות המומנט השופע. עם היציאה מהמקום נרשמת השהיה קלה והמנוע מעט עסוק בסל"ד גבוה, אבל אז הקצב משתפר והיכולת טובה מאוד. זה לא מנוע מלהיב, אבל הוא כן יעיל מאוד.
כצפוי, המנוע חסכוני ולא התקשינו להגיע ל-20 ק"מ/ל' בשיוט, ובימי המבחן שכללו גם קטעים מהירים, נרשם ממוצע נאה של 14.8 ק"מ/ל'. מנוע דיזל זה דורש תוסף אוריאה כל 15,000 ק"מ.
איכות חיים בדרכים
ה-E מציעה מצבי נהיגה המשפיעים על ההגה, מערכת ההנעה, ומערכת הדימום/התנעה. המצבים הם ‘חיסכון', ‘נוחות', ‘ספורט' ו'ספורט פלוס'; האחרון גורם לעליית סל"ד המנוע בסרק. חבילת AMG, מעבר לחישוקי ה-"19, עם צמיגים מגודלים מדי (מי צריך צמיגי 275 מאחור ברכב עם פחות מ-200 כ"ס?!), כוללת גם הנמכה של 15 מ"מ למתלים, יחד עם הקשחה קלה שלהם.
מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (2.0 ל' דיזל, אוט')
צילום: אורי שר
למרות כל אלה, התחושה היא שהמתלים מעט רכים. הדבר מורגש במעבר על גלי כביש במהירות גבוהה; היא צולחת אותם היטב, אבל הפעולה מעט רכה מדי. מחוץ לעיר עוברים חלק מהשיבושים הבינוניים לתוך תא הנוסעים, ומעבר על חיבורי גשרים או סוגי אספלט שונים, מורגש יותר מהצפוי. בנוסף מחוץ לעיר בלטו מדי פעם רעשי כביש, ובמהירות גבוהה גם מעט רעשי רוח.
בעיר, נוחות הנסיעה טובה עם מפגש בשיבושים קטנים, אבל פחות מרשימה על בורות. מדי פעם פגמים בולטים מטופלים באופן מפתיע לטובה, ודווקא כאלה שנראים ידידותיים יותר מטופלים בצורה טובה פחות. בסוף היום זו מכונית נעימה, אבל פה ושם, גם בעיר וגם מחוץ לעיר, היא מעבירה יותר ממה שאתה מצפה מ-E קלאס. עם הצמיגים האלה, בכל אופן.
שפע מערכות הבטיחות מביא לכך שלא פעם התחושה שהיא שהמכונית נוהגת יחד איתך עם תיקונים קלים בהגה, אבל זה לא מפריע. נציין שתיקון סטייה מנתיב במקרה של חריגה (ולו קלה) לצד של השוליים הוא כמעט אלים באופן פעולתו, אולי כדי להעיר את הנהג, ועדיין. שאר מערכות הבטיחות עובדות מצוין (ראו בוקסת אבזור). מערכת מרשימה היא זו האחראית על החניה העצמאית, וכאן היא יודעת גם לשלוט על תיבת ההילוכים ומעבירה בין הילוך קדמי לאחורי ואחראית גם על התאוצה והבלימה, כך שהרכב חונה לגמרי לבדו; המערכת עובדת יפה, גם אם לא מאוד חלק/מהר.
מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (2.0 ל' דיזל, אוט')
צילום: אורי שר
תשוקות בפניות
נכון שיש כאן פחות מ-200 כ"ס, אבל יש גם מתלים משודרגים, כך שהגענו עם ציפיות – וה-E הרשימה אותנו. המתלים שומרים על הגוף מרוסן יחסית, גם אם היינו שמחים למעט יותר נוקשות בנהיגה דינמית, וזווית הגלגול קלה. אבל מה שיש כאן - ובגדול – זו יכולת דינאמית מרשימה משולבת ברמת ביטחון גבוהה. ההגה מפתיע לטובה, הוא מדויק וגם במצב ‘נוחות' המשקל שלו טוב יחסית, כך שלא מרגישים חובה לעבור מיידית למצב הספורט שמוסיף מעט משקל. הנכונות לפנייה של ה-E טובה מאוד. הבלמים טובים גם אם התעייפו מעט בעומס, והמסר בנהיגה דינמית הוא שהמכונית הזו בנויה להתמודד עם הרבה יותר הספק, והמנוע לא מצליח לאתגר את שאר המכלולים. ה-E עשתה לנו חשק למפגש עם הגרסאות החזקות יותר, כי הפוטנציאל בהחלט שם.
סדרת איים
ה-E קלאס החדשה רושמת התקדמות גדולה ומורגשת ביחס לדור היוצא. יש לה מספר נקודות בסיס חזקות שהופכות אותה למכונית טובה מאוד. תא הנוסעים הוא הצגה בפני עצמה (אם כי לא חף מבעיות לחלוטין), ומרשים במיוחד בלילה. ל-E שפע של מערכות בטיחות, יחידת הנעה יעילה והיא מהנה לנהיגה. היא פחות מרשימה במחירה ההתחלתי, היקר מזה של המתחרות, ובתחום הנוחות היא מקבלת ציון טוב, ולא יותר. אבל יש ב-E החדשה תחושה מאוד מכובדת ומרשימה, שמזכירה שלמרצדס יש עבר מפואר בתחום הזה. מה שעשתה יותר מכל ה–E220d הזו, היא ציפייה לפגוש בגרסאות הבנזין שהן המבוקשות יותר בסגמנט הזה. ובהחלט יש למה לחכות.


תודה לחוות הבוקרים בכפר הנופש מרום גולן על העזרה בצילומים
מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (2.0 ל' דיזל, אוט')
צילום: אורי שר


אבזור וגרסאות
ה–E מוצעת כרגע בארץ עם שלושה מנועים מוגדשים. בנזין, 2.0 ל' 184 כ"ס, החל מ–465,000 שקלים ושתי גרסאות דיזל, 220d 2.0 ל' 194 כ"ס החל מ–470,000 שקלים ו–350d, 3.0 ל' 258 כ"ס, החל מ–525,000 שקלים.
ה–E מוצעת בשלוש רמות אבזור. הראשונה, Avantgarde כוללת צמד מסכים צמודים המשמשים כלוח מחוונים ולתצוגה, מערכת ניווט מקורית, חישוקי "17, ריפודי עור, גג שמש, מצלמה אחורית (כנראה הטובה שראינו עד היום, ובמקרה של רכב ההדגמה הן היו הקפיות, תוספת של 3000 שקלים), בקרת אקלים, בקרת שיוט, בלוטות' לצד אנדואיד אוטו ואפל–קארפליי, מושב נהג ונוסע חשמליים עם זיכרנות, תאורת לד מלאה, חניה אוטומטית, כניסה והתנעה ללא מפתח. בצד הבטיחות יש כאן מערכת pre–safe, זיהוי רכב בשטח המת במראות וזהו בערך. אם תרצו את חבילת הבטיחות המלאה והשלמה (איתה הרכב נבחן במבחני הריסוק), אותה תקבלו רק ברמה האבזור הבאה ומעלה.
ה–220 Edition (ב–525,000 שקלים) האמצעית מוסיפה חישוקי "18, פתיחה וסגירה חשמלית לתא המטען (כולל בעזרת הרגל), יותר עור בתא הנוסעים, מערכת תאורה Multibeam. בנוסף, תקבלו גם חבילת בטיחות כוללת עם בקרת שיוט אדפטיבית עם היגוי אקטיבי, כולל נהיגה עצמאית בפקקים, בלימת חירום עצמאית כולל זיהוי של תנועה חוצה, סיוע בתימרון חירום, זיהוי רכב בשטח המת במראות עם פעולה אקטיבית. ה–AMG (תוספת של 15,000 שקלים מעל ה–Edition), מוסיפה חישוקי "19, קיט חיצוני ומתלים מונמכים ומעט נוקשים יותר. רכב ההדגמה צויד גם במערכת קול מבית בורמסטר, בתוספת של 12,000 שקלים.