לקראת כניסתה של שנת 2017 לתוקף, מפרסם הגוף המארגן את תחרות "מכונית השנה האירופאית" (ECOTY), המאגד שבעה מגזינים אירופאיים, את שבעת המועמדים הסופיים שלו לתואר.
המפעל החל ב-1964, ובגוף המארגן אותו חברים כיום המגזינים 'אוטו' (איטליה), 'אוטוקאר' (בריטניה), 'ל'אוטומביל מגזין' (צרפת), 'שטרן' (לא מגזין רכב; גרמניה), אוטפיסטה (ספרד), אוטוויזי (הולנד) ובילאגרה (שבדיה).
שלב המיונים מתחיל במחצית השנייה של השנה, כאשר לקראת דצמבר מוכרזים המועמדים הסופיים. בתחילת מרץ יבחרו 58 שופטים מ-22 מדינות את מכונית השנה; השופטים יעניקו מתוך "סל" של 25 נקודות שכל אחד יקבל, ציונים ל-5 דגמים לפחות, ויציינו ליד כל שם דגם את הסיבות לבחירה בו. ההכרזה על הזוכה נעשית ערב היום הראשון של ימי העיתונות בתערוכת ז'נבה, השנה ב-6 למרץ.
אלפא רומיאו ג'וליה (משפחתית גדולה)
הג'וליה הוצגה באמצע השנה, לאחר מספר שנים בהן לא הייתה לאלפא משפחתית גדולה – אבל היה שווה לחכות. מדובר במכונית עתירת יכולת (יותר מ-500 כ"ס, בגרסת העלה תלתן-ירוק) ואופי (הנעה אחורית), כאשר העיצוב המרשים מלפנים רק מדגיש את תכונותיה המבורכות הנ"ל.
מכונית השנה באירופה 2017 – המועמדות הסופיות
צילום: מנהל
וולוו S90 (סלון)
ה-S90 שהחליפה השנה את ה-S80, מביאה אתה שורה של בשורות טכנולוגיות ויכולת כוללת המקרבות את עולם הרכב בהווה עוד צעד אחד קדימה לעתיד אוטונומי. במקומות מסוימים רשאית ה-S90 לנוע באופן עצמוני עד למהירות של 130 קמ"ש.
מכונית השנה באירופה 2017 – המועמדות הסופיות
צילום: מנהל
טויוטה C-HR (פנאי קומפקטי)
רכב פנאי קומפקטי של טויוטה זה לא ביג דיל; הראב4 שלה הוא זה שבכלל המציא את הרעיון הזה. אבל רכב פנאי שמעוצב כך (ועוד של טויוטה), זה כבר עניין כביר. ה-C-HR מרשים בעיצובו - בחוץ ובפנים, ביחס לדגמים מתחרים, ומביא תוספת טכנולוגית ואידיאולוגית חשובה בדמות יחידת הנעה היברידית.
מכונית השנה באירופה 2017 – המועמדות הסופיות
צילום: מנהל
מרצדס E קלאס (סלון)
ה-E קלאס החדשה משלבת יכולת מרשימה של "סתם" מכונית – ניהוג, נוחות, איכות, ביצועים וכדומה – יחד עם מערכות מתקדמות המאפשרות ניהוג עצמי. ה-E החדשה מסוגלת לנהוג את עצמה עד מהירות של 130 קמ"ש – כשביכולתה אף לתמרן בצמתים ולעבור בין נתיבים.
מכונית השנה באירופה 2017 – המועמדות הסופיות
צילום: מנהל
ניסאן מיקרה (סופרמיני)
הדגם החדש של המיקרה, שהוצג לאחרונה, מרשים בעיצובו באופן יוצא דופן, ומביא לסגמנט הקטן הופעה מוחצנת ומלאת נוכחות, ומוסיף עליה סביבת נהג מקורית ומושכת. אין בשורה טכנולוגית לדגם החדשה, מה שמדגיש עוד יותר את הרושם שהמופע יצר.
מכונית השנה באירופה 2017 – המועמדות הסופיות
צילום: מנהל
סיטרואן C3 (סופרמיני)
ה-C3 החדשה מביאה, ממש כמו הקקטוס שבהשראתו עוצבה ותוכננה, מכונית שהיא כיף למבט, מבחוץ ומבפנים. בניגוד לקקטוס, הסופרמיני החדשה מוצעת מההתחלה עם יחידת כוח עדכנית, והיא נעדרת קטעים תמוהים כמו במקור הרוחני שלה.
מכונית השנה באירופה 2017 – המועמדות הסופיות
צילום: מנהל
פיג'ו 3008 (פנאי קומפקטי)
רכב הפנאי החדש של פיג'ו מביא לסגמנט העמוס לעייפה בדגמים עיצוב מקורי בחוץ, יוצא דופן ומבריק בפנים. יחד עם יחידות כוח מתקדמות ואבזור עשיר ממקם עצמו הדגם החדש גבוה ברשימה.
מכונית השנה באירופה 2017 – המועמדות הסופיות
צילום: מנהל
אופי, טכנולוגיה, עיצוב
כל אחד משבעת המועמדים מביא אתו תכונה ייחודית חשובה, כזו שעושה אותו שונה וייחודי ביחס ל"סתם" דגמים חדשים שהוצגו במהלך 2016. מי מהם יזכה במירב הנקודות? הזמן יספר, וכולנו נתבשר על כך בערבו של השישי למרץ 2017.

הרבה מעבר לטריוויה
עד היום זכתה פיאט במספר הגדול ביותר של תארי מכונית השנה (9), כאשר רנו (6), פורד ואופל (5 כ"א) בהמשך. פיג'ו ופולקסווגן זכו 4 פעמים וסיטרואן 3 פעמים. מנגד, מרצדס ופורשה זכו רק פעם אחת, אודי ואלפא פעמיים – וב.מ.וו בכלל לא. כלומר, ישנה העדפה למותגים עממיים - וטור דה-פורס טכנולוגי לא בהכרח עושה את זה לשופטים. יחד עם זאת, היו מקרים בהם הטכנולוגיה כן השפיעה - RO80 עם מנוע וואנקל; וגם טויוטה פריוס, ניסאן ליף או שברולט וולט, למשל. ניסאן וטויוטה (2 זכיות כ"א) ושברולט (זכייה אחת עם וולט) הן היצרניות הלא-אירופאיות היחידות שזכו במפעל.