המכונית האוטונומית היא ללא ספק אחד הנושאים החמים ביותר בתעשיית הרכב העולמית. כולם מסכימים שזה העתיד, ונמצאים בתחרות על תשומת הלב והקרדיט בתחום. זו הסיבה שקבוצת PSA הצרפתית (פיג'ו, סיטרואן, DS ובקרוב אופל) הזמינה אותנו למרכז הפיתוח שלה בוליזי (Velizy) שליד פריז. המטרה – לספר ולהראות לנו שגם הם נמצאים עמוק במרוץ הזה, הרבה יותר עמוק ורחוק ממה שאולי חשבנו. לקינוח הצרפתים גם נותנו לנו לפגוש מקרוב ולנסוע (אך עדיין לא לנהוג) במכונית כזו.
פיקאסו ללא נהג - ביקור במרכז הפיתוח של פיג'ו וסיטרואן
צילום: מנהל
יותר מעשרים אבות טיפוס של פיג'ו-סיטרואן הוסבו למכוניות פיתוח במסגרת הפרויקט האוטונומי, לצורך התנסות ובחינת הטכנולוגיה. באחד מדגמי סיטרואן פיקאסו שהוסבו במסגרת התוכנית (יש גם מכוניות ניסוי מדגמי 3008 ו-5008, החולקים את אותה רצפה) הותקנו שני הגאים. מדובר באב טיפוס מיוחד עוד יותר שבא לבחון את נושא הנהיגה האוטונומית-אוטומטית על ידי נהגים רגילים. ברכב כזה נהג המבחן יושב במושב הנוסע ויכול ליטול פיקוד בעת הצורך. "אנחנו הראשונים באירופה שקיבלו אישור לבחון מכוניות אוטונומיות עם נהגים רגילים במכוניות עם שני הגאים, ומאז שקיבלנו את האישור במרץ, כבר יותר ממאה נהגים השתתפו במבחנים" מספרים לי ראשי הפרויקט.

התוכנית
בראיה של קבוצת הרכב הצרפתית, כבר ב-2018 הם יציעו רכב עם יכולת נהיגה אוטונומית בכביש המהיר – עדיין עם ידיים על ההגה – כשהרכב הראשון של הקבוצה שיציע זאת יהיה ה-DS7 החדש. בראיה הכללית של הקבוצה, מ-2020 הם יחלו להציע מכוניות אוטונומית ברמה 3, בה הנהג כבר לא חייב להסתכל על הכביש כל הזמן (בכביש המהיר או בפקק) אבל חייב לקחת שליטה כשצריך – אם כי הצרפתים עדיין לא מתחייבים איזה דגם שלהם יהיה בעל היכולת הזו. בטווח הרחוק יותר, מ-2025 ומעלה, יוצעו מכוניות רמה 4, בה הנהג הוא כבר נוסע בלבד. ברמה 5 הנהג כבר לא צריך להיות בכלל במכונית.
פיקאסו ללא נהג - ביקור במרכז הפיתוח של פיג'ו וסיטרואן
צילום: מנהל
מכונית אחת, שני הגאים
כאן, בוליזי, מפתחים את התחום עבור כל מותגי הקבוצה הצרפתית תחת הכותרת AVA –"Autonomous Vehicle for All" (רכב אוטונומי לכל אחד/לכל מותג) - וזו הסיבה שמדבקות עם כיתובים אלה מקיפות את רכבי ההדגמה. בפיקאסו בו הסיעו אותנו לשם ההדגמה קיימים פרטים רבים שמסגירים את היותו אב-טיפוס ולא רכב סדרתי. למשל גלגל ההגה חתוך בחלקו העליון כדי לאפשר למצלמה להשגיח שהנהג ערני לנעשה על הכביש. יש גם מסך טאבלט גדול במרכז המציג את נתוני המערכת האוטונומית. הפיקאסו הזה יודע לעקוב אחרי הכביש ברמת דיוק וזרימה גבוהה מזו המקובלת במערכות שפגשנו בכלים נוכחיים. הוא גם יודע להחליף נתיב עצמאית באופן טוב ממה שהתנסינו עד כה. כל מה שצריך הוא לאותת על הרצון ולאשר עם לחצן.
לפיקאסו הזה חמש מצלמות בפגוש הקדמי ואחת למעלה. מאחור יש רדאר. הרכיבים האלה מאוד בולטים ורומזים שרק אחרי מקצה שיפורים מהותי הרכב יוכל לקבל את המערך. הדבר נכון גם ל-3008/5008.

"המכונית האוטונומית תביא יותר בטיחות לנוסעים ולסביבה ותבטיח תנועה חופשית בעולם שהופך מורכב", אומרים ב-PSA. "כאשר נגיע לרמה 3 ב-2020, הטכנולוגיה האוטונומית תיתן לנהג יותר זמן חופשי ותביא אפשרויות של שיתוף". בטווח הארוך וברמות הגבוהות יותר, תאפשר הטכנולוגיה זרימה טובה יותר של התנועה, הקטנת צריכת הדלק וזיהום אוויר, מוביליות לכל אחד ואפילו תפתור בעיות חניה.
פיקאסו ללא נהג - ביקור במרכז הפיתוח של פיג'ו וסיטרואן
צילום: מנהל

האתגרים
אבל יש עדיין לא מעט אתגרים לפי אנשי PSA - "חוקי התנועה נקבעו בוינה 1968, והסכם בין-לאומי זה חייב להתעדכן עבור נהיגה אוטונומית. אנחנו, יצרני הרכב, עובדים על כך כרגע בז'נבה. אבל לא רק החוקים צריכים להתעדכן – גם התשתית צריכה להשתנות עם תמרורים ברורים יותר. המכונית החכמה צריכה לקבל סימנים ברורים וצריך הרמוניזציה של השילוט באירופה. גם התקשורת בין המכוניות צריכה להשתפר".
קארלה גוהן, ראש תכנית החדשנות, מספרת ש-PSA כבר מתנסה במוניות ללא נהג בסינגפור. "נהיגה ללא נהג היא משהו שיהיה רק מ-2025 לפי המפה שלנו, אבל אנחנו כבר לומדים זאת". כך או אחרת נראה שיותר מכל מטרת המפגש הקצר בא להראות שגם קבוצת הרכב הצרפתית נמצאת עמוק עמוק במירוץ האוטונומי.