סיאט לא מיהרה לקפוץ על עגלת רכבי הפנאי האופנתית – מפתיע כשמדובר במותג שאמור להיות הבן הצעיר והאופנתי בקונצרן פולקסווגן. אולם נראה שעכשיו סוף סוף אנשי סיאט נחושים להדביק את הפער. לאחר שהציגו את האטקה הקומפקטי בשנה שעברה, מגיע תור קטגורית רכבי הפנאי הקטנים.
בהזמנה לאירוע בברצלונה דובר על "השקה סטאטית" של רכב הפנאי הקטן החדש של סיאט, משמע בלי נהיגה. מדובר בעניין יוצא דופן – מכוניות מציגים בדרך כלל בתערוכות, ועורכים אירוע מיוחד, עם כל העלויות הכרוכות בכך, רק בשלב בו אפשר לנהוג ברכב. רק במקרה של ספינת דגל או כלי רכב עם הרבה טכנולוגיה, עורכים לפעמים אירוע מיוחד להצגה, בנפרד מהנהיגה, כדי לא להעמיס יותר מדי מידע בבת אחת על העיתונאים והקוראים. אז מה היה כל כך דחוף לסיאט להזמין אותנו עד ברצלונה להצגה של רכב?

פנאי פנאי פנאי
סיאט, כמו כל היצרנים, רוצה פרוסה כמה שיותר גדולה מעוגת הפנאי, שצמחה פי 4 מאז 2015 וממשיכה לצמוח, והיא להוטה לסגור את הפער – ולוודא שכולם יודעים שהיא עובדת על סגירת הפער...
וכך מצאנו עצמנו בהשקה סטאטית לארונה החדש, חודשיים לפני שיושק רשמית בתערוכת פרנקפורט וחצי שנה (בערך) לפני שיגיע לשווקים באירופה ואלינו. המטרה מבחינת סיאט כפולה – גם להכיר מקרוב את הרכב, וגם לשמוע שזו ממש לא המילה האחרונה של סיאט בתחום.
סיאט ארונה - סיאט חושפת פנאי קטן (וידאו)
צילום: מנהל
נשיא סיאט – לוקה דה מיאו, שנראה טיפוס קליל יותר מהמנהלים הבכירים בקונצרן הגרמני – מדבר על רכב שלישי של סיאט בקטגוריית הפנאי. רכב גדול מהאטקה, שיושק באמצע שנה הבאה (ככל הנראה גרסת סיאט לסקודה קודיאק). הוא גם מזמין את הציבור להשתתף בבחירת השם של רכב הפנאי השלישי דרך הרשתות החברתיות. דה מאיו מוסיף - ״זוהי הייתה השנה הטובה ביותר בהיסטוריה של סיאט ואנו נמשיך להציג עוד 6 דגמים עד 2020״.

וחזרה לארונה – הוא רכב הפנאי הראשון של קונצרן פולקסווגן שמבוסס על הפלטפורמה ה"קטנה" של הקונצרן, MQB A0. פלטפורמה זו משמשת דגמים רבים של הקונצרן – למשל האיביזה והפולו החדשות – ותשמש עוד רבים בעתיד.
קצת יותר גובה
הארונה ממשיכה את הקו העיצובי של האיביזה והאטקה. לארונה חזית מרשימה, עם מסגרת פנסי לד קדמיים ואלמנטים עיצוביים מעולם הפנאי, כגון המיגון לפגושים (שתורם לתחושת גובה ומרווח גחון), קשתות גלגלים מסיביות ומסילות גג מאלומיניום. המעצב הראשי של סיאט – אלחנדרו מסונירו – גאה במיוחד באפשרויות ההתאמה האישית שמציעה הארונה: ״יש כאן יותר משישים שילובי צבעים שונים, צבע גג שונה והתאמות שיכול לבחור הלקוח, ועם זאת אני גאה לומר שגם בצד הפרקטי לא התפשרנו בארונה״.
סיאט ארונה - סיאט חושפת פנאי קטן (וידאו)
צילום: מנהל
הארונה מבוססת כאמור על אותה פלטפורמה כמו האיביזה, אך היא ארוכה יותר (414 ס"מ, כ-8 ס"מ יותר ארוכה מהאיביזה) וכמובן גבוהה יותר, בכעשרה ס"מ. תוספת הגובה מאפשרת גם תנוחת נהיגה גבוהה יותר – אחת הסיבות לפופולאריות של הקטגוריה: המושב בארונה גבוה בכחמישה ס"מ מזה שבאיביזה. הישיבה הזקופה יותר אמורה לשפר גם את המרחב לנוסעים בממד האורך, וגם תא המטען גדל ומציע נפח מכובד מאוד ביחס למקובל בקטגוריה: 400 ל'.
בפועל כשיושבים בארונה מקבלים מרווח ראש וכתפיים מספק בהחלט אך לא יוצא דופן וגם הכניסה והיציאה מהרכב נוחים במושב הקדמי והאחורי. המושב האחורי מציע מספיק מספיק מקום לשני מבוגרים לשבת בנוחות, כאשר ממד הגובה מקל גם על חגירת ילדים במושבי בטיחות. וזה חשוב – סיאט רואה במשפחות צעירות חלק נכבד מקהל היעד של הארונה.
מבפנים תא הנהג של הארונה מזכיר את זה של אחיו הגדול – האטקה. עמדת הנהג מסודרת בצורה פרקטית ונוחה לתפעול, עם מסך מגע מצוין בגודל "8. תאורת אווירה דו-גונית תורמת לתחושה האיכותית. מצד שני, כמו באטקה, העיצוב לא ממש מלהיב והרבה יותר מדי שחור, בטח עבור רכב המיועד לצעירים.
סיאט ארונה - סיאט חושפת פנאי קטן (וידאו)
צילום: מנהל
הארונה, כך מבטיחים אנשי היצרן, תציע כסטנדרט התרעה על אי שמירת מרחק וזיהוי עייפות. אבזור נוסף שיוצע, אך לא כסטנדרט, כולל התרעת תנועה חוצה מאחור, ניטור שטחים מתים ומערכת סיוע לחנייה. לא משהו חריג. גם באבזור הנוחות לא תפרוץ הארונה את גבולות המוכר – מערכת מולטימדיה שיודעת להתממשק עם טלפונים חכמים ואפשרות לטעינה אלחוטית הם כבר עניין נפוץ. את האופי הצעיר המבוקש אפשר למצוא במערכת השמע האופציונאלית, שפותחה בשיתוף עם beats audio האופנתית. זו כוללת שישה רמקולים וסאב וופר בתא המטען.

הנעות
הארונה תוצע עם שלשה מנועי בנזין. שני הראשונים חולקים בסיס זהה: 3 צילינדרים מוגדשים בנפח 1.0 ליטר. הראשון מפיק 95 כ"ס ומשודך לתיבה ידנית, ולא בטוח שישווק בישראל; השני מפיק מאותו נפח 115 כ"ס, משודך לתיבה ידנית או רובוטית דו-מצמדית עם שבעה הילוכים - וזה ככל הנראה, מה שיגיע ארצה. המנוע הבכיר בהיצע הוא מנוע ה-1.5 ל' החדש, שמפיק 150 כ"ס ומאפשר ניתוק שני צילינדרים בשיוט לחסכון בדלק. הוא יוצע ברמת גימור fr ועם תיבה ידנית בלבד, וגם עתידו הישראלי לא ברור.
בגזרת הדיזל יש שתי גרסאות הספק של מנוע בנפח 1.6 ל' – 95 כ"ס ו-115 כ"ס, שכנראה לא רלוונטיות עבורנו. בשנה הבאה יגיע אל הארונה מנוע הגז הטבעי הדחוס החדש של הקונצרן – אותו 1.0 ל' תלת-צילינדרי, שיעבור התאמה לגז ויפיק 90 כ"ס.
סיכויים בלבנט
קטגורית רכבי הפנאי הקטנים אומנם לא "התפוצצה" בארץ בדומה למה שקרה בתחום רכבי הפנאי הקומפקטיים, ואחת הסיבות לכך היתה מחיר קרוב מדי לשל רכבי הפנאי הגדולים יותר. אבל אם לשפוט על פי דוגמאות העבר, ובעיקר האיביזה, הרי שאנשי סיאט בישראל חזקים בתמחור אגרסיבי. עכשיו רק נשאר לחכות להשקה הנוסעת – כנראה לקראת סוף השנה – כדי להתרשם האם יש לארונה את מה שנדרש כדי להצליח.

סיאט ארונה - סיאט חושפת פנאי קטן (וידאו)
צילום: מנהל