הנה כמה שאלות שהייתי רוצה לקבל עליהן תשובות.
שדה התעופה עובד בשבת, אבל "חברת התעופה הלאומית" שלנו - לא. למה? אני מבין שבמטוסים מגישים רק אוכל כשר. לדתיים חרדים מגישים מנות נפרדות, במגשים סגורים בניילון, אז למה לא לאפשר לגויים למשל, או לסתם אנשים שאינם מעוניינים באוכל כזה, לקבל אוכל לא כשר במגש עבורם, ארוז בניילון? אגב, זה שווה כי מקבלים אותו ראשונים. כן, אפילו אם חצי מטוס אוכל ארוחות לא סטנדרטיות, הם יקבלו אותו לפני האחרים. יש סיבה?
אבל בואו נעזוב את אל על, ונעבור לנתב"ג. למה בשדה התעופה הקרוי על שמו של האיש שהקים ישראל המודרנית, דוד בן גוריון, חילוני גמור, מגישים רק אוכל כשר? למה שגוי גמור למשל לא יוכל לרכוש בנתב"ג צ'יזבורגר, למשל? הלא יש שם מסעדות או בתי קפה הפתוחים בשבת, אז כשרים הם לא, אז למה לא עד הסוף? אני כבר לא מדבר על כך שחנות המשקאות בדיוטי פרי לא מכרה את החמץ שלה לגוי לפני הפסח, מה שהופך את כל הוויסקי בחנות לאסור בשתייה גם אחרי פסח. אז למה לא לעשות חנויות כשרות על אמת - וכאלו שאינן כשרות שתהיינה פתוחות בשבת, וגם תמכורנה מזון לא כשר? - ואולי די עם ההצגות והעמדות הפנים?
טורו החודשי של דני פרומצ'נקו - גיליון 376
צילום: מנהל
אבל הכי גרוע הוא סיפור הרכבת. מטוסים טסים בשבת, גם נמל התעופה פועל באותו יום. הגעתם לישראל, נאמר והמוניות שובתות. איזה מזל שיש סוף סוף רכבת לנתב"ג. אבל לא. היא לא פועלת בשבת. למה? למה נמל תעופה כן והרכבת לא? האם מאותו נמל תעופה לא יוצאים ובאים חרדים, דתיים. דתל"שים ושומרי שבת? והאם הרכבת לא משרתת גם חילונים וגם תיירים? אז למה כאן לא וכאן כן? למישהו יש תשובה?
אני דווקא תמכתי בשביתת נהגי המוניות של נתב"ג. מה פתאום לפגוע בהכנסתם ב–31%? נהגי המוניות, אלו שמוציאים נוסעים משדה התעופה יום יום, וגם בשעות הקטנות של הלילה, גובים סכומים הנמוכים ביחס למה שמקובל במדינות אירופה. שלא לדבר על כך שהמחיר המלא, הוא המחיר שקבע משרד התחבורה... והרי המכוניות כאן יקרות יותר, תחזוקת הרכב יקרה יותר וגם הדלק יקר יותר. אז למה דווקא הם? למה שר האנרגיה אינו מביא לכך שעובדי חברת החשמל יסכימו לקיצוץ של 31% משכרם? זה הרי יוריד את מחיר החשמל... אז רשות שדות התעופה - גוף באחריות משרד התחבורה - הסכימה למחירים הנמוכים בשליש ממה שקבע המפקח על התעבורה, והייתה משוכנעת שזה יעבוד. אז הנהגים משום מה לא הסכימו לקיצוץ בשליש של התעריף החוקי, ומעבר לשיבושים הכבדים, בשבת הרי אין פתרון בכלל.
טורו החודשי של דני פרומצ'נקו - גיליון 376
צילום: מנהל
ישראל כץ
ויש לי גם שאלה לשר התחבורה והבטיחות בדרכים: "האם לדעתך הצלחת בתפקידך כשר הבטיחות?". אם התשובה שלילית, מדוע שלא תתפטר מהתואר המיותר הזה של "שר הבטיחות בדרכים" ותישאר רק שר תחבורה - תחום בו אתה דווקא מותיר מורשת חיובית בהרבה מכל קודמיך? את התפקיד הזה הייתי משאיר לארדן, הוא יהפוך כל תאונה לפיגוע, יצליח מאוד בתפקיד שר הבטיחות בדרכים ויגלגל את הבעיה לפתחו של השר לביטחון פנים. רגע, ארדן הוא השר לביטחון פנים, לא ככה? בעיה. או שלא, כי מר כץ בחיים לא יוותר על תואר מתאריו - אלא אם יקבל תואר גבוה יותר, ראש הממשלה למשל...