מכוניות קטנות נולדו במקור מתוך צורך בתחבורה זולה ובסיסית, ולכן לאורך השנים ההיצע בקטגוריה כלל בעיקר מכוניות בסיסיות בכל מובן – חלשות, בעלות תא נוסעים בסיסי ואבזור דל. הכל כדי להוריד את המחיר ככל האפשר. גם העיצוב התמקד בפן הפרקטי – מקסימום מרחב פנימי במינימום גודל חיצוני, ושיקולי יופי נדחקו לסוף הרשימה. התוצאות היו לא פעם מוצלחות, אפילו מקסימות – ראו למשל את המיני המקורית או הפיאט 500 של שנות השישים – אבל עדיין היה מדובר במכוניות זולות וספרטניות.
קטנות ומעוצבות – סקירת שוק
צילום: מנהל
אבל עם השנים והתגברות הצפיפות במרכזי הערים, הלכו והופיעו קטנות אחרות – כאלו שהציעו לקהל הלקוחות האמיד את האבזור, הסטייל והאיכות שהוא התרגל להם, באריזה קטנה יותר. את תחילת המהפכה הזו סימן הדור הראשון של המיני המודרנית, תחת שלטון ב.מ.וו, שהוצגה בראשית האלף. היא קידמה את מגמת ההתכווצות של שוק הפרימיום צעד נוסף, ואחרי שמכוניות פרימיום-קומפקט כמו ה-A3 הוכיחו את נכונות השוק לקבל מכוניות יוקרה גם בגודל קטן, היא הביאה את היוקרה אל תחום הסופרמיני. לראשונה הוצג דגם של מכונית קטנה – ולא גרסת קצה ספורטיבית – שמחיר זול לא היה חלק מרשימת היתרונות שלו.
העובדה שאנשי ב.מ.וו הבינו היטב את חוזקו של מותג מיני, ודאגו לשמור על קשר עיצובי ברור בין הדור החדש למכונית המקורית, עזרה גם כן להצלחתה של המכונית החדשה. הצלחה שלא נעלמה מעיני המתחרים, ובעיקר אנשי פיאט – הם הרי תמיד היו חזקים במכוניות קטנות, וגם להם היתה מכונית היסטורית עם עיצוב מזוהה, ה-500. וכך נולדה מכונית המיני-פרימיום הראשונה. כן, פיאט פרימיום – בזכות עיצוב מוצלח, ושפע אפשרויות אבזור והתאמה אישית, הצליחה הפיאט 500 לבסס לעצמה מעמד יוקרתי, נפרד מהתדמית הכללית של פיאט. והשאר, כמו שאומרים, היסטוריה...
קטנות ומעוצבות – סקירת שוק
צילום: מנהל
המכוניות הקטנות של היום, מיני וסופרמיני, רחוקות מאוד מההגדרה של "כלי תחבורה בסיסי" – ובכל זאת, יש כאלו שמתבלטות. מכוניות עם עיצוב שנותן להן ערך מוסף – ובדרך כלל גם המחיר גבוה יותר משל כלים מקבילים.
הכנו עבורכם סקירה הכוללת את האופציות הבולטות בשוק הקטנות המקומי עבור מי שהקנקן חשוב עבורו לא פחות, אם לא יותר, מהתוכן.
DS3
שנת השקה: 2009 (בישראל – 2010)
קטגוריה: סופרמיני פרמיום
טווח מחירים: 200,000-123,000
ה-DS3 היא המכונית הראשונה שהוצגה תחת השם DS, עוד לפני שהוא הפך למותג עצמאי, והיא הדגם הנמכר ביותר שלו. העיצוב החיצוני ספורטיבי ומיוחד ואינו מסגיר את העובדה שהיא למעשה מבוססת על הדור הקודם של ה- C3. גם כיום, כשהיא ותיקה למדי, ה- DS3 עדיין נראית צעירה ועדכנית. כמקובל בקטגוריה, ניתן להזמין את ה- DS3 עם שלל אפשרויות התאמה אישית של העיצוב החיצוני. תא הנוסעים של ה-DS3 משכנע פחות – האיכות הכללית אינה עומדת ביומרות היוקרה של המותג והמרחב מאחור לוקה בחסר. העובדה שהדגם קיים רק בתצורת שלוש דלתות, פוגעת גם היא בשימושיות.
משנת 2016 משווקת ה-DS3 בארץ עם מנוע טורבו 1.2 ליטר ותיבה אוטומטית 6 הילוכים, שילוב יעיל וחסכוני המוכר מדגמים אחרים של הקונצרן. מחירי ה-DS3 אטרקטיביים ביחס למתחרותיה הישירות.
יתרונות: עיצוב, מחיר, יכולת דינמית
חסרונות: איכות תא נוסעים, מרחב מאחור
קטנות ומעוצבות – סקירת שוק
צילום: מנהל

אודי A1
שנת השקה: 2010 (בישראל - 2010)
קטגוריה: סופרמיני פרמיום
טווח מחירים: 239,000-129,000
הסופרמיני היוקרתית, אודי A1, משלבת היטב בין עיצוב חיצוני צעיר ומיוחד לבין התחושה והאיכות המצופים מרכב של המותג. המפרט המקומי – שאינו מציע בסטנדרט את תא הנוסעים הצבעוני – מפספס משהו מהפוטנציאל האופנתי של ה- A1, אך הקטנה של אודי עדיין מצליחה להראות מכובדת יותר מרוב מתחרותיה.
מחירי ה-A1 גבוהים ורמת האבזור אינה מרשימה, אך גרסת הטורבו הבסיסית, עם מנוע 1.0 ליטר, מהווה כרטיס כניסה ראוי, וזול יחסית, למועדון מותגי הפרמיום.
יתרונות: עיצוב, איכות, מנועי טורבו יעילים
חסרונות: מחיר, שימושיות, אבזור

קטנות ומעוצבות – סקירת שוק
צילום: מנהל


אופל אדם
שנת השקה: 2012 (בישראל - 2014)
קטגוריה: מיני
טווח מחירים: 120,000-85,000
אופל החליטה גם היא לקפוץ על עגלת הקטנות האופנתיות, ולשם כך שלפה גם היא שם מן העבר – אך במקרה הזה לא של דגם מיתולוגי, אלא שמו של אדם אופל, מייסד החברה. בניגוד לפיאט 500 והמיני, שללא ספק היו המטרה אליה כיוונו אנשי אופל, הגרמנים לא ניסו לחקות עיצוב של דגם נושן, אלא בחרו בעיצוב מקורי, והתוצאה מוצלחת למדי. גם האדם, כמו הפיאט והמיני, מציעה שפע אפשרויות התאמה אישית, ומגוון צבעים גדול. ויש גם גרסה מוגבהת קלות עם "איפור שטח" כגון כנפי גלגלים נפוחות ומצופות פלסטיק שחור, בשם המתבקש "אדם רוקס".
תא הנוסעים של אופל אדם איכותי מהמקובל בקטגורית המיני, רמת האבזור טובה, והתמחור אטרקטיבי ביחס למתחרות בעלות סגנון דומה. מנגד, המרחב מאחור מצומצם, והגישה אל המושב האחורי לא נוחה (אין דלתות ייעודיות) תא המטען קטן והתיבה הרובוטית איטית ואינה חלקה.

יתרונות: עיצוב, איכות, מנוע גדול
חסרונות: תיבה רובוטית, מושב אחורי
קטנות ומעוצבות – סקירת שוק
צילום: מנהל


מיני קופר
שנת השקה: 2013 (בישראל – 2014)
קטגוריה: סופרמיני פרמיום
טווח מחירים: 259,000-130,000

מיני קופר היא ככל הנראה הייצוג האולטימטיבי של קטנה אופנתית. עיצוב הרטרו החיצוני הוא אבולוציה מוצלחת לעיצוב מלפני עשרות שנים, שמצליח לשמר את המראה הייחודי. והרטרו ממשיך פנימה, אל תא הנוסעים הייחודי שמאמץ אלמנטים מוכרים מהעבר בפרשנות מודרנית. לעיצוב הרטרו המתוק עוזרות גם האפשרויות הנרחבות להתאמה אישית עם שפע אופציות אבזור ועיצוב.
המיני הנוכחית רחוקה מאוד מזו המקורית בגזרת הגודל – היא כבר לא מכונית מיני קטנטנה, אלא סופרמיני לכל עניין ודבר, ולראשונה מוצעת גם בגרסת חמש דלתות, שארוכה יותר מגרסת השלוש דלתות. יחידות ההנעה חזקות ויעילות, והתנהגות הכביש מהנה. היא מוצעת בארץ בטווח רחב של יחידות הנעה, מרכבים ואבזור – ומשרעת המחירים גדולה בהתאם.

יתרונות: עיצוב, איכות תא נוסעים, התנהגות
חסרונות: מחיר, נוחות נסיעה, שימושיות בגרסת השלוש דלתות

קטנות ומעוצבות – סקירת שוק
צילום: מנהל


סוזוקי איגניס
שנת השקה: 2016 (בישראל - 2017)
קטגוריה: פנאי-מיני
טווח מחירים: 85,000-74,000
סוזוקי איגניס מגדירה קטגוריה חדשה: "פנאי-מיני". כן, אופנת ה"ג'יפונים" כובשת טריטוריה נוספת. הראשונה מעבר לממד הגובה החריג למכוניות בגודל הזה – המעניק לה פרופורציות ייחודיות – נהנית האיגניס מעיצוב חיצוני מיוחד ובולט ששונה, מאוד מהמקובל אצל היצרנית היפנית. גם עיצוב הפנים של האיגניס מיוחד וצבעוני, ורמת האבזור גבוהה.
האיגניס מוצעת בארץ עם מנוע בנפח 1.2 ל', 90 כ"ס, ועם אפשרות לגיר ידני או אוטומטי רציף. ומחירה לא גבוה משמעותית משל מכוניות מיני "רגילות" עם אבזור רגיל.

יתרונות: עיצוב, מחיר, אבזור, צריכת דלק, מרחב פנימי
חסרונות: בידוד רעשים לקוי, התנהגות כביש
קטנות ומעוצבות – סקירת שוק
צילום: מנהל

סיטרואן C3
שנת השקה: 2016 (בישראל – 2017)
קטגוריה: סופרמיני
טווח מחירים: 100,000-95,000 (5,000 הנחה בתקופת ההשקה)
סיטרואן C3 חריגה ברשימה הזו בכך שאינה מוגדרת כ"מכונית אופנתית" מבחינת היצרן, אולם עיצובה מושך כל כך, שאנו מוצאים שיש מקום להכלילה ברשימה. שימוש באלמנטים מדגם הקקטוס ויציבה גבוהה יחסית מקנים ל- C3 נוכחות יוצאת דופן על הכביש ומראה מזוהה. רמת האבזור הגבוהה מציעה גם צביעה דו-גונית, שמעצימה את האפקט.
המפרט המקומי, שמציע רמת אבזור גבוהה ומחיר תחרותי, משלים את התחושה המיוחדת שמעניקה ה-C3 לנהג ולנוסע. בנוסף, מכיוון שה- C3 היא סופרמיני "רגילה" מבחינת היצרן, היא מציעה את השימושיות הטובה ביותר בקבוצה הנסקרת בכתבה זו.
יתרונות: עיצוב חיצוני ופנימי, אבזור, אבזור בטיחות מתקדם, מחיר.
חסרונות: איכות חומרים, ממשק דיגיטלי מורכב, יכולת דינמית

קטנות ומעוצבות – סקירת שוק
צילום: מנהל


סמארט פורטו/פורפור
שנת השקה: 2014 (בישראל - 2015)
קטגוריה: מיקרו (פורטו)/ מיני (פורפור)
טווח מחירים: 117,000-100,000 שקל
סמארט פורטו היא מכונית המיקרו היחידה שנמכרת בישראל. ממדיה החיצוניים, שאמנם גדלו מעט בדור השלישי שנמכר כיום, עדיין זעירים - עם אורך כולל של 269.5 ס"מ, קצר בחצי ס"מ מבסיס הגלגלים של טויוטה קורולה. הממדים הזעירים, מיקום המנוע מאחור וההנעה האחורית, תורמים לכושר תמרון עירוני יוצא דופן. אותם ממדים, יחד עם שילובי הצבעים והעיצוב החינני, יוצרים גם אופי ויזואלי מיוחד ומאוד מזוהה - חלק מכך גם משום שעיצוב הפורטו לא השתנה דרמטית לאורך השנים.
למרות שמדובר במכונית בעלת מנוע אחורי והנעה אחורית, הפורטו אינה מציעה חווית נהיגה מלהיבה, אך בהחלט מספקת לסביבה עירונית. נוחות הנסיעה, שהייתה מנקודות החולשה הברורות של הדגם בדורות הראשונים, שופרה משמעותית בדור הנוכחי, אם כי נותרה בינונית ביחס למכוניות מיני וסופרמיני מקבילות במחיר או זולות יותר. גם שילוב המנוע-תיבת הילוכים אינו רהוט, כאשר מנוע הטורבו הזעיר סובל משיהוי גדישה קל ותיבת ההילוכים - אמנם דו-מצמדית ועדיפה משמעותית על קודמתה החד-מצמדית - עדיין מעט איטית מהרצוי.
הפורפור מבוססת על אותה הפלטפורמה, אך ארוכה משמעותית (349.5 ס"מ, דומה לדגמי מיני מקובלים). זוהי למעשה אחות תאומה של רנו טווינגו החדשה עם מכלולים דומים מאוד, דימיון רב בעיצוב ומקום לנהג ושלושה נוסעים לעומת נוסע אחד בלבד בפורטו. נקודת התורפה העיקרית של הפורפור (והפורטו) היא במחיר - שגבוה משמעותית מהטווינגו וממרבית מכוניות המיני בישראל.
יתרונות: עיצוב ייחודי, כושר תמרון עירוני, חסכונית בדלק
חסרונות: מחיר, תיבת הילוכים, נוחות נסיעה, שימושיות
קטנות ומעוצבות – סקירת שוק
צילום: מנהל

פיאט 500
שנת השקה: 2007 (בישראל - 2008)
קטגוריה: מיני-פרימיום
טווח מחירים: 120,000-82,000
מכונית הרטרו מיני של פיאט הצליחה מאוד בתרגום העיצוב הקלאסי משנות השישים למציאות המודרנית, והצליחה להפוך בעצמה לאייקון עיצובי ואופנתי.
הצלחתה של פיאט 500 הביאה גם לאורך חיי דגם ארוך מהרגיל ובשנת 2015 - פרק זמן בו היה צפוי שהיא תוחלף בדור חדש לגמרי - היא עברה מתיחת פנים שכללה שינויים קוסמטיים קלים ושיפורים בתא הנוסעים. ה-500 עדיין נראית מודרנית, אופנתית ורעננה, ועיצובה מעלה חיוך על פני הצופים בה, אך גילה ניכר ברמת איכות החומרים וההרכבה של תא הנוסעים. יחידת ההנעה המוצעת בישראל: מנוע 1.2 חלש ומיושן ותיבה רובוטית חד מצמדית – מהווה נקודת תורפה בולטת, במיוחד לאור התמחור הגבוה ורמת האבזור הדלה בגרסת הבסיס. גם המרחב הפנימי לא מצטיין – והגישה לספסל האחורי הצפוף דורשת גמישות בשל העדר דלתות מאחור.
יתרונות: עיצוב, צריכת דלק
חסרונות: מחיר, איכות, אבזור, ביצועים, תיבת הילוכים, שימושיות, נוחות נסיעה

קטנות ומעוצבות – סקירת שוק
צילום: מנהל


רנו טווינגו
שנת השקה: 2014 (בישראל – 2017)
קטגוריה: מיני
טווח מחירים: 87,000-65,000
מכונית המיני הצרפתייה, רנו טווינגו, מציעה עיצוב מקסים ומושך מבטים ומבנה מכאני יוצא דופן. רמות האבזור הגבוהות - הכוללות צביעה שונה למראות הצד וחישוקים גדולים - בולטות במיוחד והגרסה המושכת ביותר היא זו המצוידת בגג נפתח. גם עיצוב תא הנוסעים מיוחד וכולל, ברמות האבזור הגבוהות, שילובי צבע שמוסיפים המון לאווירה.
הטווינגו מיוחדת גם מהבחינה המכנית, ובדומה לסמארט שחולקת איתה מכלןלים רבים - המנוע נמצא מאחור וההנעה אחורית גם כן. מעבר לעיצוב המיוחד, יתרונה הגדול של הטווינגו הוא במחיר נמוך משמעותית ממתחרות כמו פיאט 500 ואופל אדם.
יתרונות: עיצוב, ביצועים, מחיר
חסרונות: נוחות נסיעה, איכות חומרים, תיבת הילוכים איטית ולא חלקה, מרחב פנימי
קטנות ומעוצבות – סקירת שוק
צילום: מנהל