רשויות החוק בצרפת פתחו בחקירה פלילית כנגד פיאט קרייזלר אוטומובילס (FCA), המייצרת בין היתר את דגמי אבארט, אלפא רומיאו, ג'יפ, דודג', מזראטי וראם. זאת, בחשד ל"מרמה בנסיבות מחמירות" בנוגע לזיהום האוויר במבחני התקינה. מדובר בחשד דומה לזה שבו הודתה לאחרונה פולקסווגן בביהמ"ש בארה"ב.
סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת מפי מקור במערכת המשפט הצרפתית, כי החקירה נפתחה ב-15 במרץ. היא מגיעה בעקבות בדיקה שביצע גוף הצרכנות ומניעת ההונאה הצרפתי DGCCRF, הכפוף למשרד האוצר, ומצאה חשד לעבירה. ממצאי החקירה הועברו לתביעה הצרפתית לצורך בחינת הצורך בפתיחת הליך פלילי.
חשד בצרפת: פיאט קרייזלר זייפה נתוני זיהום
צילום: מנהל
בפיאט אישרו את דבר החקירה וציינו כי הם עוקבים אחר הפרטים. עוד מסרו כי היצרנית "מצייתת באופן מלא לתקנות הזיהום, כפי שאושר על-ידי משרד התחבורה האיטלקי". עם זאת, ביצרנית הבטיחו לשתף פעולה עם הרשויות והביעו בטחון שהעניין יסתיים ללא כתב אישום.
חקירת FCA מגיעה בעקבות סקנדל "דיזלגייט" של פולקסווגן. לפני כשנתיים נחשף כי יצרנית הרכב הגדולה באירופה התקינה בחלק ממנועי הדיזל תוכנת ניהול מנוע שמטרתה לרמות במבחני הזיהום. תוכנה זו זיהתה מצב בו המכונית נמצאת בתקינה, והפחיתה את זיהום האוויר הנפלט באופן מלאכותי. בנסיעה בכביש ציבורי חזרה לזהם בשיעור של עשרות אחוזים מעל למותר.
בעקבות הפרשה, מדינות רבות ברחבי העולם החלו לחקור יצרניות שונות - בהן אופל, PSA, רנו ו-FCA. הבדיקות בעניינן של PSA ורנו נמצאות בעיצומן, בעוד שלפני כשבוע הרשויות בצרפת זיכו את אופל והודיעו כי לא מצאו כל ראיה לזיוף נתוני זיהום מצידה.