השר להגנת הסביבה, זאב אלקין (משמאל) וראש עיריית חיפה, יונה יהב
מיזם הרכב השיתופי של חיפה יוצא לדרך. במעמד השר להגנת הסביבה זאב אלקין, ראש עיריית חיפה יונה יהב ויו"ר קק"ל דני עטר, הושק השירות החדש שיאפשר לנרשמים גישה בלתי מוגבלת למכוניות חשמליות לשימוש עירוני. המכוניות, מדגם רנו זואי (המכונית החשמלית-עממית היחידה הנמכרת כיום בישראל), ייפרסו ברחבי העיר ויוצעו בתשלום לפי דקה ללא דמי מנוי. מחיר המחירון של המכונית, שמציעה טווח של 240 ק"מ בתנאי מעבדה, עומד על 132 אלף שקל ליחידה.
מיזם הרכב השיתופי בחיפה יוצא לדרך
צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה
בהשקה, בה השתתפו בין היתר גם מנכ"ל איגוד ערים ד"ר עופר דרסלר ומנכ"ל קאר2גו (Car2Go) גיל לייזר, שהחברה בראשותו מתפעלת את צי המכוניות, נחנכו 40 המכוניות הראשונות. מספרן יוכפל בחודש הבא, ובינואר יצטרפו 20 נוספות - ובסך הכל 100 מכוניות. אלו יזכו ל-300 חניות ייעודיות, ובנוסף יורשו לחנות עד שעתיים ללא תשלום בכל שטחי הכחול-לבן של חיפה.
השירות החדש יעלה 1.2 שקל לכל דקת שימוש, ללא דמי מנוי. לפי קאר2גו, מדובר בתעריף נמוך ב-50%-35% מזה של נסיעה במונית. המעוניינים להשתמש במכוניות יידרשו להירשם מראש ביישומון (באמצעותו ניתן גם לפתוח מכונית מוזמנת) או במוקד טלפוני. לטובת המכוניות החשמליות הוקמו 30 עמדות טעינה, שיכולות לשרת בכל רגע נתון עד 60 מכוניות. עלות הפרויקט, שמומן על-ידי עיריית חיפה ואיגוד ערים בתמיכת המשרד להגנת הסביבה וקק"ל, נאמדת ב-20 מיליון שקל.
מיזם הרכב השיתופי בחיפה יוצא לדרך
צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה
מימין לשמאל: עומרי בונה, זאב אלקין, יונה יהב, ישראל דנציגר, דויד לוריא, גדי מרגלית
השר אלקין אמר באירוע ההשקה כי "אנחנו מכריזים היום על מהפכה בתחום הרכב החשמלי. חיפה היא החלוצה הראשונה אך בקרוב כל הקריות יצטרפו ויהפכו את איזור המפרץ למתחם אחד של פרויקט הרכב החשמלי השיתופי". אלקין הוסיף כי הפרויקט יסייע להפחתת זיהום אוויר מתחבורה, יעד שמשרדו הציב כחלק מתוכנית לאומית שתוקצבה ב-260 מיליון שקל".
לדברי ראש עיריית חיפה, יונה יהב, "הפרויקט יסייע במיוחד למי שאין באפשרותו להחזיק כלכלית רכב פרטי ומהווה חלק מהוזלת עלויות המחיה לזוגות צעירים, לסטודנטים וכל תושב ותושבת בעיר".
מנכ"ל קאר2גו, גיל לייזר, הוסיף כי "במיזם החדשני הושקעו מאות שעות מחקר ופיתוח על מנת לייצר חווית משתמש אולטימטיבית, יעילה ופשוטה, אשר תהווה תחליף נוח וחסכוני לנסיעה ברכב פרטי ולנסיעה במונית. מדובר במהפכה תפיסתית שתייתר בעתיד בשילוב אמצעי תחבורה אלטרנטיבים נוספים את הצורך ברכב הפרטי ותחסוך עלויות שימוש רבות".