קטגוריה: משפחתיות גדולות
גרסה: 2.0 ל' הייבריד, אוט'; רמת גימור פרימיום
מתחרות בולטות: יונדאי סונטה היברידית, מאזדה 6, סקודה סופרב
מחיר הגרסה הנבחנת: 175,000 שקלים
קיה היא אחת השחקניות הגדולות בשוק הרכב המקומי מזה מספר שנים, אך עיקר הצלחתה מתמקד בשני סגמנטים – מכוניות המיני (עם פיקנטו) ורכבי הפנאי (בעיקר עם ספורטאז', אבל גם עם נירו). בתחום המשפחתיות הגדולות, או "מכוניות מנהלים", הם לא הצליחו לתקוע יתד – לא עם המג'נטיס בזמנו ולא עם האופטימה הנוכחית, עד כדי כך שהם הפסיקו לייבא את גרסת הבנזין של האופטימה ונשארו עם גרסת הדיזל בלבד, המיועדת בעיקר לשוק המוניות.
עם קיה אופטימה הייבריד החדשה הם מקווים בטלקאר לשינוי, כפי שהסונטה ההיברידית הצליחה היכן שקודמותיה נכשלו. אופטימה הייבריד מגיעה אלינו באיחור קל של כשנה וחצי, לאחר שקיבלה עדכוני מנוע ותכנון שאפשרו לה לקבל את ציון 2 הנכסף בדירוג זיהום האוויר – התנאי לקבלת הטבת המס לרכב היברידי.
קיה אופטימה – מבחן דרכים (2.0 ל', הייבריד)
צילום: תומר פדר
עיצוב ונראות
קיה אופטימה היתה יפה מיומה הראשון, כאשר החרטום האופייני של קיה משתלב היטב עם קו גג נמוך ועגלגל, דמוי קופה, ויציבה רחבה. האופטימה ההיברידית היא מכונית יפה גם כן – אם כי הגריל הייחודי לה, צר יותר ועם תריס שנסגר במצבים מסוימים לשיפור מקדם הגרר, נראה מוזר. ועדיין, אם תקנו אותה בצבע לבן אתם מסתכנים בכך שאנשים יטעו לחשוב שאתם נוהגים במונית.
תא נוסעים
אופטימה מאובזרת היטב כבר ברמת הגימור הבסיסית. יש מפתח חכם, מושב נהג חשמלי עם זיכרונות, מראה מתכהה ותאורת לד. רמת האבזור הבכירה, אותה קיבלנו למבחן, מוסיפה ריפוד עור מלא למושבים, כמו גם חימום וקירור למושבים הקדמיים, לכדי רמת אבזור עשירה בהחלט. שילוב גוונים טוב (חום כהה וקרם) משלים תחושה מכובדת. בצד השלילה נציין כי מבט מדוקדק מגלה חומרים פשוטים כבר מגובה ההגה, וגם מסך של "7 כבר נחשב קטן יחסית היום – אך עדיין מדובר במקום שנעים לשהות בו.
מערכת המולטימדיה מקורית ומגוירת כהלכה – כולל התקנת וויז, פנגו ורדיו אינטרנטי. יחד עם זאת, המסך מגיב למגע באופן איטי מעט, ומבנה התפריטים מזכיר טאבלט יותר מאשר מערכת שתוכננה באופן ייעודי עבור מכונית - עם אייקונים ולחצנים שחלקם קטנים מדי. מצלמת הרוורס, מקורית גם כן, לא מצטיינת בלילה.
קיה אופטימה – מבחן דרכים (2.0 ל', הייבריד)
צילום: תומר פדר
מושב הנהג נוח, מתכוונן חשמלית וכולל שני זיכרונות – שזוכרים גם את מצב המראות. אגב מראות – אפשר לבחור איזו מהן תוטה מטה בעת השילוב לרוורס. שימושי. קל למצוא תנוחת נהיגה טובה, אך גבוהים עלולים לחכך פדחת בתקרה – מחיר העיצוב וגג השמש הפנורמי. שפע תאי אחסון, כולל תא סגור גדול בין המושבים, יכילו בלי בעיה את מבחר הגאדג'טים שסוחב איתו האדם הממוצע.
גם מאחור התקרה נמוכה מדי, וגברים בגובה ממוצע כבר עלולים לגעת בתקרה – מזל שיש מרווח ברכיים נדיב שמאפשר "לנזול" מעט קדימה ולפתור את הבעיה. כמקובל כיום, המושב האמצעי הוא למקרי חירום בלבד ולנסיעות קצרות – או לאנשים שלא אוהבים.
תא המטען, שבדרך כלל משלם את המחיר (בליטרים) במכוניות היברידיות, מציע כאן נפח סביר בהחלט – 425 ל' – אם כי קטן יותר מאשר בגרסאות הלא היברידיות (505 ל'). הוא ארוך ורחב, אבל מעט פחות גבוה מהמקובל.
קיה אופטימה – מבחן דרכים (2.0 ל', הייבריד)
צילום: תומר פדר
נוחות נסיעה
האופטימה לא מצטיינת בתחום הנוחות. כל זמן שהסלילה סבירה והאתגרים עמם היא צריכה להתמודד מסתכמים באספלט סדוק או גלים קטנים, היא מספקת נוחות נסיעה טובה עם "רייד" חלק ונעים. אבל מול אתגרים גדולים יותר היא מתקשה, ומרקידה או מטלטלת את הנוסעים. לזכותה יאמר שרק לעיתים נדירות היא חובטת ממש.
בידוד רעשי המנוע והרוח טוב, אך בידוד רעשי הכביש בינוני-מינוס, כך שרמת הרעש בתא הנוסעים תלויה מאוד באיכות האספלט, וברוב המקרים נהם הצמיגים מוחשי מאוד.

התנהגות ובטיחות
כשהגיעה קיה אופטימה לארץ, לא התלהבנו מהיכולת הדינמית שלה, בלשון המעטה. המתלים סבלו מחוסר ריסון ובכבישים מפותלים היא העדיפה בבירור "קצב דודה" על "קצב דודא". עכשיו אפשר לשכוח מזה – הפעם כיול מתלים מהודק בהרבה. זו עדיין לא מכונית ספורטיבית או מהנה לנהיגה, אבל היא מציעה התנהגות כביש מאוזנת ולא מאיימת, שלא מתרגשת משינויי כיוון מהירים – או שינויי כיוון במהירות גבוהה. רק הבלמים אכזבו עם תחושה עצית ודרשו לחץ משמעותי כדי להאט כראוי.
קיה אופטימה – מבחן דרכים (2.0 ל', הייבריד)
צילום: תומר פדר
מבחינת אבזור הבטיחות המתקדם המצב טוב, אפילו טוב מאוד – אבל לא מצוין. מפרט הציוד התקני כולל בקרת שיוט אדפטיבית (שעובדת מאפס קמ"ש), בלימה אוטונומית (עד 180 קמ"ש!) והתרעת סטיה מנתיב – אך אין תיקון סטיה מנתיב. זה המצב גם בסונטה, ולא ברור מדוע לא מותקנת ברכב מערכת תיקון הסטיה שקיימת בדגמים אחרים של היצרן. רמת האבזור הבכירה מוסיפה גם מערכת ניטור שטחים מתים. אופטימה קיבלה ציון של חמישה כוכבים מארגון יורואנקפ (2015).
מנוע וביצועים
המערכת ההיברידית באופטימה כוללת מנוע 2.0 ל' בנזין המפיק 156 כ"ס ומנוע חשמלי המספק 50 כ"ס. ההספק המשולב הוא 192 כ"ס ו-37.4 קג"מ (ב-1770 סל"ד) שעוברים לגלגלים דרך תיבת שישה הילוכים אוטומטית-פלנטארית. התוצאה היא, למרות משקל גבוה בכ-130 ק"ג משל גרסת הבנזין, ביצועים זריזים בהחלט כל זמן שהסוללה (ליתיום-יון, בנפח של כ-1.6 קילוואט שעה) טעונה, ומספקים גם כשהיא מתרוקנת. התגובה למצערת זריזה – במהירויות נמוכות, אפילו מעט זריזה מדי לפעמים – והמנוע שקט גם תחת עומס.
קיה אופטימה – מבחן דרכים (2.0 ל', הייבריד)
צילום: תומר פדר
אבל השוס העיקרי במכוניות היברידיות הוא כמובן צריכת הדלק, והאופטימה לא מכזיבה – במסלול ארוך שכלל מגוון כבישים בין עירוניים וגם לא מעט קילומטרים בתוך העיר, כיסתה האופטימה כ-16 ק"מ לכל ליטר בנזין. מכובד בהחלט.
תמורה
קיה אופטימה הייבריד מציעה עיצוב מושך, תא נוסעים מאובזר היטב (במיוחד ברמת פרימיום), ביצועים טובים וצריכת דלק טובה מאוד. היא לא מצטיינת בתחום הנוחות וההתנהגות, אבל גם לא נכשלת בתחומים אלו. מחירה מיישר קו עם המקובל בקטגוריה – וברמת אבזור זו אף מעט זול משל הסונטה המקבילה – ולכן היא מספקת תמורה טובה לכסף, אם כי לא יוצאת דופן.
קיה אופטימה – מבחן דרכים (2.0 ל', הייבריד)
צילום: תומר פדר