יום סתווי מושלם, מהימים הנדירים בישראל שבהם לא חם ולא קר. עננים דקים מארגנים לצלמים אור רך ומחמיא – תנאים מושלמים לנהוג בגרסה המעודכנת של קאן אם X3, מלך הקטגוריה הנוכחי. כזכור, לכבוד 2018, הדגם קיבל גם גרסת ארבעה מקומות – X3 XRS MAX – וגם היא הגיעה לאירוע ההשקה הדינאמי (בו גם אפשר לנהוג בכלים, ולא רק לראותם בלבד) בצפון הנגב. המסלול מתפתל באזור בתרונות רוחמה, אזור בו אדמת הלס הרכה נחרצה על ידי המים ודורשת מתלים טובים ויכולת תמרון זריזה. באנגלית זה אפילו נשמע יותר טוב – Ruchma BadLands.
קאן אם מאבריק X3 - מבחן דרכים (השקה)
צילום: נועם עופרן
גרף בתאוצה
הקצב בו מתקדם מירוץ החימוש בקטגוריה מדהים. רק לפני שנתיים התפעמנו מהכח של כלי הטורבו הראשון (כסטנדרט, לא הסבה), המאבריק טורבו, שהציע 121 כ"ס. "מי צריך כל כך הרבה כח?" תהו רבים, כולל בקרב חברי מערכת אוטו. אבל השאלה האמיתית היא "מי רוצה", והתשובה היא כנראה "כמעט כולם". בקיצור – השוק אמר את דברו, הכלים נחטפו, וההספקים רק הולכים ומטפסים.
אבל היצרנים הבינו שלמנועים החזקים צריך להתאים שלדה שיכולה להתמודד עם ההספק, וזה התחום בו ה-X3 מתבלט באמת. ובדגמי 2018 (כן, אנחנו יודעים שעדיין 2017. אבל אנחנו לא מתלוננים) מעלה קאן אם את הרף עוד קצת, עם הספק שצמח מ-154 כ"ס ל-172 כ"ס (ועליה של 10% במומנט). התאוצה ל-60 מייל (97 קמ"ש), אגב, אורכת רק 4.4 ש'.
קאן אם מאבריק X3 - מבחן דרכים (השקה)
צילום: נועם עופרן
באטמוביל
על המדשאה ב"חוות צביקה" חיכו לנו 5 כלי צל"צ שני מקומות ואחד בעל ארבעה מקומות. הכלי הדו-מושבי לא השתנה הרבה מלבד סכמת צביעה חדשה, באפור-מטאלי, שהזכירה לי את הבאטמוביל. גם מבפנים אין שינויים משמעותיים – עדיין אותם מושבי מירוץ, כפתור התנעה, מפתח דיגיטלי בעל 2 מצבי מהירות ובורר עוצמת תגבור ההגה בעל שלושה מצבים – ויש גם מערכת סאונד מקורית. מה שכן השתנה אלו חגורות הרתמה, שכעת מספקות מנגנון נמשך כפול (כמו ברכב פרטי) שמאפשר לנהג חופש תנועה גדול יותר – עניין חשוב כשרוצים להגיע לתיק שבמושב ליד, למשל, ולא צריך לפתוח את החגורות. מדהים לראות איך דברים קטנים, שלא חשבת עליהם, יכולים ליצור שיפור משמעותי. מצד שני, כשהקצב עולה חגורות כאלו מרתקות אותך פחות טוב למושב, כמובן.
כוח, כוח ועוד קצת כוח
הסיפור הגדול פה הוא כל מה שמתחת לפלסטיקה המכסה את המנוע. ההספק עלה, כאמור, ל-172 כ"ס, מאותו מנוע רוטקס בנפח 900 סמ"ק עם שלושה צילינדרים. מלבד ההספק, שופרה גם מערכת הקירור – לא רק של המנוע, אלא גם של הווריאטור, במטרה להאריך את חיי הרצועה. גם זו חדשה, אגב, ואמורה להיות חזקה ועמידה יותר. ובשורה התחתונה, אמורות להיות פחות קריעות של הרצועה – אחת ה"מכות" של הקטגוריה. ואכן, ביום ההשקה, שכלל הרבה גזים לאורך הרבה זמן, לא נרשמה אף תקלת רצועה – אם כי כמובן רק שימוש לאורך זמן יתן תשובה סופית בעניין.
קאן אם מאבריק X3 - מבחן דרכים (השקה)
צילום: נועם עופרן

שבילים מהירים בדרך לדיונות
איך זה לנהוג במאבריק X3? דמיינו שאתם נוהגים בקורבט, רק במקום על אספלט – אתם בשטח. לא רק בגלל הביצועים, אלא גם בגלל תנוחת הישיבה הנמוכה יחסית לצל"צים. לא לכולם התנוחה הזו התאימה, וההגה קטן הקוטר היה נמוך מדי לחלק מהנהגים, גם במצבו הגבוה. לאחר מספר דקות של חימום בנסיעה רגועה (יחסית) אנחנו מתחילים ללחוץ חזק על הדוושה, ותוספת הכח מורגשת מיד. צלילי יניקה וגדישה בולטים תורמים לאווירה הקרבית, והאצה למהירויות כביש שש קלילה מבעבר. קלילה כל כך שצריך לזכור באופן מודע שבשטח מדובר במהירות מסוכנת. נהיגה במהירויות כאלו דורשת ריכוז מוחלט, והגוף כולו נכנס למצב דרוך ומתוח – כפי שיעידו השרירים המכווצים ביום שאחרי.
גם בקטעים טכניים יותר היכולת של ה-X3 החדש מדהימה – עליות תלולות, דיונות גבוהות... הכל נבלע בקלילות תחת מתלי המאבריק. אלו מגהצים ומעלימים הכל, יוצרים תחושת ריחוף מעל השטח ויציבות גם בתנאים מאתגרים.
"האוטובוס"
המבריק MAX X3 אינו הצל"צ הראשון שמגיע עם ארבעה מקומות, אפילו לא הראשון של קאן-אם. אלא שעד היום הכלים הארוכים דרשו התפשרות ביכולת האקסטרים של הכלי, עם שלדות שלא אהבו פניות חדות ושינויי כיוון מהירים. לא עוד.
קאן אם מאבריק X3 - מבחן דרכים (השקה)
צילום: נועם עופרן
וזה מרשים עוד יותר כשמבינים כמה הכלי הזה ארוך. מעל 4 מ' (420 ס"מ), 15% יותר מהמתחרה לבית פולריס. האורך הזה בא לידי ביטוי במרחב מעולה לנוסעים, גם מאחור. כשנהגתי בו בשבילי החול המפותלים של אזור רמת חובב, פשוט התאהבתי. תוספת האורך עדיין מורגשת, כמובן, אך השלדה הקשיחה מאפשרת שליטה מעולה בזנב ופניות הדוקות מתבצעות כ"חתיכה אחת" – בלי תחושת האוטובוס המוכרת. תוספת האורך גם תורמת ליציבות בקו ישר ובקטעים משובשים. אם אתם רוצים לנייד את כל המשפחה בשטח משובש, כנראה שאין כלי שיעשה זאת מהר יותר ונוח יותר.
קאן אם מאבריק X3 - מבחן דרכים (השקה)
צילום: נועם עופרן
חווית שטח חלומית
יום אטרף עם ה-X3 הוא משהו שכל אחד חייב לעצמו, במיוחד במזג אוויר מושלם כמו שהיה ביום ההשקה. אבל יש לזה גם מחיר – הכלי הדו מושבי עולה, בתקופת ההשקה, 193,000 שקלים (200,000 שקלים לאחר מכן), ועל שני המושבים הנוספים תידרשו לשלם עוד עשרים אלף שקלים. לא זול לכלי פנאי נטו – אבל בתחום המקובל בקטגוריה. מצד שני, מירוץ החימוש השנתי גם מכתיב קצב תחלופה גבוה אצל המכורים לתחום, מה שאומר שבטח יהיה אפשר לקנות בקרוב X3 משומש במחירים נמוכים יותר – אנחנו מוכנים להסתפק גם ב-154 כוחות סוס...
קאן אם מאבריק X3 - מבחן דרכים (השקה)
צילום: נועם עופרן