הראיון פורסם בגיליון 382
כשקרלוס טווארס, יושב ראש מועצת המנהלים ב־PSA, נכנס לחדר אתה מופתע מהשילוב בין מידותיו הקטנות לכריזמה הגדולה. הוא עונה במהירות, מדבר בגובה העיניים ואוהב מכוניות, ומיד ברור מדוע התחבב על התקשורת. טווארס הפורטוגלי הגיע ל־PSA ב־2014, אחרי 32 שנים ברנו וברנו־ניסאן (מאז 1998), שם היה מספר שתיים לקרלוס גוהן ונחשב לאחר האחראים להצלחת המיזוג בין שני המותגים האלה. אחרי שעצר את הידרדרות קבוצת PSA והחזירה לרווחים מוקדם מהצפוי, הוא ניצב בפני אתגר חדש עם הכנסת אופל לקבוצה.
אופל, אתגר ענק
"ביקרתי במפעלי אופל בסרגוסה וברוסלסהיים. יש להם את כל הדאטה של PSA, אבל הפערים גדולים מאוד. PSA יותר פרודוקטיבית ויעילה אבל זה תלוי בניהול המפעלים. הפערים גדולים אבל התגובות מהאנשים טובות. הם מבינים שאנחנו לא מכוכב אחר, הם מבינים שצריך להתקדם ושאנחנו יכולים לעזור.
ראשים מדברים / יו
צילום: מנהל
"אנחנו מאוד פרגמטיים. לפני ארבע שנים, כאשר הגעתי ל־PSA, ביליתי הרבה על רצפת המפעלים ושמעתי את העובדים. הבקשה העיקרית הייתה 'תן לנו מוצר שיביא לנו ביטחון'. היום אנחנו עובדים בכל רגע אפשרי והעומס גבוה. עברנו ממצב שאנשים רצו לראות שיש עתיד לעבודה, למצב בו הם מבקשים מנוחה. הכל בנוי על יעילות, ואם אנחנו יעילים יש רווחיות ואז אף אחד לא צריך לדאוג. התוכנית של אופל תושתת על התייעלות. אני רוצה לשמור על אותה רמת ייצור ולהגדיל רווחיות. אבל בשלב מסוים נצפה לעליית המכירות".
כמה זמן תתנו סיכוי לשיתוף הזה?
"עבדתי חמש שנים ביפן ולמדתי מה זה להיות עקבי ועקשן. יש לנו סבלנות ואנחנו מאמינים שבאופל האנשים הם הפתרון ולא הבעיה. אם נסתכל על קרוסלנד, גרנדלנד והמסחרית הקטנה הקבוצות עובדות היטב ביחד. עם המכוניות שפיתחנו ביחד נגיע לכ־16% מהייצור של אופל וזה עוד לפני התכניות חדשות. אופל ידעה למצוא תחרותיות עם הבסיס של PSA, ואם נביא לשם את הקורסה זה יהיה צעד משמעותי. ולכן אנחנו עובדים על כך קשה".
איך אתם מתייחסים להתפתחויות בתחום החשמלי?
"עד 2020 חצי מההיצע שלנו יהיה חשמלי או מחושמל ועד 2023 80%. יש דיבורים על כך שממשלות יורו להפסיק מכירת מנועי בעירה; אם הם יגידו זאת תפקידינו יהיה לציית. זה אומר שנצטרך ללמד עובדים, לשנות היערכות ולסגור מפעלים. זה מצריך הרבה מחשבה כי אנחנו עוברים מניטרליות טכנולוגית להוראה לעבור לחשמל. זה אומר שהבחירה והאחריות המדעית עוברות לממשלות. זה אומר שנעבור ממצב בו יש תקנות שצריך לעמוד בהן למצב בו ממשלות מחליטות והן אלה שיצטרכו לדאוג לתוצאות.
"אם הנעה חשמלית לא תהיה רווחית בעתיד, לכולנו תהיה בעיה. אם הממשלות מכריחות אותנו ללכת לשם ולא יכולות לתת סבסוד זו בעיה. איך אנחנו מבטיחים את המשך העסקת העובדים אם אין רווחיות? אם תורה לכולם לקנות רכב חשמלי אתה יכול להעלות את המחיר ואז פחות לקוחות יוכלו לקנות, או שאתה מנתץ את הרווחיות של החברות. אינך יכול פשוט להגיד 'אנחנו רוצים'. צריך להסתכל על כל הכיוונים, מחזור, חומרים נדירים, ושוק העבודה.
ראשים מדברים / יו
צילום: מנהל
"המנוע ההיברידי־אוויר שהצגנו הינו דוגמא טובה. אם היינו הולכים עם הטכנולוגיה הזו היא הייתה מתה כי אינה חשמלית. אין לובי לכיוון הזה אז זו בעיה. כאשר אתה מורה על טכנולוגיה אתה חוסם אפשרות לחפש אנרגיות חדשות והורג את יכולת ההמצאה בחברות".
PSA מדברת על גלובליות. מה עם צפון אמריקה?
"בארצות הברית יש לנו שירותי 'קאר־טו־גו' עם בולור. כעת אנחנו מתכננים את המכוניות שלנו כדי שיעמדו בתקנות של ארצות הברית. זה אומר שתוך שלוש או ארבע שנים נוכל להיכנס לשם אבל אנחנו לא ממהרים לעשות זאת".
איך תמקמו את אופל בין כל המותגים שלכם?
"אנחנו כרגע בשלב ההמלצות, והבסיס הוא 'אתם צרפתים ואתם גרמנים, תמצאו דרך להשלים זה את זה'. מיקום של מותג בא מהלב ולאופל יש היסטוריה גדולה. תנו להם לגדול ולהדגיש את מה שהם מרגישים ואז נראה אם יש בעיות עסקיות. לגבי קיום ווקסהול החוק היחיד הוא להיות רווחי. השאלה איך מרוויחים אם מוכרים רק בבריטניה".
מדוע אתה מאמין שתצליח עם אופל היכן שרבים נכשלו?
"אולי כי אני מאמין באנשים. אנחנו חברה אנושית".