מסיבות העיתונאים בסוף השנה של מטרו, החברה שמחזיקה כמעט בחצי משוק הדו-גלגלי בארץ, הפכו למסורת. ראשי החברה מדברים בה, בפתיחות לא לגמרי אופיינית, על השנה שחלפה – וגם על מה שיקרה לדעתם בעתיד. ואם לסכם את דבריהם בנושא בקצרה, הרי שבשנים הקרובות כבישי ישראל יהפכו לגיהינום עלי גלגלים, או ליתר דיוק – גיהינום למי שמתנייד על ארבעה גלגלים. מה שכמובן טוב מאוד מבחינתם, כמי שמוכרים כלים דו-גלגליים, שעד להתפתחות תחבורה ציבורית יעילה ומהירה מהווים את האופציה היחידה להגיע לעבודה בזמן סביר.
דגמי מטרו החדשים
צילום: מנהל
ונראה שלשם שינוי, ההבנה הזו חלחלה גם אל אנשי הממסד. גדי אבירם, בעלים ומנכ"ל, מספר כי מבחינתם שנת 2017 היתה שנת מפנה ביחס הממסדי אל הדו-גלגלי. ברמה הארצית – במשרד האוצר ובכנסת – וברמה המקומית (למשל עירית תל אביב) הם נתקלים ביחס אוהד ומבין היכן שבעבר נתקלו בדלתות סגורות. דיבורים על הורדות מיסים לכלי 125 סמ"ק, הרחבת היתר הנסיעה בנת"צים, ביטול איום ייקור הביטוח ומימון ממשלתי למחקר שיבדוק את תרומת הדו-גלגלי למשק – אלו רק חלק מהמהלכים שגורמים להם לחשוב שלתחום הדו-גלגלי מחכה עתיד וורוד בשנים הקרובות. זה, והעובדה שבין כל עבודות התשתית והגידול בכמות כלי הרכב על הכביש, הכבישים שלנו ילכו ויתפקקו בקצב מהיר.
שנת 2017 גם היתה שנה נוספת של גידול במכירות, ממשיכה רצף גידול שנמשך מאז השפל של 2013, וחוזרת לערכים של טרום המשבר הכלכלי. אבל בניגוד לתחילת האלף, הפעם הכלים הקטנים והפשוטים לא מהווים את רוב המכירות, ונתח השוק של האופנועים – "כלים עם קלאץ'" בהגדרת מטרו – הולך וגדל במהירות, ומגיע כבר לכשליש מהשוק.
בסך הכל ימכרו השנה מעל 18,000 כלים דו-גלגליים, כאשר נתח השוק של מטרו – שמייבאת את סאן-יאנג, ימאהה, קוואסאקי, גסגס ובטא – עומד על כ-46%. שימו לב שלמרות הגידול במכירות, עדיין מדובר ביחס של בערך 1:15 לעומת מכוניות, למרות שמזג האוויר בארץ כמעט אידיאלי לדו-גלגלי.
במבט אל העתיד המעט רחוק יותר, אנשי מטרו צופים כי תקני זיהום האוויר המחמירים והולכים יאלצו את היצרנים לפנות להנעה היברידית גם בדו-גלגליים, וכי נראה יותר ויותר כלים חשמליים טהורים. בנוסף, חברות האופנועים מגלות עניין בקטגורית הקוואדרה-סייקל, קטנוע ארבע גלגלי, שתופסת תאוצה באירופה, ואנשי מטרו מספרים כי ימאהה כבר מפתחת כלים כאלו, כולל כלי חשמלי.
דגמים חדשים
בקוואסאקי יוחלף אחד מרבי המכר של המותג, נינג'ה 300 שלא עומד בתקן יורו4, בנינג'ה 400 – חזק (45 כ"ס ממנוע טווין 400 סמ"ק) יותר, וגם מעט יקר יותר – 40,000 שקלים.
דגמי מטרו החדשים
צילום: מנהל
הרבה יותר חזק – והרבה יותר יקר – הוא ה-H2X, גרסת ספורט תיור לאופנוע המוגדש (מגדש-על) של קוואסאקי, שיעלה 140,000 שקלים.
ה-ZX10R SE מיועד למי ש"סתם" אופנוע ליטר עם יחס הספק משקל שנע סביב 1:1 לא מספק אותו, וחושב ברצינות על בילוי זמן על המסלול. זו הגרסה המחודדת של ה-ZX10R, שכוללת מתלים חצי אקטיביים, קוויק-שיפטר מלא ועוד. המחיר – 160,000 שקלים.
למשפחת ה-Z900 העירומה יצטרפו שתי גרסאות – ה-Z900 RS פונה עוד יותר לחובבי הרטרו עם עיצוב בטעם של פעם. הוא מציע את אותו מנוע 900 סמ"ק, ארבעה צילינדרים, 95 כ"ס, כמו הדגם הרגיל, ויעלה 80,000 שקלים. הגרסה השניה היא גרסת A1 (הספק עד 47 כ"ס) ל-Z900 הרגיל.
דגמי מטרו החדשים
צילום: מנהל
מימאהה, נראה גרסה משופרת ל-MT07, הורדת מחיר ל-MT09 (ל-75,000 שקלים, הוזלה של 5000 שקלים) וגרסה משופרת – MT09 SP עם מתלים משופרים – שתעלה 80,000 שקלים. זה גם יהיה המחיר של הטרייסר 900, גרסת הטורינג על בסיס מנוע ה-MT09, שזוכה לשיפורים באבזור הנוחות. טרייסר 900GT, עם מזוודות, קוויק שיפטר ומתלים משופרים יעלה 85,000 שקלים.
אבל הבשורה המעניינת ביותר ממטרו בתחום האופנועים היא הגעתו הצפויה של הניקן 900 – שוב עם אותו מנוע טריפל מוצלח, אבל עם שני גלגלים מלפנים. זו הפעם הראשונה שהקונספט של תלת-אופן עם שני גלגלים קדמיים יוצא מתחום הקטנועים אל תחום האופנועים (ולא, התלת-אופן על בסיס BSA42 לא נחשב!). המחיר יעמוד על 100,000 שקלים – נמוך מהצפוי – ואנשי החברה צופים כי יהפוך ללהיט מכירות, שימכור מעל 100 כלים בשנה (כן – בתחום האופנועים 100 כלים בשנה נחשב הרבה. עצוב).
דגמי מטרו החדשים
צילום: מנהל