פאלמה דה מאיורקה הוא לוקיישן שבדרך כלל מזוהה עם חופים שטופי שמש וצעירים (וצעירות...). אנחנו נחתנו ביום גשום – אבל אני לא מתלונן. השילוב של גשם ומסלול הולך לא רע עם מכונית קטנה וחזקה. פולו GTI הראשונה הוצגה ב-1987, ומאז תפסה מקום קבוע בקטגורית ההוט האצ' הקטנות. עכשיו מוצג הדור ה-6 של פולו GTI , ונראה שפולקסווגן דחסה פנימה כמה שיותר, מבחינה טכנולוגית, במטרה לאפשר לספורטיבית הקטנה למשוך קדימה ולמעלה את תדמית הדגם.
לאחר סקירה קצרה במיוחד על כל הדברים החשובים שהוטמעו בפולו GTI החדשה: מנוע 2.0 טורבו, כמו בגולף GTI, במקום מנוע ה-1.8 ל' ששירת את הדור הקודם, המפיק 200 כ"ס (שיפור קל בלבד); בולמים אדפטיביים חדשה שמאפשרים בחירה בין נהיגה יומיומית לספורט; ולא פחות חשוב – מערכת מולטימדיה (Active Info Display) הכוללת מסך כפול. ויש, כמתבקש מרכב חדש לחלוטין, גם מערך רחב של מערכות בטיחות מתקדמות.
יאללה, חלאס עם השקפים – הגיע הזמן לגשת לאוטו.
פולקסווגן פולו GTI החדשה – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
עיצוב
בימי ההשקה, האותיות GTI (ראשי תיבות של GRAN TURISMO INJECTION) היו מוטיב מרכזי – הן הופיעו בכניסה למלון באותיות ענק, על הכפכפים ואפילו על ברווז GTI קטן שחיכה לנו באמבטיה במלון. חבל שעל הפולו הקטנה כיתובי GTI האדומים ממש מוצנעים. כאילו היא לא רוצה לשדר שמדובר בגרסה הספורטיבית החמה, למרות שקשה לפספס אותה כשהיא צבועה באדום בוהק, כמו רוב המכוניות שחיכו לנו מחוץ לאולם. הפולו החדשה דומה לקודמתה, אך עדכונים ביחידת התאורה הקדמית הופכים את העיצוב החדש למעניין. הפס הדק של תאורת הלד (אופציה במחיר של כ-1000 יורו בגרמניה) ממשיך לפס אדום מתחת לגריל, שמסמן שזוהי אינה פולו רגילה – כמו באחות הגדולה. ויש גם חישוקי "17, ספוילר ואגזוז כפול, כך שבעין בוחנת קל לזהות מכל זווית שמדובר ב-GTI.
גם בתא הנוסעים קל לזהות שמדובר ב-GTI בזכות ריפוד הקלארק המסורתי, שמזכיר חצאית סקוטית, שמזוהה עם סדרת ה-GTI עוד מימי הגולף GTI המקורית. אבל עם כל הכבוד לערך הנוסטלגי, אני לא ממש מת על הריפוד הזה.

פולקסווגן פולו GTI החדשה – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
אבל לא הכל מסורתי בפולו GTI החדשה – בניגוד לעבר, היא מגיעה רק בגרסת חמש דלתות, ושמה כוונות על קהל של בעלי משפחות צעירים שרוצים את הכיף, אבל חייבים את השימושיות. הפולו החדשה ארוכה מקודמתה ב-10 ס"מ, וחוצה את רף הארבעה מטרים לאורך כולל של 405 ס"מ. בסיס הגלגלים צמח בשמונה ס"מ ל-255 ס"מ ותא המטען צמח ל-305 ל'. מכובד. המרחב הפנימי מספק בהחלט לארבעה מבוגרים – כפי שמקובל בסופרמיני מודרנית, ומספיק בהחלט למשפחה קטנה.
עוד משהו שהתרגלנו לקבל בסופרמיני מודרנית, ובכלל, הוא מערכת מולטימדיה – 'אינפוטינמנט' בלעז – מתוחכמת ורבת פונקציות. כאן היא כוללת שני מסכים (אחד בלוח המחוונים), ומקבלת את פניך במופע גרפיקה מרשים. היא כוללת עשרות אופציות התאמה אישית מבחינת תצוגת המידע, והתצוגה הכפולה דורשת הסתגלות. מערכת "האיפוטיימנט" בעלת 2 כוללת עשרות אפשרויות שונות לתצוגת מידע לפי העדפת הלקוח. שפע האופציות, כמו גם התצוגה הכפולה, דורשים זמן לימוד והתרגלות. לקוחות ספורטיביים ישמחו לדעת שהמערכת יודעת לספק גם מד G ומדידת זמנים למסלול. המערכת עובדת נהדר, המסך רגיש למגע ומדויק, ההתממשקות לטלפון התבצעה במהירות ובאופן מלא ואיכות הצליל מעולה.
תנוחת הישיבה טובה, המושבים נוקשים אך נוחים ויש מספיק מקום לנהג וליושב לידו. חומרי דיפון בצבע הרכב איכותיים ונראים טוב ברכב האדום שמארח אותי.
למעשה, קשה לבוא בתלונות לתא הנהג של הפולו – הוא נוח, טכנולוגי ואיכותי, ואם אחפש ממש טוב מגרעות אומר שהוא לא הכי מרגש, אותי לפחות.
פולקסווגן פולו GTI החדשה – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
בדרך למסלול
לשילוש האותיות GTI יש השפעה ברורה עלי. מין רצון עז ללחוץ על דוושת הגז עד הסוף כבר מהשנייה הראשונה, לשחרר את 200 הסוסים לחופשי ולבדוק האם נתון התאוצה הרשמי, 6.7 ש' למאה, ריאלי או לא. אבל אני בתוך עיר עתיקה, במכונית חדשה, ולכן אני שולח את האדרנלין לנוח בצד בזמן שאני מעביר את המתלים למצב NORMAL בבולמים המתכווננים (אופציה בתשלום, שהותקנה בכל מכוניות ההשקה). הפולו הקטנה מתקדמת לאיטה על כביש עתיק יומין של מיורקה שנסלל הרבה לפני שנוחות נסיעה הייתה בכלל מושג. במפתיע, בהתחשב בכך שמדובר בהוט האצ' קטנה, הנסיעה נוחה למדי, ומדובר בשיפור משמעותי לעומת הדור הקודם. אם המהנדסים הגרמנים תכננו לקסום לקהל בוגר יותר עם נוחות נסיעה טובה, שתצטרף לשימושיות של חמש דלתות ותא מטען גדול – זה הצליח להם. נוחות הנסיעה נשמרת גם ביציאה מהעיר ועל שיבושים גדולים יותר. רעש המנוע מעומעם ונסבל בשיוט, כך שנסיעה משפחתית, גם עם נוסעים שאינם חובבי רעש מנוע, אפשרית בהחלט.
מפרט הבטיחות, כראוי ברכב חדש לחלוטין, כולל בלימה אוטונומית, כולל זיהוי הולכי רגל; התרעת רכב בשטח מת; התרעת תנועה חוצה בנסיעה לאחור; בלימה עצמאית לאחר תאונה; בקרת שיוט אדפטיבית ועוד. בהחלט מרשים.
פולקסווגן פולו GTI החדשה – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
מעבירים את המתלים ל-SPORT
מכשיר הניווט לוקח אותנו מהכביש המהיר לדרך צדדית מפותלת, שמזכירה קצת את הכביש המפותל בלוזית. הגיע הזמן. לחיצה על הגז מבהירה שנתוני ההספק והביצועים לא משקרים. 200 כוחות סוס זמינים כבר מ-4400 סל"ד – 1000 סל"ד לפני נקודת שיא ההספק של המנוע הקודם. התאוצה לינארית מאוד, ללא התפרצויות כח ברוטאלי, ומלווה בצליל מנוע נעים. נעים, שימושי - אך לא ממש מרגש.
ההגה ללא "שטח מת" במרכז, מדויק ובעל משקל טוב. מרכב ה-GTI הונמך בעשרה מ"מ לעומת שאר גרסאות הפולו, עם כיול בולמים שונה (או, כאמור, בולמים אדפטיביים), שינויים במערכת ההיגוי, מוט מייצב קשיח יותר וגשר חיזוק בין בתי הגלגל האחוריים שמקשיח את השלדה לטובת התנהגות מדויקת יותר.
פולקסווגן פולו GTI החדשה – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
ואחרי הכביש המפותל מגיעים אל המסלול. מסלול טכני, צר ורטוב המאפשר לבחון את הקטנה הזאת בתנאי "קארט". נוסעים בשיירה עם בן לייכטנר, נהג המרוצים של פולקסוואגן ששבר לא מזמן את שיא ההקפה בנובורגרינג, שנוהג בגולף R עם 50% יותר סוסים ו-100% יותר גלגלים מניעים. וה-GTI הקטנה לא מאכזבת. ה-GTI מהירה ממה שציפיתי, והחיבור שלי אליה מהיר. קל מאוד וכיף לשחק איתה, ובזכות דיפרנציאל מוגבל החלקה היא מורידה את הכח ביציאה מסיבובים כמעט כאילו היה מדובר בהנעה כפולה, מאפשרת לחזור לגז מוקדם מהרגיל במכוניות הנעה קדמית. המנוע הגמיש חוסך התעסקות בהילוכים, ומספק דחף חזק כמעט בכל נקודה על קשת הסל"ד. התיבה הדו-מצמדית, שישה הילוכים, מתפקדת היטב, מלבד השהיה קלה בחזרה לגז ביציאה מפניות (תיבה ידנית תוצע מאמצע 2018). הפולו GTI מציעה התנהגות מאוזנת מאוד, היא לא ממהרת להוציא זנב תחת פרובוקציות, כמעט נטולת זוויות גלגול ומציעה שפע של אחיזה. היא מאפשרת כמעט לכל נהג להיות מהיר מאוד כבר מהרגע הראשון. ואם רוצים לשחק קצת אפשר לנתק את בקרת היציבות (בערך. היא לא מתנתקת לגמרי בשום מצב) ולייצר החלקות זנב קטנות בכניסה לפניות בעזרת העברות משקל. הבלמים משלימים את החבילה עם יכולת טובה שלא דועכת גם אחרי שש הקפות אגרסיביות.
פולקסווגן פולו GTI החדשה – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
סיכום
הפולו GTI החדשה מציגה שיפור לעומת קודמתה כמעט בכל אלמנט. היא טכנולוגית יותר, בטוחה יותר, מאובזרת יותר ובעלת ביצועים טובים יותר. למעשה היא עושה הכל "נכון". השיפור במרחב הפנימי, בנוחות הנסיעה ובמערכות הבטיחות הופכות אותה לבחירה הגיונית לבעל/ת משפחה צעיר/ה שיכול/ה להסתדר עם סופרמיני ואוהב/ת לנהוג.
מה שחסר לה זה קצת "רגש". המראה שלה סולידי והניהוג בה מדויק מאוד – לא דברים רעים באופן כללי, אבל בהוט האצ' קטנה אני רוצה קצת יותר פלפל, שימריץ את הדופק על הבוקר בדרך לעבודה.
פולקסווגן פולו GTI החדשה – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל