יש לכם רכב פנאי? יש לנו הצעה למסלול טיול בשבילכם - נהיגה לאורך נחל אלכסנדר המשוקם, מכביש 6 במזרח מערבה ועד חוף הים התיכון. המסלול יורד מערבה על דרכי עפר, ובקצהו יש מעט חול - אך ברמה שמתאימה לכל רכב פנאי (גם בעל הנעה קדמית/אחורית בלבד).

מיקום ואבני דרך: כביש 6, מחלף ניצני עוז, בארותיים, נחל אלכסנדר, בורגתה, נחל שכם, נחל בחן, נחל אומץ, מעברות, עמק חפר, גאולי תימן, גשם הצבים, חרבת סמארה, מכמורת, בית ינאי.

אורך המסלול: כ-22 ק"מ.

רמת עבירות: קלה לכל רכב פנאי, בקיץ; בינונית ומצריכה הנעה כפולה בחורף.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול עובר בשבילים כבושים לאורך נחל אלכסנדר וסופו על שבילים מעט חוליים. בקיץ כשיבש המסלול בעבירות קלה ומתאים לכל רכב פנאי, גם ללא הנעה כפולה. בחורף המסלול יכול להיות בעבירות בינונית בגלל הבוץ ומעברי המים – שימו לב וחצו מעברים קשים לאחר בדיקה ובזהירות.
המסלול עובר בשבילים ברורים ומסומנים. אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח או בפרנסת החקלאי או בשמורת הטבע.

מסלול טיול לאורך נחל אלכסנדר

*אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
*אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
*המסלול אינו עובר ליד או בשטחי אש של צה"ל ואפשרי ואף מומלץ לנסיעה באמצע השבוע.
*כדאי לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
*אורכו של המסלול כ־22 ק"מ והוא יארך כ־4 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.
*חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל־GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.

תחילת המסלול:
בצומת בארותיים שעל כביש 57 – כשני קילומטר מערבה ממחלף ניצני עוז שעל כביש 6 או כ־9 ק"מ מזרחית לצומת השרון (בית ליד) שעל כביש 4.
נ.צ. 1 – צומת בארותיים

מתחילים ומאפסים מד אוץ
נוסעים על כביש 57 מערבה לכיוון נתניה (מי שהגיע מכביש 4 יבצע פניית פרסה ברמזור של צומת בארותיים).

לאחר כק"מ יש להאט ולנסוע בימין הדרך על מנת לראות את הירידה מהכביש לשטח.
1.5 ק“מ לפני הגשר של נחל אלכסנדר ולפני קו המתח הגבוה דרך עפר מימין לכביש.
נ.צ. 2 – ירידה לשטח

מאפסים מד אוץ
נוסעים צפונה על השביל הכבוש לצד קו המתח הנמוך (הסימון האדום של השביל כמעט ואינו נראה בשטח).

0.4 ק“מ מעבר תעלה והמשך צפונה על השביל.
1.8 ק“מ הכביש הפנימי המחבר את בורגתה לבארותיים.
נ.צ. 3 - כביש

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על הכביש לכיוון בורגתה.
0.3 ק“מ כיכר בו פונים ימינה עם הכביש.
0.5 ק“מ כיכר בו פונים שמאלה עם הכביש.
0.8 ק“מ עוברים מעל גשרון שמעל נחל אלכסנדר ומיד לאחריו שביל המקביל לנחל.
נ.צ. 4 – ירידה לשטח.

נחל אלכסנדר
נחל אלכסנדר זורם לאורך 32 ק"מ ממזרח למערב, מתחיל באזור שכם ונשפך לים מצפון לחוף בית ינאי.  הנחל מושפע מאירועי גשם גדולים וזורם לאחר שיטפונות. בעבר היה אפיקו של הנחל צר מלהכיל את המים הרבים שזרמו בו, ולכן הם גלשו אל שוליהם ויצרו ביצות גדולות.  כאשר החלה ההתיישבות היהודית באזור עמק חפר, פעלו המתיישבים לניקוז הביצות. אחת הפעולות החשובות הייתה הרחבת אפיק הנחל, והיא סייעה להקטנת הנזקים. שנים אחר כך, כאשר שוקם הנחל ונוקה, הועמק האפיק והורחב עוד כדי למנוע השפעות של שיטפונות עתידיים.

מסלול טיול לאורך נחל אלכסנדר

אגן הניקוז של נחל אלכסנדר משתרע על פני שטח של כ־550 קמ"ר. הוא מתחיל במדרונות השומרון המערביים וגולש דרך לב השרון לאורך 32 ק"מ עד לים. באזור הגשום שבו נמצא הנחל היו לא אחת שיטפונות, והם גלשו וגאו וגרמו להצפות סביב הנחל ולהיקוות ביצות גדולות. כאמור, הביצות נוקזו בראשית ההתיישבות היהודית באזור בשנות ה־'30 של המאה ה־20, הנחל הורחב בשנית בשנות ה־60', ובעת האחרונה, בשנות ה־90', נוקה וטופל טיפול יסודי. בקרבת הנחל נותרו עדיין נביעות קטנות, שריד לביצות ההן, ומימיהן זורמים בתעלות קטנות אל אפיק הנחל.

לפי הסבר אחד, הנחל נקרא על שמו של המלך אלכסנדר ינאי שהיה מלך מבית חשמונאי וכבש את האזור שבו זורם הנחל במאה ה־1 לפנה"ס. לפי הסבר אחר, לפני הקמת מדינת ישראל קראו ערביי הארץ לנחל "וואדי איסכנדיר" (או "נחל אסכנדורה"), על שם אסכנדר אבו זבורה, בעל קרקעות עשיר וסוחר אבטיחים מצליח שחי במאה ה־19 והיה מייצא אבטיחים מאזור שכם למצרים. הוא היה משיט את האבטיחים ברפסודות ששטו לאורך הנחל עד לים התיכון, שם סמוך למושב מכמורת של היום היה "מינת אבו זבורה" (נמל אבו זבורה) שבבעלותו, ומשם הוא היה מייצא אותם באוניות למצרים.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל במורד נחל אלכסנדר עם שביל הכורכר המסומן בשחור.
0.7 ק“מ צומת שבילים בו ממשיכים ימינה במקביל לנחל כשגדר מאגר המים משמאל.
1.6 ק“מ גשר אירי החוצה את הנחל ולצידו גשר עילי להולכי רגל.
נ.צ. 5 – גשר אירי
חוצים את הגשר האירי
מימין ומדרום חורשה בה ספסלים ושולחנות לפיקניק.
משמאל ומצפון מצפה מקסים ומאוורר הצופה על המשכו של הנחל ועל בריכת המים האוספת את מי השיטפונות בנחל. בתקופת הנדידה של הציפורים משמש המצפה כמקום מפגש לצפרים.
חוצים חזרה בגשר האירי לגדה המערבית ופונים ימינה וצפונה במורד הנחל עם השביל השחור.

מאפסים מד אוץ
ממשיכים עם השביל השחור בצמוד ובמורד נחל אלכסנדר.
1 ק“מ צומת שבילים, לאחר החיבור עם נחל שכם, בו ממשיכים ימינה עם הנחל.
1.5 ק“מ פונים ימינה לגשר החוצה את הנחל.
נ.צ. 6 - גשר

מאפסים מד אוץ
חוצים את הגשר ופונים שמאלה במורד הנחל.
1 ק“מ ספסלים בצל האקליפטוסים ומיד לאחריהם חוצים גשר מעל התעלה של נחל בחן ופונים שמאלה במורד השביל ונחל אלכסנדר.
2.9 ק“מ צומת עם גשר אירי משמאל לדרך בו ממשיכים בצד ימין במקביל לנחל ועם השביל המסומן בשחור.
3.9 ק“מ פונים שמאלה לגשר מעל הנחל.
משני צידי הנחל פרוסים שולחנות פיקניק מוצלים.
נ.צ. 7 – גשר עילי

מאפסים מד אוץ
חוצים את הגשר ופונים ימינה עם השביל ומיד שוב ימינה עם השביל המסומן בשחור ובמקביל לנחל.
2.1 ק“מ גשר מעל הנחל.
נ.צ. 8 - גשר

מאפסים מד אוץ
חוצים את הגשר, פונים שמאלה לשביל (יכול להיות בוצי בחורף) המסומן בשחור ומקביל לנחל.
0.4 ק“מ מתחברים לשביל כורכר כבוש לבן.
0.8 ק“מ חוצים תחת הגשר של כביש 4.
 לאחר הגשר ולפני הכביש אתר פיקניק יפה עם מדשאות מטופחות.
1 ק“מ הכביש הפנימי המחבר את קיבוץ מעברות עם צומת חפר.
נ.צ. 9 – כביש פנימי

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה וצפונה על הכביש.
0.1 ק“מ פונים שמאלה עם השלט לבית העלמין ומיד שוב ימינה עם השביל במקביל לכביש.
(במורד הנחל פארק מקסים להולכי רגל, הסגור לתנועת כלי רכב).
0.5 ק“מ בקצה בית העלמין ממשיכים ישר וימינה עם השביל הרחב.
0.9 ק“מ כביש 5720 המחבר את צומת חפר מערבה לאזור מושבי כפר ויתקין.
נ.צ. 10 – כביש 5720

מאפסים מד אוץ
עולים על הכביש ופונים שמאלה לכיוון כפר ויתקין.
0.7 ק“מ על הכביש פנייה ימינה לדרך חקלאית.
נ.צ. 11 – דרך חקלאית

פונים ימינה לדרך חקלאית.
0.2 ק“מ צומת כביש/שביל בו פונים שמאלה לכביש משובש לצד הרפתות של ״שביל החלב״.
0.9 ק“מ צומת שבילים בקצה הרפתות בו ממשיכים ישר וצפונה כשהישוב גאולי תימן מימין לדרך.
1.6 ק“מ צומת בו פונים שמאלה עם קו המתח.
2 ק“מ צומת אספלט בו ממשיכים ישר (ועוד נחזור לצומת זה).
2.2 ק“מ גשר הצבים שמעל נחל אלכסנדר.
נ.צ. 12 – גשר צבים
חוצים את הגשר למצפה שלצידו מדשאה ושולחנות פיקניק על גדת הנחל.
חוזרים לגשר עם הפנים לכשעומת שבאנו (עם הפנים צפונה).

מאפסים מד אוץ
0.1 ק“מ מיד לאחר הגשר פונים שמאלה ומערבה לכביש אספלט צר מסומן באדום.
0.3 ק“מ בצומת בו האספלט מתעקל יש להמשיך ישר ומערבה לשביל כורכר ולכיוון הגשר שתחת פסי הרכבת.
0.4 ק“מ חוצים תחת גשר הרכבת מתעקלים ימינה וממשיכים צפונה על השביל לצד המסילה.
1 ק“מ צומת שבילים רחבים בקצה חורשת אקליפטוסים (בקצה הגן הלאומי של נחל אלכסנדר).
נ.צ. 13 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה ומתרחקים ממסילת הברזל (השביל מעט חולי ובחורף יכול להיות בוצי ומלא בשלוליות מים).

0.2 ק“מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.
0.9 ק“מ צומת שבילים למרגלות חרבת סאמרה ולצד נחל אלכסנדר.
נ.צ. 14 – צומת שבילים
_________________________________

קרבתו של נחל אלכסנדר אל קו החוף הפכה את אזור השפך והגבעה הצופה עליו לנקודת מפתח. במאה ה־19 פעל בשפך נמל שנקרא כמוזכר קודם "מינת אבו זבורה". תחנת המכס של המזח עמדה מעט מזרחה משם על הגבעה בחרבת סמרה, הנמצאת היום בשטח הגן הלאומי נחל אלכסנדר. מהנמל שולחו אבטיחים לשווקים בלבנון ובמצרים, אך עם הפעלת מסילת הברזל בתום מלחמת העולם הראשונה, הופסקה פעילותו. גם בתקופת המנדט נעשה שימוש במקום – בשנות ה־30' של המאה ה־20, במהלך המרד הערבי בארץ, החליט היישוב העברי להקים נמל חלופי לנמל יפו וממנו לייצא הדרים ולייבא דשנים. שלטונות המנדט אישרו את התכנית והמזח נבנה, אולם למעשה הוא נועד לסייע לאניות המעפילים. אניות מעפילים הגיעו אל החוף הזה, והעולים החדשים נקלטו בחוף והוברחו ממנו הלאה.

מסלול טיול לאורך נחל אלכסנדר

אחד האירועים המוכרים הוא עגינתה בחוף של האנייה אלטלנה, ב־20 ביוני 1948. הספינה שהייתה שייכת לאצ"ל (ארגון צבאי לאומי) הובילה עולים, ציוד רפואי וצבאי ונשק. צה"ל דרש כי כל הנשק יועבר אליו, אנשי אצ"ל סירבו ורצו כי 20% ממנו יישארו ברשותם עבור מספר יחידות של הארגון שפעלו במסגרת צה"ל ובירושלים. בעקבות חילופי אש בין צה"ל לאנשי אצ"ל פנתה אלטלנה לתל אביב, שם ניסו אנשיה להשתלט על רצועת החוף (חוף בוגרשוב היום) על מנת לפרוק את האנייה. אז נתן בן גוריון הוראה להכניע את האנייה וזו טובעה לעיני המוני אזרחים.

מאפסים מד אוץ
ממשיכים מערבה על השביל המשובש לצד הנחל.
1 ק“מ צומת לפני כביש החוף בו פונים שמאלה לכיוון הנחל והמעבר תחת הגשרים של הכביש.
1.2 ק“מ חוצים את הגשר השלישי לעבר מגרש החנייה, בכניסה למרכז הצלה לצבי הים וממשיכים ימינה על השביל לכיוון היציאה.
1.7 ק“מ צומת על הכביש הפנימי המחבר את מכמורת למחלף בית ינאי.
נ.צ. 15 - כביש

עד כאן 21.6 ק“מ של המסלול

פונים ימינה לכיוון החוף של בית ינאי הנמצא כ־ 1.5 ק“מ (החנייה בחוף בתשלום). ימינה גם למחלף בית ינאי וליציאה לכביש החוף לכיוון תל אביב או לכיוון חיפה. פונים שמאלה למכמורת ולחופי הים שלמרגלות המצוק.