במהלך שנים רבות של ייעוץ בקניית רכב, אחת השאלות השכיחות ביותר שאנחנו נשאלים היא "אם לרכב יש שוק". התשובה לרוב קבועה – "אין לדעת", בוודאי אם מדובר בדגם חדש לחלוטין. לרוב, דגמים מארצות מוצא מסוימות ייהנו מסחירות טובה יותר, אבל אין דגם שמובטחת לו מראש רמת סחירות מסוימת.
 
עד לפני שנים לא רבות, רוב הלקוחות העדיפו את דגם שעמד בנוסחה "משפחתית יפנית אלף-שש-מאות אוטומט". כיום, לעומת זאת, מבט בנתוני אתר יד2 מראה כי הביקוש כיום מגוון יותר וכולל גם דגמי מיני, פנאי ומשפחתיות גדולות – כאשר הדגמים המבוקשים הם גם אירופאים ובוודאי מתוצרת אסיה. למרות כל זאת, את שלושת המקומות הראשונים מאכלסות משפחתיות קומפקטיות.
 
בעניין הסקירה, נדגיש כי המידע שקיבלנו מאתר יד 2 מתייחס לדגמים משנת 2012 ומעלה. בנוסף, עבור כל דגם צוין שוויו לפי מחירון יד2, המבוסס על מחירי העסקאות בפועל. המחירים מתייחסים לדגמי 2012, בגרסאות הבסיסיות ביותר של כל דגם, עם תיבה אוטומטית.
 
יש לציין כי הביקוש, מטבע הדברים, אינו משקף את כל הפעילות בשוק המשומשות; חלק ניכר של רוכשים פוטנציאליים למכונית משומשת בודק היצע באתרי המכירות של חברות הליסינג הגדולות, שם מוצעים דגמים רבים עם אחריות כלשהי עם אפשרויות מימון, ולרוב במחירים משופרים ביחס לשוק הפרטי – בגלל עבר ליסינג/השכרה, רמות אבזור נמוכות והיצע גדול מאוד של דגמים מסוימים. 

מקום ראשון – מאזדה 3
מחירון יד2: 40,000 שקלים (1.6 ל', 'אקטיב'; דגם ישן)


הדגם המשומש המבוקש ביותר לפי אתר יד2 הוא מאזדה 3, משפחתית רגילה, למרות שמזה מספר שנים רבי המכר החדשים הם דגמי מיני ופנאי.

בדקנו: עשר המכוניות המשומשות המבוקשות ביותר בישראל

 
הביקוש למאזדה 3 נובע משילוב של מוניטין האמינות והעמידות שיצא לדגם לאורך השנים יחד עם תכונות חיוביות של הרכב עצמו: הופעה נאה, נוחות נסיעה טובה, אבזור עשיר יחסית וביצועים סבירים (ב-1.5 ל'); גרסאות 2.0 ליטר, ברמות הגימור הגבוהות, מציעות אבזור וביצועים טובים משמעותית. עם זאת כמכונית למשפחה, מאזדה 3 אינה מתעלה, בגלל מרחב פנים מוגבל מאחור לנוסעים ולמטען.

ב-2012 שווקה מאזדה 3 מהדור הישן, בכמות מוגבלת (הפסקת ייצור, שער יין גבוה באותה תקופה שגרם למחיר גבוה יחסית). באוקטובר 2013 החל שיווק הדגם החדש (שמשווק עד היום), והיה מהראשונים שצויד במערכות בטיחות מתקדמות מקוריות.

מקום שני – סקודה אוקטביה
מחירון יד2: 43,000 שקלים (1.2 ל' טורבו, 'אמביינט'; דגם ישן)

סקודה אוקטביה הפכה ללהיט מכירות בשנים האחרונות, בעיקר בזכות מרחב פנים גדול לנוסעים ולמטען וביצועים טובים כבר בגרסה הבסיסית (מנוע 1.2 ל' טורבו). 

בדקנו: עשר המכוניות המשומשות המבוקשות ביותר בישראל


למרות היתרונות הרבים, הביקוש הגבוה מפתיע לנוכח מוניטין האמינות הלא-גבוה – בדגש על תיבת ההילוכים הרובוטית הדו-מצמדית; טענות ביחס לכך הועלו בתביעות שהוגשו נגד היבואנית והיצרנית, כאשר מנגד הוארכה האחריות לתיבה. גם נוחות הנסיעה לא מרשימה (נקודת חולשה שטופלה בדגם המעודכן, מאמצע 2017) – אבל כנראה שזה פחות משנה.
 
ב-2012 שווקה אוקטביה מדור ישן יותר. באוגוסט 2013 החל שיווק הדגם החדש, שמשווק בישראל עד היום (ואשר עבר מתיחת פנים באמצע 2017).

מקום שלישי – טויוטה קורולה  
מחירון יד2: 50,500 שקלים (1.6 ל', 'סאן'; דגם ישן)

המשפחתית הקומפקטית של טויוטה זוכה לאהדה רבה בשוק הישראלי כבר שנים ארוכות; הדגם הקודם (2008-2010), שצויד בתיבה רובוטית, לא הצליח – אבל עם חזרתה של התיבה האוטומטית הפלנטרית, כך חזרה גם חיבת העם היושב בציון, המעניקה לדגם, שמירת ערך יוצאת דופן.

בדקנו: עשר המכוניות המשומשות המבוקשות ביותר בישראל

 
כמו אוקטביה, גם טויוטה קורולה מצליחה לכבוש את לקוחותיה בזכות התכליתיות שלה – כאן עם פחות הידור וביצועים, אבל כן עם מוניטין של אמינות מופלגת.
 
במהלך 2012 ועד אמצע 2013 שווקה קורולה מדור ישן יותר. ביולי 2013 החל שיווק הדגם החדש, שמשווק בישראל עד היום.

מקום רביעי – מאזדה 6
מחירון יד2: 52,000 שקלים (2.0 ל', 'אקזקיוטיב'; דגם ישן)

נציגות נוספת למאזדה, הפעם במקום הרביעי. מאזדה 6 אולי מפתיעה במיקומה – בהינתן הביקוש הנמוך יחסית למשפחתיות גדולות חדשות. עם זאת, מכיוון שירידת הערך של סוג רכב זה גבוהה ומחירו קרוב מאוד לזה של משפחתית, הוא מרווח ומצויד טוב יותר, ולדגם "תכונות מאזדה"  אופייניות כמו מוניטין אמינות מיקומו בין המשומשות גבוה למדי.
 
ב-2012 שווקה מאזדה 6 מדור ישן יותר, בכמות קטנה יחסית. מינואר 2013 החל שיווק הדגם החדש, שמשווק בישראל עד היום.
 
בדקנו: עשר המכוניות המשומשות המבוקשות ביותר בישראל


מקום חמישי – סיאט לאון
מחירון יד2: 58,000 שקלים (1.8 ל' טורבו, 'סטיילנס'; דגם ישן)

אחת ההפתעות הגדולות בסקירה. סיאט לאון מעולם לא נחלה הצלחה גדולה בשוק הישראלי – אפילו לא בדגם הנוכחי המוצלח, שמציע את אחת התמורות הטובות ביותר כיום.

אבל בהתחשב בביקוש הגבוה לאוקטביה, אין סיבה שהביקוש ללאון יהיה נמוך יותר; מדובר בדגמים זהים, ורק גרסת המרכב – סדאן באוקטביה, האצ'בק בלאון – שונה בפועל. לדגם זה יש ביקוש בקרב לקוחות צעירים, שאוהבים את ההופעה המושכת, את הביצועים הטובים (בגרסאות היותר-חזקות, שבראשן 'קופרה') ואת שוק השיפורים הגדול (והלא-תמיד חוקי).

בדקנו: עשר המכוניות המשומשות המבוקשות ביותר בישראל


עד 2013 שווקה לאון מדור ישן, בעיקר עם מנוע 1.8 ל' טורבו חזק יחסית (160 כ"ס). מספטמבר 2013 משווקת לאון מדור חדש, הנמכרת גם כיום כחדשה, שהוצעה באופן תקני עם מנוע 1.2 ל' טורבו (105 כ"ס).

מקום שישי – קיה ספורטאז'
מחירון יד2: 81,500 שקלים (2.0 ל', 'EX'; דגם ישן)

אחד מכלי הרכב המבוקשים ביותר בשנים האחרונות – כולל הובלת המכירות – בייחוד מאז שהוצגה לפני שלוש שנים גרסת 1.6 ליטר. 

לזכותו של קיה ספורטאז' הופעה נאה, מחירי רכישה נוחים יחסית ורמות אבזור גבוהות (ויקרות יותר). לחובתו צריכת דלק גבוהה יחסית ושדה ראייה מוגבל. בינואר 2016 החל שיווק הדגם הנוכחי, כשעד אז שווק דגם ישן יותר (הוצג במקור ב-2010; דגם מעודכן ב-2014; גרסת 1.6 ליטר מינואר 2015).

בדקנו: עשר המכוניות המשומשות המבוקשות ביותר בישראל


מקום שביעי – סקודה סופרב
מחירון יד2: 61,800 שקלים (1.8 ל' טורבו, 'אמבישן'; דגם ישן)

משפחתית גדולה שנייה ברשימה זו. סקודה סופרב נהנית מביקוש גבוה ביותר בשנים האחרונות, הרבה בזכות הופעתה המרשימה, האבזור השופע והביצועים הטובים כבר בגרסה הבסיסית. 

מצד שני, כנראה שמוניטין האמינות הלא מרהיב של תיבות ההילוכים הדו-מצמדיות אינו מפריע לקהל הרוכשים, וגם לא איכות הנסיעה הנוקשה מדי (בדור הקודם, שווק עד 2015; מתיחת פנים ב-2013) או תא הנוסעים הצפוף-יחסית; סופרב אמנם מציעה מרווח רגליים נדיב ביותר, אבל ממד רוחב מצומצם יחסית, ביחד עם תעלת הינע גדולה יחסית, פוגמים בנוחות הישיבה של הנוסע במרכז. הדגם החדש (דור 3, מאוקטובר 2015), מוצלח בהרבה, ונעדר את מגרעות הדור הקודם.

בדקנו: עשר המכוניות המשומשות המבוקשות ביותר בישראל


הדגם הישן יותר הוצע באופן תקני עם מנוע 1.8 ל' טורבו (160 כ"ס), בעוד שסופרב מהדור החדש יותר מוצעת באופן תקני עם מנוע 1.4 ל' טורבו (150 כ"ס).

מקום שמיני – סיאט איביזה
מחירון יד2: 33,500 שקלים (1.2 ל' טורבו, סטיישן, 'רפרנס'; דגם ישן)

אחד הדגמים המבוקשים יותר כרכב חדש, מתברג למקום השמיני בטבלת הביקושים של יד2. כמו בדגמים אחרים של קבוצת פולקסווגן, כולל אלו ברשימה זו, גם כאן הקהל מחשיב יותר את יכולות המוצר – ביצועים, אבזור, נראות, מרחב וכדומה – ומתייחס פחות לבעיות כמו מוניטין האמינות של התיבה הדו-מצמדית.

סיאט איביזה מציעה חבילה טובה ובעיקר מאוזנת המשלבת ביצועים טובים, צריכת דלק נמוכה, נוחות נסיעה סבירה ואבזור עשיר יחסית. לאיביזה גם גרסת סטיישן ייחודית, וכמו לאון (מקום חמישי), גם איביזה מבוקשת מאוד בקרב צעירים.

בדקנו: עשר המכוניות המשומשות המבוקשות ביותר בישראל


בין 2012 ל-2017 שווקה איביזה מדור זהה, כשב-2012 וב-2016 עבר הדגם מתיחות פנים, שכללו הופעה מעט שונה מבפנים ומבחוץ ומערכות הנעה שונות (גרסה בסיסית – 1.2 ל' טורבו 90 כ"ס ותיבה ידנית; גרסת ביניים – 1.0 ל' טורבו 110 כ"ס ותיבה דו-מצמדית; גרסת 'קופרה' – 1.8 ל' טורבו 192 כ"ס ותיבה ידנית).

מקום תשיעי – קיה פיקנטו
מחירון יד2: 35,000 שקלים (1.2 ל', 'LX'; דגם ישן)

המיני המצליחה ביותר בישראל – ואחת הנמכרות ביותר כרכב חדש – היא תשיעית בלבד והיא גם היחידה מסוגה בעשירייה, למרות הביקוש הגבוה לכלי רכב כאלו בשנים האחרונות.

בדקנו: עשר המכוניות המשומשות המבוקשות ביותר בישראל


ייתכן שדווקא המחיר הגבוה כפי שנקבע עבורם כרכב משומש, אחראי לצמצום הביקוש בפועל. בעלי הרכב ישמחו לדעת ששמירת הערך של דגמי המיני גבוהה, אבל מחיר הקרוב מדי לרכב חדש, על אפשרויות המימון שלו, מביא לביקוש מופחת. ייתכן וזה יביא בהמשך להורדת המחיר.

קיה פיקנטו היא מהטובות בסגמנט המיני – בזכות איכות ייצור, אבזור עשיר יחסית ומוניטין אמינות המגובה באחריות ארוכה למדי (3 שנים, ועוד 4 שנים על מנוע ותיבה; רלוונטי רק למכוניות שנרכשו באופן פרטי דרך היבואנית). עם זאת, צריכת הדלק בגרסת 1.2 ליטר האוטומטית (והפופולרית ביותר) גבוהה עבור מכונית כה קטנה.

מקום עשירי – אודי A3
מחירון יד2: 45,500 שקלים (1.4 ל' טורבו 125 כ"ס, 3 דל', 'לימיטד'); הדגם החדש – 57,000 שקלים (1.4 ל' טורבו, 122 כ"ס, 3 דל')

משפחתית קומפקטית-פרמיום זו היא כרטיס הכניסה לרבים לעולם היוקרה. אודי A3 מציעה איזון טוב בין יכולת כוללת לתמורה לכסף. בנוסף, A3 מוצעת עם מגוון רחב יחסית של תצורות מרכב (3 דל', 5 דל', סדאן וקבריולה) ורמות הספק (מ-105 כ"ס ועד 400 כ"ס)

בדקנו: עשר המכוניות המשומשות המבוקשות ביותר בישראל


כמו בדגמים אחרים של קבוצת פולקסווגן, גם כאן העניין העיקרי כרכב יד שנייה מתמקד במוניטין תיבת ההילוכים הדו-מצמדית – וגם כאן קיים ביקוש רב מצד צעירים לגרסאות הספורטיביות יותר. במהלך 2012 שווקה A3 מדור ישן יותר, ובנובמבר 2012 החל שיווק הדגם החדש (תחלה בגרסת 3 דל'; גרסת 5 דל' הוצעה מחודש יוני 2013). ב-2016 עברה A3 מתיחת פנים.

בדקנו: עשר המכוניות המשומשות המבוקשות ביותר בישראל