משרד התחבורה, יחד עם משרד האוצר וחברת נתיבי איילון, ישיקו בקיץ הקרוב ניסוי רחב היקף לצמצום עומסי התנועה בגוש דן. במסגרת התוכנית, ינתן תמריץ כלכלי לנהגים שיבחרו לוותר על נסיעה ברכב פרטי, ויצטרפו במקום לנסיעה ברכב שיתופי או תחבורה ציבורית.

במסגרת התוכנית, "נעים לירוק", 100,000 נהגים יקבלו תקציב בסך 4,500 שקל לשנה. מתקציב זה יירד סכום מסוים מדי יום בעבור כל נסיעה שיבצעו, בהתאם למסלול הנסיעה ולשעה - למשל נסיעה בשעת העומס ברכב פרטי תוריד מהסכום החודשי יותר מנסיעה בשעת ערב מאוחרת. נהגים שיוותרו על רכב פרטי לטובת תחבורה ציבורית, למשל, יוכלו לראות את תקציבם גודל עד ל-5,500 שקל.

בתום שנת הניסוי מפעיליו יחשבו את היקף הנסיעות המדויק של כל נהג, באמצעות מכשיר איתור שיותקן ברכבו, ויזכו אותו בסכום מרבי של 2,000 שקל. בדרך זו ניתן למעשה להכין את הקרקע לאגרת גודש מסוג זה או אחר - במסגרתו ציבור הנהגים יידרש לשלם סכום נוסף בכניסה לאזורים מסוימים עם רכב פרטי. מס זה אמור לעודד מעבר לתחבורה ציבורית, לנסיעה משותפת ברכב פרטי ולשימוש בשירותי תחבורה שיתופיים אחרים.

בקרוב: ניסוי במתן תמריצים על נסיעה בתחבורה ציבורית


יש לציין עם זאת כי בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, משולם כבר מס נסועה באופן עקיף - הבלו המוטל על הדלק, ושעומד על כ-50% ממחיר הבנזין. ככל שנוסעים יותר ברכב פרטי (ובשעות גודש גם צורכים יותר דלק), כך משלמים יותר מס.

על-פי חברת נתיבי איילון, הניסוי יחל בסוף שנת 2018 ויארוך שבע שנים, בעלות מצטברת של כמיליארד שקל. על ניהול צי המשתתפים הגדול יופקדו חברות שיזכו במכרז אותו יפרסמו משרדי התחבורה והאוצר בקרוב.