לפני 70 שנה אזרחי מדינת ישראל הטרייה פעלו במגוון רחב של תחומים לבניין הארץ, מיותר לציין שספורט מוטורי לא ממש היה אחד מהם. עם השנים מדינת ישראל גדלה והתעצמה, והדבר אפשר לספורט המוטורי להרים את ראשו.
 
התחום ידע עליות, ויותר מכך היה רווי בירידות, עד כדי כך שאם היו שואלים אותנו לפני שנה וחצי "מה המצב?" היינו מגיבים בביטול כאילו אין סיכוי שיקום פה משהו. אבל את חגיגות ה-70 למדינה אנחנו פותחים לאחר חניכה של שני מסלולי מרוץ בארץ (הראשון בפצאל, והשני בערד) והבטחה לעוד אחד בשדה תימן.
 
אבל לא על אספלט החלטנו לדבר היום, אפילו לא על הליגות השונות שמתחילות לנצל את אותם מסלולים. הפעם בחרנו להבליט את הספורטאים הישראלים המובילים שמתחרים בחו"ל כבר שנים ומנפחים לנו את החזה בגאווה כחול-לבן:

לאחר 70 שנה – ספורטאים מוטוריים ישראלים

 
אלון דאי (26)
כמו רבים התחיל את דרכו בקארטינג. עבר במהרה מהאליפויות המקומיות לאלה של אנגליה וגרמניה. היה הראשון שזכה למעמד של ספורטאי מצטיין בתחום הספורט המוטורי. בשנת 2009 זכה במקום הראשון באליפות אסיה פורמולה-רנו, ומשם עבר להתחרות באליפות הפורמולה 3 הגרמנית והאוסטרית. ניסה את מזלו באינדי לייט, לאחר מכן באליפויות GT שונות באירופה.

לאחר 70 שנה – ספורטאים מוטוריים ישראלים

 
לבסוף הגיע לאליפות הנסקאר האירופאית. את העונה הראשונה שלו (2015) סיים במקום השני, את עונת 2016 סיים במקום השלישי ואת העונה של 2017 סיים כשהוא במקום הראשון! את עונת 2018 פתח עם ניצחון במרוץ הראשון! (ספרד) והוא נחשב לפייפוריט לניצחון העונה.

לאחר 70 שנה – ספורטאים מוטוריים ישראלים

 
בר ברוך (21)
הנהג הכרמיאלי התחיל גם הוא בקארטינג. ב-2012 עבר את מבחני הקבלה לליגת פורמולה ב.מ.וו לשנת 2012, ולאחר מכן נבחר לקבוצת הכישרונות הצעירים של ב.מ.וו עם עוד 10 נהגים בלבד, ורשם פודיום במקום הראשון כבר במרוץ הראשון לעונה. ב-2014 עבר את המבחנים לפורמולה 4 באיטליה, שם התחרה בקבוצה שהקים אביו וזכתה לשם "ישראל F1" (כפיים בבקשה), כבר בסבב הראשון לעונה עלה לפודיום (מקום שני).

לאחר 70 שנה – ספורטאים מוטוריים ישראלים

 
בהמשך עבר להתחרות באליפות איטליה למכוניות GT כאשר את עונת 2016 סיים עם חבר צוותו במקום החמישי. בתום העונה הוחתם לאליפות Super GT3 הבכירה והנחשבת יותר כנהג רשמי בתוכנית פיתוח נהגים צעירים של למבורגיני, שם המשיך לטפס לפודיום במהלך עונת 2017. בשנת 2018 ברוך ימשיך להתמודד באליפות ה-Super GT3 במדי למבורגיני, למעשה הוא נמצא שם ממש עכשיו ומתאמן לקראת העונה. בהצלחה!

לאחר 70 שנה – ספורטאים מוטוריים ישראלים


ירין שטרן (21)
נו, קארטינג. משם עבר מהר מאוד להתחרות באליפות אירופה הפתוחה לפורמולה 3, כאשר כבר בשנת 2014 (בהיותו בן 18 בלבד) החל לרשום עליות לפודיום. את עונה זו סיים במקום החמישי וזכה בתואר "טירון השנה".
 
את שנת 2017 העביר שטרן בליגת פורמולה X האיטלקית בה מתחרות מכוניות מקטגוריות שונות, בהן פורמולה 3, פורמולה רנו פורמולה מאסטר המחולקות לקטגוריות שונות תחת קבוצת המרוצים הישראלית Griiip. אבל עזבו אתכם מזה, בשנת 2018 משתתף שטרן בליגת G1 החדשה, בה כל הנהגים מתחרים בעזרת מכונית מרוץ פרי פיתוח ישראלי (של Griiip, כמובן) העושה שימוש במנוע של אפריליה המפיק 205 כ"ס.

לאחר 70 שנה – ספורטאים מוטוריים ישראלים

 
העונה לליגה יהיו שישה מופעים, כאשר בכל סוף שבוע יערכו שני מרוצים. המרוץ הראשון נערך בסוף השבוע האחרון באיטליה ושטרן זכה במקום הראשון. ליגה עם מכונית מרוץ ישראלית וניצחון ישראלי ראשון לעונה? בהצלחה!

לאחר 70 שנה – ספורטאים מוטוריים ישראלים

 
רוי ניסני (23)
קארטינג, כמובן. כבר בשנת 2011 השתתף ב"פורמולה מאסטר", וב-2013 עבר לאליפות אירופה הפתוחה לפורמולה 3. ב-2015 התחרה בפורמולה רנו 3.5 וב-2016 סיים באליפות פורמולה V8 3.5 במקום הרביעי, כאשר בשנת 2017 סיים במקום החמישי בסדרה העולמית.

לאחר 70 שנה – ספורטאים מוטוריים ישראלים

 
שנת 2018 מהווה קפיצה משמעותית עבור נהג המרוצים הצעיר – ניסני חתם עם קבוצת 'קמפוס' הספרדית ויתחרה באליפות פורמולה 2 העולמית. מדובר באחד מהסבבים היוקרתיים ביותר בעולם הספורט המוטורי. אגב, סבב הפורמולה 1 נמצא חזק על הכוונת שלו. 

********

אלה ארבעת הספורטים הישראלים הבולטים, אבל נזכיר שישנם ישראלים נוספים שמתחרים במימון עצמי בליגות פרטיות ונמוכות יותר כדוגמת דקל נער, דין אפפל ואחרים ואנו מתנצלים שלא יכלנו לפרט על כולם. עלו והצליחו!