בתחילת 2018 נכנסה לתוקף תקנה המחייבת כל רכב חדש במערכות התרעה על סטייה מנתיב ועל אי-שמירת מרחק. מדובר בבשורה חשובה, אך יש לציין כי על מנת לעמוד בה מספיקה התקנה של מערכת שאינה מקורית. 

אין ספק כי מערכת כזאת, המוצעת כיום בישראל על-ידי מספר יצרנים, מוסיפה רבות לבטיחות, וחשיבותה רבה מכיוון שזו תותקן בדגמים שאינם כוללים מערכת מקורית של היצרן. הבעיה היא שמערכת כזאת זוכה להטבת מס זהה לזו של מערכת מקורית, כך שהתמריץ ליבוא דגם עם מערכת מקורית אינו גדול. מערכת שאינה מקורית לא רק שאינה מיטבית ככל שניתן בדגם נתון (מיקום המצלמה או התקן הרדאר), אלא שזו אינה משתלבת במערכות אקטיביות כמו בלימה אוטונומית או תיקון סטייה. וכאמור, ליבואן אין תמריץ להביא את המערכות האלה בתצורתן הפעילה והיעילה בהרבה.

דגשים והערות
יחד עם זאת – ובלי קשר לחוק הישראלי – ישנם יבואנים שכן מציעים מערכות בטיחות מתקדמות בדגמים המשווקים על ידם, כולל כאלה שהן מעל המינימום הנדרש בחוק. לאור זאת, ומכיוון שאנחנו סבורים שלמערכות כאלה יש חשיבות רבה ביותר, החלטנו לבדוק אלו מערכות בטיחות מתקדמות מוצעות בפלחי השוק השונים, ואחרי שבדקנו מי הוא רכב הפנאי הקומפקטי הבטיחותי ביותר, נבדוק הפעם מי הוא רכב הפנאי הקטן הבטיחותי ביותר.

חשוב לציין כי רכב שיש לו יותר מערכות כאלה אינו בהכרח יותר בטיחותי, ורמת הבטיחות תלויה גם בעמידות שלו בתאונה, מה שמוצא ביטוי במבחני ריסוק. לכן הבאנו גם את ציון הבטיחות שקיבל כל דגם במבחני הריסוק של יורו NCAP. יצוין גם כי במקרים אחדים, הדגם המיובא לישראל אינו כולל את כל אבזור הבטיחות שהיה ברכב שנבחן, לפעמים ללא מערכת כלשהי. בנוסף, במקרים מסוימים, דגמים אחדים נבחנים עם מערכות בטיחות – המוצעת כחבילה, Safety Pack – ובלעדיהן ויש לכך כמובן ביטוי בציונים הניתנים לרכב.  

הרשימה מחולקת לארבע קבוצות: א. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות מעל הנדרש בחוק; ב. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך נדרשים להתקנה מקומית של מערכת התרעה; ג. דגמים עם מערכות בטיחות שאינן תקניות; ד. דגמים ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל. 

הדגמים מסודרים בכל קבוצה לפי סדר א'-ב'. הסקירה כוללת את מערכות הבטיחות התקניות המקוריות, את הנוספות לפי גרסה/רמת גימור ואת ציוני המבחנים לפי יורו NCAP. בסוף הרשימה מופיעים רכבי הפנאי הקטנים שיגיעו ב-2018 לישראל. 

הסקירה פורסמה במקור באפריל 2018, ועודכנה באפריל 2019.
___________________________________________________________________

א. דגמים עם מערכות בטיחות מעל הנדרש בחוק

אודי Q2 – החל מ-170,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, ניטור שטחים מתים, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות (במסגרת 'חבילת בטיחות', עבור גרסת 1.5 ל' טורבו) ניטור שטחים מתים
מבחן בטיחות (2016; בגרסאות 1.4 ליטר – תקף רק עם מערכת התרעת סטייה מנתיב ותיקון) 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 86%; הולכי רגל 70%; מערכות בטיחות 60%

אודי Q2 כולל מפרט אביזרי בטיחות תקניים נאה, ונכון להיום מדובר באחד מחמשת הדגמים הבטיחותיים ביותר בסקירה בהגנה על מבוגרים. עם זאת, גרסת 1.0 ל' מאובזרת יותר ביחס לגרסאות 1.4 ל'/1.5 ל', כשעד 2018 חויבו לעתים רוכשי גרסאות המנוע הגדול להתקין מערכת התרעה מקומית (כתלות בקיומה של 'חבילת בטיחות').

מ-2019 מצויד Q2 במפרט אבזור בטיחות תקני הולם, ללא צורך במערכת התרעה מקומית – אולם גרסת 1.0 ל' עדיין מציעה אבזור בטיחות עדיף ביחס לגרסת 1.5 ל'.

1594411


אופל קרוסלנד – החל מ-128,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעת אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, מגביל מהירות על בסיס זיהוי תמרורים.
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 85%; ילדים 84%; הולכי רגל 62%; מערכות בטיחות 57%

לאופל קרוסלנד X רמת בטיחות גבוהה ביותר – הן בזכות ציוני יורו NCAP, והן בזכות מפרט מערכות בטיחות תקני עשיר, שאף מתעלה על המפרט עמו נבחן הרכב במבחני הריסוק.

1595503

 
יונדאי קונה – החל מ-126,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעת אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 87%; ילדים 85%; הולכי רגל 62%; מערכות בטיחות 60%

יונדאי קונה, שהושק בישראל בינואר 2018, מציג אף הוא רמת בטיחות טובה – גם 5 כוכבי בטיחות, וגם עם ציון הגנה מספיק גבוה בשביל להיות אחד מחמשת הדגמים המובילים בסקירה בהקשר הזה. מפרט מערכות הבטיחות התקני עשיר למדי – ועשיר אף מזה שהרכב נבחן עמו. 

1614668


סוזוקי ג'ימני – החל מ-133,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, זיהוי שלטי מהירות, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2017) 3 כוכבים; מבוגרים 73%; ילדים 84%; הולכי רגל 52%; מערכות בטיחות 50%

לג'ימני מפרט אבזור בטיחות עשיר, אם כי תוצאות מבחן הבטיחות שלו מאכזבות: 3 כוכבים בלבד, גם עם מערכות הבטיחות. בין הגורמים לציון הנמוך נמנים עמידות נמוכה של המרכב, הגנה לקויה בפני 'צליפת שוט' (היזרקות הגוף מחוץ למושב הנהג, וחזרה מהירה כנגדו) וקושי של המצלמה בזיהוי הולכי רגל גם באור יום.

1611552


סיטרואן C3 איירקרוס – החל מ-122,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (עד 80 קמ"ש; כולל זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי שלטי מהירות
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 85%; ילדים 82%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 60%

סיטרואן C3 אירקרוס, אחיו של אופל קרוסלנד X, מציג אף הוא רמת בטיחות גבוהה ביותר – הן בזכות ציוני יורו NCAP, והן בזכות מפרט מערכות בטיחות תקני עשיר. הציונים אינם זהים לאלו של קרוסלנד, כשל-C3 איירקרוס יתרון קל בציוני ההגנה על הולכי רגל ובתפקוד מערכות הבטיחות המתקדמות, לעומת חסרון קל בהגנה על ילדים.

1612642


פיאט 500X – החל מ-140,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2015, מרמת 'פופ סטאר'/'קולקשן') 5 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 85%; הולכי רגל 74%; מערכות בטיחות 64%

עם השקת פיאט 500X המחודש ביוני 2017, שודרג מפרט אביזרי הבטיחות המתקדמים במרבית רמות הגימור (כולן, חוץ מהבסיסית - 'פופ'); עד אז הוצע הדגם עם מערכות בטיחות מתקדמות רק בתוספת תשלום (עבור 'חבילת בטיחות'). מאפריל 2019 מוצע הדגם רק בגרסה/רמת גימור אחת – 'קולקשן' – הכוללת מערכות בטיחות מתקדמות באופן תקני.

בהינתן המערכות המוזכרות, לא רק שאין צורך בהתקנת מערכת התרעה בהתקנה מקומית, אלא שהמערכות הופכות את 500X לאחד מחמשת הדגמים הבטיחותיים ביותר בסקירה (בהתייחס להגנה על מבוגרים), אם כי הוא הדגם החמישי מביניהם.

1601757


קיה סטוניק – מ-110,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017, עם 'חבילת בטיחות') 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 84%; הולכי רגל 71%; מערכות בטיחות 59%

קיה סטוניק, שזמין בישראל מיולי 2018, מוצע באופן תקני עם מערכות בטיחות מתקדמות ('חבילת בטיחות', בלשון יורו NCAP). עם המערכות, סטוניק הוא אחד מחמשת הדגמים הבטיחותיים ביותר בסקירה (בהתייחס להגנה על מבוגרים). 

1614684

___________________________________________________________________

ב. דגמים עם מערכות מתקדמות, החייבים גם במערכת התרעה

הונדה HR-V – החל מ-141,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (עד 30 קמ"ש; ללא זיהוי הולכי רגל)
מערכות נוספות (מרמת גימור 'אקזקיוטיב', ב-160,000 שקלים) התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, זיהוי שלטי מהירות (כולל מגביל מהירות אוטומטי), עמעום אורות אוטומטי
מבחן בטיחות (2015, מרמת 'אקזקיוטיב') 5 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 79%; הולכי רגל 72%; מערכות בטיחות 71%

דירוג הבטיחות הגבוה של הונדה HR-V אינו תקף בישראל, מאחר ומדובר במפרט אביזרי בטיחות שאינו תואם את המפרט עמו נבחן הדגם במבחני הריסוק. המפרט גם לא כולל את כל מערכות ההתרעה הנדרשות על פי תקנות התעבורה, כך שנדרשת השלמה של מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

רמת הגימור הגבוהה ('אקזקיוטיב') והיקרה כוללת את מפרט אביזרי הבטיחות התואם את זה שהיה בדגם שנבחן במבחני הריסוק – כך שרק ברמת גימור זו תקפים ציוני הריסוק, ואז גם אין צורך במערכת התרעה בהתקנה מקומית.

1609195


מאזדה CX-3 – החל מ-139,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (עד 80 קמ"ש; כולל זיהוי הולכי רגל), התרעת סטייה מנתיב.
מערכות נוספות (מרמת גימור 'פיור וויט', ב-150,000 שקלים) בלימת חירום אוטונומית משופרת, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, עמעום אורות אוטומטי
מבחן בטיחות (2015) 4 כוכבים; מבוגרים 85%; ילדים 79%; הולכי רגל 84%; מערכות בטיחות 64%

דירוג הבטיחות של מאזדה CX-3 איננו מהגבוהים, אולם בישראל מוצע הדגם עם מפרט בטיחות תקני מועשר ביחס למפרט עמו נבחן הדגם במבחני הריסוק. בשל חוסר במערכת התרעה על אי שמירת מרחק, נדרשת השלמה של מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

1609561


סיאט ארונה – החל מ-112,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית.
מערכות נוספות (מרמת גימור FR, ב-122,000 שקלים) ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור.
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 80%; הולכי רגל 77%; מערכות בטיחות 60%

רשמית, סיאט ארונה הוא הדגם הבטיחותי ביותר בסקירה זו, בזכות ציוני הריסוק הטוב מכולם בהגנה על מבוגרים. עם זאת, מפרט מערכות הבטיחות המתקדמות צנוע יחסית, ותקנות התעבורה בארץ מחייבות התקנה של מערכת התרעה מקומית (מערכת שלא קיימת בדגם גם בחו"ל).

1612639


פיג'ו 2008 – החל מ-123,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (עד 30 קמ"ש; ללא זיהוי הולכי רגל)
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 88%; ילדים 77%; הולכי רגל 72%; מערכות בטיחות 70%

החל מינואר 2018, מוצע פיג'ו 2008 עם מערכת בלימת חירום אוטונומית כחלק ממפרט אביזרי הבטיחות הבסיסי. יחד עם זאת, יודגש כי 2008 לא נבחן במבחני הריסוק עם מערכת זו, כך שהציון אינו רלוונטי – מה גם שמדובר במבחן במתכונת הישנה.

1594409

___________________________________________________________________

ג. דגמים ללא מערכות בטיחות במפרט התקני

ניסאן ג'וק – החל מ-110,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין.
מערכות נוספות התרעת סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, צילום היקפי 360 מעלות.
מבחן בטיחות (2011) 5 כוכבים; מבוגרים 87%; ילדים 81%; הולכי רגל 41%; מערכות בטיחות 71%

ניסאן ג'וק, המייסד בפועל של קטגוריית רכבי הפנאי הקטנים, הוא דגם ותיק מאוד – ודירוג הבטיחות שלו איננו עדכני. מאז שהחל שיווק הדגם המעודכן, במרץ 2015, רמת הגימור הגבוהה כולל גם מערכות התרעה מתקדמות, אך אלו לא כוללות מערכת בלימה אוטונומית חשובה 
1594400


___________________________________________________________________

ד. דגמים ללא מערכות בטיחות

ג'יפ רנגייד – החל מ-160,000 שקלים

מבחן בטיחות (2014, תקף רק לרמת גימור 'לימיטד') 5 כוכבים; מבוגרים 87%; ילדים 85%; הולכי רגל 65%; מערכות בטיחות 74%

ג'יפ רנגייד, המוצע בישראל ממרץ 2016, כולל אביזרי בטיחות מתקדמים רק בגרסה החזקה, המאובזרת והיקרה יותר – גרסה ששווקה עד תחילת 2019, ולא מוצעת עוד. הגרסה/רמת הגימור הבסיסית נטולת מערכות בטיחות מתקדמות, כך שגם ציון הריסוק איו תקף לה וגם יש צורך במערכת התרעה מקומית.

בקרוב יחל שיווק רנגייד המעודכן, ועמו צפוי מפרט אבזור בטיחות משופר.

1599525


מ.ג ZS – החל מ-100,000 שקלים
מבחן בטיחות (2017) 3 כוכבים; מבוגרים 71%; ילדים 51%; הולכי רגל 59%; מערכות בטיחות 29%

MG ZS, שהושק בישראל באמצע אפריל 2018, לא רק שאינו מוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות, אלא גם סובל מציוני ריסוק נמוכים במיוחד.

1594403


דאצ'יה סנדרו סטפוואי – החל מ-77,000 שקלים
מבחן בטיחות (2013) 4 כוכבים; מבוגרים 80%; ילדים 79%; הולכי רגל 57%; מערכות בטיחות 55%

גרסת הפנאי של מכונית הסופרמיני, דאצ'יה סנדרו, הציגה רמת בטיחות סבירה לשעתה, אולם מדובר בציונים שתקפים למבחני הריסוק שנערכו בתקן הישן והפחות-מחמיר.

1594404


סאנגיונג טיבולי – החל מ-120,000 שקלים
מבחן בטיחות (2016) 3 כוכבים; מבוגרים 74%; ילדים 62%; הולכי רגל 55%; מערכות בטיחות 25%

סאנגיונג טיבולי זכאי לדירוג בטיחות נמוך יחסית, לפי הפורמט העדכני והמחמיר. יחד עם זאת, יש לציין כי החל מ-2018 מוצע הדגם באירופה עם מערכת בלימת חירום אוטונומית, ודירוג הבטיחות שלו איתה עולה ל-4 כוכבים.

1594414


סוזוקי איגניס – החל מ-79,000 שקלים
מבחן בטיחות (2016, ללא 'חבילת בטיחות') 3 כוכבים; מבוגרים 79%; ילדים 79%; הולכי רגל 67%; מערכות בטיחות 25%

סוזוקי איגניס, רכב הפנאי-מיני היחיד בישראל מוצע בישראל ללא מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות – למרות שכאלו מוצעות עם הדגם בחו"ל. עם 'חבילת הבטיחות', הכוללת מערכת בלימת חירום אוטונומית והתרעת סטייה מנתיב, דירוג הבטיחות של איגניס עולה ל-5 כוכבים.

1594412


סוזוקי קרוסאובר – החל מ-112,000 שקלים
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 92%; ילדים 80%; הולכי רגל 72%; מערכות בטיחות 81%

למרות שבגרסתו המחודשת (2017) מוצע סוזוקי קרוסאובר גם עם מערכת בלימת חירום אוטונומית, בישראל הדגם מוצע ללא מערכת זו. לצד זאת יוזכר כי מערכת זו אינה נבדקה במבחן הריסוק של הדגם, מאחר והמבחן בוצע ב-2013 (מה גם שמדובר במבחן במתכונת הישנה והפחות מחמירה).

1594408


סוזוקי ויטארה – החל מ-120,000 שקלים
מבחן בטיחות (2015, לא תקף בישראל) 5 כוכבים; מבוגרים 89%; ילדים 85%; הולכי רגל 76%; מערכות בטיחות 75%

בדומה לשאר דגמי סוזוקי בישראל, גם סוזוקי ויטארה מוצע ללא מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות כלל – למרות שכאלו מוצעות בחו"ל; השקת הדגם המחודש בישראל בפברואר 2019 לא שינתה את התמונה בהקשר הזה. לאור זאת, דירוג הבטיחות אינו תקף לישראל.

1599789


רנו קפ'צור – החל מ-100,000 שקלים
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 88%; ילדים 79%; הולכי רגל 61%; מערכות בטיחות 81%

רנו קפצ'ור הוותיק מוצע רק עם מערכת לניטור שטחים מתים – אך מערכת זו אינה מוצעת בישראל, וגם אינה נלקחת בחשבון במבחני הריסוק. בכל אופן, ציוני הריסוק של קפצ'ור מבוססים על תקן הבחינה הישן והפחות מחמיר.

1594418


שברולט טראקס – החל מ-123,000 שקלים
מבחן בטיחות (2013) 4 כוכבים; מבוגרים 80%; ילדים 79%; הולכי רגל 57%; מערכות בטיחות 55%

שברולט טראקס הוותיק מוצע בחו"ל עם מערכות לניטור שטחים מתים והתרעה על תנועה חוצה מאחור – אך אלו אינן מוצעות בישראל, וגם אינן נלקחות בחשבון במבחני הריסוק. בכל אופן, ציוני הריסוק של טראקס מבוססים על תקן הבחינה הישן והפחות מחמיר.

1594416

___________________________________________________________________

דגמים שעתידים להגיע בחודשים הקרובים; מפרטי אבזור הבטיחות לא ידועים בשלב זה

ג'יפ רנגייד
מבחן בטיחות
 (2014, עם מערכות מתקדמות) 5 כוכבים; מבוגרים 87%; ילדים 85%; הולכי רגל 65%; מערכות בטיחות 74%
צפי התחלת שיווק לא ידוע
הערות דגם מעודכן

1599524


ד.ס 3 קרוסבק
מבחן בטיחות טרם נבחן
צפי התחלת שיווק אוגוסט 2019

1603188


סקודה קאמיק
מבחן בטיחות טרם נבחן
צפי התחלת שיווק 2020, רבעון ראשון

1612752


פולקסווגן טי-קרוס
מבחן בטיחות טרם נבחן
צפי התחלת שיווק רבעון שלישי

1605522