בתחילת 2018 נכנסה לתוקף תקנה המחייבת כל רכב חדש במערכות התרעה על סטייה מנתיב ועל אי-שמירת מרחק.

עד סוף 2019 צוידו רק חלק מהדגמים במערכות כאלו, מאחר וניתנה הטבת מס שווה הן למערכות מקוריות והן למערכות בהתקנה מקומית – כך שהתמריץ ליבוא דגם עם מערכת מקורית לא היה גדול.

מתחילת 2020 חל שינוי משמעותי בהתייחסות, עם מתן הטבות מס רק למערכות בטיחות מתקדמות מקוריות. ההשפעה הצפויה של המהלך היא להטמעת מערכות בטיחות מקוריות כחלק ממפרט האבזור התקני של כל דגם.

לאור זאת, החלטנו לעדכן את סקירות אבזור הבטיחות שלנו, שזכו לפופולריות רבה בשנים האחרונות. ב-2020, כאמור, רוב הדגמים מצוידים במערכות כאלו – אולם עדיין ראוי לבדוק את טיב מפרט האבזור התקני בכל דגם, סוג אבזור הבטיחות המוצע בתשלום ואיתור של דגמים בהם עדיין מפרט האבזור לוקה בחסר. בסקירה הפעם – פלח דגמי הפנאי הקטנים, שמספר הדגמים בו גדלה מאוד במהלך 2019-2020.

דגשים והערות
עוד לפני השינוי בהטבות המס, היו יבואנים שהציעו מערכות בטיחות מתקדמות בדגמים המשווקים על ידם. לאור זאת, ומכיוון שאנחנו סבורים שלמערכות כאלה יש חשיבות רבה ביותר, בחרנו לציין גם התייחסות למפרטי אבזור מוקדמים של הדגמים (מלפני 2020), כדי לתת מענה לרוכשי דגמים משומשים.

הסקירה השבועית – רשימת הסקירות המלאה

חשוב לציין כי רכב שיש לו יותר מערכות כאלה אינו בהכרח יותר בטיחותי, ורמת הבטיחות תלויה גם בעמידות שלו בתאונה, מה שמוצא ביטוי במבחני ריסוק. לכן הבאנו גם את ציון הבטיחות שקיבל כל דגם במבחני הריסוק של יורו NCAP. יצוין גם כי במקרים אחדים, הדגם המיובא לישראל אינו כולל את כל אבזור הבטיחות שהיה ברכב שנבחן, לפעמים ללא מערכת כלשהי. בנוסף, במקרים מסוימים, דגמים אחדים נבחנים עם מערכות בטיחות – המוצעת כחבילה, Safety Pack – ובלעדיהן ויש לכך כמובן ביטוי בציונים הניתנים לרכב.  

למרות השינויים בהטבות המס, שהובילו לכך שרוב הדגמים כיום מצוידים במערכות בטיחות מתקדמות, הרשימה עדיין מחולקת לארבע קבוצות: א. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות מעל הנדרש בחוק; ב. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך נדרשים להתקנה מקומית של מערכת התרעה; ג. דגמים עם מערכות בטיחות שאינן תקניות; ד. דגמים ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל. 

הדגמים מסודרים בכל קבוצה לפי סדר א'-ב'. הסקירה כוללת את מערכות הבטיחות התקניות המקוריות, את הנוספות לפי גרסה/רמת גימור ואת ציוני המבחנים לפי יורו NCAP. בסוף הרשימה מופיעים רכבי הפנאי הקטנים שיגיעו ב-2020 לישראל. 

הסקירה פורסמה במקור באפריל 2018, ועודכנה באפריל 2020.
_____________________________________

א. דגמים עם מערכות בטיחות מעל הנדרש בחוק

אודי Q2 – מ-190,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, ניטור שטחים מתים, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות (במסגרת 'חבילת בטיחות') ניטור שטחים מתים
מבחן בטיחות (2016) 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 86%; הולכי רגל 70%; מערכות בטיחות 60%

לכבוד 2020 עודכן מפרט אבזור הבטיחות של אודי Q2. מפרט אבזור הבטיחות אמנם מכסה את הנדרש לפי תקנות התעבורה, אולם מדובר במפרט פחות עשיר מבעבר - כאשר שתי המערכות שמוצעות בתשלום, הוצעו עד 2020 כחלק מהמפרט התקני של גרסת 1.0 ל'. תמוה, במיוחד לאור העובדה שמחיר גרסה זו עלה במהלך השנה האחרונה ב-20,000 שקלים.

עבור רוכשי אודי Q2 משומש, נזכיר עוד כי עד 2018 חויבו חלק מרוכשי גרסאות המנוע הגדול להתקין מערכת התרעה מקומית, בשל היעדר מערכת מקורית להתרעת סטייה מנתיב (מערכת שהוצעה אז במסגרת 'חבילת בטיחות'). מעבר לכך, היעדר המערכת המקורית פוסל את דירוג הבטיחות האירופי. 

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: מערכת אוטו

אופל קרוסלנד – מ-122,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעת אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, זיהוי שלטי מהירות
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 85%; ילדים 84%; הולכי רגל 62%; מערכות בטיחות 57%

אופל קרוסלנד X היה מראשוני הדגמים בקטגוריה שהוצעו עם מערכות בטיחות מתקדמות (מרץ 2018) באופן תקני.

ציוני הריסוק גבוהים יחסית, זאת על אף שהרכב נבחן עם מפרט מערכות בטיחות מצומצם ביחס לזה שאיתו מוצע הדגם בישראל.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל


ג'יפ רנגייד – מ-185,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; ללא זיהוי הולכי רגל או דו"ג), התרעת אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2019) 3 כוכבים; מבוגרים 87%; ילדים 85%; הולכי רגל 65%; מערכות בטיחות 74%

בדצמבר 2019 החל שיווק של ג'יפ רנגייד המעודכן. בין החידושים – מערכות בטיחות מתקדמות, המוצעות באופן תקני. מפרט אבזור הבטיחות אינו עשיר, ודומה מאוד לזה שהוצע בדגם מלפני מתיחת הפנים.

ב-2019 עבר רנגייד מבחן ריסוק וקיבל דירוג של 3 כוכבים בלבד. זו הפעם השנייה בה עובר הדגם הוותיק מבחן שכזה; בפעם הקודמת (2014) קיבל הדגם 5 כוכבים, אולם אלו היו מבחני ריסוק תובעניים פחות והרכב אז נבחן עם מפרט בטיחות חלקי ביחס לזה שהוצע בארץ (עם בלימה אוטונומית, אך ללא התרעת סטייה מנתיב). מבחני הריסוק של 2019 מחמירים הרבה יותר, והדגם נבחן שוב עם מפרט חלקי (הפעם ללא מערכת בלימה אוטונומית, אבל עם מערכת לתיקון סטייה מנתיב). 

עבור רוכשי רנגייד משומש, נזכיר כי מערכות בטיחות מתקדמות הוצעו, כאמור, גם בדגם מלפני מתיחת הפנים – אז רק ברמת הגימור 'לימיטד' (שווקה בין מרץ 2016 ועד תחילת 2019), עם מפרט דומה מאוד לזה שמוצע בדגם המחודש (כולל התרעת סטייה מנתיב, אך ללא תיקון). כמו כן, הוצעה גם רמת גימור בסיסית – 'לונגיטיוד' – ללא מערכות בטיחות כלל. דירוג הבטיחות המקורי תקף רק ל'לימיטד'.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: יצרן

ד.ס 3 קרוסבק – מ-175,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; עם זיהוי הולכי רגל וזיהוי דו"ג), התרעת אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב (כולל תיקון ושמירת מרכז נתיב), בקרת שיוט אדפטיבית עם סייען פקקים, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי תמרורים, ניטור שטחים מתים, כריות צד אחוריות (8 סה"כ)
מערכות נוספות ברמת הגימור 'גרנד שיק' (מ-199,000 שקלים) – עמעום אורות אוטומטי 'מטריקס לד'
מבחן בטיחות (2019) 5 כוכבים; מבוגרים 96%; ילדים 86%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 76%

DS 3 קרוסבק רכב הפנאי הקטן והמהודר – אחד מבין שלושה מסוגו, ביחד עם אודי Q2 וג'יפ רנגייד – מוצע בישראל מיולי 2019 עם מפרט נדיב של מערכות בטיחות מתקדמות. כולן מוצעות באופן תקני, וקיומן מזכה את 3 קרוסבק בציוני ריסוק גבוהים ביותר.

יצוין כי בשונה ממערכות זיהוי התמרורים הרגילות, שלרוב מזהות שלטי מהירות, המערכת ב-3 קרוסבק מזהה גם שלטי אין כניסה, כיווני נסיעה, כניסה לשטח עירוני וכדומה.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: איתמר רותם

הונדה HR-V – מ-150,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; עם זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, זיהוי שלטי מהירות (כולל מגביל מהירות אוטומטי), עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות 5 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 79%; הולכי רגל 72%; מערכות בטיחות 71%

מ-2020 מוצע הונדה HR-V בישראל עם מפרט אבזור בטיחות מעודכן. בנוסף למערכת בלימה אוטונומית (כעת מסוג משודרג, עם זיהוי הולכי רגל) שהוצעה עד 2020, כולל כעת המפרט גם את אבזור הבטיחות המתקדם שהוצע עד היום רק ב'אקזקיוטיב' (ראו פירוט מעלה). יצוין כי רמת הגימור הבסיסית נקראת מעתה 'אלגנס', ולא 'קומפורט'.

אבזור הבטיחות העדיף מקנה ל-HR-V מעתה זכאות לדירוג הבטיחות גם ברמת הגימור הבסיסית, ואף פותר את הרוכשים מהצורך בהתקנת מערכת התרעה מקומית (שנדרשה עד היום). עם זאת, גם מפרט אבזור הבטיחות המשופר דל, ואינו הולם רכב כה יקר (שבמסגרת השינויים אף התייקר ברמת הגימור הבסיסית בכ-10,000 שקל).

לזכותו של HR-V ייאמר כי מדובר ברכב הפנאי הקטן הראשון בישראל שצויד, באופן תקני, במערכת בלימה אוטונומית (דצמבר 2015).

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: מערכת אוטו
 
יונדאי קונה – מ-127,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (עד 80 קמ"ש; כולל זיהוי הולכי רגל, ללא זיהוי דו"ג), התרעת אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב
מערכות נוספות מרמת גימור 'פרסטיג' (מ-134,000 שקלים)  – גם ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 87%; ילדים 85%; הולכי רגל 62%; מערכות בטיחות 60%

כמו אופל קרוסלנד, גם יונדאי קונה, שהושק בישראל בינואר 2018, היה מהראשונים בקטגוריה שהציעו אבזור בטיחות מתקדם מלא, הנלווים לציון ריסוק של 5 כוכבים.

החל מ-2019 מוצע קונה בגרסת הנעה קדמית, הנבדלת מעט באבזור הבטיחות של גרסאות ההנעה הכפולה שהוצעו עד אז (ניטור שטחים מתים והתרעה על תנועה חוצה מאחור מוצעים בשתי רמות הגימור הגבוהות). עם זאת, הדבר אינו משפיע על ציון מבחן הריסוק של הדגם.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל


מ.ג ZS (גרסה חשמלית) – מ-139,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי שלטי מהירות עם יישום של הגבלת מהירות, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות ברמת הגימור 'נט אפ S' (מ-141,000 שקלים) – גם ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מבחן בטיחות (2019) 5 כוכבים; מבוגרים 90%; ילדים 85%; הולכי רגל 64% מערכות בטיחות 70%

MG ZS, בגרסתו החשמלית –  המוצעת בישראל מאוקטובר 2019 – קיבל דירוג בטיחות מלא, עם ציוני משנה גבוהים (בניגוד לגרסת הבנזין; ראו בהמשך).

לפי תוצאות מבחן הריסוק, עולה כי מ.ג טיפלה באופן משמעותי בתכנון המרכב, באופן כזה שגם ציוני הריסוק עצמם גבוהים בהרבה מאשר אלו של גרסת הבנזין. בנוסף, מפרט אבזור הבטיחות עשיר בהרבה.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: רונן טופלברג

ניסאן ג'וק – מ-125,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל ודו"ג), התרעת אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי שלטי מהירות
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2019) 5 כוכבים; מבוגרים 94%; ילדים 85%; הולכי רגל 81%; מערכות בטיחות 73%

ממרץ 2020 מוצע בישראל הדור השני של ניסאן ג'וק, המייסד בפועל של קטגוריית רכבי הפנאי הקטנים. מפרט האבזור התקני כולל מערכות בטיחות מתקדמות, ודירוג הריסוק גבוה ביותר, כאשר ציוני המשנה הגבוהים ממקממים את ג'וק כאחד משלושת רכבי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בסקירה זו (ביחד עם פולקסווגן טי-קרוס וסקודה קאמיק; נכון לאפריל 2020).

עבור רוכשי ניסאן ג'וק משומש, נזכיר כי גם הדור הקודם הוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות –אבל רק בדגם המעודכן (ממרץ 2015) ורק ברמת הגימור הגבוהה ('טקנה'). המערכות המקוריות כללו התרעת סטייה מנתיב וניטור שטחים מתים, אולם לא הוצעה כלל מערכת בלימה אוטונומית חשובה. 

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: איתמר רותם

סוזוקי ג'ימני – מ-136,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; עם זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, זיהוי שלטי מהירות, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017) 3 כוכבים; מבוגרים 73%; ילדים 84%; הולכי רגל 52%; מערכות בטיחות 50%

סוזוקי ג'ימני, רכב השטח היחיד בסקירה, מוצע עם מפרט אבזור בטיחות נדיב יחסית באופן תקני. עם זאת, גם איתן תוצאות מבחן הבטיחות שלו מאכזבות: 3 כוכבים בלבד. בין הגורמים לציון הנמוך נמנים עמידות נמוכה של המרכב, הגנה לקויה בפני 'צליפת שוט' (הטחת הראש לפנים ולאחור, ופגיעה בחוליות הצוואר) וקושי של המצלמה בזיהוי הולכי רגל גם באור יום.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: מערכת אוטו

סיטרואן C3 איירקרוס – מ-122,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (עד 85 קמ"ש; כולל זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי שלטי מהירות
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 85%; ילדים 82%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 60%

סיטרואן C3 איירקרוס, אחיו של אופל קרוסלנד, מציג אף הוא רמת בטיחות גבוהה ביותר – הן בזכות ציוני יורו NCAP, והן בזכות מפרט מערכות בטיחות תקני נדיב.

הציונים אינם זהים לאלו של קרוסלנד, כשל-C3 איירקרוס יתרון קל בציוני ההגנה על הולכי רגל ובתפקוד מערכות הבטיחות המתקדמות, לעומת חיסרון קל בהגנה על ילדים.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל


סקודה קאמיק – מ-125,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעת אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, ניטור שטחים מתים, 9 כריות אוויר (כולל שתיים ליושבים מאחור, ואחת לברכי הנהג)
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2019) 5 כוכבים; מבוגרים 96%; ילדים 85%; הולכי רגל 80%; מערכות בטיחות 76%

סקודה קאמיק, המוצע בישראל מפברואר 2020, מוצע עם מפרט אבזור בטיחות אחיד. המפרט אינו חריג בהיקפו, אולם הוא מספיק עבור ציוני משנה גבוהים ביותר במבחני הריסוק, וקאמיק הוא אחד משלושת רכבי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בסקירה זו (ביחד עם פולקסווגן טי-קרוס וניסאן ג'וק; נכון לאפריל 2020).

יצוין כי הדגם מוצע בישראל עם תשע כריות אוויר באופן תקני, אך נבחן עם שש בלבד.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: איתמר רותם

פולקסווגן טי-קרוס – מ-130,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעת אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון
מערכות נוספות מרמת הגימור 'קומפורטליין פלוס' (מ-140,000 שקלים) – גם ניטור שטחים מתים
מבחן בטיחות (2019) 5 כוכבים; מבוגרים 97%; ילדים 86%; הולכי רגל 81%; מערכות בטיחות 80%

פולקסווגן טי-קרוס, המוצע בישראל מינואר 2020, מצויד באופן תקני במערכות בטיחות מתקדמות - אך המפרט צנוע יחסית בהיקפו, בוודאי לאור המחיר ההתחלתי הגבוה באופן יחסי.

עם זאת, טי-קרוס הוא רכב הפנאי הקטן הבטיחותי הבטיחותי ביותר בסקירה זו (ביחד עם עם סקודה קאמיק וניסאן ג'וק; נכון לאפריל 2020), בין היתר בזכות ציוני המשנה הגבוהים ביותר בהגנה על מבוגרים ובתפקוד מערכות הבטיחות הבטיחות המתקדמות.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: איתמר רותם

פיאט 500X – מ-140,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; ללא זיהוי הולכי רגל או דו"ג), התרעת סטייה מנתיב ותיקון, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2015) 5 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 85%; הולכי רגל 74%; מערכות בטיחות 64%

עם השקת פיאט 500X המחודש ביוני 2017, שודרג מפרט אביזרי הבטיחות המתקדמים במרבית רמות הגימור (כולן, חוץ מהבסיסית - 'פופ'), גם בהיקפו וגם בתחכומו (תיקון סטייה מנתיב, ולא רק התרעה; בלימת חירום אוטונומית במהירות בין-עירונית לעומת עירונית בלבד).

לזכותו של 500X ייאמר כי מדובר ברכב הפנאי הקטן הראשון בישראל שצויד במערכת בלימה אוטונומית (יוני 2015), אם כי זו הוצעה בתשלום במסגרת 'חבילת בטיחות' (שכללה גם התרעת סטייה מנתיב וניטור שטחים מתים). ציון הריסוק, יצוין, תקף רק עם התרעת סטייה מנתיב. מיוני 2017 ציון מבחן הריסוק תקף מרמות הגימור 'פופ סטאר'/'קולקשן'. מאפריל 2019 מוצע הדגם רק ברמת גימור אחת – 'קולקשן' – הכוללת מערכות בטיחות מתקדמות באופן תקני.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל


פיג'ו 2008 – מ-128,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; עם זיהוי הולכי רגל, ללא זיהוי דו"ג), התרעת אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי שלטי מהירות (כולל מגביל מהירות אוטומטי)
מערכות נוספות מרמת הגימור 'פרמיום' (מ-135,000 שקלים) – בלימה אוטונומית משופרת (במהירות בינעירונית, עם זיהוי דו"ג), מערכת תיקון סטייה מנתיב משופרת (כולל שמירת הרכב במרכז בנתיב), בקרת שיוט אדפטיבית עם סייען פקקים, כריות צד אחוריות (8 סה"כ, במקום 6)
מבחן בטיחות (2019, בלי/עם חבילת בטיחות) 5/4 כוכבים; מבוגרים 93%/91%; ילדים 84%; הולכי רגל 73%/62%; מערכות בטיחות 73%/68%

ממרץ 2020 מוצע בישראל הדור השני של פיג'ו 2008. אבזור הבטיחות עשיר בהרבה ביחס לדור הישן, אולם מפרט אבזור הבטיחות אינו אחיד ברמות הגימור - וההבדלים משפיעים גם על ציון הריסוק. מקור ההבדל - קיומו של רדאר ברמת הגימור הגבוהה, המאפשר פעולה יעילה יותר של מערכות הבטיחות המתקדמות, לעומת התבססות על מצלמה בלבד ברמת הגימור הבסיסית. מבחינת מבחני הריסוק, אגב, אין משמעות לקיומן של כריות האוויר האחוריות.

עבור רוכשי 2008 משומש, נזכיר כי הדור הקודם הוצע עם מערכת בלימת חירום אוטונומית בערוב ימיו, ממאי 2019.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: רונן טופלברג

קיה סטוניק – מ-110,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל, ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2017, עם 'חבילת בטיחות') 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 84%; הולכי רגל 71%; מערכות בטיחות 59%

קיה סטוניק, שזמין בישראל מיולי 2018, מוצע באופן תקני עם מערכות בטיחות מתקדמות ('חבילת בטיחות', בלשון יורו NCAP). זהו הדגם הזול בסקירה שמצויד במערכות בטיחות מתקדמות.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל

____________________________________

ב. דגמים עם מערכות מתקדמות, החייבים גם במערכת התרעה

מאזדה CX-3 – מ-139,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (עד 80 קמ"ש; כולל זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעת סטייה מנתיב.
מערכות נוספות (מרמת גימור 'פיור וויט', ב-150,000 שקלים) – גם בלימת חירום אוטונומית משופרת (במהירות בין-עירונית), בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, עמעום אורות אוטומטי, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מבחן בטיחות (2015) 4 כוכבים; מבוגרים 85%; ילדים 79%; הולכי רגל 84%; מערכות בטיחות 64%

דירוג הבטיחות של מאזדה CX-3 איננו מהגבוהים, ואף שייך למבחנים מהתקן הישן והמחמיר פחות מהמקובל כיום – אם כי בישראל מוצע הדגם עם מפרט בטיחות תקני מועשר ביחס למפרט עמו נבחן הדגם במבחני הריסוק.

בדגם המחודש, המוצע בישראל מינואר 2019, רמת הגימור הגבוהה מצוידת גם בהתרעה על אי-שמירת מרחק (בזכות קיומה של בקרת השיוט האדפטיבית), כך שרוכשיה פטורים מהצורך בהתקנת מערכת התרעה מקומית. עם זאת, יצוין כי בחודשים הראשונים לשיווק הדגם המחודש, צוידה גם רמת גימור זו במערכת התרעה מקומית.

לזכותו של CX-3 עומדת העובדה שעם תחילת שיווקו בישראל (מרץ 2017) הוא היה מהדגמים הראשונים שהוצעו עם מערכות בטיחות מתקדמות (ביחד עם פיאט 500X והונדה HR-V; אז המערכת הייתה פעילה עד 30 קמ"ש).
מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: מאזדה

סאנגיונג טיבולי – מ-120,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעת אי-שמירת מרחק
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2016) 4 כוכבים; מבוגרים 82%; ילדים 62%; הולכי רגל 65%; מערכות בטיחות 43%

מאז תחילת שיווקו בישראל בסוף 2015 ועד תחילת 2020, הוצע סאנגיונג טיבולי ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל. מ-2020, ובאיחור של שנתיים ביחס לעולם, נכנסה גם למפרט המקומי מערכת בלימה אוטונומית.

התוספת מעלה את דירוג הבטיחות (ארבעה כוכבים במקום שלושה, עם שיפור ניכר בהגנה מבוגרים והולכי רגל), אולם ככל שמדובר בתוספת חשובה, הרי שמדובר במעט מדי ובמאוחר מדי – במיוחד כשהמחיר (הרשמי) אינו זול מספיק.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: מערכת אוטו

סוזוקי קרוסאובר – מ-130,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; ללא זיהוי הולכי רגל ודו"ג), התרעת אי-שמירת מרחק, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 92%; ילדים 80%; הולכי רגל 72%; מערכות בטיחות 81%

למעלה משש שנים אחרי שהוצג, ואחרי יותר משנתיים וחצי מאז תחילת שיווק הדגם המעודכן בישראל, החל סוזוקי קרוסאובר להיות מוצע בישראל עם מערכות בטיחות מתקדמות. השדרוג מוצע כאן מספטמבר 2019.

אבזור הבטיחות המעודכן אינו נכלל במבחני הריסוק (הישנים), והיעדר מערכת התרעה מקורית על סטייה מנתיב מחייבת שימוש במערכת התרעה מקומית. העובדה שמדובר באחד הדגמים היותר-יקרים בקטגוריה אינה עומדת לזכותו.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: סוזוקי

סיאט ארונה – החל מ-112,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות (מרמת גימור FR, ב-122,000 שקלים) ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 80%; הולכי רגל 77%; מערכות בטיחות 60%

רשמית, סיאט ארונה הוא מהדגמים הבטיחותיים ביותר לזמנו (בישראל – מינואר 2018), בזכות ציון הריסוק הגבוה בהגנה על מבוגרים. עם זאת, מפרט מערכות הבטיחות המתקדמות צנוע יחסית, ותקנות התעבורה בארץ מאלצות את רוכשיו בהתקנת מערכת התרעה מקומית (מערכת שלא קיימת בדגם גם בחו"ל).

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל


שברולט טראקס – מ-134,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2013) 4 כוכבים; מבוגרים 80%; ילדים 79%; הולכי רגל 57%; מערכות בטיחות 55%

מאז מאי 2018 מוצע שברולט טראקס בישראל עם מערכות לניטור שטחים מתים והתרעה על תנועה חוצה מאחור.

עם זאת, מערכות אלו מוצעות רק ברמת הגימור 'LT לקשרי' (שעד 2020 הייתה רמת הגימור הבכירה) ובכל מקרה מערכות אלו אינן נלקחות בחשבון במבחני הריסוק. יתרה מזאת, ציוני הריסוק של טראקס מבוססים על תקן בחינה ישן ומחמיר הרבה פחות ביחס למקובל כיום.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: מערכת אוטו
_____________________________________

ג. דגמים ללא מערכות בטיחות במפרט התקני

נכון לאפריל 2020, אין דגמי פנאי קטנים הנכללים בקטגוריה זו.
_____________________________________

ד. דגמים ללא מערכות בטיחות

ג.א.ק GE3 - מ-139,000 שקלים
מבחן בטיחות טרם נבחן

בפברואר 2020 החל שיווק GAC GE3, ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: רונן טופלברג

דאצ'יה סנדרו סטפוואי – מ-78,000 שקלים
מבחן בטיחות (2013) 4 כוכבים; מבוגרים 80%; ילדים 79%; הולכי רגל 57%; מערכות בטיחות 55%

גרסת הפנאי של מכונית הסופרמיני, דאצ'יה סנדרו, הציגה רמת בטיחות סבירה לשעתה, אולם מדובר בציונים שתקפים למבחני הריסוק שנערכו בתקן הישן והפחות-מחמיר.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל


מ.ג ZS – מ-108,000 שקלים
מבחן בטיחות (2017) 3 כוכבים; מבוגרים 71%; ילדים 51%; הולכי רגל 59%; מערכות בטיחות 29%

MG ZS בגרסת הבנזין,המוצעת בישראל מאפריל 2018, נבחן שנה קודם לכן במבחן הריסוק. במבחן זה קיבלה גרסת הבנזין ציון לא-גבוה של 3 כוכבים, לו נלווים ציוני משנה נמוכים; זאת, בניגוד לגרסה החשמלית שנבחנה שנתיים מאוחר יותר (ראו מעלה).

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: רונן טופלברג

סוזוקי איגניס – מ-79,000 שקלים
מבחן בטיחות (2016, ללא 'חבילת בטיחות') 3 כוכבים; מבוגרים 79%; ילדים 79%; הולכי רגל 67%; מערכות בטיחות 25%

סוזוקי איגניס, רכב הפנאי-מיני היחיד בישראל מוצע בישראל ללא מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות – למרות שכאלו מוצעות עם הדגם בחו"ל. עם 'חבילת הבטיחות', הכוללת מערכת בלימת חירום אוטונומית והתרעת סטייה מנתיב, דירוג הבטיחות של איגניס עולה ל-5 כוכבים.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל


סוזוקי ויטארה – מ-125,000 שקלים
מבחן בטיחות (2015, לא תקף בישראל) 5 כוכבים; מבוגרים 89%; ילדים 85%; הולכי רגל 76%; מערכות בטיחות 75%

בדומה לשאר דגמי סוזוקי בישראל, גם סוזוקי ויטארה מוצע ללא מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות כלל – למרות שכאלו מוצעות בחו"ל; השקת הדגם המחודש בישראל בפברואר 2019 לא שינתה את התמונה בהקשר הזה. לאור זאת, דירוג הבטיחות אינו תקף לישראל.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל

____________________________________

דגמים שעתידים להגיע בחודשים הקרובים; לא כל מפרטי אבזור הבטיחות ידועים בשלב זה

טויוטה יאריס קרוס
מבחן בטיחות טרם נבחן
צפי התחלת השיווק בישראל 2020, רבעון רביעי
הערות דגם חדש, נשען על אותה הרצפה המשרתת את הסופרמיני יאריס מהדור החדש. אין פירוט על אבזור הבטיחות ביאריס קרוס, אך יצוין כי יאריס תוצע עם תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, כאבזור תקני בכל רמות הגימור.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: טויוטה

יונדאי וניו
מבחן בטיחות טרם נבחן
צפי התחלת השיווק בישראל 2020, רבעון שני
הערות יונדאי וניו יתווסף להיצע דגמי הפנאי הקטנים של יונדאי, ביחד עם קונה. הרצפה זהה לזו המשרתת את דגמי הסופרמיני/פנאי-קטן של קונצרן יונדאי-קיה (GB, במקור של יונדאי i20 מהדור היוצא), אך וניו קטן מקונה.

הדגם החדש יוצע בישראל עם מנוע בנזין (1.6 ליטר, 123 כ"ס) ותיבה אוטומטית-רציפה. יוצעו שלוש רמות גימור, כשבכולן אבזור בטיחות מתקדם תקני (כולל בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי; ללא ניטור שטחים מתים), ולא יהיה צורך במערכת התרעה מקומית.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: יונדאי

פורד פומה
מבחן בטיחות (2019) 5 כוכבים; מבוגרים 94%; ילדים 84%; הולכי רגל 77%; מערכות בטיחות 74%
צפי התחלת השיווק בישראל 2020, רבעון רביעי
הערות דגם פנאי חדש, הנשען על רצפת B הוותיקה של פורד (משרתת את פיאסטה עוד מ-2008, עם שינויים מתבקשים שנעשו לאורך השנים). נבחן במבחני הריסוק וקיבל ציונים גבוהים ביותר, כשהוא מצויד במפרט הכולל בלימת חירום אוטונומית (כולל זיהוי הולכי רגל ודו"ג) והתרעת סטייה מנתיב עם מערכת לתיקון הסטייה.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: פורד

קיה סלטוס
מבחן בטיחות טרם נבחן
צפי התחלת השיווק בישראל 2020, רבעון שלישי
הערות כמו יונדאי, גם קיה תציע רכב פנאי קטן נוסף. עם זאת, בשונה ממקרה וניו/קונה, קיה סלטוס יהיה גדול מסטוניק, ואף גדול ביחס לדגמי הקטגוריה כולה.
מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: קיה

רנו קפצ'ור
מבחן בטיחות (2019) 5 כוכבים; מבוגרים 96%; ילדים 83%; הולכי רגל 75%; מערכות בטיחות 74%
צפי התחלת השיווק בישראל 2020, רבעון שלישי
הערות דור שני לרכב הפנאי הקטן. רנו קפצ'ור זכאי ל-5 כוכבי בטיחות כשהוא מצויד במפרט הכולל בלימת חירום אוטונומית (כולל זיהוי הולכי רגל ודו"ג) והתרעת סטייה מנתיב עם מערכת לתיקון הסטייה.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: רנו

שברולט טריילבלייזר
מבחן בטיחות טרם נבחן
צפי התחלת השיווק בישראל 2020, רבעון שלישי
הערות דגם חדש. טריילבלייזר יהיה הדגם הראשון של שברולט שיישען על רצפת הנעה קדמית חדשה (VSS-F).

מפרט אבזור הבטיחות התקני בארה"ב כולל 10 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית (עד 80 קמ"ש; עם זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי. ניטור שטחים מתים והתרעה על תנועה חוצה מאחור – מוצעים בתשלום.

מ-78,000 שקלים – אלו דגמי הפנאי הקטנים הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: שברולט