בפולקסווגן מספרים שהשם ארטאון משלב בין אמנות (ART) לסיומת EON שנשמעת, ובכן, יוקרתית. הם גם יאמרו שארטאון אינה מחליפה ישירה של ה־CC — גרסת הסדאן קופה של פולקסווגן פאסאט — מכיוון שהיא נאה וגדולה יותר וגם יקרה משמעותית (כ־30% באירופה). פולקסווגן רוצה שנראה בה יותר מאשר קופה עם ארבע דלתות.

"זו מכונית הדגל שלנו בצד הספורטיבי" אמר לי הרברט דיאס, מנכ"ל פולקסווגן, עם חשיפת הארטאון בתערוכת ז'נבה. "בסין פידיאון היא מכונית הדגל שלנו, ובארצות הברית ואירופה נמצא את הטוארג ואת הסדאן־ספורטיבית־יוקרתית שלנו. היא מודרנית ושימושית מה־CC, ובאופן ברור מוצבת בתחום היוקרה מול אודי A5, ב.מ.וו 4 גראן קופה ומרצדס C קופה. היא מציעה עיצוב אמוציונאלי ותחושה יוקרתית ועדיין שימושית מהמתחרות".
 
לפולקסווגן יש ארומה יוקרתית, ובכל זאת הניחוח שמפאר את הגולף והפאסאט לא הצליח להתרומם מעבר לכך, כמו שהראתה הפאטון ואפילו ה־CC הזולה בהרבה. דיאס גאה בשימושיות, אבל האם זה מה שמחפשים במכונית שאמורה לדבר לרגש?

פולקסווגן ארטאון - נהיגת התרשמות

 
מפגש
הארטאון נראית נהדר על הכביש. במבט ראשון מבחינים שמדובר במכונית גדולה, והנתונים מאשרים: אורכי בסיס הגלגלים והמרכב הם 284 ו־486 ס"מ (279 ו־477 בפאסאט). הארטאון מנצלת את מיטב מאפייני פולקסווגן כדי ליצור מראה יוקרתי, ונעזרת בחרטום שנראה נמוך ובדלתות נטולות מסגרת. מלפנים בולטת השבכה בה מככבים פסים בגוון מתכתי שמסייעים ליצירת מראה רחב ונמוך שחובק את האספלט. הפסים נמתחים לתוך יחידות התאורה המתוחכמות שמשתלבות בהם — ושימו לב לחרטום: הוא מראה את הכיוון של דגמים רבים במותג.
 
סביבת הנהג נראית מוכרת מדי ברגע הראשון, ודומה בקוויה לשותפות לפלטפורמת MQB, כמו פאסאט. אבל אולי בזכות העור האיכותי וההקפדה הגדולה על הפרטים הקטנים נוצרת תחושה עשירה יותר. הגימור נאה ואת תשומת הלב מושך צג גדול שעוטה זכוכית בוהקת, והמחוונים המוקרנים נאים.

פולקסווגן ארטאון - נהיגת התרשמות


למרות המבנה ובגלל הגודל, המרחב ענק גם מאחור. מרווח הרגליים גדול ואפילו מרווח הראש מספק. וכמובן, יש שליטה נפרדת לשלוחת המיזוג שם. גם תא המטען ענק, ונפחו 563 ליטר. 
 
כוח שקט
בחזית הארטאון שלי פועם מנוע 2.0 ליטר, דיזל כפול־מגדשים, שמייצר 240 כ"ס ו־51 קג"מ ומשודך לדו־מצמדית עם 7 הילוכים ולהנעה כפולה. ההבטחה היא ל־6.5 שניות ל־100 קמ"ש עד ל־245 קמ"ש מרביים. ואכן, המנוע מושך היטב בכל מצב, וגם פעולת התיבה נעימה. זמינות הכוח הממכרת וחוסר המאמץ מסבירים מדוע אירופה התאהבה בעבר במנועים כאלה. 

פולקסווגן ארטאון - נהיגת התרשמות

 
לפחות בהתרשמות הקצרה, הארטאון אינה רק נראית גדולה, אלא גם ננהגת כך; היא מעט רכה וכבדה וההגה גם מעט קל מדי. הנהיגה בה מייצרת יותר תחושת נהנתנות מאשר התכוונות ספורטיבית. באופן ייחודי, כיוון קשיחות הבולמים אינו מסתפק בשלוש־ארבע אפשרויות, אלא מציע סקאלה רציפה. 
 
המלווים שלי מתעקשים למקם את מערך הניווט במרכז המחוונים המוקרנים. הסברתי שאני לא דובר גרמנית, אבל זה לא עזר; הם מאוד התגאו בכך שבקרת השיוט האדפטיבית נעזרת בניווט כדי לנהל את המכונית גם לפי הדרך, וזו שולטת גם על הפנסים המאירים לכיוון הפנייה, מערכת הנעזרת גם במצלמה.

פולקסווגן ארטאון - נהיגת התרשמות


זו הייתה התרשמות קצרה מדי ממכונית מורכבת והרושם הראשוני מבלבל. הארטאון שופעת ציוד מפנק ומשלבת יופי עם שימושיות. אבל האם שימושיות וגודל כה חשובים במכונית שאמורה לפנות לרגש? האם מישהו באמת יעדיף פולקסווגן גדולה על ב.מ.וו 4 גראן קופה?