בתחילת 2018 נכנסה לתוקף תקנה המחייבת כל רכב חדש במערכות התרעה על סטייה מנתיב ועל אי-שמירת מרחק. 

עד סוף 2019 צוידו רק חלק מהדגמים במערכות כאלו, מאחר וניתנה הטבת מס שווה הן למערכות מקוריות והן למערכות בהתקנה מקומית – כך שהתמריץ ליבוא דגם עם מערכת מקורית לא היה גדול.

מתחילת 2020 חל שינוי משמעותי בהתייחסות, עם מתן הטבות מס רק למערכות בטיחות מתקדמות מקוריות. ההשפעה הצפויה של המהלך היא להטמעת מערכות בטיחות מקוריות כחלק ממפרט האבזור התקני של כל דגם.

לאור זאת, החלטנו לעדכן את סקירות אבזור הבטיחות שלנו, שזכו לפופולריות רבה בשנים האחרונות. ב-2020, כאמור, רוב הדגמים מצוידים במערכות כאלו – אולם עדיין ראוי לבדוק את טיב מפרט האבזור התקני בכל דגם, סוג אבזור הבטיחות המוצע בתשלום ואיתור של דגמים בהם עדיין מפרט האבזור לוקה בחסר. 

דגשים והערות
עוד לפני השינוי בהטבות המס, היו יבואנים שהציעו מערכות בטיחות מתקדמות בדגמים המשווקים על ידם. לאור זאת, ומכיוון שאנחנו סבורים שלמערכות כאלה יש חשיבות רבה ביותר, בחרנו לציין גם התייחסות למפרטי אבזור מוקדמים של הדגמים (מלפני 2020), כדי לתת מענה לרוכשי דגמים משומשים.

הסקירה השבועית – רשימת הסקירות המלאה

חשוב לציין כי רמת הבטיחות של כל דגם תלויה רבות גם בעמידות שלו בתאונה, המוצאת ביטוי במבחני ריסוק. לכן הבאנו גם את ציון הבטיחות שקיבל כל דגם במבחני הריסוק של יורו NCAP. יצוין כי מבחנים שנערכו עד 2015 מחמירים פחות מאלה החדשים יותר, ויש להתייחס לציונים אלה בהתאם.
 
במקרים מסוימים, הדגם המיובא לישראל אינו כולל את כל אבזור הבטיחות שהיה ברכב שנבחן, לפעמים ללא מערכת כלשהי. במקרים אחרים, נבחנים דגמים מסוימים עם מערכות בטיחות – המוצעת כחבילה, Safety Pack – ובמקרים כאלה מקבל הרכב שני ציונים, וחשוב לדעת איזו מבין שתי הגרסאות משווקת בארץ.  

הרשימה מחולקת לארבע קבוצות: א. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות מעל הנדרש בחוק; ב. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך עדיין מחויבים להתקנה מקומית של מערכת התרעה; ג. דגמים עם מערכות בטיחות שאינן תקניות; ד. דגמים ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל. 

יצוין כי לדגמים מסוימים, שאינם מוצעים כלל עם מערכות בטיחות, יש מערכות מתקדמות, אך אלה אינן במפרט המקומי, אפילו לא כאופציה – מכיוון שהם פונים לציי הרכב. זו אינה הפעם הראשונה במהלך השנים שציי רכב מקבלים רכב נחות בטיחותית, והיקף התופעה משפיע על הטמעת רכב בטיחותי גם בשנים הבאות, כאשר הרכב יימכר הלאה. 

הדגמים מסודרים בכל קבוצה לפי סדר א'-ב'. הסקירה כוללת את מערכות הבטיחות התקניות המקוריות, את הנוספות לפי גרסה/רמת גימור ואת ציוני המבחנים לפי יורו NCAP. בסוף הרשימה מופיעות המשפחתיות הקומפקטיות החדשות שתגענה בקרוב לישראל.

הסקירה פורסמה במקור במאי 2018, ועודכנה במאי 2020. במהלך הזמן שעבר, הופסק שיווקן של אופל אסטרה, אלפא רומיאו ג'ולייטה, הונדה סיוויק סדאן, שברולט קרוז.
_______________________________________

א. דגמים עם מערכות בטיחות מעל לנדרש בחוק

אודי A3 – מ-195,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות (עם חבילת 'אסיסטנס פלוס', מ-204,000 שקלים) ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית עם מצב זחילה לפקקי תנועה 
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 87%; הולכי רגל 74%; מערכות בטיחות 86%

הדור היוצא של אודי A3 מוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות עוד מנובמבר 2016, אולם מפרט אבזור הבטיחות התקני אז לא עמד בתקנות משרד התחבורה בשל היעדר מערכת התרעת סטייה מנתיב. מערכת זו, בין היתר, הוצעה במסגרת חבילת 'סיוע פלוס' (Assistance Plus). מ-2019 הוצע מפרט תקני מורחב, כך שבכל מקרה לא היה צורך במערכת התרעה מקומית. בהקשר הבטיחותי, המפרט נותר זהה גם ב-2020.

דגשים. יצוין כי דירוג מבחן הבטיחות מבוסס על מבחן ישן (מחמיר פחות, וללא מערכות הבטיחות המתקדמות) וכי דור חדש הוצג במרץ 2020 (ראו בהמשך).

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: מערכת אוטו

ב.מ.וו סדרה 1 – מ-190,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, התרעה על אי-שמירת מרחק בנסיעה לאחור, הטייה אוטומטית של מראת הצד הימנית בעת נסיעה לאחור
מערכות נוספות מרמת הגימור 'סופריור' (מ-239,000 שקלים) – בלימת חירום אוטונומית משופרת (במהירות בין-עירונית, כולל זיהוי דו"ג), בקרת שיוט אדפטיבית כולל 'מצב פקקים'
מבחן בטיחות (2019, מרמת הגימור 'סופריור') 5 כוכבים; מבוגרים 83%; ילדים 87%; הולכי רגל 76%; מערכות בטיחות 72%

לדור השלישי של ב.מ.וו סדרה 1, המוצע בישראל מנובמבר 2019, מפרט אבזור בטיחות תקני ברמה מניחה את הדעת; היצע אביזרי הבטיחות המוצעים בתשלום אינו גדול.

פחות מניח את הדעת לגלות שמפרט אבזור הבטיחות התקני דל ביחס לזה שאיתו נבחן הדגם במבחני הריסוק (בלימה אוטונומית גם במהירות בין-עירונית, זיהוי דו"ג), ובשביל לקבל מפרט דומה יש לשלם קרוב לרבע מיליון שקל על רמת הגימור הבכירה. עוד יצוין כי ציוני המשנה של מבחן הריסוק לא מרשימים – ולא טובים בהרבה ביחס לאלו של אופל קורסה למשל, העולה כמחצית.

עבור רוכשי ב.מ.וו סדרה 1 משומשת, נזכיר כי הדור היוצא הוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות באופן תקני מאז נובמבר 2017. מדובר אמנם במפרט דל, אך כזה שתואם את תקנות משרד התחבורה ולא מחייב מערכת התרעה מקומית.

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: ב.מ.וו

ב.מ.וו סדרה 2 גראן קופה – מ-249,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, התרעה על אי-שמירת מרחק בנסיעה לאחור, הטייה אוטומטית של מראת הצד הימנית בעת נסיעה לאחור
מערכות נוספות מרמת הגימור 'M ספורט' (מ-259,000 שקלים) – בלימת חירום אוטונומית משופרת (במהירות בין-עירונית, כולל זיהוי דו"ג), בקרת שיוט אדפטיבית כולל 'מצב פקקים', בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור
מבחן בטיחות טרם נבחנה

ב.מ.וו סדרה 2 גראן קופה זו אמנם מכונית קופה ארבע-דלתות הנשענת על סדרה 1 הנ"ל, אך יורו NCAP טרם הגדיר כי דירוג הריסוק של סדרה 1 חל גם על סדרה 2 גראן קופה.

מפרט האבזור אינו זהה בין סדרה 1 ל-2 גראן קופה - לזו האחרונה יש אפשרות לבלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, ואפשרות לעמעום אורות אוטומטי

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: ב.מ.וו

הונדה סיוויק האצ'בק – מ-135,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; עם זיהוי הולכי רגל, ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי שלטי מהירות, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (לכלי רכב שיוצרו אחרי נובמבר 2017) 5 כוכבים; מבוגרים 92%; ילדים 75%; הולכי רגל 75%; מערכות בטיחות 88%

רמת הבטיחות של הונדה סיוויק האצ'בק גבוהה, ונובעת משילוב בין ציוני ריסוק גבוהים ומפרט נדיב של מערכות בטיחות מתקדמות.

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: מערכת אוטו

טויוטה פריוס – מ-145,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי שלטי מהירות, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2016, תקף בישראל מינואר 2017) 5 כוכבים; מבוגרים 92%; ילדים 82%; הולכי רגל 77%; מערכות בטיחות 85%

רמת הבטיחות של טויוטה פריוס גבוהה, ונובעת משילוב בין ציוני ריסוק גבוהים ומפרט נדיב של מערכות בטיחות מתקדמות. הדגם המחודש, המוצע בישראל מאפריל 2019, מוצע עם מפרט משופר, עם מערכת לניטור שטחים מתים והתרעת תנועה חוצה מאחור.

מפרטי אבזור הבטיחות של שתי הגרסאות – הגרסה ההיברידית הבסיסית (טעינה עצמית) והגרסה ההיברידית המשופרת (נטענת-רשת, 'פלאג אין'; בישראל מנובמבר 2019) – זהים.

עבור רוכשי טויוטה פריוס משומשת, נזכיר כי בחודשים הראשונים לשיווק הדור הנוכחי – בין מרץ 2016 לינואר 2017 – פריוס לא הוצעה עם מערכות מערכות בטיחות מתקדמות, כך שדירוג הבטיחות אינו בתוקף לכלי רכב שעלו בתקופה זו.

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: אלי שאולי

טויוטה קורולה – החל מ-135,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל ודו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי שלטי מהירות, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות מרמת גימור 'לימיטד' (מ-144,000 שקלים) – גם ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מבחן בטיחות (2019) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 84%; הולכי רגל 86%; מערכות בטיחות 77%

הדור החדש (12) של טויוטה קורולה, המוצע בישראל מינואר 2019, כולל מפרט אביזרי בטיחות תקני עשיר ביחס לזה של הדגם הקודם – כולל בלימת חירום אוטונומית מתקדמת מבעבר, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית. ציון מבחן הריסוק תקף לכל שלוש הגרסאות.

בשונה מפריוס, לקורולה יש מערכת בלימה אוטונומית מתקדמת יותר, אך מפרט אבזור בטיחות תקני מצומצם יותר ברוב רמות הגימור.

עבור רוכשי טויוטה קורולה משומשת נזכיר כי גם הדור הקודם הוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות בדגם המחודש דאז (בישראל מיולי 2016).

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: איתמר רותם

יונדאי i30 – מ-132,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל ודו"ג), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 88%; ילדים 84%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 68%

יונדאי i30 היא אחת המשפחתיות הבטיחותיות ביותר בישראל. שילוב של ציונים טובים במבחן הריסוק ושפע מערכות בטיחות – מפרט עשיר בהרבה מזה איתו נבחן הדגם – יוצר מכונית בטוחה מאוד.

בקרוב יחל שיווק דגם מחודש בישראל (ראו בהמשך). 

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: איתמר רותם

יונדאי איוניק – החל מ-142,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (עד 80 קמ"ש; כולל זיהוי הולכי רגל ודו"ג), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית כולל סייען פקקים, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות (מרמת גימור 'סופרים', ב-143,000 שקלים) ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מבחן בטיחות (2016) 5 כוכבים; מבוגרים 91%; ילדים 80%; הולכי רגל 70%; מערכות בטיחות 82%

יונדאי איוניק, המשפחתית הנמכרת ביותר בישראל ב-2018, היא גם מהמשפחתיות הבטיחותיות ביותר, בזכות ציונים גבוהים במבחן הריסוק והיצע מערכות בטיחות עשיר ממה שנבחנה איתו, כבר ברמת הגימור הבסיסית.

לדגם המחודש, המוצע בישראל מאוגוסט 2019, מפרט אבזור מורחב מבעבר הכולל עמעום אורות אוטומטי. יצוין כי שיווק הגרסה החשמלית המחודשת טרם החל, ומפרט אבזור הבטיחות שלה מעט דל יותר (זהה לזה של רמת הגימור הבסיסית באיוניק ההיברידית).

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: איתמר רותם

יונדאי אלנטרה – מ-135,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל ודו"ג), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות טרם נבחנה

הדגם המחודש של יונדאי אלנטרה, המוצע בישראל מינואר 2019, מוצע עם מפרט נדיב של מערכות בטיחות מתקדמות – זאת בשונה מהדגם מלפני העדכון, שלא הוצע כלל עם מערכות כאלו.

דור חדש לגמרי הוצג במרץ 2020 ויוצע בישראל בחודשים הקרובים (ראו בהמשך).

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא


לקסוס CT200h – מ-164,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי שלטי מהירות, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2011) 5 כוכבים; מבוגרים 94%; ילדים 84%; הולכי רגל 55%; מערכות בטיחות 86%

עם התחלת שיווק הדגם המעודכן של לקסוס CT200h בפברואר 2018, הועשר מפרט הבטיחות התקני שלה. דירוג מבחן הבטיחות מבוסס על מבחן ישן (שנערך ללא מערכות הבטיחות המתקדמות).

יצוין כי מדובר בדגם וותיק מאוד, שנבחן במבחן בתקן ישן ומחמיר הרבה פחות מהמקובל כיום.

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: מערכת אוטו

מאזדה 3 – מ-138,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית כולל סייען פקקים, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מערכות נוספות מרמת הגימור 'ספיריט' (מ-145,000 שקלים) – גם תאורה עוקבת פניה
מבחן בטיחות (2019) 5 כוכבים; מבוגרים 98%; ילדים 87%; הולכי רגל 81%; מערכות בטיחות 73%

הדור הרביעי של מאזדה 3, המוצע בישראל מספטמבר 2019, מוצע עם מפרט אבזור בטיחות מלא. יתרה מזאת, ציוני המשנה במבחן הריסוק גבוהים ביותר, ונכון להיום מאזדה 3 זו גם המשפחתית הבטיחותית ביותר – וגם הדגם השני בטיבו בכלל מבחני הריסוק(!) ברמת ההגנה שלו על מבוגרים (שני רק למאזדה CX-30).

עבור רוכשי מאזדה 3 משומשת, נזכיר כי הדור הקודם היה הראשון מסוגו שהוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות, באופן תקני, עוד מאוקטובר 2013. ביולי 2016 ובפברואר 2017 שופרו מפרט אבזור הבטיחות.

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: אלי שאולי

​מרצדס A קלאס – מ-220,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (עד 105 קמ"ש; עם זיהוי הולכי רגל ודו"ג; זיהוי תנועה חוצה בצמתים), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון (כולל תמרון חירום), בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מערכות נוספות מגרסת A35 AMG (מ-423,000 שקלים) – גם בלימת חירום משופרת (עד 200 קמ"ש)
מבחן בטיחות (2018) 5 כוכבים; מבוגרים 96%; ילדים 91%; הולכי רגל 92%; מערכות בטיחות 75%

במהלך 2020 שופר מפרט אבזור הבטיחות של מרצדס A קלאס, עם תוספת של מערכת לתיקון סטייה מנתיב באופן תקני. שיפור זה, ביחד עם הוזלת רמת הגימור הבסיסית, לא רק משפר את התמורה – אלא גם מקנה זכאות לדירוג הבטיחות גם ברמת הגימור הבסיסית (לפני כן – הדירוג תקף רק מרמת הגימור 'פרוגרסיב'; להימנע מרמת הגימור 'אדבנסד' מלפני העדכון, הנפוצה בציי רכב).

דירוג הבטיחות לפי יורו NCAP אינו הוגדר כזהה גם לגרסת הסדאן (מ-263,000 שקלים), למרות שלה אבזור בטיחות דומה.

יצוין כי ביוני 2020 חודש (שוב) מפרט אבזור הבטיחות של A קלאס, כאשר שמה של רמת הגימור הבסיסית שונה מ'אדבנסד' ל'אדבנסד פלוס' ולמפרט שלה נוספו בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים והתרעה עלת נועה חוצה מאחור. המחיר נותר ללא שינוי.

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: בני דויטש

מרצדס CLA – מ-276,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (עד 105 קמ"ש; עם זיהוי הולכי רגל ודו"ג; זיהוי תנועה חוצה בצמתים), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון (כולל תמרון חירום)
מערכות נוספות מגרסת 200 AMG (מ-336,000 שקלים) – גם ניטור שטחים מתים והתרעה על תנועה חוצה מאחור; מגרסת 35 AMG (מ-470,000 שקלים) – גם בלימת חירום משופרת (עד 200 קמ"ש), בקרת שיוט אדפטיבית
מבחן בטיחות (2019) 5 כוכבים; מבוגרים 96%; ילדים 91%; הולכי רגל 91%; מערכות בטיחות 75%

הדגם היקר בסקירה. מרצדס CLA זו אמנם מכונית קופה ארבע-דלתות הנשענת על רצפת A קלאס הנ"ל, אך יורו NCAP הגדיר כי מדובר בדגם שונה מבחינת מבחני הריסוק. הציונים דומים (כצפוי), פרט לציון בהגנה על הולכי רגל הנמוך ב-1% ב-CLA.

מפרט האבזור אינו לגמרי זהה בין A קלאס ל-CLA – זו האחרונה מוצעת עם אפשרות לרמת גימור גבוהה (מגרסת הביניים, 200) עם מפרט אבזור בטיחות משופר.

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: אורי שר

ניסאן ליף – מ-160,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; עם זיהוי הולכי רגל ודו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אורות אוטומטי, ניטור שטחים מתים
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2018) 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 86%; הולכי רגל 71%; מערכות בטיחות 71%

ניסאן ליף, המוצעת בישראל מיולי 2019, מציעה רמת בטיחות גבוהה למדי, בשקלול ציוני המשנה של מבחן הריסוק ומפרט אבזור הבטיחות התקני.

יצוין כי לליף יש מערכת התרעת סטייה מנתיב מורחבת - בעת סטייה, המזוהה באמצעות מצלמה הנמצאות בראש השמשה, מתבצעת עצירה של הסטייה באמצעות מערכת הבלימה. מערכת זו (ששמה ILI) איננה מוגדרת כמערכת לתיקון סטייה.

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: יואל פלרמן

סיאט לאון – החל מ-110,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונונמית (במהירות בין-עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 94%; ילדים 92%; הולכי רגל 70%; מערכות בטיחות 71%

הדגם הזול ביותר בסקירה (ביחד עם פיאט טיפו), והזול ביותר מבין הדגמים המוצעים עם מערכות בטיחות מתקדמות (גם בגרסה האוטומטית, מ-129,000 שקלים).

על אף שמדובר בדגם וותיק, מפרט אבזור הבטיחות של סיאט לאון הועשר במהלך השנה האחרונה (מאוקטובר 2018). עם זאת, עדיין נדרשת מערכת התרעה מקומית. במהלך 2019 נוספה גם מערכת התרעה על סטייה מנתיב ותיקון.

דור חדש של לאון הוצג בינואר 2020 (ראו בהמשך).

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: איתמר רותם

סקודה אוקטביה – מ-135,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; ללא זיהוי הולכי רגל או דו"ג), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות (מרמת גימור 'אקסקלוסיב', מ-151,000 שקלים) ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 86%; הולכי רגל 66%; מערכות בטיחות 66%

הדור היוצא של סקודה אוקטביה מוצע עם מפרט ראוי של מערכות בטיחות מתקדמות, אך מדובר בדגם וותיק שנבחן בתקן מחמיר הרבה פחות מהמקובל כיום. דור חדש הוצג בנובמבר 2019 (ראו בהמשך).

עבור רוכשי סקודה אוקטביה משומשת, נזכיר כי במרץ 2017, עם תחילת השיווק המקומי של הדגם המחודש, הוכנסו למפרט מערכות בטיחות מתקדמות. באמצע 2018 נוספה מערכת התרעת סטייה מנתיב ותיקון. מתחילת 2019 כולל המפרט גם בקרת שיוט אדפטיבית (לפני כן – רק ב-RS245 המחודשת, מתחילת 2018).

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: מערכת אוטו

פולקסווגן גולף – החל מ-134,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 94%; ילדים 89%; הולכי רגל 65%; מערכות בטיחות 71%

עם התחלת שיווק הדגם המחודש של פולקסווגן גולף בישראל, באפריל 2017, הועשר מפרט אביזרי הבטיחות התקני במערכות בטיחות מתקדמות – אולם התקנות שנכנסו לתוקף בינואר 2018 חייבו התקנת מערכת התרעה מקומית.

מדצמבר 2018 מוצעת גרסה מעודכנת, עם מנועים שונים – אבל גם עם מפרט אביזרי בטיחות תקני עשיר מבעבר, המייתר את הצורך במערכת התרעה מקומית. בכל אופן, דירוג מבחן הבטיחות מבוסס על מבחן ישן (שנערך ללא מערכות הבטיחות המתקדמות). 

דור חדש הוצג באוקטובר 2019 ויוצע בישראל בקרוב (ראו בהמשך).

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: אלי שאולי

פורד פוקוס – מ-130,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל ודו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית כולל סייען פקקים, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2019) 5 כוכבים; מבוגרים 96%; ילדים 87%; הולכי רגל 72%; מערכות בטיחות 75%

במאי 2020 הושק בישראל הדור הרביעי של פורד פוקוס. לדגם רמת בטיחות גבוהה, שמקורה בדירוג בטיחות גבוה עם ציוני משנה גבוהים גם כן, ביחד עם מפרט מכובד של מערכות בטיחות מתקדמות.

נזכיר כי ציוני מבחן הריסוק המופיעים כאן הם של מבחן הריסוק השני (ספטמבר 2019) שעבר הדור הנוכחי. במבחן הראשון הייתה פוקוס זכאית גם ל-5 כוכבים, אך היה נדרש שיפור במבנה מושב הנהג בשביל לנצל עד תום את פעולת מערכת הבלימה האוטונומית בהגנה מפני צליפת שוט. השיפור הוביל לעלייה של 11%(!) בציון המשנה בהגנה על מבוגרים, ובישראל מוצע רק הדגם המשופר.

עבור רוכשי פורד פוקוס משומשת, נזכיר כי גם הדור הקודם הוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות, אז רק עם מערכת בלימה אוטונומית במהירות עירונית ורק בדגם המחודש (בישראל מנובמבר 2015).

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: אוהד אלגוב

פיג'ו 308 – החל מ-135,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי שלטי מהירות, עמעום אורות אוטומטי, ניטור שטחים מתים
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 92%; ילדים 79%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 81%

עם התחלת שיווק הדגם המעודכן של פיג'ו 308 בסוף 2017, הועשר מפרט מערכות הבטיחות – אם כי מדובר במפרט דל מהצפוי (ללא בלימה אוטונומית) שהוצע רק בגרסת סטיישן או בגרסת GTI הספורטיבית.

בדצמבר 2018 החל (שוב) שיווק של 308 מעודכנת – הפעם בגרסת האצ'בק ועם מלוא מערכות הבטיחות המתקדמות. עם זאת, המפרט המועשר רלוונטי רק לגרסת ההאצ'בק – שכעת אינה מחויבת בהתקנת מערכת התרעה מקומית – ולא לגרסאות סטיישן (ששיווקה הופסק) או GTI, ששיווקן הופסק עוד ב-2019.

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: יואל פלרמן

קיה סיד – החל מ-120,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; ללא זיהוי הולכי רגל או דו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות בגרסת בנזין/האצ'בק (מ-130,000 שקלים) – מערכת בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל
מבחן בטיחות (2019, ללא 'חבילת בטיחות') 4 כוכבים; מבוגרים 88%; ילדים 85%; הולכי רגל 52%; מערכות בטיחות 68%

הדור החדש של קיה סיד מוצע בישראל החל מינואר 2019, עם מפרט תקני הכולל מערכות בטיחות מתקדמות.

עם זאת, המפרט הישראלי כולל את מערך אביזרי הבטיחות המצומצם יותר המוצע עם הדגם, כך שמבין שני המבחנים בהם נבחנה סיד - הדירוג הרלוונטי לדגם הישראלי הוא הנמוך יותר.

בשלב זה, לא ברור האם דירוג הבטיחות תקף גם לאקסיד (בישראל מדצמבר 2019, עם מבחר גדול יותר של מערכות בטיחות מתקדמות).

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: יצרן

רנו מגאן גרנד קופה – החל מ-137,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2015, תקף בישראל מינואר 2019) 5 כוכבים; מבוגרים 88%; ילדים 87%; הולכי רגל 71%; מערכות בטיחות 71%

החל מינואר 2019 – כמעט שנתיים לאחר מועד תחילת שיווקה המקורי בישראל – מוצעת גם רנו גרנד קופה עם אפשרות למערכות בטיחות מתקדמות, ללא צורך במערכת התרעה מקומית. תחילה הוצעו המערכות רק בגרסת טורבו-בנזין 1.3 ליטר, ולאחר מכן הוצעו המערכות גם בגרסת הדיזל המחודשת (116 כ"ס).

לזמנה, נחשבה מגאן גרנד קופה לאחת הבטוחות מסוגה. כיום, המפרט אינו מרשים, גם אם אינו מחייב מערכת התרעה מקומית.


בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: מערכת אוטו
__________________________________

ב. דגמים עם מערכות מתקדמות, החייבים גם במערכת התרעה

נכון להיום, לא מוצעות בישראל משפחתיות עם מפרט בטיחות המצריך השלמה של מערכת התרעה מקומית.
_________________________________

ג. דגמים ללא מערכות בטיחות מתקדמות כחלק מהמפרט התקני

סובארו WRX STI – החל מ-300,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות מרמת גימור 'פרמיום' (מ-325,000 שקלים) – גם עמעום אורות אוטומטי, ניטור שטחים מתים
מבחן בטיחות טרם נבחנה

מכונית הספורט המשפחתית, WRX STI, מוצעת מתחילת 2019 עם מערכות עזר מתקדמות. עם זאת, לא מדובר במערכות אקטיביות, והמערכות המעטות שכן מוצעות מצריכות תוספת תשלום (למרות מחיר התחלתי גבוה).

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא

____________________________________

ד. דגמים ללא מערכות בטיחות

ניסאן סנטרה – החל מ-135,000 שקלים
מבחן בטיחות טרם נבחנה

למרות שניסאן סנטרה מוצעת בחו"ל עם מערכות בטיחות מתקדמות, בישראל אין במפרט אפילו מערכת אחת, גם לא בתוספת תשלום. סנטרה לא נבחנה במבחני הריסוק האירופיים מאחר ואינה משווקת באירופה.

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא


סובארו אימפרזה – מ-135,000 שקלים
מבחן בטיחות (2017, לא תקף בישראל) 5 כוכבים; מבוגרים 94%; ילדים 89% הולכי רגל 82%; מערכות בטיחות 68%

אילו צוידה סובארו אימפרזה במערך 'אייסייט', היא הייתה נחשבת לאחד הדגמים הבטיחותיים בסקירה – גם מכיוון שמערך זה כולל מבחר גדול של מערכות בטיחות מתקדמות, וגם בזכות ציונים גבוהים ביותר במבחן הריסוק.

עם זאת, לא רק שמערכות הבטיחות המתקדמות אינן מוצעות אצלנו, אלא שגם המעט שהוצע (מערכת לניטור שטחים מתים, בגרסת ההאצ'בק ששיווקה הופסק) נעדר מגרסת הסדאן.

דגם מחודש הוצג באוגוסט 2019 (ראו בהמשך).

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: אילן קליין

פיאט טיפו – מ-110,000 שקלים
מבחן בטיחות (2016, בלי 'חבילת בטיחות') 3 כוכבים; מבוגרים 82%; ילדים 60%; הולכי רגל 62%; מערכות בטיחות 25%

הדגם הזול ביותר בסקירה (ביחד עם סיאט לאון) עם תיבה אוטומטית. נכון להיום, פיאט טיפו לא מוצעת בישראל עם מערכות בטיחות מתקדמות. זאת, בשונה מבעבר, כשהוצעה רמת הגימור 'ספורטיבו' (בגרסת האצ'בק בלבד) בין 2017 ל-2018, שמפרט אבזור הבטיחות שלה כלל בלימת חירום אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית.

במבחני הריסוק נבחנה טיפו פעמיים – פעם עם מערכות בטיחות ופעם בלעדיהן. התוצאות בינוניות (4 ו-3 כוכבים בהתאמה; במיוחד בסעיף ההגנה על ילדים) גם עם מערכות הבטיחות המתקדמות.
בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: פיאט
_____________________________________

דגמים שעתידים להגיע בחודשים הקרובים; מפרטי אבזור הבטיחות לא ידועים בשלב זה

אודי A3
מבחן בטיחות טרם נבחן
צפי התחלת השיווק בישראל לא ידוע
הערות דור חדש. כרגע לא ידועים החידושים בגזרת מערכות הבטיחות המתקדמות.

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: אודי

יונדאי i30
מבחן בטיחות טרם נבחן
צפי התחלת השיווק בישראל 2020, רבעון רביעי
הערות דגם מחודש. החידושים נוגעים גם למערך אביזרי הבטיחות, בהם בקרת שיוט אדפטיבית מתקדמת יותר בעלת יישום של מעקב אחר סימוני נתיב; בדרך זו יתאפשר ניהוג  אוטונומי בתנאים מסוימים (היגוי, האצה ובלימה), כאשר מעורבות ועירנות מצד הנהג עדיין נדרשת. כמו כן, נוספו גם התרעה ובלימה בנסיעה לאחור, התרעה על תחילת תנועה של הרכב הנע מלפנים והתרעת רכב בשטח מת עם יישום של תיקון סטייה.

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: יונדאי

יונדאי אלנטרה
מבחן בטיחות טרם נבחן
צפי התחלת השיווק בישראל 2020, רבעון רביעי
הערות דור חדש לגמרי. בשלב זה לא ידועים החידושים בגזרת מערכות הבטיחות.

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: יונדאי

סובארו אימפרזה
מבחן בטיחות טרם נבחן
צפי התחלת השיווק בישראל לא ידוע
הערות דגם מחודש. החידוש העיקרי הוא הוספת מערך הבטיחות 'אייסייט' גם לגרסת הסדאן, ולא רק בהאצ'בק (ששווקה בעבר בישראל). בין מערכות הבטיחות הנכללות במערך - בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת סטייה מנתיב עם תיקון, עמעום אורות אוטומטי.
בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: סובארו

סיאט לאון
מבחן בטיחות טרם נבחן
צפי התחלת השיווק בישראל 2020, רבעון רביעי
הערות דור חדש לגמרי. בגזרת הבטיחות מוצעים מספר חידושים חשובים, הכוללים בין היתר מערכת בלימה אוטונומית משופרת, הכוללת גם זיהוי דו"ג וגם יישום של עצירה מבוקרת בשולי הדרך במקרה שמזוהה חוסר תפקוד מצד הנהג; בקרת שיוט אדפטיבית משופרת, שנעזרת ברכבי GPS ויכולה להאט בהגעה לצומת, כיכר, אזורים עירוניים ומקומות בהם קיימת מגבלת מהירות.

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: סיאט

סקודה אוקטביה
מבחן בטיחות (2019) 5 כוכבים; מבוגרים 92%; ילדים 88%; הולכי רגל 73%; מערכות בטיחות 79%
צפי התחלת השיווק בישראל 2020, רבעון רביעי
הערות דור חדש לגמרי. בגזרת הבטיחות מוצעים מספר חידושים חשובים, הכוללים בין היתר מערכת בלימה אוטונומית משופרת, הכוללת גם זיהוי הולכי רגל ודו"ג (כיום ללא זיהוי עצמים כלל) וגם יישום של עצירה מבוקרת בשולי הדרך במקרה שמזוהה חוסר תפקוד מצד הנהג; מערכת קדם-תאונה, בדומה לזו שהוצעה בדגמי מרצדס מסוף שנות התשעים, המותחת את חגורות הבטיחות וסוגרת את חלונות הצד וחלון הגג במקרה של זיהוי תאונה בלתי נמנעת; בקרת שיוט אדפטיבית עם סייען פקקים, שמתחילה בנסיעה באופן עצמאי אם העצירה ארכה פחות משלוש שניות.

הדגם כבר נבחן במבחני הריסוק האירופיים, עם מפרט מלא של מערכות בטיחות מתקדמות – אך עם 6 כריות אוויר (הדגם מוצע גם עם אפשרות ל-9 כריות אוויר).

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: סקודה

פולקסווגן גולף
מבחן בטיחות (2019) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 89%; הולכי רגל 76%; מערכות בטיחות 78%
צפי התחלת השיווק בישראל 2020, רבעון רביעי
הערות דור חדש לגמרי. הפירוט המלא על החידושים בגזרת מערכות הבטיחות המתקדמות טרם פורסם, אבל ישנו חידוש חשוב שלא רק ידוע - אלא שזכה להכרה של ארגון יורו NCAP, וראשי הארגון הכריזו כי בקרוב חידוש זה יהפוך לחלק מהתקן של מבחני הבטיחות.

מהות החידוש – תקשורת בין כלי רכב, המאפשרת העברת מידע על מפגעי תשתית וכלי רכב תקועים או כאלו שבעליהם דיווחו על צורך בעזרה. רעיון דומה לזה שניתן למצוא ביישום וויז מזה כעשור, כאן בשיטה מתקדמת יותר.

מעבר לכך, הדור החדש של גולף כבר נבחן במבחני הריסוק האירופיים וקיבל ציוני משנה נאים – עם יתרון מול הדור החדש של אוקטביה בהגנה על מבוגרים.

בטיחות במשפחתיות קומפקטיות – המיפוי המלא
צילום: פולקסווגן