סרג'יו מרקיונה, מנכ"ל פיאט ב-14 השנים האחרונות ומי שאחראי ליצירת קונצרן פיאט קרייזלר לפני כעשור, יציג בסוף השבוע את התוכנית האסטרטגית האחרונה שלו לקונצרן. סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת מפי מקורות בחברה, כי התוכנית תכלול מהלך דרמטי של צמצום מותגי פיאט וקרייזלר, והשקעה במקום בג'יפ ומזראטי.

פיאט תייצר ג'יפ ומזראטי במקום פונטו ומיטו

על-פי הדיווח, ביצרנית שוקלים להפסיק את מכירת דגמי פיאט בצפון אמריקה ובסין בתוך מספר שנים, ואילו דגמי קרייזלר ישווקו בעיקר בארה"ב, למעשה הודאה בכשלון של החדרת מותגים אלו מחוץ לשווקי הבית שלהם. בפיאט סירבו לאשר את הפרטים לפני פרסומם הרשמי. מותג פיאט חזר לארה"ב בשנת 2011 ברעש גדול, אך מכירותיו בשוק הרכב השני בגודלו בעולם מדשדשות.

התוכנית האחרונה של מרקיונה: יותר ג'יפ על חשבון פיאט
סרג'יו מרקיונה, מנכ"ל פיאט קרייזלר (מימין). יפרוש בשנה הבאה


מרקיונה בן ה-65 צפוי לפרוש מתפקיד מנכ"ל פיאט קרייזלר בשנה הבאה. הוא יחשוף את התוכנית החדשה באותו מקום בו חשף את התוכנית האסטרטגית הראשונה שלו בשנת 2004, במסלול הניסוי המיתולוגי באלוקו של היצרנית, שממוקם בסמוך לטורינו. הכרזה על מחליפו צפויה בעוד כשנה, באפריל 2019.

התוכנית האחרונה של מרקיונה: יותר ג'יפ על חשבון פיאט
יותר ג'יפ


עוד עולה מהמידע שהודלף, כי התוכנית קוראת להרחבה משמעותית של נוכחות ג'יפ בשווקים מחוץ לארה"ב, לצד דגמי המסחריות של ראם. לצורך כך היצרנית תשקיע ממון רב בפיתוח דגמים חדשים של המותגים, במטרה לרכוב על גל הפופולריות של רכבי פנאי.

התוכנית האחרונה של מרקיונה: יותר ג'יפ על חשבון פיאט
פחות קרייזלר


מהלך נוסף שמרקיונה מתכנן נוגע למיזוג בין מותגי מזראטי ואלפא רומיאו, שיאוחדו לחטיבה אחת בדוחות הכספיים של פיאט. להערכת אנליסטים, המהלך הזה עשוי להצביע על כוונת היצרנית להכין את שני המותגים להפרדה מהקונצרן - לצורך רישומם בנפרד בבורסה או לצורך מכירתם.