אילו היה הדבר אפשרי, משרד התחבורה היה צריך לחייב את כל כלי הרכב בישראל להיות מצוידים במערכות התרעה מתקדמות. למעשה, ישנה תקנה כזו – אך זו חלה על כלי רכב חדשים מינואר 2018, ולא על כ-3.4 מיליון כלי רכב שהיו עד לאותו זמן על הכביש. 

בהתחשב בעובדה שבין הגורמים העיקריים לתאונות דרכים בישראל נמנים אי-שמירת מרחק, סטייה מנתיב ואי-מתן זכות קדימה להולכי רגל, נוצר מצב שבו בעידן הנוכחי – עידן של הפרעות קשב וחוסר איפוק – יש סיכוי גדול מדי לכל נהג להיות מעורב בתאונה. מי שחווה זאת, יודע כי תאונת דרכים זו חוויה קשה לכל המעורבים בה, במיוחד אם ישנם נפגעים – כך שראוי לרכז את מלוא המאמצים על מנת לצמצם אירועים רעים כאלו.

למרבה השמחה, לצד האביזרים הטכנולוגיים הגוזלים את תשומת הלב שלנו בזמן נהיגה, פותחו גם עזרים המיועדים להתמודד כנגד אותן הפרעות – והכוונה היא לאותן מערכות התרעה מתקדמות. כיום מוצעים מספר סוגים של מערכות כאלו, אבל הפעם נפנה את הזרקור למערכת היוצאת דופן מבין כל אלה המוצעות בישראל – איווקס RD140, המצוידת ברדאר ואשר משווקת ע"י חברת SDS.

מערכת התרעה מבוססת מכ


רדאר – איך הוא עובד, ולמה הוא עדיף על פני מצלמה?
מערכת התרעה מבוססת רדאר יעילה ביחס למערכת התרעה המבוססת על זיהוי תמונה מתוקף ההבדלים הטכניים בסוג החומרה של המערכות. במערכת מבוססת מצלמה, זיהוי העצמים מבוסס על אלגוריתמים המנתחים את צילומי הוידאו (בדרך כלל ללא שימוש בקרן לייזר). מדובר בשיטת זיהוי יעילה בדרך כלל, כשהיא עובדת; בפועל, מערכות כאלו סובלת מכושר תפקוד לקוי במקרים של החזרי אור (סנוור מהשמש) – עניין בעייתי בהתחשב באקלים השמשי בישראל, ועל אחת כמה וכמה כשעינית המצלמה איננה מותאמת למבנה השמשה בצורה מיטבית כמו מערכת מקורית.
 
למעשה, המצב לא משתפר בהרבה אפילו במערכות מתוחכמות יותר בהן זיהוי העצמים מבוסס על קרן לייזר (LIDAR), בשל נטיית קרן הלייזר להיטמע בסביבה. כל המגרעות הללו עלולות לגרום לכך שמערכות מבוססות מצלמה יתריעו לשווא במקרה בטוב, או יפספסו התרעות בזמן אמת במקרה הרע – ואז מה הועילו חכמים בתקנתם?

מערכת התרעה מבוססת מכ


לעומת זאת, מערכת עיבוד על בסיס רדאר – כמו RD140 של איווקס – מציעה פתרון מתקדם לבעיות הזיהוי. עקרון הפעולה של מערכת רדאר – מכ"ם בעברית, ראשי תיבות של מגלה כיוון ומרחק – נסמכת על עקרון של שידור וקליטת גלי רדיו (RF) אלקטרומגנטיים כנגד העצמים הנמצאים בקדמת הרכב, ללא צורך בעיבוד תמונות.

התוצאה – לא רק שפעולות המערכת (התרעה על אי-שמירת מרחק כנגד הולכי רגל וכלי רכב, התרעת סטייה מנתיב) עובדות היטב בכל מזג אוויר, אלא שישנו גם טווח זיהוי מוגדל לעומת מערכת אופטית/מבוססת מצלמה (בין השאר בזכות אורכם של גלי RF לעומת לייזר) – עד 140 מטר לעומת 100, הבדל של 40%. לא בכדי מערכות התרעה, גילוי ובקרה אווירית למשל – מערכות הנדרשות לדיוק גבוה במיוחד בפעולת זיהוי העצמים – אלו מערכות מבוססות מכ"ם.

חשוב להזכיר כי למערכת מבוססת המכ"ם של RD140 יש גם מצלמה עם תוכנה לפיענוח צילומי וידאו. למצלמה חשיבות עיקרית בזיהוי הסימנים שעל הכביש – לצד היותה מקור להצלבת  מידע על פני הדרך עבור המעבד המרכזי, יעיל ביותר. כשזוכרים שמערכת התרעה מיועדת לסייע לנהג ברגע סכנה, מובן כי מערכת משולבת היא הבחירה הנדרשת.

מערכת התרעה מבוססת מכ


המדינה משלמת
התקנת מערכת התרעה מקנה לבעל הרכב שתי הטבות בעלות משמעות כלכלית – פעם בהוזלת מחיר ביטוח החובה, ופעם במתן זיכוי על רכישת המערכת מטעם המדינה. במספרים – עבור רכב פנאי פופולארי עם מנוע 2.0 ליטר והספק של 155 כ"ס ניתן לקבל הנחה של עד 391 שקל על ביטוח החובה (הבדל של עד 24.2%, נכון ליולי 2018). בנוסף, אם תותקן המערכת ברכב שעלה לכביש בין ינואר 2000 למאי 2017 – יקבלו בעלי כלי הרכב החזר על התקנת המערכת בגובה 1500 שקל דרך זיכוי באגרת הרישוי (בחלוקה לשלוש פעימות). חישוב פשוט יעלה כי במשך שלוש שנים, יתקבל זיכוי של כ-2700 שקל. 

מבנה פיזי
מערכת ההתרעה מבוססת המכ"ם של איווקס מורכבת, בין השאר, ממכ"ם שמותקן בחזית הרכב, ממצלמה שמותקנת על גבי השמשה הקדמית (בחלק הפנימי של הרכב, מאחורי המראה המרכזית) וממסך תצוגה. כאן ראוי להדגיש כי הצג של מערכת הרדאר שונה אף הוא מהרגיל – מדובר בצג צנוע בגודלו, הנראה כמו צג של חיישני חנייה – כך שהאסתטיות של עיצוב סביבת הנהג נשמר, ואין צורך בצג בולט הנראה כחטוטרת מכוערת. לצג של RD140 יש גם התרעה ויזואלית (שלושה צבעים, המשתנים לפי רמת הסכנה המדווחת) לצד התרעה קולית בריאה. ממשק התפעול קל מאוד לשימוש.

מערכת התרעה מבוססת מכ


כדאיות רכישה
איווקס RD140 זו מערכת ההתרעה שכל אחד צריך ברכב. כן, היבט הכלכלי בהחלט קורץ –  אבל זה לא העיקר. העיקר בהתקנת מערכת התרעה מבוססת מכ"ם נוגע להיותה המערכת היחידה שמסוגלת לעשות את תפקידה בצורה יעילה; בסופו של דבר, המטרה היא לזהות את הולך הרגל או את המכונית מלפנים הכי מהר שאפשר ובכל מצב, ובכך להציל את אחרים ואת עצמכם מטעות שעלולה לשנות את החיים לנצח. לכן, מערכת התרעה היא הכרחית לכולם, ועדיף כזו שבאמת עושה את העבודה.

כל הפרטים על איווקס RD140 כולל הטבה לרוכשים - בקישור כאן.