במהלך השנה אנחנו מבצעים מבחני דרכים הכוללים בדיקות ומדידות. כל מבחן לעצמו, כל מבחן השוואתי לעצמו. אבל, ללא ספק, ריכוז כל הנתונים יביא לקורא את המידע היעיל והשימושי ביותר.
 
אחרי שבדקנו איזו מכונית מיני היא החסכונית ביותר, הפעם בדקנו מי, מבין 23 דגמי הסופרמיני המשווקים בישראל, היא החסכונית ביותר בפועל. למרות שלא כל הדגמים ננהגו באותו תוואי או מזג אוויר, הרי פרוטוקול הבחינה והנהגים זהים. נזכיר כי מרכיבים כמו מזג אוויר, לחץ אוויר בצמיגים ואופי הנהיגה של הנהג, משפיעים מאוד על צריכת הדלק, ובין נהגים שונים עלולים להתגלות הבדלים גדולים. במקום שבו היו נתונים של מבחנים השוואתיים, הם הועדפו.

ממצאים עיקריים 
ממבחני הדרכים שלנו עולה כי מכונית סופרמיני עם מנוע בנזין בעל הספק של עד 125 כ"ס ותיבה ידנית צורכת 14 ק"מ/ל' בממוצע; עם תיבה אוטומטית/רובוטית דו-מצמדית מדובר על 13 ק"מ/ל' בממוצע

עבור מי שזקוק לפתרונות חסכוניים יותר, ישנם דגמים בקטגוריה זו בעלי אפשרות למנוע דיזל, למערכת הנעה היברידית ואפילו למערכת הנעה חשמלית לחלוטין; בחישובים, לא התייחסנו לדגמים/גרסאות כאלו (וגם לא לגרסאות ספורטיביות) מכיוון שמדובר בדגמים בודדים – אבל כמובן שהם מופיעים בהמשך הסקירה. נדגיש כי בחירה בסוג מערכת ההנעה צריך להתבצע על בסיס ניתוח כמות הנסועה, תוואי הנהיגה הפופולארי ביותר ופער המחיר למול גרסת בנזין "רגילה", שבדרך כלל גם זולה יחסית.

כידוע, נתוני צריכת הדלק המפורסמים על-ידי היצרן הם פרי מבחן הנעשה בתנאי מעבדה לפי תקן, אך זה רחוק מלייצג את השימוש הרגיל ברכב. לפי מבחני הדרכים שלנו יש פער ממוצע של 33.4% בין נתוני היצרן ובין השימוש בפועל. עם זאת, מבחני הדרכים נעשים בעומס גבוה מהממוצע בפועל, ואצל נהג רגיל התוצאה תהיה טובה יותר. 

מכונית הסופרמיני החסכונית ביותר בישראל היא פיג'ו 208 – בגרסה עם מנוע דיזל ותיבה ידנית, הפחות פופולארית אצלנו; עם תיבה אוטומטית, הונדה ג'אז היא החסכונית ביותר – כשהפער בצריכת הדלק למול 208 דיזל הוא 22.5%. מכונית הסופרמיני הפחות חסכונית, לעומת זאת, היא רנו קליאו 1.2 ל' טורבו אוטומטית.

הרשימה מסודרת לפי נתוני צריכת הדלק בפועל, לפי סדר יורד. לרשימה הכנסנו רק את הדגמים המשווקים בישראל נכון למועד פרסום הסקירה (אוגוסט 2018). נדגיש כי ישנם מספר דגמים (ארבעה) מהם טרם יצא לנו להתרשם – וברגע שנעשה זאת, נעדכן את הנתונים.
___________________________________________________________________

מקום ראשון – פיג'ו 208 (1.6 ל' דיזל, ידנית)
צריכת דלק בפועל – 1.6 ל' דיזל, ידנית 19.6 ק"מ/ל', 1.2 ל' טורבו, אוט' 14.9 ק"מ/ל' 1.6 ל' טורבו, ידנית 10 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן – 1.6 ל' דיזל, ידנית 31.5% 1.2 ל' טורבו, אוט' 28.4% 1.6 ל' טורבו, ידנית 45.9%
מחיר –  1.6 ל' דיזל, ידנית 105,000 שקלים 1.2 ל' טורבו, אוט' 104,000 שקלים 1.6 ל' טורבו, ידנית 140,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל –  1.6 ל' דיזל, ידנית ינואר 2016 1.2 ל' טורבו, אוט' יולי 2015 1.6 ל' טורבו, ידנית יולי 2013

פיג'ו 208 הוותיקה מוצעת בישראל מספטמבר 2012, אולם רוב יחידות ההנעה עמן היא מוצעת כיום החלו להיות זמינות רק בשנתיים-שלוש האחרונות.

גרסת הדיזל יחידה מסוגה בישראל; פער המחיר שלה לעומת גרסת הבנזין זניח, אבל היא מוצעת עם תיבה ידנית בלבד. הביצועים בגרסה זו סבירים בעיקר בזכות תחום הגמישות של המנוע – ולמרות תיבת הילוכים מיושנת עם 5 הילוכים בלבד.

תיקון טעות: גרסת 1.6 ל' דיזל מוצעת גם בחו"ל רק עם תיבת 5 הילוכים ידנית. כן מוצעת גרסה מתקדמת יותר, עם תיבת 6 הילוכים ידנית, הן בגרסת 1.6 ל' דיזל עם 120 כ"ס, או בגרסה חדשה עם מנוע 1.5 ל' דיזל (102 כ"ס).
1593547

מקום שני – הונדה ג'אז (1.3 ליטר, אוט')
צריכת דלק בפועל – אוט' 16 ק"מ/ל', ידנית 15.4 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן – אוט' 24.9%, ידנית 21.4%
מחיר – אוט' מ-104,000 שקלים ידנית מ-90,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל אוקטובר 2015

עבור מי שמעדיף סופרמיני חסכונית עם תיבה אוטומטית, הונדה ג'אז נותנת מענה הולם – ללא טורבו או תיבה דו-מצמדית, אלא עם מנוע 1.3 ליטר ותיבה אוטומטית-רציפה. עם זאת, מדובר במנוע יעיל במיוחד, בעל יחס דחיסה של 13.5:1(!) - , דבר שמסייע גם לשיפור איכות הבעירה ולשיפור היעילות התרמית.

לגרסה הידנית יש אמנם 6 הילוכים, אך הילוך השיוט (האחרון) קצר יחסית, כך שב-100 קמ"ש מתבצע בסל"ד גבוה יחסית (כ-3000 סל"ד) – פחות טוב לצריכת הדלק ולרמת הרעש בתא הנוסעים. 

1593542


מקום שלישי – סוזוקי באלנו (1.2 ליטר, ידנית)
צריכת דלק בפועל – ידנית 16 ק"מ/ל', אוט' 14.7 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן – ידנית 26.3%, אוט' 30.7%
מחיר – ידנית 75,000 שקלים, אוט' 94,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל יוני 2016

מקום שלישי ומכובד לסופרמיני היפנית, גם כאן בלי מגדשי טורבו ותיבות דו-מצמדיות אלא עם תכנון חכם. גם כאן מתהדר המנוע ביחס דחיסה גבוה מהמקובל (12.5:1). לשיפור הביצועים, מצויד המנוע של סוזוקי באלנו בשני מזרקי דלק לכל צילינדר המשפרים את המילוי הנפחי של תערובת הדלק והאוויר; מיקומם של אלו קרוב מהמקובל לתא השריפה, דבר שתורם לשיפור איכות התערובת ולהגברת היעילות האנרגטית.

1593561


מקום רביעי – טויוטה יאריס (1.5 ל', היברידית)
צריכת דלק בפועל – היברידית 15.5 ק"מ/ל', בנזין-אוט' 13.5 ק"מ/ל', בנזין-ידנית טרם נבחנה
פער ביחס לנתוני יצרן – היברידית 44.2%, בנזין-אוט' 35.1%
מחיר – היברידית מ-106,000 שקלים בנזין-אוט' מ-101,000 שקלים, בנזין-ידנית מ-89,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל – היברידית אוקטובר 2012 גרסת בנזין 1.5 ליטר מאי 2017

טויוטה יאריס זו הסופרמיני היחידה בישראל כיום המוצעת גם בגרסה היברידית. צריכת הדלק הממוצעת טובה אך לא יוצאת דופן, אבל כמקובל בכלי רכב היברידים – צריכת הדלק תשתפר ככל שתוואי הנסיעה יהיה עירוני ואיטי יותר, והמנוע החשמלי יבוא יותר לידי ביטוי.

1593544


מקום חמישי – מאזדה 2 (1.5 ליטר, אוט')
צריכת דלק בפועל – 15 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן – 14.3%
מחיר – מ-99,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל יוני 2015

בדומה לג'אז ולבאלנו, גם למאזדה 2 יש טכנולוגיית הנעה לא מתוחכמת לכאורה, אך בפועל – מדובר במערכת הנעה שמצליחה לשלב ביצועים וחיסכון בצורה טובה מאוד. גם כאן מדובר במנוע יעיל, בזכות יחס דחיסה גבוה יחסית (12:1).

1593556


מקום שישי – סוזוקי סוויפט (1.2 ליטר)
צריכת דלק בפועל – אוט' 14.5 ק"מ/ל' ידנית טרם נבחנה
פער ביחס לנתוני יצרן – אוט' 31.6% ידנית טרם נבחנה
מחיר – אוט' מ-92,000 שקלים ידנית מ-79,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל יולי 2017

כמו בלאנו (מקום שלישי), גם סוזוקי סוויפט עושה שימוש באותה מערכת הנעה חכמה. כאן מתווסף גם משקל עצמי נמוך במיוחד של 920 ק"ג לגרסה האוטומטית (תיבה רציפה, כמו בבאלנו) ופחות מ-900 ק"ג לגרסה הידנית.

1593563


מקום שביעי – מיצובישי ספייסטאר (1.2 ליטר)
צריכת דלק בפועל – 14.3 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן – 38.4%
מחיר – מ-72,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל יוני 2013

גם מיצובישי ספייסטאר מגיעה לדירוג גבוה יחסית ברשימה בזכות תכנון חכם, ופחות מסיבות של תחכום טכנולוגי. מדובר במכונית הקלה ביותר מסוגה (865 ק"ג בלבד), מצוידת בתיבה אוטומטית-רציפה יעילה וצמיגים צרים במיוחד, בעלי התנגדות נמוכה יחסית לגלגול. 

בעבר שווקה גם גרסה עם מנוע 1.0 ל' ותיבה ידנית, חסכונית עוד יותר (16.8 ק"מ/ל').

1593555


מקום שמיני – ניסאן מיקרה (1.2 ליטר)
צריכת דלק בפועל – אוט' 13.5 ק"מ/ל' ידנית טרם נבחנה
פער ביחס לנתוני יצרן – אוט' 27% ידנית טרם נבחנה
מחיר – אוט' מ-100,000 שקלים ידנית מ-76,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל – אוט' ינואר 2011 ידנית יולי 2011

הדגם המאוד-וותיק של ניסאן מיקרה  ממוקם גבוה יחסית ברשימה, אך נתון צריכת הדלק מאכזב. ממכונית שמשלבת משקל עצמי נמוך יחסית, מנוע קטן ותלת-בוכנתי ותיבה אוטומטית-רציפה היינו מצפים ליותר.

דגם חדש כבר הוצג בחו"ל לפני כשנתיים, אך לא יגיע לישראל לפני 2019.

1593558


מקום תשיעי – רנו קליאו
צריכת דלק בפועל – ידנית (0.9 ל' טורבו) 13.5 ק"מ/ל', אוט' (1.2 ל' טורבו) 10.7 ק"מ/ל' אוט' (1.6 ל' טורבו) טרם נבחנה
פער ביחס לנתוני יצרן – ידנית (0.9 ל' טורבו) 36.6%, אוט' (1.2 ל' טורבו) 42.2%
מחיר – ידנית מ-85,000 שקלים אוט' מ-100,000 שקלים אוט' (1.6 ל' טורבו) מ-166,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל יוני 2013

רנו קליאו הוותיקה לא מצטיינת בצריכת הדלק – המיקום הבינוני באמצע הטבלה מושג רק בזכות הגרסה הידנית, בשעה שלגרסה האוטומטית תצרוכת דלק גבוהה ביותר (הגבוהה מבין דגמי הסופרמיני שאינם ספורטיביים). כל זאת למרות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות יחסית, כדוגמת מערכת גדישה ותיבה רובוטית דו-מצמדית (ב-1.2 ל' טורבו וב-1.6 ל' טורבו).

נזכיר כי קליאו מוצעת גם בגרסת דיזל חסכונית במיוחד, שאפילו מצוידת בתיבה אוטומטית (רובוטית דו-מצמדית, 6 היל') – אך זו מוצעת בגרסת סטיישן בלבד, ולכן היא אינה נחשבת כסופרמיני (אלא משפחתית קטנה). הגרסה הספורטיבית RS טרופי, עם 220 כ"ס, טרם נבחנה על ידינו.

דור חדש לקליאו צפוי להיות מוצג בתוך שנה.

1593557


מקום עשירי – סיאט איביזה
צריכת דלק בפועל – 1.0 ל' טורבו אוט' 13.3 ק"מ/ל' 1.5 ל' טורבו ידנית 10 ק"מ/ל' 1.0 ל' טורבו ידנית טרם נבחנה 
פער ביחס לנתוני יצרן – 1.0 ל' טורבו אוט' 37.3% 1.5 ל' טורבו ידנית 51%
מחיר – 1.0 ל' טורבו אוט' מ-91,000 שקלים 1.5 ל' טורבו ידנית מ-135,000 שקלים 1.0 ל' טורבו ידנית מ-80,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל ספטמבר 2017

הדור החדש של סיאט איביזה אמנם ממוקם באמצע הרשימה, אך בשונה ממרבית הדגמים שהופיעו עד כה – איביזה מספקת תצרוכת דלק סבירה לצד ביצועים טובים מאוד.

לגרסת 1.5 ל' טורבו – הגרסה הספורטיבית יותר בהיצע כרגע – יש גם מנגנון לניתוק שתי בוכנות בשיוט.

1593530


מקום אחד-עשר – סקודה פאביה (1.0 ל' טורבו)
צריכת דלק בפועל – אוט' 13.2 ק"מ/ל' ידנית טרם נבחנה
פער ביחס לנתוני יצרן – אוט' 26.3% ידנית טרם נבחנה
מחיר – אוט' מ-97,000 שקלים ידנית מ-77,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל יולי 2017

כמו סיאט איביזה, גם סקודה פאביה לא ממוקמת מאוד גבוה ברשימה, אך בשונה ממרבית הדגמים מעלה – היא מספקת תצרוכת דלק סבירה לצד ביצועים טובים מאוד.

מועד התחלת השיווק בישראל המצוין מעלה מתייחס לשיווק עם מנוע 1.0 ל' טורבו. הדגם הנוכחי מוצע בישראל, במקור, מאפריל 2015 – אז עם מנוע 1.2 ל' טורבו.

1593543


מקום שניים-עשר – אודי A1
צריכת דלק בפועל – 1.8 ל' טורבו, אוט' 13.2 ק"מ/ל' 1.4 ל' טורבו, אוט' 12.5 ק"מ/ל' 1.0 ל' טורבו, אוט' טרם נבחנה
פער ביחס לנתוני יצרן – 1.8 ל' טורבו, אוט' 26.3% 1.4 ל' טורבו, אוט' 38.7%
מחיר – 1.8 ל' טורבו, אוט' מ-187,00 שקלים 1.4 ל' טורבו, אוט' מ-165,000 שקלים 1.0 ל' טורבו, אוט' מ-131,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל אוקטובר 2010

הנתונים המופיעים עבור אודי A1 שייכים לדגם היוצא – דגם חדש לחלוטין הוצג בחו"ל, ויגיע לישראל בתחילת 2019. נתוני צריכת הדלק בהחלט סבירים בהתחשב במנוע, במשקל ובביצועים – בוודאי בגרסת 1.8 ל' טורבו.

1593546


מקום שלושה-עשר – יונדאי i20 (אוט', 1.4 ליטר)
צריכת דלק בפועל – 13.1 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן – 14.9%
מחיר – מ-105,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל מרץ 2015

הדגם הנוכחי של יונדאי i20 צעיר יחסית, אבל מוצע בישראל עם יחידת כוח מיושנת – מנוע 1.4 ליטר אטמוספרי ותיבה אוטומטית עם 4 הילוכים. תצרוכת הדלק המתקבלת סבירה, אם כי חולשתו של המנוע תאלץ לא פעם הפעלת מאמץ – ובכך לגרוע מצריכת הדלק. עוד לפני סוף 2018 צפוי להתחיל בישראל שיווק של דגם מעודכן, ככל הנראה עם מנוע 1.0 ל' טורבו ותיבה רובוטית דו-מצמדית.

עד לא מזמן שווקה בישראל גרסה ידנית עם מנוע 1.2 ליטר, לה צריכת דלק טובה בהרבה (15.5 ק"מ/ל').

1593553


מקום ארבעה-עשר – קיה ריו (אוט', 1.4 ליטר)
צריכת דלק בפועל – 12.8 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן – 20.5%
מחיר – מ-97,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל יולי 2017

קיה ריו אמנם הושקה בעולם לפני פחות משנתיים, אך כמו יונדאי i20 – גם כאן מדובר במנוע מיושן ולא יעיל אנרגטית. עם זאת, בשונה מ-i20 , לריו תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים – אבל ההבדל בצריכת הדלק אינו גדול.

1598466


מקום חמישה-עשר – סיטרואן C3 (אוט', 1.2 ל' טורבו)
צריכת דלק בפועל – 12.6 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן – 38.2%
מחיר – מ-97,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל מרץ 2017

הדור החדש של סיטרואן C3 ממוקם נמוך יחסית ברשימה, אבל הוא כן משתייך לקבוצת הדגמים שמציעים תצרוכת דלק סבירה וביצועים טובים.

1593545


מקום שישה-עשר – פולקסווגן פולו
צריכת דלק בפועל – 1.0 ל' טורבו, אוט' 12.3 ק"מ/ל' 1.0 ל' טורבו, ידנית טרם נבחנה 2.0 ל' טורבו, אוט' טרם נבחנה
פער ביחס לנתוני יצרן –1.0 ל' טורבו, אוט' 40.9%
מחיר – 1.0 ל' טורבו, אוט' מ-112,000 שקלים 1.0 ל' טורבו, ידנית מ-94,000 שקלים 2.0 ל' טורבו, אוט' מ-165,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל יוני 2018

הדור החדש של פולקסווגן פולו פחות חסכוני ביחס לאיביזה ולפאביה, ככל הנראה בשל משקל עצמי גבוה יחסית (כ-1.25 טון, גבוה בכ-100 ק"ג ביחס לאיביזה/פאביה). עם זאת, בדומה לאיביזה ולפאביה – גם כאן הביצועים נחשבים לטובים.

1593551


מקום שבעה-עשר – ד.ס 3 (1.2 ל' טורבו, אוט')
צריכת דלק בפועל – 12 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן – 41.2%
מחיר – מ-120,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל מרץ 2016

ד.ס 3 הוותיקה מוצעת בישראל במהדורה עדכנית – עם מנוע 1.2 ל' טורבו ותיבה אוטומטית עם 6 הילוכים - מזה כשנתיים וחצי. קודם לכן, היא הוצעה אצלנו – מאוגוסט 2010 – עם יחידת הנעה מיושנת בעלת מנוע 1.6 ליטר אטמוספרי ותיבה אוטומטית עם 4 הילוכים. לאורך רוב שנות שיווק הדגם (2010-2017) הוצעה גרסת 1.6 ל' טורבו עם תיבה ידנית (6 היל').

1593559


מקום שמונה-עשר – אופל קורסה
צריכת דלק בפועל – 1.4 ליטר אוט' 12 ק"מ/ל' 1.6 ל' טורבו ידנית 7.2 ק"מ/ל' 
פער ביחס לנתוני יצרן – 1.4 ליטר אוט' 28.1% 1.6 ל' טורבו ידנית 45.9%
מחיר – 1.4 ליטר אוט' מ-103,000 שקלים 1.6 ל' טורבו ידנית מ-155,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל – 1.4 ל' אוט' אפריל 2015 1.6 ל' טורבו ידנית אפריל 2016

אופל קורסה, בגרסת 1.4 ליטר, מגיעה לאזור התחתי של הרשימה, בעיקר בגלל מנוע מיושן ומשקל עצמי גבוה יחסית. תיבת הילוכים מתקדמת יחסית (אוטומטית 6 היל') לא מצליחה לעזור כאן הרבה בכל הקשור לצריכת הדלק. 

לגרסה הספורטיבית – OPC – מערכת הנעה מוצלחת מאוד ברמת הביצועים והתחושות, אך את מחיר ההנאה משלמים בתחנת הדלק. 

1593560


מקום תשעה-עשר – אם.ג'י 3
צריכת דלק בפועל – 11.3 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן – 37.9%
מחיר – מ-55,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל אוגוסט 2014

אם.ג'י 3 היא סופרמיני בסיסית ומיושנת, השייכת לדור הישן של כלי הרכב הסיניים. יחידת ההנעה שלה מוגבלת בכל הקשור לצריכת דלק, הביצועים ורמת העידון הכללית.

עם זאת, לאם.ג'י 3 יש את תג המחיר הנמוך ביותר מבין כל הדגמים ברשימה, בהפרש של עשרות אלפי שקלים; אם בסופו של דבר החיסכון בעלויות הוא הגורם המשפיע, אם.ג'י 3 יכולה להיות מועמדת רלוונטית לרכישה.

1593550