במרבית הסקירות שפורסמו עד כה, התייחסנו בעיקר לדגמים חדשים – זאת בשל הביקוש הגבוה לכאלו בשנים האחרונות. עם זאת, שוק היד השנייה בהחלט ראוי להתייחסות – גם בגלל שלא כולם יכולים/רוצים לרכוש רכב חדש או מוכנים להתחייב למסלולי מימון, וגם מכיוון  ששוק המשומשות טומן בחובו גם הזדמנויות כלכליות ששווה לבדוק – תוצאה של ירידת ערך מואצת לצד ביקוש גבוה לכלי רכב חדשים.

בסקירה הנוכחית בחרנו להתמקד בדגמים קטנים יחסית, המתאימים לבני האוכלוסיות הצעירות – בעיקר נהגים חדשים וסטודנטים. הסכום שנבחר כנקודת ייחוס – 40,000 שקלים – נבע מתוך ניסיון בייעוצים מסוג כזה. עבור מי שתקציבו נמוך משמעותית מהסכום שצוין, נמליץ לחפש את הדגמים המופיעים בסקירה זו משנתונים מוקדמים יותר (עבור כל דגם מופיע מועד התחלת השיווק שלו בישראל).

הדגמים המופיעים ברשימה זו נבחרו לאחר סינון – לא רק משיקול של עלות רכישה, אלא גם משיקולים של בטיחות, צריכת דלק וסוג תיבת ההילוכים. נושא הבטיחות קיבל התייחסות נרחבת – מכיוון שכושר ההגנה על הנוסעים חשוב ביותר בכל כלי רכב. סיבות נוספות לדגש בעניין בטיחות הן שינוי שיטות הבחינה של מבחני הריסוק לאורך השנים (לעתים עם הבדלים משמעותיים) וההתייחסות הלקויה לעניים הבטיחות פסיבית בשוק הישראלי – לא תמיד הוצעו כל הדגמים עם מפרטי אבזור בטיחות מלאים. כל הדגמים המופיעים ברשימה נבחנו על ידי יורו NCAP אחרי ינואר 2009, עם כניסתה לתוקף של שיטת הבחינה החדשה (כולל כושר הגנה במקרה של "צליפת שוט").

בעניין תיבת ההילוכים – ומערכת ההנעה בכלל – בחרנו להימנע ככל האפשר מהמלצה על דגמים המצוידים במכלולים מתוחכמים יחסית, כשהכוונה היא בדרך כלל למנועים מוגדשים ולתיבות רובוטיות דו-מצמדיות. מוניטין השרידות של מכלולים כאלו הוא אכן קצר בדרך כלל ביחס למכלולים 'שמרניים', ואם אין גיבוי של אחריות יצרן מוארכת – עלות התיקון של מכלולים כאלו עלולה להיות יקרה מאוד.

רשימת הדגמים מסודרת לפי סדר שנתונים יורד, כלומר מהדגם החדש ביותר לדגם הישן ביותר. הערכת שווי הדגם מבוססת על פי מחירון לוי יצחק עבור הגרסה המומלצת של הדגם והשנתון הרלוונטיים, לפי מחירון אוגוסט 2018. דירוג הבטיחות מבוסס על מבחני הריסוק של יורו NCAP. דגמים בעלי אחריות מורחבת – רק לדגמים שנרכשו ע"י לקוחות פרטיים (לא ליסינג/0 ק"מ). בעת הרכישה, מומלץ לקבל אישור ממרכז השירות של היבואן על כך שהאחריות המוארכת עדיין בתוקף.

שירות חדש: מידע על עבר ביטוחי לרכב משומש

בסוף הרשימה מופיעים מספר דגמים נוספים. מדובר בדגמים שלא עברו את הסינון שקבענו, אולם ערך המוסף שהם מציעים משמעותי מספיק בשביל להעיף בהם מבט.
_________________________________

סיאט מי/סקודה סיטיגו
גרסה מומלצת סיאט מי – 1.0 ל', 75 כ"ס, ידנית, 5 דל'
שנה רלוונטית לתקציב 2016
מועד התחלת שיווק בישראל נובמבר 2012
בטיחות 5 כוכבים (2011); קיימת מערכת בלימת חירום אוטונומית (עד 30 קמ"ש)
אחריות יצרן, חודשים בודדים
הערכת שווי 40,000 שקלים

סיאט מי מתבלטת מאוד ביחס לדגמים אחרים בסקירה זו. מדובר באחת המכוניות הצעירות ביותר, אחת הזריזות (אפילו ביחס לסופרמיני חזקות יותר המופיעות בהמשך) ולבטח אחת הבטיחותית – לא רק בזכות דירוג הריסוק הגבוה יחסית, אלא גם בזכות היותה היחידה בסקירה הכוללת מערכת בלימת חירום אוטונומית. מדובר גם במכונית נעימה ומרווחת יחסית, גם מאחור. 

בצד החסרונות יצוין חיסכון מוגזם באבזור ובתכנון סביבת הנהג הפוגם באיכות החיים – כך המחסור בפתחי מיזוג אוויר, היעדר שליטה על חלון הנוסע הקדמי מעמדת הנהג, מראות צד ידניות, 4 מקומות ישיבה בלבד, מושב נהג ללא כיוון גובה וחגורות שאינן ניתנות לכוונון. חסרונות נוספים – על אף השנתון המתקדם, ליד השנייה יישארו חודשי אחריות בודדים במקרה הטוב בשל אחריות יצרן קצרה יחסית, של שנתיים בלבד; גרסת 3 דלתות אינה מומלצת – שוויה הרשמי אמנם נמוך במעט ביחס לגרסת 5 דלתות (1000 שקלים), אך לא מומלצת בשל היעדר ערך מוסף ופגיעה בשימושיות. קיימת אפשרות לתיבה רובוטית, אך זו אינה מומלצת.

חיסרון נוסף הוא מצאי מצומצם יחסית של הדגם. הצעה רלוונטית לפתרון תהיה בחינת סקודה סיטיגו – דגם תאום של סיאט מי, פופולארי הרבה יותר, מעט זול יותר, עם מערכת בלימת החירום האוטונומית, אבל בדרך כלל עם הספק מנוע נמוך יותר (הייתה גם גרסת 75 כ"ס, אולם בדרך כלל הוצעה סיטיגו בגרסת 60 כ"ס).

עד 40,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים לסטודנטים ולנהגים צעירים


יונדאי i10
גרסה מומלצת 1.0 ל', 69 כ"ס, ידנית, רמת גימור 'אינספייר'
שנה רלוונטית לתקציב 2015
מועד התחלת שיווק בישראל ינואר 2014
בטיחות 4 כוכבים (2014)
אחריות יצרן, חודשים בודדים
הערכת שווי 38,000 שקלים

ליונדאי i10 ישנם מספר יתרונות על פני מי, ובראשם סביבת נהג נעימה ושגרתית – יש פתחי מיזוג מרכזיים, שליטה על חלון הנוסע הקדמי מעמדת הנהג (וגם על החלונות האחוריים), כוונון חשמלי למראות הצד, 5 מקומות ישיבה, מושב נהג עם כיוון גובה וכיוון גובה לחגורות הבטיחות. יתרון נוסף של i10 – תחזוקה מעט זולה יותר בטווח הארוך, מכיוון שאין צורך בהחלפה תקופתית של רצועת התזמון (שרשרת). מרווח טיפולים גדול יחסית (כל 20,000 ק"מ/שנה) יסייע בהפחתת העלויות לגומעי המרחקים. 

I10 הוצעה, בגרסה הידנית, גם ברמת גימור 'אינסטייל' – זו דלה יותר באבזור (כוונון מראות ידני, חלונות חשמל קדמיים בלבד וללא כיסויי גלגל) ולדעתנו, כדאי לבחור ברמת הגימור 'אינספייר'.
 
i10 מוצעת גם עם תיבה אוטומטית (פלנטרית, 4 היל'), גם עם מנוע 1.0 ל' וגם עם 1.25 ל'; עם תיבה כזו, מומלץ לבחור בגרסת 1.25 ל'. ערכה במחירון של גרסה זו, עבור שנתון 2014, הינו 45,000 שקלים. 

עד 40,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים לסטודנטים ולנהגים צעירים


פיג'ו 108/סיטרואן C1
גרסה מומלצת 1.2 ל', 82 כ"ס, ידנית
שנה רלוונטית לתקציב 2016
מועד התחלת שיווק בישראל ספטמבר 2014
בטיחות 4 כוכבים (2014)
אחריות עבור כלי רכב שעלו לכביש בין דצמבר 2014 לדצמבר 2015 – ייתכן ונותרה אחריות יצרן מקיפה למשך חודשים בודדים, אך בכל מקרה קיימת גם אחריות יבואן של 60 חודשים/100,000 ק"מ על מערכת ההנעה (מנוע ותיבת הילוכים), שחלה במקביל לאחריות היצרן (כך שבפועל מדובר בהארכה של שנתיים)
הערכת שווי 37,500 שקלים

פיג'ו 108 קרובה יותר באופייה לסיאט מי מאשר ל-i10 – זריזה וזמינה בשנתון מתקדם יחסית, אך גם כאן ניכר התכנון הבעייתי של סביבת הנהג, עם אותה בעיה של פתחי מיזוג אוויר ו-4 מקומות ישיבה בלבד; ב-108 גם תא המטען מצומק ביותר (196 ל') ובשנים האלו אין מערכות בטיחות מתקדמות. עם זאת, מפרט האבזור עשיר יחסית וכולל מסע מגע מקורי בגודל "7.

נזכיר כי קיימת גם גרסה עם גג-נפתח (גג רך, עשוי קנבס), אבל רק עם מנוע 1.0 ל' ותיבה רובוטית חד-מצמדית – ובמחיר שחורג ב-5% מהתקציב שהוגדר, עבור רכב כזה משנת 2014.

קיימת אחריות מוארכת למערכת ההנעה לכלי רכב שעלו בין דצמבר 2014 לדצמבר 2015; בהקשר האחריות נאמר כי האחריות המוארכת היא אחריות יצרן, ולכן כאן היינו ממליצים להעדיף דגמים משנתון מתקדם יותר, בעלי אחריות יצרן עודפת – קצרה יותר אמנם, אך עדיפה בעת הצורך.

אפשרות נוספת שאפשר לבדוק – סיטרואן C1 ברמת גימור 'לייב'. רמת גימור בסיסית זו מוצעת בישראל מאז דצמבר 2015, ומחירה כחדשה היה 55,000 שקלים בלבד – כך שניתן להשיג מכונית כזו בת כשנה-שנתיים.

עד 40,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים לסטודנטים ולנהגים צעירים


פיג'ו 208
גרסה מומלצת 1.2 ל', 82 כ"ס, ידנית, רמת גימור 'אקטיב'
שנה רלוונטית לתקציב 2015
מועד התחלת שיווק בישראל ספטמבר 2012
בטיחות 5 כוכבים (2012)
אחריות עבור כלי רכב שעלו לכביש בין דצמבר 2014 לדצמבר 2015 – ייתכן ונותרה אחריות יצרן מקיפה למשך חודשים בודדים; בכל מקרה, קיימת גם אחריות יבואן של 60 חודשים/100,000 ק"מ על מערכת ההנעה (מנוע ותיבת הילוכים), שחלה במקביל לאחריות היצרן – כך שבפועל מדובר בהארכה של שנתיים בלבד
הערכת שווי 38,500 שקלים

פיג'ו 208 זו אחת העסקאות הטובות בסקירה – נוחה, חסכונית, בעלת יכולת דינאמית גבוהה יחסית, מאובזרת, מרווחת ואפילו עם אחריות מוארכת לדגמים שעלו לכביש בין דצמבר 2014 לדצמבר 2015. קשה לבקש יותר.

208 הוצעה גם עם תיבות אוטומטיות – תיבה רובוטית חד-מצמדית עם מנוע כמו של הגרסה הידנית (1.2 ל', 82 כ"ס), או תיבה אוטומטית-פלנטרית (4 היל') שהוצעה רק עם מנוע 1.6 ל' (120 כ"ס); שתי גרסאות אלו פחות מומלצות, משיקולי עידון (עם התיבה הרובוטית) וביצועים/צריכת דלק (בגרסת 1.6 ל').
עד 40,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים לסטודנטים ולנהגים צעירים

קיה פיקנטו
גרסה מומלצת גרסת 1.0 ל', ידנית, LX; גרסת 1.25 ל', אוט', EX
שנה רלוונטית לתקציב גרסת 1.0 ל', ידנית – 2016; גרסת 1.25 ל', אוט' – 2013
מועד התחלת שיווק בישראל יוני 2011
בטיחות 4 כוכבים (2011)
אחריות בשלוש השנים הראשונות – אחריות יצרן מקיפה; לאחר מכן – אחריות יצרן על מערכת ההנעה (מנוע ותיבת הילוכים) לעוד 4 שנים/עד 150,000 ק"מ
הערכת שווי 39,000 שקלים, עבור גרסה 1.0 ל'/ידנית/LX מ-2016, או עבור 1.25 ל'/אוט'/EX מ-2013

בגרסת 1.0 ל' עם תיבה ידנית, היתרון העיקרי של קיה פיקנטו ביחס לדגמים אחרים ברשימה הוא קיומה של האחריות המורחבת. עם זאת, יתרון חשוב שיש לפיקנטו הוא שזו מכונית המיני היחידה ברשימה המומלצת עם תיבה אוטומטית ושמחירה אינו חורג מהתקציב הנתון. צריכת הדלק בגרסה האוטומטית גבוהה יחסית, בשל סוג התיבה (פלנטרית, 4 היל').

כן נזכיר גרסה אחרת של פיקנטו – גרסת 1.25 ליטר עם 3 דלתות, תיבה ידנית או אוטומטית, ברמת גימור 'ספורט'; היתרון העיקרי של גרסה זו על פני גרסאות אחרות של פיקנטו בא לידי ביטוי בהופעה מושכת יותר, בזכות חצאיות/תאורת לד מלפנים ומאחור, חישוקים קלים בעלי עיצוב מובחן וגג שמש חשמלי. גרסה זו זמינה בישראל מינואר 2014, וערכה הרשמי במחירון הוא 42,500 שקלים – גבוה בכ-5% ביחס לתקציב שהוגדר.

עד 40,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים לסטודנטים ולנהגים צעירים


מיצובישי ספייס סטאר
גרסה מומלצת 1.2 ל', 80 כ"ס, אוט', 'אינסטייל'
שנה רלוונטית לתקציב 2014
מועד התחלת שיווק בישראל יוני 2013
בטיחות 4 כוכבים (2013)
אחריות אין
הערכת שווי 38,000 שקלים

יתרונותיה העיקריים של מיצובישי ספייס סטאר באים לידי ביטוי בצריכת דלק נמוכה יחסית ביחס לדגמי מיני/סופרמיני עם תיבה אוטומטית, רמת בטיחות גבוהה יחסית, אבזור עשיר יחסית (במיוחד בכלי הרכב שעלו אחרי אוקטובר 2014, שצוידו בבקרת אקלים, בקרת שיוט ופקדי שליטה מגלגל ההגה על מערכת השמע והדיבורית) ומחיר זול יחסית, המאפשרת רכישה של רכב משנתון מתקדם. גם מרחב הפנים מפתיע לטובה.

בצד השלילה תצוין רמת עידון נמוכה – בידוד רעשים, נוחות נסיעה – כמו גם תחושה זולה בתא הנוסעים, החל באיכות החומרים וההרכבה בסביבת הנהג ועד המושבים הקצרים והדקים.

עד 40,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים לסטודנטים ולנהגים צעירים


סיטרואן C3
גרסה מומלצת 1.6 ל' דיזל, 92 כ"ס, תיבה רובוטית חד-מצמדית; אפשר גם 1.6 ל' בנזין (120 כ"ס), תיבה אוטומטית-פלנטרית
שנה רלוונטית לתקציב 2014 
מועד התחלת שיווק בישראל דיזל – יוני 2012, בנזין – יוני 2010
בטיחות 4 כוכבים (2009)
אחריות עבור כלי רכב שעלו לכביש בין נובמבר 2013 לדצמבר 2015 – קיימת עדיין אחריות יבואן של 60 חודשים/100,000 ק"מ על מערכת ההנעה (מנוע ותיבת הילוכים).
הערכת שווי כ-37,000 שקלים לדגם 2013, גם עם מנוע דיזל וגם עם מנוע בנזין

לטעמנו, הגרסה המועדפת של סיטרואן C3 זו גרסת הדיזל הנדירה – בזכות צריכת דלק יוצאת מן הכלל של כ-20 ק"מ/ל' בתנאי אמת. 

עם זאת, C3 אינה יכולה להיות המכונית המועדפת ביותר בסקירה זו – לא רק בשל קיומה של התיבה הרובוטית החד-מצמדית, שאופי פעולתה הגס יתאים בעיקר למרבים בנסיעות בינעירוניות, אלא גם בשל העובדה שנמכרו בארץ כ-200 יחידות בלבד מגרסה זו, 80% מהן עד 2013. בנוסף, צריכת הדלק אמנם נמוכה, אך עלויות האחזקה צפויות להיפגע בכלי רכב בעלי נסועה גבוהה (כ-200,000 ק"מ) בשל בלאי של מזרקי הדלק. כמו כן, קיומה של מערכת 'עצור-וסע' מאלצת שימוש במצבר יקר ועלולה לקצר את אורך חיי מגדש הטורבו (בשל ניתוקי אספקת השמן התכופים).

גרסת הבנזין מתקשה להתבלט ברשימה זו, אולם מחיר השוק שלה נמוך יחסית וניתן לרכוש רכב משנתון מתקדם יחסית - וביחד עם אחריות (יבואן) מוארכת על מערכת ההנעה, מתקבלת אפשרות שכדאי לשקול. יש לקחת בחשבון צריכת דלק גבוהה יחסית (כ-10 ק"מ/ל').

עד 40,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים לסטודנטים ולנהגים צעירים


קיה ריו
גרסה מומלצת 1.2 ל', 85 כ"ס, ידנית, LX
שנה רלוונטית לתקציב 2014
מועד התחלת שיווק בישראל ינואר 2012
בטיחות 5 כוכבים (2011)
אחריות בשלוש השנים הראשונות – אחריות יצרן מקיפה; לאחר מכן – אחריות יצרן על מערכת ההנעה (מנוע ותיבת הילוכים) לעוד 4 שנים (עד 2021)/עד 150,000 ק"מ
הערכת שווי 37,000 שקלים

קיה ריו לא מצליחה להתבלט ביחס לסופרמיני אחרות ברשימה – בטח לא כשבתקציב נכנסת רק גרסה עם תיבה ידנית. מצד שני, מי שמסתדר עם שלוש דוושות ייהנה מסופרמיני מרווחת, בנויה היטב, זולה יחסית לאחזקה (ללא צורך בהחלפה תקופתית של רצועת התזמון) ובעלת אחריות יצרן ארוכה יחסית.

עד 40,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים לסטודנטים ולנהגים צעירים


פורד פיאסטה
גרסה מומלצת 1.6 ל', 100 כ"ס, תיבה רובוטית דו-מצמדית
שנה רלוונטית לתקציב 2014
מועד התחלת שיווק בישראל פברואר 2013
בטיחות 5 כוכבים (2012)
אחריות על תיבת ההילוכים בלבד – 5 שנים/160,000 ק"מ על שני המצמדים, 10 שנים/240,000 ק"מ על יחידת הפיקוד של התיבה. האחריות המורחבת תקפה לכל כלי הרכב, גם כאלו שבעלותם המקורית הייתה חברת ליסינג.
הערכת שווי 37,000 שקלים

מבין מכוניות הסופרמיני בסקירה, המצוידות בתיבה אוטומטית, פורד פיאסטה היא המוצלחת מכולן – נוחה, מרווחת, חזקה. נקודת התורפה זו תיבת ההילוכים הדו-מצמדית, שעמידותה הלקויה פגמה במוניטין של פיאסטה (ושל פוקוס, ממנה הכל התחיל) – אולם מסקירת יד שנייה שערכנו עלה כי הפתרון לבעיה קיים ומוכח (מומלץ להחליף למצמדים שיוצרו אחרי 2017). זה, ביחד עם הגיבוי באחריות ופער המחיר מול כלי רכב דומים, הופכים את פורד פיאסטה לקנייה חכמה.

עד 40,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים לסטודנטים ולנהגים צעירים


יונדאי i20
גרסה מומלצת גרסת 1.4 ל', אוט', 'פרמיום'; גרסת 1.6 ל', ידנית, 'סופרים'
שנה רלוונטית לתקציב גרסת 1.4 ל', אוט', 'פרמיום' – 2011; גרסת 1.6 ל', ידנית, 'סופרים' – 2012
מועד התחלת שיווק בישראל אפריל 2009
בטיחות 5 כוכבים (2009)
אחריות אין
הערכת שווי 38,000 שקלים, עבור גרסת 1.4 ל'/אוט'/'פרמיום' מ-2011; 36,500 שקלים עבור 1.6 ל'/ידנית/סופרים מ-2012

כמו ריו, גם יונדאי i20 זו סופרמיני מוצלחת ומאוזנת עד מאוד – גם בלי להצטיין בשום דבר. בשונה מריו, i20 בתקציב הנתון כבר נמצאת מחוץ לאחריות כלשהי אבל בשונה מריו – כאן יש מנועים גדולים וחזקים יותר, כמו גם אפשרות לתיבה אוטומטית (במסגרת התקציב הנתון, כמובן).

עבור המבקשים תיבה אוטומטית, חשוב להזכיר כי i20 מוצעת עם מנוע 1.4 ליטר גם ברמת גימור בסיסית יותר ('אינספייר') – אך זו לא מומלצת בשל היצע עודף שיקשה על מכירת הרכב בהמשך. קיימת גם גרסת 1.6 ליטר אוטומטית – גרסה נדירה יותר, שלא מציעה תחושת כוח טובה בהרבה ביחס לזו של גרסת 1.4 ליטר – אבל כן מוצעת גם ברמת גימור גבוהה למדי ('סופרים').

גרסה נוספת שכן מקבלת את המלצת הקנייה שלנו זו גרסת 1.6 ליטר עם תיבה ידנית. מדובר בגרסה זריזה ומאובזרת ('סופרים'), הנמכרת במחירים נמוכים למדי.

עד 40,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים לסטודנטים ולנהגים צעירים


קיה סול
גרסה מומלצת 1.6 ל', 126 כ"ס, אוט' (4 היל'), EX
שנה רלוונטית לתקציב 2011
מועד התחלת שיווק בישראל ינואר 2011
בטיחות 5 כוכבים (2009)
אחריות יצרן, נשארו חודשים בודדים (על מערכת הנעה בלבד, עד 7 שנים/150,000 ק"מ) 
הערכת שווי 34,500 שקלים

הדגם המעוצב והמיוחד ביותר בסקירה – קיה סול הוא רכב פנאי קטן עם הופעה מוצלחת גם היום, שנים רבות לאחר שהוצג. הגרסה שנכנסת לתקציב הוצעה בישראל רק בשנת השיווק הראשונה, עם מערכת הנעה וותיקה יחסית – מנוע 1.6 ליטר עם הזרקה רב נקודתית ותיבה אוטומטית עם 4 הילוכים. צריכת הדלק הממוצעת – כ-10 ק"מ/ל'.

לפי הערכת השווי במחירון אפשר היה לרכוש את הדגם המשופר (בישראל מינואר 2012), שהוצע עם מנוע חזק משמעותית (הזרקה ישירה, 140 כ"ס, מומנט גדול יותר), תיבת הילוכים שונה (6 הילוכים) ורמת עידון טובה יותר (כיול מתלים שונה, בידוד רעשים משופר). השינויים אכן מורגשים (אם כי צריכת הדלק נותרה דומה), אולם הדגם המעודכן נסחר בפועל במחיר גבוה ביחס לשוויו במחירון (38,500 שקלים לשנתון 2012).
עד 40,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים לסטודנטים ולנהגים צעירים

ריכוז סוגי הדגמים לפי סוג תיבת הילוכים

דגמים מומלצים עם תיבה אוטומטית​ מיצובישי ספייס סטאר, סיטרואן C3, קיה פיקנטו, יונדאי i20, פורד פיאסטה, קיה סול
דגמים מומלצים עם תיבה ידנית סיאט מי/סקודה סיטיגו, יונדאי i10, פיג'ו 108/סיטרואן C1, פיג'ו 208, קיה פיקנטו, קיה ריו, יונדאי i20
_________________________________

דגמים שלא נכנסו לרשימה, אבל מקבלים המלצת קנייה בשל ערך מוסף ייחודי

סאנגיונג אקטיון 
גרסה מומלצת מנוע 2.3 ליטר, אוט' (6 היל'), 4x4
שנה רלוונטית לתקציב 2010
מועד התחלת שיווק בישראל 2006
בטיחות טרם נבחן

סאנגיונג אקטיון לא נכנס לרשימה בשל העובדה שהוא אינו נבחן במבחני הריסוק האירופיים, צריכת הדלק שלו גבוהה וממדיו גדולים יחסית.
 
עם זאת, סאנגיונג אקטיון כן ראוי להתייחסות בשל היותו רכב פנאי בעל יכולת שטח אמיתית, בוודאי בסביבת המחיר שלו וביחס לשנתון שניתן לרכוש בסכום שהוגדר. אקטיון נראה כמו רכב פנאי אופנתי, אולם בין קורות השלדה (שלדת סולם) מותקנים בין השאר תיבת העברה (המאפשרת יחס העברה נמוך) וסרן אחורי 'חי'. אמנם אין דיפרנציאל מרכזי, כך שהנסיעה בכביש היא עם הנעה אחורית – אולם יש מערכת בקרת יציבות חשובה.

בצד החסרונות נציין הופעה חיצונית לא נעימה לעין, וצריכת דלק גבוהה (5-7 ק"מ/ל') – גם עם תיבת ההילוכים המשופרת (6 היל', במקום 4) המוצעת באקטיון בישראל מאמצע 2009. שוויו הנמוך (גם במחירון, 36,000 שקלים ל-2010) הופך אותו למציאה נפלאה, עבור מי שנוסע מעט ולא מתעניין בענייני נראות.

עד 40,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים לסטודנטים ולנהגים צעירים


דייהטסו טריוס
גרסה מומלצת מנוע 1.5 ליטר, אוט', 4x4, מאוקטובר 2009 ואילך (עם בקרת יציבות)
שנה רלוונטית לתקציב 2009
מועד התחלת שיווק בישראל 2006
בטיחות 4 כוכבים (2008)

רכב פנאי קטן ומיומן – אמנם אין תיבת העברה, אבל כן ישנן זוויות מרכב טובות, משקל עצמי נמוך, מרווח גחון סביר (20 ס"מ) ודיפרנציאל מרכזי (המאפשר הנעה כפולה קבועה גם בנסיעת כביש) עם מנגנון נעילה.

בדגם המעודכן, המוצע בישראל מאוקטובר 2009, ישנה גם בקרת יציבות מצילת חיים – התורמת לבטיחות הנסיעה בכביש ובמקרים רבים מסייעת גם לשיפור העבירות בשטח. לכן, ההמלצה שלנו היא לבחור רק בטריוס המעודכן.

דייהטסו טריוס לא נכנס לרשימה המקורית משלוש סיבות – דירוג הבטיחות הינו 4 כוכבים לפי שיטת הבחינה הישנה (2008), צריכת דלק שלו גבוהה יחסית (כ-8 ק"מ/ל') ומחירו גבוה; הדגם המעודכן והמומלץ נמכר בדרך כלל מעל לשוויו במחירון (37,500 שקלים ל-2010, בפועל התקציב מאפשר רכישה, במקרה הטוב, של דגם מעודכן מ-2009 עם נתונים סבירים).

עד 40,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים לסטודנטים ולנהגים צעירים


הונדה CR-Z
גרסה מומלצת מערכת הנעה היברידית 1.5 ליטר + מנוע חשמלי, תיבה ידנית
שנה רלוונטית לתקציב 2010
מועד התחלת שיווק בישראל יולי 2010
בטיחות 5 כוכבים (2010)

דגם ייחודי – גם קופה, גם היברידי וגם עם תיבה ידנית. הונדה CR-Z נראית נהדר גם כמעט עשור אחרי שהוצגה (במיוחד עם הגימור המוכסף מבחוץ), חסכונית בהחלט (12.5 ק"מ/ל' במבחן הדרכים) ובעלת התנהגות כביש מפתיעה לטובה. עם זאת, מערכת ההנעה ההיברידית היא מדור ישן בו המנוע החשמלי לא משתתף במאמץ ההנעה (רק מפחית עומס מהמנוע בהיותו מפעיל צרכנים מסוימים במקום המנוע) והביצועים אינם ספורטיביים.

על אף של-CR-Z רמת בטיחות טובה למדי, היא לא נכנסת לרשימה בשל היותה נמכרת במחיר גבוה יחסית – שוויה במחירון מתחיל ב-38,500 שקלים לדגם 2010, אך בפועל המחירים גבוהים יותר.

עד 40,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים לסטודנטים ולנהגים צעירים


פורד פוקוס
גרסה מומלצת גרסת 1.6 ליטר (125 כ"ס) עם תיבה ידנית ברמת גימור 'ספורט', או גרסת 2.0 ליטר עם תיבה רובוטית דו-מצמדית ברמת גימור 'טיטניום'; האצ'בק
שנה רלוונטית לתקציב 2012
מועד התחלת שיווק בישראל ספטמבר 2011
בטיחות 5 כוכבים (2012)

הסיבה שמכונית כמו פורד פוקוס נמצאת ברשימה של מכוניות עד 40,000 שקל נובעת מהפגיעה הקשה במוניטין ממנה סבל הדגם, בגלל אמינותה של התיבה הרובוטית הדו-מצמדית. אבל כמו במקרה של פיאסטה, גם במקרה של פוקוס הפתרון כבר נמצא, אחריות מוארכת (מאוד) על תיבת ההילוכים ניתנה – וכל שנותר הוא לנצל את מחירי השוק המגוחכים, לקנות וליהנות מאחת המשפחתיות הקומפקטיות הטובות שהיו כאן. לגרסת ההאצ'בק הופעה מוצלחת גם היום, כמעט עשור לאחר שהוצגה.

מי שמחפש מציאות מוזמן להתמקד בגרסאות 1.6 ליטר עם תיבה דו-מצמדית, אולם במסגרת התקציב הנתון (וקצת מעל) היינו ממליצים לבחור בגרסת 2.0 ליטר עם תיבה דו-מצמדית ברמת גימור 'טיטניום' – גם עם מנוע חזק (170 כ"ס) וגם עם רמת גימור גבוהה במיוחד ('טיטניום'); כן חשוב לקחת בחשבון צריכת דלק של כ-9 ק"מ/ל', גבוה ב-20% ביחס לגרסת 1.6 ליטר.

עבור חובבי נהיגה נמליץ דווקא על גרסת 1.6 ליטר (125 כ"ס) עם תיבה ידנית – עם הגה חשמלי מצוין ותיבה ידנית בעלת תחושה נהדרת.

עד 40,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים לסטודנטים ולנהגים צעירים