אופל GT, מכונית הספורט הדו-מושבית שיוצרה בין 1968 ל-1973, חוגגת 50 שנה. יצרנית הרכב הגרמנית מקיימת השנה שורה של אירועים לציון חצי מאה למכונית, שזכתה להצלחה נאה בימיה וכיום נחשבת למכונית אספנות פופולרית. מספר יחידות ממנה עדיין נעות על כבישי ישראל.

ה-GT, שעוצבה על-ידי מעצב אופל דאז ארנהרד שנל, זכתה מיד עם הצגתה לכינוי "הקורבט הגרמנית", זאת בשל הדימיון הרב לשברולט קורבט שהוצגה זמן קצר לפני כן (ה-C3 מ-1967). באותם ימים, יש לציין, אופל נמכרה גם בארה"ב והייתה חברה בבעלות מלאה של ג'נרל מוטורס, שמייצרת גם את דגמי שברולט.

למרות הדימיון בעיצוב, מדובר במכוניות שונות בתכלית. ה-GT קטנה בהרבה, עם אורך של 411 ס"מ, רוחב של 158 ס"מ, גובה של 122.5 ס"מ ובסיס גלגלים של 241.5 ס"מ. היא שקלה רק 845 ק"ג, והוצעה עם שני מנועי ארבעה צילינדרים - 1.1 ליטר עם 67 כ"ס, והדגם הפופולרי יותר לו נפח של 1.9 ליטר ו-102 כ"ס (83 לאחר שינוי בתקינת הזיהום). המנועים שודכו לתיבת ארבעה הילוכים ידנית (שלושה הילוכים אוטומטית הוצעה בתוספת תשלום עם המנוע הגדול), והכוח עבר לגלגלים האחוריים.

אופל GT,


ה-GT הציעה שני מושבים ונעדרה תא מטען. במקום, מאחורי המושבים היה תא עם מחיצה נשלפת, בתוכו הוסתר גלגל חלופי. פרט מעניין נוסף אודותיה, הוא שפנסיה הקדמיים המתקפלים נפתחו ידנית - ולא באמצעות מנגנון חשמלי כמקובל. על הנהג היה למשוך בחוזקה ידית בתא הנוסעים, בכדי להפוך את הפנסים מהמצב הסגור לפתוח. לא פחות מ-103 אלף יחידות נמכרו בחמש שנות הייצור, 70% מהן בארה"ב.

כחלק מחגיגות ה-50 שנה, אופל ערכה בארה"ב מסע נהיגה לבעלי GT קלאסיות. יותר מ-20 מהם התכנסו בלאס וגאס, לנהיגה באורך 2,000 ק"מ לאורך כביש 66, מהכבישים המפורסמים ביותר בארה"ב. המסלול כלל את סכר הובר, אנדרטת ארבע הפינות (בה מתחברות אריזונה, יוטה, ניו מקסיקו וקולורדו), והפארקים הלאומיים של מסה ורדה וציון.

אופל GT,


השבוע אופל תקיים את אירוע החגיגות המרכזי לציון 50 שנה, ה"גרנד טור". זה ייערך בגרמניה ב-22-18 בספטמבר, ויכלול מסע נהיגה דרך נקודות ציון מהיסטוריית ה-GT. בין היתר, הוא יעבור במטה החברה ברוסלסהיים, ברכס הרי טאונוס בהם צולם מסע הפרסום של הדגם המקורי, במסלול המירוץ הוקנהיים ובמרכז הניסוי של אופל.

אופל GT,


אופל ניסתה בעבר להחיות את ה-GT, באמצעות גרסה אירופאית של סאטורן ויו (מותג שנחמק מהשוק האמריקאי עם פשיטת הרגל של ג'נרל מוטורס ב-2009). לישראל הדגם החדש לא הגיע, אך מספר יחידות מאחיו התאום, פונטיאק סולסטיס, נחתו אצלנו בייבוא אישי.