ב-1994 הציגה טויוטה את ראב4 – דגם הפנאי הראשון; עיצוב דומה לזה של רכב שטח, מבנה של מכונית נוסעים. גם לקסוס, חטיבת היוקרה של טויוטה, הייתה ב-1997 מהראשונות בתחום, שנייה רק למרצדס בתחום היוקרה.
 
אבל לקסוס נשארה שנים רק עם ה-RX, ובשעה שמותגי היוקרה הגרמניים הבינו לאן נושבת הרוח, והעשירו את מבחר דגמי הפנאי שלהם, דווקא חטיבת היוקרה של טויוטה התעכבה. רק ב-2014 השיקה לקסוס את NX, דגם פנאי קומפקטי (מקביל לטויוטה ראב4; אותה רצפה ואותו בסיס גלגלים(, ורק ב-2018 השיקה דגם נוסף, גם הוא בפלח השוק הזה – UX.
 
הדגם – ששמו מציין כי הוא קרוסאובר (X) אורבני (Urban) – יושב על פלטפורמה TNGA של טויוטה, הנקראת בלקסוס "GA-C" (ר"ת Global Architecture – Compact); זו בדיוק אותה אחת המשרתת את טויוטה C-HR, וגם כאן אורך בסיס הגלגלים זהה (264 ס"מ).

לקסוס UX – מבחן דרכים (השקה)

 
שינוי גישה
לקסוס UX מוצע עם מנוע בנזין חדש בנפח 2.0 ליטר, וזה משרת הן את הגרסה הרגילה והן את זו ההיברידית. בגרסה הרגילה, המוצעת רק עם הנעה קדמית, תיבת הילוכים חדשה הכוללת הילוך ראשון מבוסס גלגלי שיניים לזינוק מהמקום, ותיבה רציפה להמשך הנסיעה. הגרסה ההיברידית מוצעת גם עם הנעה כפולה, המושגת באמצעות מנוע חשמלי נוסף הממוקם מאחור.
 
אבל, עבור לקסוס החידוש החשוב הוא בשינוי התפיסה ביחס להופעה הנדרשת מדגם כזה: "זהו רכב פנאי במראהו, אבל עם גובה נמוך, הוא קרוב לאדמה ורחוק מהשטח" אומרת צ'יקה קאטו, האישה הראשונה שהובילה פרויקט פיתוח בלקסוס. הכוונה היא שהדגם החדש ייצור תחושה שהוא יותר דינמי וקליל ויביא עימו יכולת תמרון טובה.
 
"פלח השוק הזה" מוסיפה קאטו, "מתפתח הן במכירות והן בווריאציות על עיצוב, גישה וגודל. כשהתחלנו בפיתוח בדקנו את אודי Q3 ומרצדס GLA, אבל רצינו לבנות מכונית שתתחרה גם בדגמי האצ'בק כמו A3 ו-A קלאס, בהמשך בחנו גם אותם, ואנחנו מרגישים שגם ב.מ.וו X2 קרוב לתפיסה שלנו". ה-UX, כך עולה מדבריה של קאטו, עשוי לתפוס בעתיד את מקום הגרסאות היקרות של ה-CT הוותיקה.

לקסוס UX – מבחן דרכים (השקה)

 
נפגשים
במפגש ראשון, על אחד מעשרות המזחים שפזורים בשטוקהולם, ה-UX נראה מיוחד גם אם לעיתים מוזר. העיצוב אומר פנאי וזועק לקסוס, אבל צריך להסתגל לצללית הנמוכה ולכך שההופעה, בכל זאת, פחות מסיבית ממה שמקובל בתחום. מזוויות מסוימות נראה שהעיצוב "מתאמץ", והדבר בולט בייחוד באחוריים, על יחידות התאורה המשונות שלהן שמהן בולטים לגובה סנפירים קטנים; אלה נראים כמו מחווה לדגמי שנות החמישים באמריקה, או לספינות חלל ממלחמת הכוכבים. בכל אופן, חיבורן הרוחבי בקו לד דקיק יוצר מראה מיוחד אחרי השקיעה.
 
עם פתיחת הדלת ה-UX מבהיר מאיזה מותג הגיע: עיצוב סביבת הנהג נאמן לקו העיצוב החדש של לקסוס והיא עשירה, איכותית ומפנקת, כולל תפעול חשמלי להגה ולמושב הנהג. חלקי הפלסטיק העליונים מכוסים בעור רך, ומול הנהג מחוונים מוקרנים נאים שחלקם המרכזי יכול לנוע כדי לפנות מקום לתצוגות שונות, בקצה העליון של המחוונים נמצא בורר מצבי הניהוג המיוחד ומלפנים, על השמשה, תצוגה עילית. אבל דיפון הדלתות נוקשה ואינו נאה, כך גם חלקי הפלסטיק התחתונים וגם כמה מתגים שמוכרים מטויוטה. הצג הגדול שמעל סביבת הנהג תורם אף הוא לתחושת העושר, אבל התפעול המיוחד באמצעות הנעת האצבע על משטח שליטה אינו נוח, ממש כמו השליטה במערכת השמע. תנוחת הנהיגה נמוכה מהמקובל ברכב פנאי ועם זאת נוחה לכשעצמה.

לקסוס UX – מבחן דרכים (השקה)

 
מאחור המרחב סביר, המושבים נעימים, ופתח המיזוג מוסיף. תא המטען קטן מדי, ולפי קאטו הוא עוד עשוי לעבור שינוי. 
 
נוהגים
חטיבת הכוח ההיברידית החדשה קומפקטית מזו הקודמת, ומן הסתם תגיע גם לטויוטה. מנוע 2.0 ליטר החדש (סדרה A) מאופיין גם כאן במהלך בוכנה ארוך, הוא משודך למנוע חשמלי, התפוקה הכוללת היא 178 כ"ס ומשך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 8.5 שניות.
 
כרגיל בהיברידיים של קונצרן טויוטה, היציאה מהמקום אינה נמרצת כפי שמבטיח נתון ההאצה, אבל היא בהחלט מספקת. השיפור הגדול מורגש כאן בהאצות הביניים, והמערכת מייצרת דחף מרשים. במצב כזה חטיבת הכוח נעימה ושקטה, ובזכות גלי האיזון שיש בגרסה ההיברידית היא גם מעודנת, ופעולתה חלקה מאשר בגרסת הבנזין הרגילה. גם כשהמצערת נמעכת לרצפה וגורמת למד הסל"ד להחליף צבעים, עדיין הצליל נשמע גברי והוא נעים מאשר קודם. צליל המנוע מתוגבר דרך מערכת השמע, והדבר נעשה באופן נכון מזה שפגשנו עד כה בלקסוס.

לקסוס UX – מבחן דרכים (השקה)

 
מסלולי הנהיגה העמוסים שנבחרו סביב שטוקהולם והתנועה האיטית הקשו לבחון את נכונות הטענות של לקסוס ביחס לאופי הדינאמי של ה-UX, אבל התחושה הייתה שזהו רכב קטן מהמקובל והוא מתמרן טוב מרוב המתחרים. ה-UX משנה כיוון היטב, אך אינו יוצר תחושה שהוא קליל, בוודאי שלא בגרסה ההיברידית. זו סובלת גם מבלמים לא מדויקים עם דוושה היוצרת תחושה מלאכותית. להגה משקל נכון רוב הזמן, אך התחושה שהוא מעניק גם היא מעט מלאכותית, לפחות ביחס לגרסה הרגילה.
 
על הכבישים השוודים המחוספסים, עם חישוקי "18 של רמת הגימור 'F ספורט', וכיול מתלים מעט נוקשה גם במצבם הרך, הציע ה-UX נוחות נסיעה סבירה אך לא מצטיינת. המתלים אינם מתרסקים, אך חספוסי הכביש חודרים לתא הנוסעים בתחושה וברעש.

לקסוס UX – מבחן דרכים (השקה)

 
סיכום זמני
קשה היה לקבל בשוודיה תמונה מלאה לגבי יכולות ה-UX, ואולם כמה דברים ברורים; הדגם החדש נראה כמו לקסוס והאווירה שהוא מעניק הולמת לרוב את המותג. ה-UX קטן ביחס לקטגוריה, אך ה-UX בהחלט יכול להקסים את מי שמחפש תחושת ניהוג המתאימה יותר לעיר ברכב שהוא פחות מגודל מהמקובל. בכל אופן, העיצוב יוצא דופן וכך גם המבנה הנמוך. האם כולם יאהבו זאת? לא בטוח.
 
מה שברור הוא שעבור מותג היוקרה הזה מדובר בתוספת חשובה למבחר הדגמים שלו, ובישראל יכול ה-UX יכול להביא את מכירות לקסוס ישראל אל מעל רף ה-2000 כלים כאשר יגיע אלינו בשנה הבאה.  

*פורסם במקור ב-12.09.18 (נוסף וידאו)