במהלך השנה אנחנו מבצעים מבחני דרכים הכוללים בדיקות ומדידות – כל מבחן לעצמו, כל מבחן השוואתי לעצמו. אבל, ללא ספק, ריכוז כל הנתונים יביא לקורא את המידע היעיל והשימושי ביותר. 
 
אחרי שבדקנו את רמת הבטיחות של דגמי הפנאי הקומפקטיים, כעת בדקנו מי הם 10 הדגמים - מבין 32 הדגמים המשווקים בישראל – החסכניים ביותר בפועל. למרות שלא כל הדגמים ננהגו באותו תוואי או מזג אוויר, הרי פרוטוקול הבחינה דומה. נזכיר כי מרכיבים כמו מזג אוויר, לחץ אוויר בצמיגים ואופי הנהיגה של הנהג, משפיעים מאוד על צריכת הדלק, ובין נהגים שונים עלולים להתגלות הבדלים גדולים. במקום שבו היו נתונים של מבחנים השוואתיים, הם הועדפו.

ממצאים עיקריים 
ממבחני הדרכים שלנו עולה כי דגמי פנאי עם מנוע בנזין והנעה קדמית צורכים 9.9 ק"מ/ל' בממוצע; עם הנעה כפולה, הנתון הממוצע יורד ל-8.6 ק"מ/ל' – הבדל של 15%, אם כי בדרך כלל מערכות הנעה כפולה מוצעות עם גרסאות מנוע חזקות יותר. עם מנוע דיזל, תיבה אוטומטית והנעה קדמית, הממוצע הוא על 13.7 ק"מ/ל' – נתון טוב ב-38%(!) ביחס לגרסאות בנזין עם הנעה קדמית.

מספר דגמים מוצעים גם עם מערכות הנעה היברידיות, כולל כאלה עם יכולת טעינה מהרשת. ממוצע צריכת הדלק עבור גרסאות כאלו הוא 12.3 ק"מ/ל' בלבד, בעיקר בגרסאות המאפשרות טעינת-רשת – מה שמאלץ שימוש, בין השאר, בסוללה חשמלית גדולה וכבדה. עם זאת, לגרסאות כאלו יתרונות של ממש במתארי הנהיגה המובילים בישראל – טווח נסיעה יומי קצר במתאר פקוק ובתוואי מישורי.

לכן, ובעיקר לאור ההבדלים בין סוגי מערכות ההנעה, בחירה בסוג המנוע, ככל שהדבר מתייחס לצריכת דלק, צריכה להתבצע על בסיס הנסועה, תוואי הנהיגה היומי ופער המחיר ביחס לגרסת המנוע הזולה יותר.

כידוע, נתוני צריכת הדלק המפורסמים על-ידי היצרן מבוססים על מבחן הנעשה לפי תקן בתנאי מעבדה, וזה רחוק מלייצג את השימוש הרגיל ברכב. לפי מבחני הדרכים שלנו קיים פער ממוצע של 40.9% בין נתוני היצרן ובין השימוש בפועל. מנגד, מבחני הדרכים נעשים בעומס גבוה מהממוצע, ובנהיגה רגילה התוצאה תהיה טובה יותר.
 
מבין 32 דגמי הפנאי שבדקנו ומתוך 10 הדגמים המובילים, טויוטה C-HR וקיה נירו הם הדגמים החסכוניים ביותר בדלק. שניהם היברידיים, אבל הסיבה היא לא רק קיומו של המנוע החשמלי, אלא גם שיטות ההפעלה של המנוע (תזמון שסתומים, שיטות ההזרקה, חומרים מהם מורכבים חלקי המנוע).

הרשימה מסודרת לפי נתוני צריכת הדלק בפועל, בסדר יורד.
___________________________________________________________________

מקום ראשון – טויוטה C-HR היברידי, קיה נירו
צריכת דלק בפועל 16 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן – טויוטה 37.5%, קיה 39.2%
מחיר מ-139,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל – טויוטה פברואר 2017, קיה נובמבר 2016

טויוטה C-HR וקיה נירו הם שני דגמי פנאי היברידיים, עם צריכת דלק זהה ואפילו מחיר זהה. עם זאת, ההבדלים בין הדגמים באים לידי ביטוי בתכונות אחרות, החל ממבנה מערכת ההנעה ועד מרחב הפנים. כדי לעמוד על ההבדלים בין השניים, ערכנו להם מבחן דרכים משותף (אוטו 380).

1603115


מקום שני – דאצ'יה דאסטר (1.5 ל' דיזל, אוט')
צריכת דלק בפועל – 1.5 ל' דיזל, אוט' 15.6 ק"מ/ל', 1.5 ל' דיזל, 4x4, ידני 13.5 ק"מ/ל' 1.2 ל' טורבו, ידני טרם נבחן
פער ביחס לנתוני יצרן – 1.5 ל' דיזל, אוט' 29.7% 1.5 ל' דיזל, 4x4, ידני 36.6%
מחיר – 1.5 ל' דיזל, אוט' מ-105,000 שקלים 1.5 ל' דיזל, 4x4, ידני מ-120,000 שקלים 1.2 ל' טורבו, ידני מ-90,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל מאי 2018

דאצ'יה דאסטר הוא רכב הפנאי הזול ביותר בסקירה. מצטיין בצריכת דלק בזכות משקל עצמי נמוך יחסית ותיבת הילוכים מתקדמת – וגם בגלל מנוע דיזל, שהגם שהוא מיושן יחסית, הוא חסכן מופלג.

1597806


מקום שלישי – רנו קדג'אר (1.5 ל' דיזל)
צריכת דלק בפועל – 1.5 ל' דיזל, אוט' 15 ק"מ/ל' 1.2 ל' טורבו, אוט' טרם נבחן
פער ביחס לנתוני יצרן – 1.5 ל' דיזל, אוט' 43%
מחיר – 1.5 ל' דיזל, אוט' מ-145,000 שקלים 1.2 ל' טורבו, אוט' מ-140,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל – מאי 2016

מקום שלישי מכובד לרכב הפנאי של רנו, קדג'אר. מצויד במערכת הנעה דומה לזו של דאצ'יה דאסטר. דגם מעודכן הוצג, ויוצע בישראל בשנה הקרובה.

1590538


מקום רביעי – ד.ס 7 קרוסבק (2.0 ל' דיזל)
צריכת דלק בפועל 12.9 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן 36.8%
מחיר מ-240,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל אפריל 2018

ד.ס 7 קרוסבק רכב פנאי יוקרתי, המוצע כעת רק עם מנוע דיזל, ומשיג תוצאה טובה למרות מנוע חזק יחסית עם 180 כ"ס.

1600665


מקום חמישי – פיג'ו 3008 (1.6 ל' דיזל)
צריכת דלק בפועל – 1.6 ל' דיזל 12.5 ק"מ/ל' 1.6 ל' טורבו 9.5 ק"מ/ל' 2.0 ל' דיזל טרם נבחן
פער ביחס לנתוני יצרן – 1.6 ל' דיזל 47.5% 1.6 ל' טורבו 44.8%
מחיר – 1.6 ל' דיזל מ-151,000 שקלים 1.6 ל' טורבו מ-158,000 שקלים 2.0 ל' דיזל מ-225,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל – נובמבר 2016

גם פיג'ו 3008 מדורג גבוה יחסית, בזכות גרסה עם מנוע דיזל. כמו בדגמי רנו ודאצ'יה, גם כאן מדובר במנוע דיזל וותיק (8 שסתומים, אבל כאן עם גל זיזים עילי כפול). גרסה זו גם חסכנית מזו עם מנוע הבנזין וגם זולה יותר. עם זאת, בכל הקשור לביצועי מנוע – גרסת טורבו בנזין תיתן מענה טוב משמעותית ביחס לגרסת 1.6 ל' דיזל.
1590535

מקום שישי – טויוטה ראב 4 היברידי
צריכת דלק בפועל 12.5 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן 30.2%
מחיר מ-190,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל פברואר 2016

הדור היוצא של טויוטה ראב 4 מגיע למקום השישי למרות מערכת ההנעה בעלת מנוע בנזין עם נפח גדול, מנוע חשמלי עם סוללה כבדה ומיושנת ומשקל עצמי גבוה של כ-1.6 טון. דגם חדש לחלוטין הוצג ויוצע בישראל בשנה הקרובה.

1590537


מקום שביעי – ניסאן אקס טרייל (1.6 ל' דיזל)
צריכת דלק בפועל – 1.6 ל' דיזל 12.5 ק"מ/ל' 2.0 ל' דיזל, 4x4 טרם נבחן
פער ביחס לנתוני יצרן – 1.6 ל' דיזל 33.9%
מחיר – 1.6 ל' דיזל מ-165,000 שקלים 2.0 ל' דיזל, 4x4 מ-210,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל – דצמבר 2015

גם ניסאן אקס טרייל מתברג גבוה תודות לגרסה עם מנוע דיזל (גרסאות בנזין אינן מוצעות בכלל). אקס טרייל הינו הדגם היחיד ברשימה שמוצע עם אפשרות ל-7 מקומות ישיבה.

1590542


מקום שמיני – אופל גרנדלנד X
צריכת דלק בפועל 12 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן 37.5%
מחיר מ-150,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל מרץ 2018

אופל גרנדלנד X הוא דגם פנאי חדש יחסית. למרות שמדובר במנוע קטן יחסית (3 צילינדרים, 1.2 ליטר טורבו בנזין), הביצועים טובים והתחושה הכללית בו נעימה מאוד. מהדגמים הבודדים ברשימה עם מנוע טורבו בנזין.

1602767


מקום תשיעי – סקודה קארוק
צריכת דלק בפועל – 1.0 ל' טורבו, אוט' 11.8 ק"מ/ל' 1.5 ל' טורבו, אוט' 11.3 ק"מ/ל' 1.0 ל' טורבו, ידני טרם נבחן 1.6 ל' דיזל, אוט' טרם נבחן 2.0 ל' דיזל, אוט', 4x4 טרם נבחן
פער ביחס לנתוני יצרן – 1.0 ל' טורבו, אוט' 38.5%  1.5 ל' טורבו, אוט' 37.9% 
מחיר – 1.0 ל' טורבו, אוט' מ-136,000 שקלים 1.5 ל' טורבו, אוט' מ-150,000 שקלים 1.0 ל' טורבו, ידני מ-130,000 שקלים 1.6 ל' דיזל, אוט' מ-140,000 שקלים 2.0 ל' דיזל, אוט', 4x4 מ-175,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל – מאי 2018

דגם הפנאי הקומפקטי החדש של סקודה, קארוק, נכנס לעשירייה עם שתי גרסאות – גם עם מנוע 1.0 ל' טורבו (3 צילינדרים) וגם עם מנוע 1.5 ל' טורבו (4 צילינדרים). הגרסה החזקה מבין השתיים מצוידת ביישום ייחודי לניתוק הזרקת דלק לשתי בוכנות במהירות שיוט. 

1597366


מקום עשירי – סיאט אטקה
צריכת דלק בפועל 11 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן 39.6%
מחיר מ-137,000 שקלים
מועד התחלת שיווק בישראל דצמבר 2016

סיאט אטקה דומה לסקודה קארוק, אבל המנוע איתו הוא מוצע בישראל פחות מתקדם מה-1.5 ליטר שיש בקארוק – אם כי גם כאן ישנה יישום של ניתוק הזרקת דלק לשתי בוכנות במהירות שיוט. עם זאת, ההבדלים בפועל בתחומי הביצועים וצריכת הדלק אינם גדולים, בעוד שמחירו של אטקה זול משמעותית משל קארוק הדומה לו.

1590532